Ik zit nu 2 weken in de ziektewet. Ik ga dinsdag as weer aan het werk. Krijg ik gister een brief van de UWV dat ze een zwangerschapsverklaring nodig hebben , oke dat snap ik nog wel. Krijg ik vandaag een brief dat ze contact met me wouden opnemen maar mij niet konden bereiken. (dat klopt) Als ik hun niet bel binnen 5 dagen, krijg ik geen uitkerings-geld.... ?! Huh, hoe bedoelen ze dat? Ik dacht altijd dat je gewoon door je werkgever doorbetaald krijgt, en je werkgever een vergoeding van de UWV krijgt. Hoe zit dat nu... ?
Volgens mij betaalt je werkgever een gedeelte en het andere gedeelte word volgens mij vergoed door het UWV... Maar het zijn echt een stelletje enge mensen daar bij het UWV...
Ik herken het. Je werkgever kan zich verzekeren tegen ziekte van zijn werknemers...vb zwangerschap. Je werkgever betaald je dan gewoon door, het uwv betaalt de werkgever ( daar is hij voor verzekerd). Zo is het tenminste bij mij geregeld, toevallig heb ik net een medewerkster van het uwv erover aan de telefoon gehad.
Ik heb dus nu ook geen werkgever maar krijg wel WW en ik heb recht op zwangerschaps uitkering maar om dat te krijgen moet je ook weer aan bepaalde eisen voldoen want dat krijg je ook niet zomaar.....
Ja zo heeft de mijne het ook geregeld. Maar waarom moet IK dan contact opnemen met de UWV (om te vertellen hoe t gaat) en een verklaring opsturen? Dat hoord mn werkgever dan toch te regelen? Ik heb toch alleen wat met de ARBO te maken? (daar heb ik nog niets van gehoord) Verklaring ? Ps : UWV
hihi, wat een negatieve reacties allemaal over het UWV, vind ik zelf wel grappig om te lezen, werk zelf namelijk bij het UWV! @tanja20, snap ook niet helemaal waarom je dat zelf moet doen, heeft personeelszaken van je werk dat nog niet doorgegeven? Anders moet je daar even informeren. Groetjes
Nou Suus in t begin werd ik er tureluurs van bij t UWV. Werden ze boos dat ik mn werkbriefje nog niet had opgestuurd. Bleek dat hún t naar ons oude adres hadden gestuurd (waar we al dik 2 jaar niet meer wonen). Of vragen naar n werkgeversverklaring (eerder konden ze geen geld storten) waar ik achter aan ging en kreeg ik tóch mn geld? Én als klap op de vuurpijl had ik dus de eerste keren mn sollicitaties niet doorgegeven omdat ik dat werkbriefje nog niet had, vertelden ze aan de andere kant dat in de computer stond dat ik wél had gesolliciteerd en dat hun t werkbriefje al binnen hadden! Nou dan breekt je klomp. Heb ik ook tegen m gezegd.. Is toch vreemd?
Tja het UWV maakt het er zelf naar .... Ze doen zo verschrikkelijk moelijk.. Ik heb al 3 x iets anders gehoord over mijn zwangerschaps uitkering... Van de week was er een programma op Ned 1 volgens mij over de AOWers nou sorry hoor op de manier hoe het UWV met die mensen om ging vond ik echt absurd... Sommige mensen moesten gewoon weer fulltime gaan werken omdat hun vonden dat ze beter waren :S
ach ja, ik kan er ook niet zoveel over zeggen hoor, werk er nu een jaartje als secretaresse en heb dus niet echt veel kennis wat betreft de rest. wel weet ik dat men hier echt probeert om iedereen op tijd te betalen hoor, maar ja, het is een grote organisatie en het draait om geld, dus het blijft altijd moeilijk.
Ik ken een vrouw die al jaren heel erg ms heeft. Ze leeft op morfine en wilt het liefste gewoon dood omdat ze de pijn niet aankan of dat haar been wordt geamputeerd maar dat wilt huisarts niet. Maar uwv heeft 1) haar uitkering ingekort omdat haar inwonende zoon ( die altijd op school zat) ging werken dus kon hij mooi voor haar zorgen, jongen verdient net 900euro en zij krijgt nu de helft van wat zij kreeg en kan er niet eens van leven. Ze moet nu naar de voedselbank. En 2) ze vinden dat ze wel als brugwachter kan gaan werken omdat ze toch hele dag in bed ligt NIET normaal soms. Sorry ff off-topic maar kan momenteel de mensen wel wurgen bij UWV. Ze weten nooit wat, ik krijg tig mensen aan de lijn dat ze niet begrijpen waarom ik geen geld ontvang. Nee ik ook niet maar daar heb ik niks aan, ik zit nu al 1,5 maand te wachten. Jeetje het gaat maar 350euro, krijg al bijna niks. Als ik kon zou zo werken maar ja dat gaat niet.
