Pff voelde me vandaag echt lekker joh en dan nu dit : Ik heb vandaag een brief gekregen van het UWV. Ben vorige week arbeidsongeschikt verklaard en zou 100% van mijn loon doorbetaald krijgen. Nu heb ik vandaag een brief gekregen dat ik maar 70% van het door hun berekende dagloon van 21.70 (!) zou krijgen, ik verdiende toen ik werkte letterlijk 4x meer dan dit. Dus ik het UWV bellen, bleek dat ze een foutje hadden gemaakt en dat ik recht had op 100% omdat ik ziek was door zwangerschap. Nou is dit dus 400 euro per maand. Ik vroeg aan die aardige mevrouw aan de telefoon hoe het dus kwam dat ik een zw uitkering kreeg die 4x minder was dan mijn normale inkomen en ze evrtelde mij dat men dat dus berekend over het jaar 2006. Nu heb ik dus op school gezeten in 2006 en heb ik Studiefinanciering ontvangen maar dat zien hun niet als inkomen. 400euro is minder dan de bijstand. Toen vertelde ze mij over een toeslagen formulier dat ik kon invullen om het te laten verhogen tot bijstandsniveau, ik dus beetje opgelucht en dat formulier erbij halen. Mijn vriend en ik hebben ons kindje erkend dus dat staat gelijk aan gehuwd zijn. Maar tot mijn schrik staat daar dus dat als je inkomen hoger is dan 1500 dat je dan geen recht hebt op een toeslag, mijn vrined verdiend maar 50 euro meer ik weer bellen, en ja hoor die vrouw zei nee sorry dan heeft u er geen recht op. Erg fijn dit allemaal want we zitten in een koophuis en met die 400euro die ik dan extra heb gaan we het echt niet redden, en vooral met zo de baby. Ik heb nu echt zoiets van liever kan ik weer naar school gaan want mijn stdiefin is meer dan deze uitkering of gaan werken, op een callcenter ofzo maar dat mag niet van de vk en huisarts. Heeft iemand nog tips voor mij of advies hoe ik dit kan oplossen? Want zo gaan we echt niet meer rondkomen eerlijk gezsegd
Kan je misschien nog even uitleggen wat je bedoelt met dat getrouwd zijn hetzelfde is als het erkennen van je kind door je vriend...
Als ik je verhaal zo lees ben ik bang dat je er niks mee kan. Door het erkennen van jullie kind wordt je vriend niet automatisch verantwoordelijk voor jou, daar kan je misschien nog wat mee. Hebben jullie soms geregistreerd partnerschap aangegaan? Hoelang heb je voor je huidige werkgever gewerkt? En hoe lang ben je al ziek? En kan je terugkomen als je beter bent? Misschien kan je daar nog wat mee... (laat het weten, dan denk ik mee... als je het niet op de site wil stuur dan ff een pb'tje)
ja hoor wacht ik zoek even dat forumlier erbij dan kan je het zelf lezen. Ik wist dat namelijk zelf ook niet http://www.uwv.nl/Images/WW14001700_tcm4-279.pdf en dan onder het kopje, u bent getrouwd of daarmee gelijk gesteld. Daar staat dus dat als beide partners een kindje hebben erkend dat ze dan gelijk staan als gehuwd
Wat vervelend zeg. Heb helaas geen oplossing. Toen mijn man tijdelijk geen werk had kreeg hij helemaal niets omdat ik 1550 verdiende. Was dus echt even aanpassen. hopelijk heeft van de andere meiden meer advies voor je. heel veel succes. Liefs jodi
Ook al iemand die problemen heeft met het U.W.V. ik had ook 2jaar lang voor me baas gewerkt en toen werd ik ziek... mijn baas heeft mijn netjes in de ziektewet gedaan. Maar ik heb nooit geld ontvangen van de U.W.V en die zaak loopt nog. En het begon al in 2003 en het is 2006... En ze sturen je van het kastje naar de muur.! Hoop dat het allemaal lukt. Sterkte.!
