Mijn zus haar hondje kreeg waarschijnlijk een allergische reactie.Dit wist zij op het moment zelf niet. Haar chihuahua laag opeens voor dood in de keuken,tongetje werd helemaal blauw,ogen weggedraaid en een groeiend voorhoofd(fontanel). Paniek in de tent,want het bessie moest met spoed naar een dierenarts. Iemand van de dierenambulance woont aan de overkant bij haar,maar die was helaas niet thuis....bellen met dierenartsen uit de omgeving,maar was nogal moeilijk om een dierenarts die dienst had te vinden. Uiteindelijk is mijn zus met haar hondje drie kwartier/uur later aangekomen bij de dierenarts.(niet haar eigen dierenarts). Hondje was er echt heel slecht aan toe...was in shock,buiten bewust zijn,hele trage hartslag...meer dood dan levend. Mijn zus werd naar huis gestuurd met de woorden dat ze niet wisten of de hond het ging overleven.De chihuahua lag aan de beademing en in een couveuze. Na 4 dagen in de dierenkliniek is het beestje wonder boven wonder weer opgeknapt en kon mijn zus vandaag haar hondje ophalen. Ze kreeg de rekening van dik 500 euro en moest deze direct afrekenen. Mijn zus heeft een uitkering en vertelde dat ze dit niet in 1 keer kon betalen en of het mogelijk was dat ze nu een gedeelte betaalde en dan daarna nog twee termijnen. Hier was geen overleg over mogelijk. Ze kreeg haar hondje niet mee!Mijn zus voelde zich natuurlijk verschrikkelijk want wat moest ze nu? Uiteindelijk heeft een buurvrouw die mijn zus naar de kliniek gereden had de rekening betaald,waar mijn zus natuurlijk heel dankbaar voor was,maar liever niet had gewild. Ze had dit liever zelf opgelost met de kliniek. Toen ik haar verhaal hoorde viel mijn mond open van verbazing. Ik heb dit zelf nog nooit ondervonden bij een dierenarts.Ik heb altijd een hoge rekening bij de dierenarts altijd in een paar keer kunnen betalen. Ik vraag me eigen dan ook af of ze dit hadden mogen doen: je honed niet meegeven als je niet direct betaald(ongeacht hoe hoog de rekening is) Hebben jullie hier wel eens mee te maken gehad of waren jullie dierenartsen ook vrij soepel?
Hier doen de dierenartsen dat ook, omdat sommige 'etters' gewoon hun dier ophalen en zich verder niet aan de belofte van betalen houden. Daardoor zijn regelingen ook uit den boze en MOET je eerst het voltallige bedrag pinnen, want anders krijg je je diertje niet mee. Ik vind het ook van de zotte, maar aan de andere kant begrijp ik de dierenarts ook wel bij het maken van zulke hoge kosten. Echter vind ik wel dat dierenartsen de prijs wel érg op de spits dringen en teveel vragen voor bepaalde ingrepen.
Werk zelf bij een dierenarts, en bij ons kunnen klanten wel op rekening en in termijnen betalen dus vind dit wel een beetje een vreemde actie van de dierenarts. Waar je wel rekening mee moet houden is dat het niet haar eigen dierenarts was. En het gewoon best vaak voorkomt dat mensen de rekening niet betalen. Een dierenarts is niet een ziekenhuis of huisarts die door de overheid betaald worden maar het is ook gewoon een commercieel bedrijf. Zoals ik al zei, ik vind het persoonlijk een vreemd beleid, vijfhonderd euro is gewoon een hele hoop geld om ineens op te hoesten. Maar als je dieren hebt vind ik wel dat je hier op voorbereid moet zijn. En ik kan ergens de denkwijze van de dierenarts wel begrijpen.
Ik heb ook weleens een rekening gehad van 800,-. Mijn dierenarts overlegde altijd met ons welke behandeling wat zou kosten. je kunt er nu eenmaal niet vanuit gaan dat iedereen maar zomaar honderden euro's op zak heeft (al vind ik het wel verstandig als je ene huisdier aanschaft hiervoor een potje te maken) Ik vind het wel zo netjes van een dierenarts om de mogelijkheid te bieden in termijnen te betalen en van tevoren de kosten te bespreken.
