UWV probleem :|

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Batchie, 25 aug 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sim

sim Niet meer actief

ow oke, dan is dat wel nodig ja, het is niks om afhankelijk te zijn. ik zou zeker even langs zo'n adviesburo gaan wat mo666 zegt, die weten precies waar je aanspraak op kan maken

lin, hoe bedoel je verhoging van zorgtoeslag? als er een kindje is? dat gaat toch ook naar inkomsten?

2. Nala

Nala Fanatiek lid

29 okt 2005
    1.236
    1
    0
    Groningen
    En als het UVW vind dat erkennen gelijk staat aan het huwelijk, is het misschien een mogelijkheid om die erkenning van je vriend ongedaan te maken. Ik weet niet of dat kan hoor en het levert natuurlijk weer een ander probleem op, maar als je daardoor wel een hogere uitkering krijgt...

En tja, ik snap wel dat je niet meteen wilt gaan verhuizen nu het tegenzit met het inkomen. €1950 is op zich te doen voor 2 personen, maar als er door de vaste lasten al een groot gedeelte is, wordt het wel krap. Je leeft naar wat je hebt he...

Nou, ik hoop dat je er met wat besparende tips toch uit komt. Werken zou ik in elk geval even niet doen, want je moet ondanks alles wel om je eigen gezondheid en die van de beeb bijven denken.

3. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik zit sinds januari ook in de zw en ben ook niet echt goed uitgevallen met de hoogte van mijn uitkering. ik krijg nu net de helft van wat ik normaal verdiende, omdat ik ook een half jaar gestudeerd heb en dat dus niet als loon gezien wordt. ze nemen het jaar voorafgaand aan je ziekteperiode (dat is sinds 1 januari gewijzigd) en rekenen aan de hand van je inkomsten in dat jaar je gemiddelde dagloon uit. Omdat het bij mij om een reguliere ziekte gaat krijg ik nu 70% van mijn gehalveerde loon.

Wij waren twee verdieners en ik weet dat we meer te besteden hadden dan sommige anderen, aan de andere kant, we hadden ook twee studies af te betalen en je afbetaling per maand zet je naar je inkomen, dus als die in een keer daalt ben je goed de pineut. Tevens zoek je vaak ook een huis naar je inkomen, daarmee zijn de lagere inkomens vaak erg blij omdat er in dat segment dan weer woningen vrij komen en dat soort uitgaven heb je niet in eenzelfde maand terug gedraait, terwijl dat wel met je inkomen gebeurd! dus om nou simpel te zeggen 'jullie hadden meer dan wij, dus je mag niet mopperen' dat is natuurlijk compleet belachelijk. Je kunt niet bij iemand anders in de portomonaie kijken, dus mag je daar ook niet over oordelen, ik vind dat wél een aanval!

Wij hebben meteen een wijziging bij de belasting doorgegeven omdat de zorgtoeslag nu aangepast kan worden, wij verdienen nu immers minder dan zij ingeschat hebben. Ik sluit me dus geheel aan bij Lin wat btreft de mogelijkheden voor extra geld.

Daarnaast kan ik je adviseren altijd dingen te controleren bij het UWV. Als je een wijziging door geeft of iets geregeld hebt, noteer de naam van de medewerker die je gesproken hebt en bel na een week nog eens om te vragen of alles goed is gegaan.

En verder... sja.... ik ben in ieder geval al wel klaar met wat ik ga stemmen de komende keer! Dit systeem bestaat door onze regering die we in het verleden zelf gekozen heb, mijn advies: stem wijs!

4. sim

sim Niet meer actief

waar staat dat dat het uwv dat zo ziet, want als dat zo is en je ex heeft bijvoorbeeld je kind erkent zou dat betekenen dat jij daardoor een deel van je uitkering mis zou lopen, helaas heb ik in die situatie gezeten en het erkennen van een kind heeft echt niks te maken met de hoogte van een uitkering, helemaal niet als je in de zw zit of ww, dan hangt de hoogte echt af van je verleden, zelf al ben je getrouwd maakt niet uit. mogelijke toevoegingen hangen af van of je samenwoont op eenzelfde adres of niet en de hoogte van jullie gezamelijke inkomen

