UWV wazo uitkering dagloon klopt niet

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door zwaantje1985, 21 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zwaantje1985

zwaantje1985 Actief lid

9 apr 2013
    316
    1
    0
    Hallo allemaal..
    Ik heb vandaag (ja leuk op zaterdag!) een brief gekregen van het uwv over mijn zwangerschaps en bevallingsuitkering (wet arbeid en zorg)

Nu staat er dat mijn wazo uitkering is gebaseerd op mijn DAGLOON.

Dit is gebaseerd op het GEMIDDELDE loon wat ik heb verdiend tot MAXIMAAL een jaar voor de wazo uitkering in gaat (dus van september 2012 tot en met september 2013) (de referte periode)

Volgens hun berekening is mijn dagloon dan 59.11. Ze betalen de uitkering over de weekdagen van maandag tot en met vrijdag.

Nu mijn probleem..
    Ik vraag me af hoe ze die 59.11 hebben berekend, want ik werk maar 3 dagen per week en 12 dagen per periode (dus niet per maand ik krijg per 4 weken uitbetaald namelijk) en dan kom ik uit op een bedrag van 709.32 wat ik van het uwv zou krijgen...

Alleen is mijn normale salaris bij mijn werkgever dus al jaren hetzelfde, namelijk 840 euro..

Dit zou betekenen dat ik 130.68 euro minder uitkering krijg dan dat mijn normale salaris is?

Nou heb ik het afgelopen jaar echt EXTREEM veel overgewerkt, ik heb eigenlijk bijna altijd veel meer dan mijn basis (contract) salaris verdiend.. en als ze het gemiddelde zouden pakken van dat jaar dan zou ik feitelijk juist meer moeten krijgen dan mijn basis loon..
    Dus dan zou het nog kunnen dat ze 5 dagen per week die 59.11 per dag uitkeren..

Dan kom ik op een totaalbedrag van 1182.20.. Dat lijkt me dan weer extreem veel, maar als het een bruto bedrag is kan het wel weer kloppen..

Er word in de brief niet gesproken over dat ik 3 dagen werk en ook niet over uurloon, alleen over een DAGLOON..

Help ik ben in paniek! Als ik echt 130 euro minder krijg dan het salaris wat ik al jaren krijg heb ik echt een probleem!

Is jullie uitkering gelijk geweest aan je salaris bij je werkgever?

Groetjes

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Nee, UWV gaat uit van een betaling van 5 werkdagen, dus je krijgt idd 5 maal je dagloon uitgekeerd. Het UWV gaat altijd standaard uit van 21,75 dagen in de maand voor de berekeningen. Ze hebben van je werkgever door gegeven gekregen hoeveel je het afgelopen jaar hebt jaar hebt verdiend, dus hebben ze gedeeld door 261 dagen (12 * 21,75 dagen) zo komen ze op je dagloon. Volgens mij is het ook inclusief vakantiegeld.

Je werkgever zal je in principe je normale maandbedrag uitkeren.

3. zwaantje1985

zwaantje1985 Actief lid

9 apr 2013
    316
    1
    0
    Oke thanks! Alleen lees ik nu net dat per 1 juni 2013 de wet is veranderd.. ze nemen niet meer je laatst verdiende salaris maar het gemiddeld verdiende loon van het laatste jaar..
    Maar ik heb afgelopen jaar dus veel meer verdiend dan mijn basis salaris..

Krijg ik dan meer dan mijn normale contract uren uitbetaald? (Ik heb extreem veel koopzondagen en zaterdagen extra gewerkt terwijl ik een 24 uurs contract heb)

De laatste maanden heb ik al 200 tot 300 euro per maand extra verdiend..

4. Suits

Suits Actief lid

1 aug 2011
    242
    0
    0
    NULL
    Spijkenisse
    Ik had ook wat vragen over mijn uwv uitkering, gewoon even gebeld (ok het duurt even voordat je de juiste persoon hebt gesproken maar gaf mij wel duidelijkheid.) dat zou ik je sowieso adviseren.
    Ze gaan uit vanhet SV-loon van het afgelopen jaar, min de laatste maand waarin je met verlof ging. Als jij de laatste maand meer gewerkt hebt, is dat dus jammer, dat wordt niet meegeteld.

Verder hebben ze het idd over een bruto bedrag, en zit je vakantiegeld erbij in. Het wordt wekelijks uitgekeerd.

Mocht het dan nog niet kloppen, dan kun je bezwaar maken.

5. zwaantje1985

zwaantje1985 Actief lid

9 apr 2013
    316
    1
    0
    Ik heb indd gebeld en ik heb over het hele jaar dus gigantisch veel overgewerkt.. ik werkte bijna nooit mijn contract uren..
    Dus voor mij is het gewoon ongelooflijk gunstig..

Deel Deze Pagina