Ik vind ook dat de DA wel even had mogen bespreken wat ze gingen doen en wat de kosten dan waren. Niet dat je een beestje dan laat creperen als het een hoog bedrag is maar dan kan je je voorbereidden en eventueel al wat regelen o.i.d. Ik vraag me dan wel voor de gein af wat de DA had gedaan met het hondje als ze hem daar had gelaten?
Aan de ene kant vreemd, aan de andere kant wel begrijpelijk. Vreemd aangezien de kosten vooraf niet zijn besproken, er had best een indicatie gegeven kunnen worden. Vraag me ook af wat ze hadden gedaan als niemand anders de rekening had betaald? Had ze nog meer gekost dan, een hond niet meegeven.... Aan de andere kant begrijpelijk, stel dat iedereen in termijn wil betalen, dat houdt een praktijk niet draaiende natuurlijk. Ik vind 500 euro veel geld, maar vind dat als je dieren hebt, dit toch minstens achter de hand moet hebben (of een verzekering) voor 'dit soort dingen'. Dieren kunnen onverwacht nu eenmaal veel geld kosten.
Mijn zus had altijd een goede baan en kon het allemaal goed betalen, totdat ze op een gemene manier ontslagen werd en dan zit je daar dan met je hondjes en een uitkering.Dan doe je je hondjes ook niet zomaar weg....ze is stapelgek op ze. En niemand hoopt dat er zoiets ernstigs zich voordoet.Daarbij komt nog dat ze dit hondje gered heeft van iemand die dit beestje zwaar verwaarloosde. Ze heeft het een goed leven gegeven. Het is ook niet het enige dier wat ze opgevangen heeft. Juist omdat ze honden, die opgegeven waren, een nieuw leven geeft,had het zo fijn geweest als er ook wat medeleven bij die dierenarts was geweest. Omdat het een spoedgeval was kon ze helaas niet bij haar eigen dierenarts terecht...dat maakt het extra triest,want die houd er wel rekening mee.
Poeh, ik vind van beide kanten wel wat te zeggen... Die dierenartsen maken tegenwoordig al genoeg mee, met wanbetalers en dit was niet de eigen dierenarts van je zus..Heeft ze niet in die 4 dagen al wat informatie ingewonnen over het hoe en wat, en hoeveel het zou gaan kosten ong.? Ik denk dat ze zelf ook wel had kunnen inschatten dat dit verblijf van 4 dagen etc. echt geen 50 euro zou gaan kosten... Als ik niet zoveel geld zou hebben op dat moment, zou ik daar toch a la direct achteraan zijn gegaan, hoe dat met de betaling zou gaan... Normaal gesproken, dus bij eigen dierenarts en onverwachte hoge kosten, vind ik wel dat je in termijnen moet kunnen betalen. Maar wel onder bepaalde voorwaarden natuurlijk.
Dat vraag ik me ook af,want de rekening word alleen maar hoger waardoor die nog slechter betaald kan worden. Ieder mens heeft in zijn leven wel een moment dat je even weinig spaargeld hebt,of het nu komt van het verlies van je baan of een auto die torenhoge kosten aan reperaties heeft gekost.Als je dan het volgende probleem eroverheen krijgt,kan je allemaal wel eens zonder reserve zitten.
Denk dat het ook wel meespeelt dat het niet haar eigen dierenarts was. Artsen met spoeddienst weten natuurlijk niet wat ze in huis halen.
Misschien komt het toch omdat ze bij een vreemde dierenarts terecht gekomen is. En misschien is het wel een dierenarts die te vaak voorgelogen is met mogen we in termijnen betalen en dat hij/zij hun geld niet kregen. Aan de andere kant je zus kon ook met z.n zieke hond geen kant op en was natuurlijk blij dat ze ergens met haar hondje terecht kwam. ( dan heb ik ook niet meteen tijd voor de algemene voorwaarden ) het is zo plotseling. Voor beide kanten is natuurlijk wel wat te zeggen. Gelukkig heeft de buurvrouw het mee helpen oplossen.
