Goedemorgen, Geen idee of ik met deze vraag bij jullie aan het goede adres ben, maar ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Sinds 23 februari ben ik door mijn werkgever voor 50% ziekgemeld. Dit omdat ik last heb van bekkeninstabiliteit en hierdoor met regelmaat veel pijn heb en ook last heb van klachten als urine incontinentie. Nu zijn we zo'n 2 weken verder en heb ik afgelopen vrijdag besloten, na bezoek aan de bekkentherapeut om me volledig ziek te gaan melden. Dit mede op advies van de bekkentherapeut, gezien de klachten die ik nog steeds heb ondanks de mindering van uren. Mijn klachten zullen na alle waarschijnlijkheid niet minder worden, maar juist alleen maar verergeren gezien de groei van het kindje en de druk op mijn bekkenbodem. Gister heb ik mijn leidinggevende een mail gestuurd met mijn verhaal en de mededeling dat ik mij per vandaag volledig wil ziek melden. Ook wilde ik haar vandaag bellen om dit telefonisch verder door te nemen. Dit gaat echter (van haar kant af) niet lukken vandaag, dus bel ik haar morgen. Nu vraag ik mij dus alleen af of zij mij mag verplichten tot arbeidstherapeutisch werk. Ik zie dit zelf niet zitten, aangezien ik de klachten ook heb als ik gewoon thuis ben, op mijn vrije dagen. En is mijn werkgever verplicht om mijn ziekmelding binnen een bepaalde tijd aan het UWV door te geven? Mijn leidinggevende is niet makkelijk, dus wil ik graag zo goed mogelijk voorbereid dit gesprek met haar aangaan. Alvast bedankt. Met vriendelijke groet
Beste NoLI, Je bent ziek ten gevolge van je zwangerschap en hebt twee vragen. Is mijn werkgever verplicht om mijn ziekmelding binnen een bepaalde tijd aan het UWV door te geven? Ben je ziek tijdens de eerste 24 weken van je zwangerschap? Je werkgever moet de melding dan uiterlijk binnen 6 weken na de eerste ziektedag doorgeven. Ben je ziek na de eerste 24 weken? Je werkgever moet de ziekmelding dan uiterlijk op de vierde ziektedag doorgeven. In de praktijk merk je hier overigens weinig van en betaalt de werkgever je gewoon door. Actuele informatie: Wanneer ziek melden bij UWV? - UWV - Voor Werkgevers Mag mijn werkgever mij verplichten tot arbeidstherapeutisch werk? In het kader van re-integratie is dit is mogelijk. Vanzelfsprekend is het daarbij niet de bedoeling dat de gezondheid van jou en je kindje daarbij in gevaar wordt gebracht. Normaal gesproken gaat re-integratie dan ook in overleg met de bedrijfsarts. Ik wens je heel veel sterkte met je gezondheid en een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team Webcare - UWV - Over UWV
De 50% ziekmelding is al bekend bij jullie, hier heb ik telefonisch en schriftelijk al bericht over gehad van UWV. Dus de verdere ziekmelding hoeven ze dan pas binnen 6 weken te melden aan jullie (ben nu bijna 22 weken)? Met betrekking tot het Arbeidstherapeutisch werken, kun je dan wel spreken van re-integratie? Dit aangezien mijn lichamelijke toestand na alle waarschijnlijkheid zeker niet zal gaan verbeteren. Goed om te weten dat ik dit dan in ieder geval via de bedrijfsarts kan spelen. Bedankt zover voor jullie antwoorden!
Beste NoLi, Graag gedaan hoor. Geen zorgen maken over de ziekmelding richting UWV. Het is aan je werkgever om dit te regelen. Je opmerking over de zin van arbeidstherapeutisch werken in kader van re-integratie, snap ik hoor. Het is echter niet aan mij om dit te beoordelen. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team