heel verhaal< aub help me!!!

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door anja84, 4 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anja84

anja84 Lid

4 feb 2009
    64
    0
    0
    ergens!!
    hoi,

ik wil even wat kwijt waar ik heel erg mee zit. Ik ben 27 weken zwanger en werk in de zorg. Het wordt me nu wat te zwaar en heb dit ook aan mijn leidingevende verteld. Nu hebben ik samne met mijn leidinggegvende over en weer gemaild. En uiteindelijk weet ik dus niet wat ik moet doen. Lees aub mijn mailtjes en reageer!!

He leidinggevende,

Heb naar het werk gebeld vandaag maar je was er niet dus vandaar even via de mail. Heb de afgelopen week als erg zwaar ervaren. Heb maandag woensdag en donderdag gewerkt. Maandag en woensdag ging het nog maar donderdag zat ik er helemaal doorheen. Ik ben de laatste tijd weer erg moe en heb het gevoel dat ik maar niet bijgeslapen kom. Ik had veel hulp die dagen van stagaires en vrijwillgers maar toch viel het me zwaar. Zo erg dat ik donderdag op weg naar huis alleen nog maar kon huilen van moeheid en niet weten hoe ik me moet houden. Daarbij heb ik de laatste tijd wat last van harde buiken en afgelopen week waren dit dan ook echt pijnlijk harde buiken.
    Ik heb je dit verder niet verteld en ook niet aan mijn collega's. Ik wil me groot houden en wil vermijden dat collega's weer gaan denken; oh nee daar begint ze weer". Dus houd ik de moed erin en ga gewoon door en als ze vragen hoe het met me gaat zeg ik dan ook dat het goed gaat. Maar eenmaal op weg naar huis weet ik het niet meer en kan ik alleen nog maar huilen.
    Ik wil me niet zomaar gaan ziekmelden ik wil nu op de goede weg blijven. Het ging zo goed! Ook dankzij jou is het tot nu toe erg goed gegaan. Maar ik denk als ik nu naar mezelf kijk en naar mijn lichaam luister dat ik mijn top bereikt heb. Ik vind dit heel erg en had echt gehoopt dat ik het vol kon houden tot het laatst. Ik probeer zoveel mogelijk thuis te rusten om zo toch weer fit te zijn voor te werken. Maar ook thuis gaat het leven gewoon door met jasper en het huishouden. Mijn moeder helpt al veel en ook patrick neemt al veel van me over. Maar toch red ik het zo niet.
    Verder ben ik vandaag op controle geweest bij loes (verloskundige). Toen ze me vroeg hoe het ging kwamen de tranen alweer. Loes vertelde me dan ook dat ik een stap terug moest zetten. Dat het niet goed was als ik zo doorging. Ook vanwege de pijnlijke harde buiken en mijn moeheid. Tekenen dat het op dit moment te veel is wat ik doe. HB heeft ze geprikt maar dit was verder goed.
    Eigelijk was ik wel blij dat ik je op het werk niet te pakken krijg. Ik weet zeker dat het me ook dan weer teveel was geworden. Nu kan ik alles even van me afschrijven en kan ik het beter verwoorden. Ik ben niet zo'n prater en kan me beter uiten op papier.
    Nu wil ik even samen met je bekijken wat we kunnen doen samen. Ik wil me niet ineens s'morgens gaan ziekmelden maar samen met je bekijken hoe we het zo kunnen plannen dat ik wel kom maar dat de verantwoording minder zwaar is. Heb je aankomende week eens tijd?
    Hoop dat mijn verhaal een beetje overkomt en sorry dat ik het even via de mail doe. Maar je was er niet en gaat zondag de nacht in. Ik wilde hier niet mee rond blijven lopen. Hoop echt dat je het begrijpt en dat we er samen kunnen uitkomen.