Ik snap het wel van de da, onbekende dus meteen betalen, alleen hadden ze wel mogen overleggen of even over bespreken of het niet anders kon, dus vine het wel raar! Zelf zou ik ook eerst zeggen volledig meteen betalen, maar als ze vragen vanwege financiele gebeuren of het in termijnen kan zou ii dat niet kunnen afslaan (ligt aan persoon). Helaas gebeurd natuurlijk heel vaak dat ze niet betalen. Weet je ook waarvan de alergiese reactie vandaqn kwam? (Even benieuwd)
Ze kreeg wel een vermoeden dat het geen goedkoop gebeuren zou worden,maar wat moest ze dan? Haar hondje zonder pardon maar een spuit laten geven? Ze is niet gewend dat een bedrag in 1 keer betaald moest worden,dus dit had ze zeker niet verwacht. Ze moest zelfs voor de onderliggers(waar de hond op lag)2,50 per stuk betalen. Ikzelf heb dat nooit gehoeven,terwijl ik ook een hond in de kliniek heb gehad voor een lang weekend
Nee ze staan voor een raadsel. Mijn zus wist dat haar hondje een open fontanel heeft. Dat had haar eigen dierenarts verteld. Schijnt vaker voor te komen. Mijn zus dacht eigenlijk dat haar andere hond met het spelen tegen haar fontanel gestoten had,omdat het daar op ging zwellen. Maar ze heeft haar ook niet horen piepen of janken,ze lag opeens voor dood op de keukenvloer. De dierenarts zei later dat hij dacht aan een allergische reactie(van een wesp of iets dergelijks),maar ze kunnen het echt niet verklaren. Ze vinden het ook een wonder dat ze het overleeft heeft.
Nee natuurlijk niet, zo bedoel ik het ook niet. Ik bedoel: misschien had ze al iemand kunnen zoeken waar ze evt het geld van zou kunnen lenen. In die 4 dagen zal ze toch ook wel contact met de praktijk hebben gehad over hoe het met haar hondje ging. Dan had ze het kunnen vragen hoe daar het betalingsbeleid is.
Ja het was echt paniek in de tent,mijn zus kon ook niet helder meer nadenken...maar goed dat ze goede buren om zich heen had. Het was ook nog eens savonds laat
Voor beide kanten is natuurlijk wat te zeggen. Maar denk ook dat meespeelt dat ze een onbekende is voor de dierenarts. Er zullen genoeg mensen zijn die achteraf niet betalen en lekker weer naar de eigen of een andere dierenarts gaan. Wat betreft de onderliggers, ik denk dat jij die destijds ook wel hebt betaald maar dat ze bij haar los op de rekening vermeld staan en dat ze bij jou niet apart benoemd werden maar wel bij iets anders inzaten, opname ofzo. Onze ziektekostenverzekering betaald natuurlijk uiteindelijk ook voor de handschoenen ed van de tandarts, maar dan zit het bij de tarieven in en staat het niet apart op de rekening Het belangrijkste van alles is natuurlijk dat het hondje er niets aan overhoud.
@Roosje83: dat van die onderliggers zou kunnen,daar heb ik eigenlijk niet over na gedacht Ik vind het zo sneu voor mijn zus.
Als ik hier voor spoed naar een andere dierenarts ga dan moet ik inderdaad alles ineens betalen. Mijn vaste dierenarts doet dit ook als mensen bij hun kliniek niet bekend staan. Ze zijn al te vaak voor gelogen. Als je langer bij een klliniek loopt dan kent de dierenarts je. Ze weten na een tijdje dat jij je rekeningen wel betaald. Dat het adres waar ze de rekening na toe sturen, klopt. Dierenarts maakt vaak genoeg mee dat ze de rekening sturen en dat er bijv een vals adres op gegeven is. Of dat ze lang op hun geld moeten wachten. Die matjes en andere materialen betaal je altijd Die zitten in de opname kosten verwerkt. Vraag maar eens een gespecificeerde rekening. Hier krijg ik altijd een uitgebreide rekening. In het geval van mn kater die er een week heeft gelegen, was dit een rekening van 3 A4 tjes. ALLES stond erop. Elke handeling, elk spuitje, naaldje enz. Omdat veel mensen toch willen weten hoe een rekening zo hoog is.