5. Niet meer actief

Ik heb nu rechts op bijstand voor een 21 jarige... dat is iets van 574 euro... als ik nu zou samen wonen, word het inkomen van mijn vriend meegerekend... mijn vriend is nu ook 21... dus beide onder de 23... je krijgt dan bijstand aangevuld tot een bepaald bedrag, dat zou voor ons dan tegen de 1200 euro aan liggen... mijn vriend krijgt (incl studiefinanciering en zijn bijbaan en het bedrag wat hij bij ibg kan lenen extra |(want ook al doet hij het niet dat beschouwen ze ook als inkomen... ) zou hij op 970 uitkomen... met gevol dat ik een kleine 230 euro zou kunnen krijgen,
    hoe oud is je vriend? en werkt hij gewoon???

als jullie boven het minimum norm verdienen krijg je helaas niks aan bijstand

6. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Je vriend had dat huis toch voor hem en zijn zus gekocht? Ik neem aan dat hij toen wel met zijn inkomen in zijn levensonderhoud kon voorzien???
    Ook al krijg je dan minder van het uwv dan moet je je daar op aanpassen lijkt mij. Kosten voor kinderopvang heb je iig niet dus dat scheelt een hoop centen.

7. jetteke

jetteke Bekend lid

21 apr 2006
    989
    0
    0
    overijssel
    In jouw geval heb je met twee soorten uitkeringen te maken. De eerste is de ZW, dat is een verzekering die alleen geldt voor werknemers en voor dat deel dat je werkt. Dan is het dus logisch dat als je gestudeerd hebt en je daarvoor studiefinanciering hebt gekregen, je daarover geen ZW krijgt. Voor dat deel heb je ook geen premie betaald.
    Nou kan het zijn dat je daardoor onder het bijstandsniveau uitkomt en dan heb je te maken met de toeslagenwet (is te vergelijken met een soort bijstand). En net zoals bij de bijstand telt dan ook het inkomen van je partner mee. En jouw partner verdient "zoveel" dat je dus geen recht op Toeslagenwet hebt. Dat kan inderdaad heel rot uitpakken als je partner maar net boven die 1500 euro uitkomt en je net een huis gekocht hebt, etc. Maar ik vrees dat het UWV op dat punt geen fout heeft gemaakt...
    Ik zou nog wel even goed controleren of je ZW- dagloon juist is vastgesteld. Er zijn miv 1 januari nieuwe regels en dat kan er voor zorgen dat er fouten gemaakt worden.

8. sim

sim Niet meer actief

wat jetteke zegt klopt, op de uwv site staat ook heel veel informatie, misschien moet je daar ook eens een kijkje nemen, maar ik zou in geen geval de erkenning ongedaan laten maken, dit houd alleen maar in dat hij het kind dat jij draagt erkent als het zijne (dit kan zelfs als het kind niet van hem is) hij erkent daarmee de rechten en plichten van dat kind op zich te nemen, echt dit heeft niks met de gevolgen van een eventuele uitkering voor jou te maken en daarom zou ik het gewoon zo laten. ik zou wel goed informeren en nakijken wat die zw betreft want net wat jetteke zegt daar is het één en ander verandert en dan kunnen er nog al eens wat haken en ogen ontstaan.
    maar wat ook gezegd is, kinderopvang is ook niet goedkoop, dus ik zou als ik jullie was eens goed om te tafel gaan en bedenken hoe jullie dat straks willen doen financieel als jullie naar dit inkomen willen blijven leven..want ik moet je eerlijk zeggen, ik vind het niet verkeerd en ik kan nog zelfs doen wat ik wil financieel (enige aanpassingen maken met waar je je boodschappen doet etc hoef je weinig te voelen, goed elke maand een nieuwe garderobe of nieuwe schoenen is er ook al weer niet bij, maar rood staan kennen we hier niet en wonen ook in een koophuis)

9. mamavanHind

mamavanHind Actief lid

12 aug 2006
    380
    0
    0
    Diëtist in opleiding
    Ik ken de problemen met het UWV: ik heb er een half jaar over gedaan om mijn adres te wijzigen. :confused: Ook ben ik al vier jaar gescheiden en ik sta daar nog steeds als gehuwd in het systeem (ze zeggen info van GBA te gebruiken, maar dat heb ik als bewijsmateriaal dat dat niet zo is opgestuurd in klachtenbrief, wordt de klacht ongegrond verklaard). :evil:

Gemakkelijkste oplossing: laat je vriend een middagje per week minder werken, zodat jullie onder de norm zitten. ;)
    Overigens is een baby helemaal niet zo duur, het is net wat je er zelf van maakt. Zoek eens op consuminderen/frugal simplicity. Succes ermee!

10. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    dat dagloon klotp waarschijnlijk wel hoor, ik vind em zelfs aan de hoge kant. als in het voorafgaande jaar van je ziekteperiode maar 3 maanden gewerkt hebt, worden die drie maanden loon uitgesmeerd over een heel jaar. dat je dus ongeveer een kwart over houd klopt aardig.
    (voorheen keken ze naar de dertien weken voorafgaand aan de ziekteperiode, sinds 1 januari zijn dit 52 weken. Weet er alles van, zit sinds 9 januari in de zw)

Het probleem emt een kinderopvang zie ik niet zo, als je in de ziektewet zit, zit je toch thuis? dan heb je toch geen opvang nodig? of ontgaat me nu iets?

Daarbij, het laatste advies dat gegeven is geeft alleen extra tijd voor je vriend. Dat hij onder de minimale grens komt heeft alleen tot effect dat dat loon straks aangevuld wordt, je krijgt dus niet opeens meer geld. Daarbij zou ik heel voorzichtig zijn met opeens minder gaan werken, want je moet wel aan bepaalde eisen voldoen om een toeslag aan te kunnen vragen. Als zij zien dat je vriend bewust minder is gaan werken, heb je een grote kans dat dat verwijtbaar loonverlies is en dat jullie dus geen recht hebben op die aanvulling. Zoek dit eerst heel goed uit dus!

11. hardloper

hardloper Niet meer actief

tja, wij hebben het met zijn vieren maanden moeten doen met 895 euro. en daarvan kon ik sparen. moest ook wel, want we waren net verhuist, en de reserve was op.
    nu werkt mijn man weer en hebben we rond de 1200. maar wel 200 euro reiskosten per maand. ik leef nu wat ruimer, en koop meer vers fruit.
    het is moeilijk om terug te moeten in je salaris, en je aan te passen aan wat je hebt, maar je hebt gewoon geen keuze. wij hielde 30 euro per week over voor eten en wasmiddelen, kleding en luiers voor twee. het is gewoon te doen.
    als ik zie wat mijn vrienden kunnen uitgeven aan alles, weet ik wel dat het voor hun ook heel moeilijk zou zijn om op mijn geld te leven, maar het kan.
    reken uit wat je kan uitgeven per week, pin niet, maar hou het vaste bedrag in je portemonee, dan schiet je er ook niet zo snel overheen.
    probeer bij winkels als lidl en aldi te kopen, en meteen eten voor een week. en tomatensoep met brood is misschien niet zo'n bijster byzondere maaltijd, maar hij is wel goedkoper dat 1 euro, en daar moet je toch heen...
    het is zoeken en inleveren, maar het is waarschijnlijk toch een tijdelijke situatie, en als je dan weer omhoog gaat ben je ineens erg rijk.

je kan een voorlopige teruggave bij de belastingdienst aanvragen voor jou, dat scheelt...

succes, en het komt wel goed, gewoon volhouden. (meer kan je ook niet doen)

groetjes, lidwina

12. Quinnygirl

Quinnygirl Actief lid

21 jan 2006
    266
    0
    0
    Acceptant Schadeverzekeringen
    Zevenbergen
    De tip over het minder werken van je vriend zat ik ook al aan te denken, maar volgens mij kijken ze voor hem naar het inkomen van vorig jaar, dus maakt dat NU niks uit...

Meid, denk vooral aan de gezondheid van jou en je kindje! Ga dus niet werken omdat je geld nodig hebt. Wellicht is het een (tijdelijke) oplossing om 1 of 2 keer in de week elders bij vrienden of familie te eten.