groetjes anja

Hoi Anja,

Natuurlijk heb ik dit zien aankomen en begrijp heel goed dat je je best doet. Ik ben kei trots op je dat je het al zo lang hebt vol gehouden.
    Ik begrijp uit je verhaal dat de verzorging je zwaar valt, dat is begrijpelijk. Daarom heb ik in mei alle V diensten weggehaald en er vacantie van gemaakt ( deze uren moeten toch op). Nu heb je nog maar 7 diensten staan in de hele maand mei. Dat moet zeker lukken.
    De groepsvezorging kun je vergelijken met de werkzaamheden die je zou uitvoeren als je thuis bent. ( je kunt je tempo zelf aanpassen), tevens zijn er altijd helpende handjes op de groep.
    Ik hoop dat je met deze oplossing het weer een tijdje kunt uitzingen en dan heb je zeker een stapje terug gedaan.
    Het zou zo fijn zijn als je aan het team kunt laten zien, dat jij ook jouw tijd kan volmaken en dat ze van je op aan kunnen.
    Ik heb er het volste vertrouwen in.

he ,

dankjewel voor je begrip. Ik was heel bang om je dit te vertellen omdat het juist zo goed ging. En was daarom ook best zenuwachtig voor je reactie. Maar heel fijn dat je zo begripvol bent en evengoed trots op me bent. Dit doet me goed. Dankjewel. Hoop dat het team er ook begrip voor heeft dat het me zwaar viel in de zorg. En dat ze evengoed nog het vertrouwen in me houden. Want dit was de laatste tijd weer heel goed.

Fijn dat je de v-diensten hebt laten vervallen. En dan in totaal 7 diensten van mei daar ga ik voor! die moeten echt lukken. En dan in juni nog 3 diensten. Dit houd ik wel vol.

groetjes anja

SUPER!!!!
    We gaan er samen voor!!

Hoi,

Je mailde terug dat je voor die dagen dat ik in de zorg stond je me nu vakantiedagen invult. Vandaag attendeerde mijn schoonmoeder mij erop dat ik, nu ik minder wil ga werken omdat het niet meer gaat, zo wel mijn vakantiedagen kwijt ben. Ik kom thuis van het werken en ga dan vaak op de bank liggen omdat het niet meer gaat. En ook als ik vrij ben rust ik veel. Dus eigelijk verspil ik zo mijn vakantiedagen terwijl ik er niet van kan genieten. Dus kan ik me toch beter een aantal uur ziekmelden t.g.v zwangerschap?? En zo mijn vakantiedagen sparen voor als ik er wel echt iets aan heb? Ik weet dat ik er nog veel heb staan maar dat is geen reden om die dan maar in te vullen als ik aangeef dat het niet meer gaat. Want ervan genieten kan ik nu niet. En dat is toch wel de bedoeling van vakantiedagen.
    Ik heb dit voor de zekerheid ook even nagevraagd bij de salarisadministratie. Ook hun geven aan dat als ik minder ga werken t.g.v zwangerschap dat ik me dan beter voor een aantal uur ziek kan melden en mijn vakantiedagen kan sparen voor een ander moment dat ik er wel van kan genieten. Daar heb ik volgens hun recht op.
    Ik heb hier in eerste instantie mee ingestemd maar er niet verder bij nagedacht totdat mijn schoonmoeder met dit verhaal kwam. Dus zou ik me graag voor een aantal uur willen ziekmelden en mijn vakantiedagen sparen voor een andere keer dat ik er meer aan heb dan nu. Kun jij je vinden in dit verhaal?? en voor hoeveel uur kan ik me dan ziekmelden?

groetjes anja

Hoi Anja,

Je hebt als werknemer inderdaad rechten maar vergeet men ook dat men plichten heeft.
    De werkgever moet dan maar weer aan het kortste eind trekken. Erg jammer terwijl ik naar mijn gevoel en mening je heel erg tegemoet ben gekomen in al je wensen die hebt gehad gedurende deze zwangerschap.
    Graag wil ik a.s. maandag even met je om de tafel gaan zitten hoe we dit gaan boeken in square aangezien met deze actie ook al jouw vooraf geplande vakantiedagen ( deels) komen te vervallen.
    Je geeft aan je niet ziek te willen melden, maar je wil wel een stapje terug doen maar ook geen vakantiedagen inleveren.
    Ik kan het even niet meer volgen.
    Maar hier komen wij ook wel weer uit.
    Zie je maandag rond 11.00uur