Nee we hebben nog helemaal niks op papier staan, ik werkte net 3maanden bij mijn werkgever toen ik dus te horen kreeg dat ik niet meer mag werken omdat het juist door mijn werk allemaal is verergerd (mijn klachten) Helaas kan ik niet meer terugkomen als ik beter ben, mijn baas wilde mij zowieso al geen contract meer geven omdat ik zwanger was. Dus ik zou eerst per 1nov stoppen met werken zodat ik dan nog recht had op zwangerschapsverlofuitkering. Ik ben nu ziek sinds 27juli, zit dus al een maand thuis zonder inkomen..
ik kan het niet openen, maar een kind erkennen staat niet gelijk aan trouwen voor de nederlandse wet, dat weet ik echt heel zeker, want wij zijn mede daarom getrouwd. en betaald je schoonzus ook mee met de vaste lasten (heb begrepen dat zij bij jullie woont en dat je vriend mede door haar dat huis had gekocht) dat zou misschien ook schelen in de kosten. en als jouw vriend het huis op zijn naam heeft staan dan zou volgens de berekeningen hij het huis ook alleen moeten kunnen dragen.
@sim ja zij betaald ook mee maar gaat binnenkort weg, en wat je zegt oevr dat erkennen klopt idd maar blijkbaar rekenen ze bij het uwv anders. En idd het huis staat op zijn naam maar als we alle vaste lasten dus van zijn rekening halen houden we eigenlijk niks over. Als het aan mij ligt ga ik gewoon weer werken.. Of weer naar school want dan hebben we tenminste meer inkomen..
Helaas kan ik ook het formulier niet openen. Maar ik denk dat je nog wel wat kan proberen omdat je niks op papier hebt staan. Met je werkgever kan je idd helaas niks, dat is wel jammer. Heeft je vriend al een voorlopige teruggave op z'n huis? Misschien kan hij dit aanvragen. Ook kan hij een voordeel krijgen bij de belastingdienst omdat hij financieel voor jou moet zorgen. In Utrecht hebben we een gratis bureau voor juridische hulp. Misschien hebben ze dat bij jou in de buurt ook wel. Zou het wel ff uit laten zoeken door iemand die er verstand van heeft. Want dat het niet genoeg is dat moet iedereen wel snappen.
als je uitkering gekort wordt om de reden dat hij het kind erkent, heeft die vrouw echt geen gelijk. als jij ingeschreven staat op zijn adres is dat een heel ander verhaal. toen ik nog alleen woonde met mijn dochter hadden we ook weinig geld, ik woonde in een huurhuis maarrrrr ik had een auto op mijn naam staan. om die reden kreeg ik toen geen toeslag. en het feit dat hij een koophuis heeft en jij op dat adres ingeschreven staat heeft daar ws ook mee te maken, die grens ligt dan bij een bepaald inkomen. als hij minder zou verdienen word naar een aantal percentages berekend wat jij erbij zou krijgen en dan kom je ws ongeveer uit op wat je nu zit, die toeslagen zijn echt geen vetpotten. wat mo666 zegt zou ik zeker eens nakijken want als jij dat ook nooit heb ingevuld kun jij ook nog eens belasting terug krijgen. en ff offtopic, fijn dat je schoonzus binnenkort ergens anders gaat wonen, zal jou ook goed doen, heeft ze eindelijk een vriendje
euhm sorry....maar als ik het goed begrijp hebben jullie dan samen 1950 euro in te komen...?? Wij moeten met veel minder doen met een derde op komst maar ik klaag niet... Als dit het bedrag is wat jullie samen in te komen hebben mogen jullie niet mopperen er zijn heel wat mensen in dit land die met meer kinderen het nog veel minder hebben... Sorry ik wil je absoluut niet aanvallen maar wou het toch even kwijt... gr sas