En dan de laatste tip: probeer de bedrijven te bellen waar je nu dure abonnementen van hebt om die om te laten zetten naar een goedkoper abonnement. Ik werk zelf bij een verzekeringsmaatschappij en daar krijg ik ook wel eens verzoeken van mensen die het echt niet meer kunnen betalen, om de dekking lager te zetten, terwijl dit tussentijds eigenlijk niet kan. Wij doen het vaak wel, omdat als je het niet doet, de klant het niet meer betaalt en de polis beeindigt wordt wegens wanbetaling. Daar hebben wij behoorlijk wat kosten aan, en je bent voor altijd die klant kwijt (en wellicht ook bekenden die bij ons zitten). Als je de klant helpt, help je als bedrijf zijnde ook jezelf!

Het is echt het proberen waard. Tuurlijk zal je bij sommige bedrijven nee op request krijgen, maar wellicht lukt het bij een paar toch, en dat scheelt allicht!

Sterkte met de lastige situatie!

13. Batchie

Batchie Fanatiek lid

6 apr 2006
    1.002
    0
    0
    Juridisch Adviseur
    Rotterdam
    hey sorry dat ik nu pas reageer, maar iemand die mij heel erg dierbaar is ligt in het ziekenhuis dus ben niet zo vaak hier.. Soms lees ik wel wat door en wil ik posten maar voel k me een beetje rot..
    en verder ook beetje druk met mijn zusje die komend weekend op zijn Hindoestaans trouwt.. pff 3dagen feest, en een en al chaos..

Maargoed, die 1550 wat mijn vriend verdiend was met overwerk van 1 dagje, dat gaat hij nu niet meer doen dus komt zijn salaris op precies 1500 euro uit. Dan krijgen we gelukkig alsnog die toeslag dus word het iets van 600 euro dan hebben we 2100 euro dat moet wel genoeg zijn...
    Ook heb ik weer gebelt met het uwv en die mevrouw die ik nu heb gesproken zegt dat studiefinanciering ook als inkomen geld dus dat ik een fotmulier moet invullen dat voor 30 aug opsturen en dan nemen ze het mee in de nieuwe berekening.

Over dat verlagen van abonnementen, t-mobile heeft ons allang al nul op het rekest gegeven. En ik heb zelf bij UPC gewerkt en die gaan al helemaal niet het internetabonnement verlagen (ik heb zelf op die afdeling gewerkt die dat soort dingen regelde)

erkenning gaan we zowieso niet ongedaan maken. Maar het is heel raar dat ze ons zien als gelijk gesteld aan gehuwd want dat zijn we helemaal niet. Hij is dus ook eigenlijk niet financieel verantwoordelijk voor mij. Alleen voor het kind en die is er nog niet.

14. Niet meer actief

Ik snap eigenlijk niet dat er geadviseerd wordt om minder te gaan werken, terwijl de meest logische stap in mijn ogen lijkt om salaris verhoging te vragen! Vaak kan dit wel! Maar je moet ook zelf wel vragen natuurlijk..

Overigens leef je natuurlijk naar je inkomen. Van 1950 euro zou ik niet kunnen rondkomen, maar weer anderen kunnen ervan sparen.

Ik denk dat je niet echt op zoek moet gaan naar de makkelijkste weg (dat is in mijn ogen dus minder gaan werken), maar moet kijken of je beter op de markt kan!

15. Batchie

Batchie Fanatiek lid

6 apr 2006
    1.002
    0
    0
    Juridisch Adviseur
    Rotterdam
    ik snap wat je bedoelt. kijk die 2uurtjes overwerk dat mijn vriend doet zou ons in principe 200 euro kosten. Dus wij hebben nu zoiets van oke laat die 2uurtjes maar zitten. Salarisverhoging is een ramp bij mijn vriends werk hij heeft in Feb promotie gekregen en hem is ook salarisverhoging beloofd. Nu heeft hij dat nooit gekregen van zijn baas. (was mondelinge afspraak) Zijn baas vind 1500 bruto genoeg voor een 21jarige. Maarja hij is wel het hoofd van een afdeling waar ze met zn 3en zijn en waarvan 2 vrouwen nu met zwangerschapsverlof zijn. Dus hij doet nu en zijn werk + het werk wat een hoofd doet + het werk van die 2 zwangere vrouwen. En mijn vriend was juist van plan om daar weg te gaan om bij de luchtmacht te gaan solliciteren. Maar daar wacht hij nu even mee tot ik weer kan gaan werken, zodat we wat meer inkomen hebben.

16. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    als de grens idd net overschreden wordt met incidenteel overwerken, dan kan ik me voorstellen dat het gunstiger uitpakt als je dat overwerken dan achterwege laat.

Dat jouw stufie mee gaat rekenen daar sta ik echt van te kijken. Ik zit zelf in de zw met ongeveer hetzelfde verhaal als het jouwe en mijn man werkt bij het uwv en stufie rekenen ze écht niet mee. Je betaald namelijk helemaal geen premies als je studeert en dus heb je ook gen recht op zw/ww?! dat vind ik dus heel raar? zou er nog even extra op letten als ik jou was.

17. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    Hey Batchie, je bent nu toch zwanger van de eerste trouwens? Zat er er opeens aan te denken. die toeslag krijg je namelijk alleen als je al een kind hebt. en dán kán jouw stufie idd meetellen in de hoogte van de toeslag, maar niet in die van je zw uitkering. maar met z'n 2-en krijg je nog geen toeslag.

18. Batchie

Batchie Fanatiek lid

6 apr 2006
    1.002
    0
    0
    Juridisch Adviseur
    Rotterdam
    uhm dat zei die mevrouw aan de telefoon tegen mij, snap er zelf helemaal niks meer van hoe ik het moet invullen.
    Ik heb ergens in 1 van mijn eerste posts dat toeslagen formulier neergezet misschien kan jij mij dan helpen met wat ik moet invullen,.
    Al die gekke regeltjes ook.. :rolleyes:

19. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    *scrolt even terug en gaat even kijken*

20. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    erg he?! ik weet het, een drama.

het formulier herken ik inderdaad.
    Omdat je in de ziektewet zit ten gevolge van je zwangerschap heb je recht op een aanvulling bovenop de uitkering die normaal 70% is. jij krijgt dus 100% van je berekende dagloon uitbetaald. dat klopt, was ook al hersteld zag ik in een van je eerste berichten.

Dat je dagloon zo laag is 'klopt' ook (vind het een schandalige berekening, maar goed, zo zijn de regels helaas wel). Studiefinanciering wordt niet gezien als loon of soortgelijk inkomen, omdat je tijdens het ontvangen van je studiefinanciering geen premies hebt afgedragen voor bijvoorbeeld de ziektewet of werkeloosheidswet.

De toeslag die in dit formulier vernoemd wordt geldt in jouw geval alleen als je al een kind zou hebben. die heb je nog niet toch? dit wordt de eerste? met z'n 2-en heb je geen recht op een toeslag. ik vind het ook heel raar dat dit wel gezegd is. als je de pijltjes op het formulier volgt krijg je namelijk:

verdient uw huisgenoot meer dan 1500 bruto per maand? nee, ga naar de volgende vraag.
    is uw huisgenoot na 31-12-1971 geboren? ik meende wel toch? dan wordt het ja, ga verder naar de volgende vraag.
    behoort tot uw huishouden een kind dat jonger is dan 12 jaar? nee, u kunt geen toeslag krijgen.

Ik heb hier dus twee aannames gedaan: 1) jullie hebben nog geen kinderen 2) jouw vriend is geboren na 31-12-1971
    mocht een van beide aannames niet kloppen, dan heb je mogelijk wel recht op een toeslag.

Als je er niet uit komt zou ik het formulier gewoon invullen en opsturen. nee heb je, ja kun je krijgen tenslotte ;)

Verder kan ik je wel echt aanraden een wijzigingsformulier naar de belastingdienst te sturen. jullie inkomen is namelijk geschat met oog op een eventuele zorgtoeslag. nu jij niet werkt en een lager inkomen hebt klopt deze schatting niet meer. het kan dus best zo zijn dat jullie nu recht hebben op (meer) zorgtoeslag. op de website van de belasting dienst vind je veel informatie en je kunt ook altijd even bellen om het uit te leggen, ze kunnen je daar dan ook verder helpen.

Deel Deze Pagina