Mijn vraag is nu waar heb ik recht op en wat moet ik hiermee?? en wat zijn mijn plichten naar haar toe?

groetjes anja

2. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Laat ik even voorop stellen dat ik vind dat je werkgever goed met je meedenkt, ik heb het wel eens anders gezien...

Maar: Je schoonmoeder heeft wel gelijk. Als jij een stapje terug wil doen, kun je je idd beter ziekmelden. Je hebt idd plichten maar zeker ook rechten! Je hebt recht op aangepast werk en je hoeft vanaf drie maanden zwangerschap ook geen onregelmatige diensten meer te werken. Dus ook geen nachtdiensten!

Zoals ik de laatste mail lees van je werkgever denkt zij dat jij je vakantiedagen kwijt bent als je je ziekmeld? Dat kan dus niet, want je kunt geen vakantie opnemen als je ziek bent. (uitzondering is als je bijvoorbeeld 50% ziek bent, dan kost een vakantie dag je 50% aan uren)

Wat je zelf kunt doen is salarisadministratie vragen of ze even het een en ander voor je op de mail zetten. Dan heb je in elk geval bewijs van hoe het zit. En als het echt lastig word kun je ook zelf een afspraak maken met de arbodienst om te kijken hoe en wat je verder kunt...

Succes!

3. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    mijn leidingevende kwam zelf met het voorstel me voor de uren die ik niet meer werk ziek te melden...dit kost je werkgever namelijk helemaal niks...word allemaal vergoed door het UWV...de uren die jij minder werkt mogen ze gewoon volledig herbezetten ;)

je hebt idd recht op aangepast werk, hoeft geen nachtdiensten of onregelmatige diensten meer te draaien
    zonder dat dit jou vakantiedagen kost

4. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Ik zou me dan (eventueel voor 50%) ziek laten melden.
    Dan ben je 'ziek door de zwangerschap' en krijgt de werkgever gewoon geld van het uwv om jou te vervangen.
    Zo trekt hij niet aan het kortste eind en kan jij meer rust nemen.

5. merry78

merry78 Actief lid

18 aug 2010
    490
    0
    16
    Even ter aanvulling, sommige werkgevers zijn niet compleet of niet verzekerd voor ziekgemelde werknemers. Ik weet bij het werk van een vriendin van mij dat zij dat zelf opvangen (en er dus ook bovenop zitten). En zelf heb ik 2 jaar geleden 4 maanden thuis gezeten ivm een ongeluk en toen was er ook de 1e maand wat gedoe met het uitbetalen van de ziektekosten. De eerste maand was namelijk voor rekening van de werkgever.

Maar duidelijk is in ieder geval dat je je gewoon voor een bepaald percentage ziek kan melden. Wanneer je ziek bent, zullen de vakantiedagen ook gewoon doorlopen (dus je bouwt gewoon vakantiedagen op).

Succes!

6. Loesje 29

Loesje 29 Bekend lid

28 dec 2010
    660
    0
    0
    P&O
    Noord Brabant
    Je hebt het volste recht om je voor een deel ziek te melden. Los van het feit of een wergever daar nou vergoeding voor krijgt of niet, dat is hun risico. Je denkt inderdaad goed mee en wil een oplossing zoeken.

Lever dus vooral NIET je vakantiedagen in! Als je er echt heeeeeel veel hebt kun je overwegen een deel uit te laten betalen als ze dat als probleem aangeeft (dat je te veel uren hebt). Haar reactie is erg onprofessioneel, ik begrijo haar wel, maar dat kun je nooit zo zeggen... ennuh, laat me raden...ze heeft zelf geen kinderen? :)

Kop op meis, voor jezelf opkomen! Succes!

7. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    hoi meid.
    Ik zou even je leidinggevende vragen (eisen!) een afspraak te maken bij de arbo arts. Deze kan dan beoordelen of je bijvoorbeeld 50% jn de ziektewet kan of bijvoorbeeld geen zorgdiensten meer kan doen.
    Je leidinggevende moet zich aan het advies van de arbo houden!

Ik werk zelf ook in de zorg en ben in overleg met de arbo na 20 weken minder gaan werken. Ik heb toen toezicht gehouden in de huiskamer, medicijnen gedeeld, wonden verzorgd etc. Na 30 weken ongeveer ben ik therapeutisch gaan werken, dus boventallig. Toen ben ik nog 4 ochtenden 4 uurtjes gaan werken, helpen met ontbijt en medicatie.

Je hoeft niet al ziekgemeld te zijn om bij de arbo te mogen komen. Ik was ook nog niet ziekgemeld, wilde het netjes in overleg regelen en heb toen via mijn leidinggevende een afspraak bij de arbo gekregen.

Succes en laat je niet kisten door je leidinggevende, die is niet degene die er uiteindelijk over gaat!

8. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    is dat niet heel wat anders als ziek door zwangerschap?

en ze werkt bij een zorginstelling...die zijn echt wel verzekerd voor dit soort dingen

9. Maysa86

Maysa86 Actief lid

17 jan 2011
    280
    0
    0
    Verzekering heeft niks te maken met deze kwestie.
    Topicstarter is ziek nav zwanger schap en dan betaald
    Het UWV zoals eerder al door anderen is gezegd.

De werkgever verliest dus niks qua kosten en wordt niet de dupe.

Ik zou idd mijn vakantiedagen niet opnemen terwijl je gewoon recht heb om je ziek te melden.

Wat jouw leidinggevende verder bedoeld met dat bij ziekmelding er een deel van de al reeds geplande vakantie ook vervalt .
    Daarmee bedoeld ze dat wanneer je al vakantie hebt ingepland en
    Jij je ziekmeld, jouw vakantie vervalt dus het niet meer mag worden opgenomen. Want als je ziek bent mogen er geen verlof/vakantie uren worden ingehouden. Snap je het?

Overigens bouw je gewoon vakantie op tijdens ziekte maar alleen over het laatste halfjaar van ziekte. Dus stel je bent 8 maanden ziek dan bouw je van die 8 maanden vakantie op over de laatste 6 daarvan.

Sterkte! Heb je vragen kan je mij pm'en aangezien dit
    Mijn vakgebied is.

10. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Haha, das nou weers zo'n mooi verhaal van een leidinggevende die hoopt dat de werknemer niet weet hoe het zit!
    Natuurlijk hoef je geen vk uren in te leveren, je moet je gedeeltelijk ziekmelden. P&O heeft gelijk. Vertel haar dit maar maandag. En dat zij aan het kortste eind trekt? Das een leuke, jou een beetje een schuldgevoel aanpraten zeker, kom nou! Als het goed is krijgt ze jouw ziekmelding gewoon vergoed door het uwv! Succes, hoor graag hoe het gegaan is.

11. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Hoi,

Als eerste: heel goed dat je aan de bel hebt getrokken. Als het niet meer gaat, dan gaat het niet meer.

Als ik zo de mail lees is het ook een beetje op eigen initiatief om vakantiedagen op te nemen? Maar ziekmelden lijkt me slimmer.

Hopelijk komen jij en je baas er uit!

12. linnepinneke

linnepinneke Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.046
    0
    0
    Middelburg
    Ik zou me ook ziek melden maar heb je heel veel vakantiedagen staan? Want dan snap ik wel waarom je werkgever liever ziet dat je die opneemt want dat kost hun namelijk wel geld... En als je boven een bepaald percentage zit mogen ze je zelfs verplicht vakantie geven! Maar dat je het niet meer trekt is zwangerschapgerelateerd dus cru gezegd het probleem van het UWV...