Pfff is ook alleen maar gezeik he met die gasten van het UWV! Met me ww is altijd alles goed gegaan totdat ik overging in zwangerschapsverlof. Dit moet je trouwens nog ff nakijken want dan heb je volgens mij wel recht op 100%! Ik had dit namelijk dus ook. Uiteindelijk heb ik ruim 6 weken moeten wachten op me geld en kreeg dit pas een paar dagen na de geboorte van Devón. Dit bedrag klopte niet eens want ze hadden teveel loonheffing ervan afgehaald. Dus ik verhaal halen. Ja mevrouw als we 5 weken of meer uitbetalen dan moeten we er loonheffing vanaf trekken, dit mag u volgend jaar terug vragen bij de belasting Ik denk nou ja zeg, ik heb toch NU dat geld nodig, en niet volgend jaar?! Goddank krijg ik het nu dus wel per week dus dat geintje flikken ze me niet nog een keer. O ja doordat het zo lang duurde kwam doordat ze een of ander vreemd rekeningnr. hadden en niet mijn eigen gironr. Die mensen kunnen echt niet werken daar. Ik heb echt flinke kopzorgen gehad door die domme eikels! :x Vraag dus alles goed na, incl.je rekeningnr. want ze maken fout na fout na fout
ja, eigenlijk vroeg ik me dat ook af zonder dat het als een aanval overkomt, maar dat lijkt mij ook niet verkeerd hoor, 400 eruo is bovendien ook zo'n beetje wat ik hoop binnen te halen als de kleine er straks is (ik wou zelf weer voor 16 uur ofzo aan het werk)
ja ik snap je wel hoor, maar dan woon je warschijnlijk ook naar je inkomen zeg maar. wij hebben een huis met alles erop en araan en een auto wat gerekend is naar zijn inkomen + mijn studiefinancierings inkomen. Wij hadden niet gerekend op een kindje. Dus we hadden er hiervoor ook niet voor gespaard, en er is best veel opgegaan aan aanpassen van het huis ed. Als ik had geweten dat ik niet mocht werken had ik natuurlijk meer gespaard. Ik kom zelf uit een gezin waar we het vroeger met zn 5en met 1000gulden moesten doen en dat ging prima. @marijke: zwangerschaps verlof is altijd 100% alleen in mijn geval vaag ik me af 100% van wat? en dat alles fout gaat? ja idd, zoals ik in mijn eerste post al zei ik kreeg een brief dat ik 70& van 21euro zou krijgen.. 10 euro per dag??? ik verdiende 10,78 per uur. Dus het is zo echt superkrap.. Ik heb net ook maar alle uzb's die ik kende opgebelt met de vraag of ze desnoods iets tijdelijks hadden, maar dat hadden ze niet Zowieso krijg ik nog 2weken salaris + vakantiegeld van mijn uitzendbureau maar dat willen ze maar niet uitbetalen omdat ik ziek ben.. Krijg ik dus pas volgend jaar.. Hoe hebben ze nou weer een vreemd rekeningnummer gekregen??? @Sim, die toeslag is zeg maar net zoveel dat je ww ophoog word getild naar bijstandsniveau het is bij mij maar 50euro wat erboven zit maar het scheelt ons gelijk 200euro in de maand. We hebben een koophuis en gister een auto gekocht en dan nog de duurste internet wat dus niet omlaag kan qua abbo omdat we net omhoog zijn gegaan en nog meer van dat soort dingen, mijn vriend zit bijv nog ong 1,5jaar vast aan een heel hoog telabbo (die had hij afgesloten toen we nog nite samenwoonden en we heel veel naar elkaar belde) dus ja zo kunnen we straks die dingen die teveel zijn niet betalen. Als dat allemaal lager zou zijn zou ik zeggen oke we redden het wel. maar we leefden gewoon naar ons inkomen..
Het UWV is een DRAMA !! Ik heb zelf al problemen met ze sinds 1999!!!...sinds ik ziek thuis was ivm een rughernia (en ben helaas niet de enige, ken genoeg voorbeelden) Succes! Mirre
Ze geven mij 100% van me laatst genoten loon, dus niet van me ww. Ik heb hiervoor gelukkig nog best goed verdiend dus das wel lekker dat ik dat weer krijg. Ze berekenen dat bedrag door het gemiddelde te nemen wat jij toen in dat jaar werkte, dus als je naar school ging zou dat idd lager kunnen zijn. Ja en van dat rekeningnr. Geen idee hoor ze kunnen gewoon niet werken daar. ze doen maar wat volgens mij. xxx Marijke
oke, dat begrijp ik, maar als er een kindje op komst is en je inkomen is nog niet zeker dan snap ik niet goed waarom je bijvoorbeeld een auto koopt, als je beide zoveel onzekerheden hebt bedoel ik..
we hadden een auto nodig voor mijn vriend werk. Normaal carpoolt hij met zn collega maar die kwam ineens elke dag te laat bij ons aan.. We hadden eerst ook een auto maar die is in juni total loss gereden door mijn schoonzus..
Dit is ook allemaal nog extra geld: verhoging van je zorgtoeslag belastingteruggaaf over je hypotheekrente als het kindje er is krijg je nog kinderkorting bij de belastingdienst kinderbijslag