in de ziektewet, maar ook eigen bedrijfje

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by GewoonLinda, Aug 27, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

Jan 4, 2011
    2,938
    58
    48
    Hallo,

Ik heb mij helaas moeten ziek melden na mijn zwangerschapsverlof. Ik had al een ww uitkering aangevraagd, maar die aanvraag is dus nu niet meer van toepassing, omdat ik nu in de ziektewet zit ivm met ernstige bekkenproblemen.
    Nu is het zo dat ik voorheen naast mij gewone baan ook nog een eigen bedrijfje had. Dit bedrijfje heb ik nog steeds, maar hier wordt momenteel nog geen winst mee gemaakt, omdat we echt aan het opstarten zijn.
    Nu verricht ik zo af en toe nog wel wat werk voor mijn eigen bedrijfje. Het gaat om zittend werk. Af en toe een mailtje beantwoorden.
    Kan ik hier problemen mee krijgen? Want dan moet ik echt al mijn werkzaamheden stop zetten.
    Hoe gaat het UWV hier mee om?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Groetjes,
    Linda

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Linda,

Als je WW aanvraagt kun je aangeven dat je naast je eerdere werkzaamheden ook als zelfstandige hebt gewerkt.
    UWV berekent dan hiervan het gemiddelde aantal uren.
    Dit gemiddelde mag je naast de WW-uitkering aan de zelfstandige werkzaamheden blijven besteden zonder dat dit gevolgen heeft voor je uitkering.

Tijdens een Ziektewet-uitkering wordt alleen gekeken naar de inkomsten die je naast de uitkering hebt.
    Je geeft aan dat er op dit moment nog geen sprake is van winst.
    Dus zal het nu nog geen gevolgen hebben voor je uitkering.

Meldt wel aan UWV Ziektewet dat je al langere tijd met deze werkzaamheden bezig bent.
    Zodra er sprake is van winst beoordeeld UWV of het gevolgen voor je uitkering heeft.

Ik adviseer om ook een afspraak aan te vragen bij de re-integratiebegeleider van UWV.
    Hij/zij kan je adviseren over het verder ontwikkelen van je eigen bedrijf.

Ik wens je van harte beterschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page