13. anja84

anja84 Lid

4 feb 2009
    64
    0
    0
    ergens!!
    alvast heel erg bedankt voor jullie reactie. Hier kan ik wel wat mee. Ik ben heel benieuwd maandag op het gesprek. Ik ga zeker aangeven dat ik er geen vakantiedagen voor wil inleveren. Ze heeft me dit niet eens netjes gevraagd maar in haar eerste mail gewoon gezegt; maak er vakantie van.
    Ik heb inderdaad nog op ht einde van het jaar 60 vakantiedagen staan. Maar volgens p&o is dit geen reden om me dan maar zomaar vakantiedagen in te vullen.

Volgens p&o zijn er ook andere manieren om het op te lossen zonder dat het ten koste gaat van mijn vakantieuren.

Ik denk dat als ik het zo lees ik me beter voor 50% kan ziekmelden. Dan trekt zij niet aan het korste eind want ze krijgt dit vergoed. Ik kan een stapje terug doen en het gaat niet ten koste van mijn vakantiedagen.
    Maar ze heeft het er ook over dat mijn geplande vakantie dan komt te vervallen als ik me ziek meldt. Maar die geplande vakantie staat gepland na mijn bevallingsverlof als ik dan weer aan het werk ben. Dit staat al heel lang zo gepland (ook om mijn vakuren deels op te maken) Kan ze dit dan zomaar laten vervallen???

groetjes anja

p.s ik hou jullie op de hoogte!

14. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    nee....en als jij je ziekmeld tijdens vakantie dagen, krijg je ze zelf terug...ipv dat ze komen te vervallen

15. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ze kunnen inderdaad niet zomaar aan je vakantiedagen komen.

En ik vind je al heel schappelijk als je je voor 50% laat ziekmelden.
    Laat je maandag even weten hoe het is gegaan?

16. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Sterker nog, stel dat jij een vakantie geboekt hebt in de tijd dat je ziek bent, (voor je verlof dus) mag je meestal van de arbo gewoon gaan zonder dat het je je vakantiedagen kost. (als je 100% ziek bent tenminste, anders kost het je uren naar rato) Ok, met bekkenklachten een wandelvakantie zal de arbo ook niet goedkeuren, maar een rustige vakantie in een hotel of huisje is meestal geen probleem.

17. anja84

anja84 Lid

4 feb 2009
    64
    0
    0
    ergens!!
    dankjewel voor jullie reactie. Ik laat maandag weten hoe het is gegaan.

18. sniffy

sniffy VIP lid

26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Meid, bij mijn vorige zwangerschap ben ik met 24 weken 2 uur per dag minder gaan werken. Ik werkte toen 36 uur ( ook in de zorg) . Maar 36 uur per week is in de zorg dus anders ;) en vaak 40 uur werken , 2 dagen vrij, en weer een dag of 5 werken.

Jij wordt bij ziekte door zwangerschap en bij verlof betaald door het UVW . Dus ik zou zeker niet je vakantiedagen daarvoor gebruiken. Dat is geen oplossing.

Ik ben niet van het ziekmelden maar met een zwangerschap vind ik dat een ander geval.

Denk aan jezelf en aan je kindje!!!

Succes ermee

19. Tine82

Tine82 Lid

20 aug 2007
    45
    0
    0
    Ik heb bijna hetzelfde gehad toen ik zwanger was. Ben toen naar de gyneacoloog gegaan en het verteld dat ik me niet goed genoeg voelde om 40 uur per week te werken. Ik kreeg toen een briefje mee waarin stond dat ik geadviseerd werd om 50% te werken. Ik heb toen dus voor de andere 50% ziek gemeld. Het is wel handig een arts achter je te hebben staan, om verder gezeur van je werkgever te voorkomen.

20. Sila24

Sila24 Niet meer actief

en hoe is het gegaan?

Deel Deze Pagina