Halve dagen werken; hoe verder?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Bo20, 24 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bo20

    Bo20 Fanatiek lid

    8 jun 2006
    2.696
    0
    0
    HR
    Hoi meiden,

    Nou, alle harde buiken en pijntjes zijn toch zijn tol gaan eisen; ik ga halve dagen werken i.p.v. fulltime. Het valt me erg zwaar, maar kan nu niets anders doen dan toch aan m'n babietje en mezelf denken.

    Nu is mijn vraag.. hoe verder? Wat moet ik hiervoor regelen? Mijn leidinggevende is op vakantie nu en komt pas eind deze weer terug.. heb het er al wel met mijn areamanager over gehad en die stond helemaal achter mijn keuze. Maar moet ik me nu ziek melden.. of gedeeltelijk.. hoe zit dit?

    Dit stond trouwens op UWV.nl :

    Bent u echter ziek in de periode van 6 weken vlak voor uw vermoedelijke bevallingsdatum en nog voordat uw WAZO-uitkering is begonnen? Dan tellen deze ziektedagen mee als zwangerschapsverlof. Uw verlof is hierdoor eerder afgelopen. Het maakt niet uit of uw ziekte te maken heeft met uw zwangerschap of een andere oorzaak heeft.
     
  2. lizab

    lizab Fanatiek lid

    7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Je moet door het bedrijf ziek gemeld worden bij het uwv/betreffende arbodienst met de reden zwangerschapsklachten. Je krijgt dan een oproep voor de bedrijfsarts, en die spreekt met jou de klachten door en schrijft een advies. Dat advies is bindend. (tenminste bij mijn werkgever) De verloskundige kan van alles zeggen, maar ze vinden het oordeel van de bedrijfsarts veel belangrijker dan dat van de VK. (de bedrijfsarts neemt meestal advies VK over hoor)

    In principe zijn dit allemaal actiepunten voor jouw werkgever en niet voor jou.

    In mijn geval vond de bedrijfsarts het niet verantwoord dat ik mijn eigen werkzaamheden voort zou zetten omdat zij het werk van intercedente te zwaar vond en te hectisch en ze vonden dat ze VK niet voldoende inzage in mijn takenpakket had om dat te kunnen bepalen. Ik ben overgeplaatst naar een vestiging in mijn woonplaats (leukere vestiging dan waar ik zat) en ik mag in principe maar 1 ding tegelijk doen, maar in de praktijk komt het er op neer dat ik wel gewoon halve dagen als intercedente functioneer. (laat de bedrijfsarts het maar niet horen :D) Overigens heeft die rust enorm geholpen en heb nog maar max. 3/4 harde buiken per dag

    Dat stukje op de site van het UWV komt er op neer dat als je binnen 6 weken voor de bevalling ziek wordt je al met verlof moet. (verplicht) als je dus aangegeven hebt 4 weken van tevoren pas met verlof te willen gaan, kan dit niet meer. Consequentie voor jou is dus dat je nu 6 weken van tevoren met verlof gaat en je maar tot 34 weken door gaat werken.

    Succes!
     

Deel Deze Pagina