Nou ik hoop echt dat ik na deze zwangerschap nooooooooit meer iets te maken krijg met het UWV of het CWI... verschrikkelijk... Het is dat ik het geld gewoon hard nodig hebt anders had ik allang gedag gezegd tegen die mafkezen....
Je werkgever moet 4 weken voor de ingang van je verlof een verklaring naar het UWV sturen, anders lopen ZIJ hun geld mis. Jij wordt tijdens je verlof gewoon doorbetaald door je werkgever hoor, geen zorgen daarover. Ik heb mijn verklaring pas vorige week ingeleverd wel erg laat, maar nooit geen problemen met UWV gehad, hebben mij ook niet gebeld toen ik in de ziektewet kwam een week of 10 geleden.
Wanneer je tijdens een dienstverband met zwangerschapsverlof gaat, dan heeft je werkgever twee keuzes, of je loon gewoon 100% doorbetalen en in jouw naam een wazo-uitkering aanvragen en zelf op de rekening krijgen, of jouw loon stopzetten en de uitkering op jouw rekening laten storten. Veel werkgevers kiezen voor de eerste optie, het geeft een hoop minder rpapierwerk voor zijn/haar administratie wanneer het loon gewoon wordt doorbetaald. Echter om in aanmerking te komen voor een uitkering (hoe vreemd dat ook klinkt als je een vaste baan hebt) moet je wel voldoen aan een aantal voorwaarden. Dat zijn er nogal wat de "Ziektewet" zoals die is opgesteld door de minister bevalt vele artikelen. Het UWV maakt de regels niet, UWV voert de wet uit, UWV staat voor Utvoeringsinstituut WerknemersVerzekering (bestaat nu 5 jaar en in ontstaan uit oa Gak, Cadans, GUO, SFB en USZO). In tegenstelling tot bijvoorbeeld een WW, die vrij rechtlijnig is, is de ZW een grijs gebied met veel uitzonderingen, omdat je te maken hebt met ziekte en dat is niet in één hokje te plaatsen zoals bijvoorbeeld WW, je bent wel of niet werkloos, niet een beetje. Wat hier echter vaak door elkaar wordt gehaald zijn de verschillende wetgevingen en de uitvoering daarvan... WAO/WIA, ZW en WW hebben in de verte raakvlakken, maar zijn op totaal verschillende wetten gebaseerd. @winnythepooh, je bedoeld waarschijnlijk de WAO-herkeuringen en niet de AOW'ers Lees dit artikel maar eens http://www.elsevier.nl/nieuws/laatste_24_uur/artikel/asp/artnr/137555/ Dit benadrukt nog eens des te meer dat we een uitvoeringsinstituut zijn en niet zelf de regels maken...Praat het nog steeds niet goed, want je kunt het uiteraard oneens zijn met ene beleid, maar dan weet je ven op wie je je pijlen moet richten en hoe te stemmen bij de volgende ronde, wanneer die ook is...
Hahaha ik ook.. dus zijn we collega's! Ik heb zes jaar op de WW gewerkt maar werk sinds een paar jaar op de afdeling ICT, dus kan hier niets zinnigs over zeggen.. ik moest een zwangerschapsverklaring en een aanvraag WAZO-uitkering inleveren en dat was het
Allemaal collega´s hier. Ik heb een aantal jaar gewerkt bij het UWV afdeling WAO. Toen ik daar zwanger was, moest ik alleen een verklaring van mijn vk afgeven en dat was voldoende. Mijn toenmalige teammanger was zo lief voor mij. Ik moest op een gegeven moment minder gaan werken ivm mijn gezondheid en hij regelde dat zonder enkel probleem. Ik kan mij de frustratie wel voorstellen hoor maar zoals eerder gezegd, UWV is een uitvoeringsorgaan en maakt zelf niet de regels maar moet ze uitvoeren. Heb zelf de indruk dat het kcc niet altijd goed functioneert maar goed dat is een ander verhaal.