1ste afspraak bij gyn. wat staat me te wachten?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door 1ste ukkie, 15 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1ste ukkie

25 jul 2011
    35
    0
    0
    Brabant
    Hoi allemaal,
    Mijn vriend en ik zijn nu bijna 9 maanden bezig om zwanger te worden.
    Een maand geleden al een afspraak gehad bij de HA, omdat ik een onregelmatige menstruatie heb en af en toe erg veel pijn heb tijdens mijn menstruatie.
    De HA heeft me toen doorgestuurd voor een Echo.
    Tijdens de Echo vertelde ze ons dat m'n eitjes wat klein waren maar verder niets om ons erg druk over te maken.
    Over de wisselende pijn tijdens mijn menstruatie konden ze me niets vertellen:(.

Wel moest ik even contact opnemen met m'n HA om de uitslag met hem te bespreken.
    Vorige week tijdens die afspraak vertelde hij me dat hij me weer ging doorsturen.
    Hij had naar de Echo gekeken en dacht aan PCO:( Dat was even schrikken want ik dacht dat alles er wel goed uitzag..

Van de week dus maar een afspraak gemaakt met de gyn.
    19 Sept. kunnen we terecht.

Nu wil ik graag weten of er meiden zijn die ook een afspraak hebben of hebben gehad en hoe dat allemaal gegaan is.
    Weet dat het bij iedereen anders is maar dan kan ik me toch 'n beetje voorbereiden zeg maar...
    Ben er nl. best wel een beetje zenuwachtig voor...

Alvast bedankt voor jullie reactie's.

Liefs 1ste ukkie

2. Gemma79

Gemma79 Fanatiek lid

19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Hai Ukkie,

Dat is even schrikken, zo`n antwoord als je verwacht dat alles goed is.
    Is wel even slikken.
    Maar goed, de gyn gaat er ook nog goed naar kijken dus ga niet bij de pakken neer zitten.
    Ik zal je vertellen hoe bij ons de eerste keer gyn was, misschien heb je er wat aan.
    Wij hebben een gesprek gehad die eerste keer.
    Over hoelang onze kinderwens al bestond, hoe mijn maandelijkse cyclus verliep, over wat voor werk we deden ( ivm gevaarlijke stoffen die de vruchtbaarheid kunnen verminderen o.a. ) , of ik al eens eerder zwanger was geweest, of mijn man al eens iemand zwanger had gemaakt, of we ooit een geslachtsziekte hadden gehad, of we ziektes binnen de familie hadden, of mijn moeder problemen had met zwanger worden, of mijn man ooit de bof had gehad of niet ingedaalde ballen (kan vruchtbaarheid verminderen ) en als laatste werd er een inwendige echo gemaakt om te kijken hoe het er van binnen uit zag.

Dat was zo`n beetje de eerste afspraak die we hadden bij de gyn.
    De volgende stappen waren; sperma onderzoek van mijn man, nog meer echo`s bij mij, kijkoperatie bij mij, advies IVF.
    Maar dat wil niet zeggen dat dat bij jullie ook zo zal gaan.
    Voor ieder is het vaak anders, hoewel wel vaak deze onderzoeken etc gedaan worden.

Ik wil je sterkte wensen en niet negatief zijn hoor!

Groetjes Gemma

3. 1ste ukkie

25 jul 2011
    35
    0
    0
    Brabant
    Hoi Gemma,

Bedankt voor je reactie.
    Ja, was idd even schrikken. Hoop iig dat ze ons kunnen helpen,al ben ik er wel een beetje zenuwachtig voor hoor..

Jullie hadden dus eerst een gesprek met de gyn?
    Wij hebben toevallig vandaag formulieren binnen gekregen met dat soort vragen allemaal.
    Zijn best wel wat vragen.

Onze ouders weten alleen van niets ben bang dat we het ze wel moeten gaan vertellen, staan ook vragen in die we nl. niet weten.

Dan zullen misschien bij ons gelijk de onderzoeken starten?
    Het advies bij jullie was IVF? Is best heftig denk ik he?
    Heeft het bij jullie al een wondertje opgeleverd?
    Hoop voor jullie van wel!

Bedankt dat je je verhaal met me wilde delen.

Liefs ukkie

4. Gemma79

Gemma79 Fanatiek lid

19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Ukkie,

Wij zitten er nog midden in en moeten nog met onze eerste poging beginnen.
    Heb al wel prikinstructie gehad en de medicatie al in huis.
    Maar ivm vakantie en een probleem bij mij ( mijn ene eierstok is niet te zien op echo ) is het nu tot oktober uitgesteld.
    Wij wachten dus nu vooral.

Ik denk wel dat het fijn kan zijn om openkaart te spelen met je ouders.
    ze kunnen je ook steunen in eventueel lastige periodes.

Groetjes Gemma

5. 1ste ukkie

25 jul 2011
    35
    0
    0
    Brabant
    Hoi Gemma,

Oke, dus jullie moeten nog beginnen met IVF.
    Jammer dat jullie dan nog zolang moeten wachten zeg..
    Wel weer fijn dat ze tegenwoordig veel kunnen he, dat ze je kunnen helpen.

Dat van onze ouders heb je wel gelijk in ja, had het ze alleen graag verteld via een zwangerschapstest... maar goed.
    Ben wel blij dat we al zo snel zijn doorgestuurd.

Ik wens jullie veel succes en ga duimen dat het voor jullie snel raak is :)

Liefs ukkie

6. san84

san84 Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.222
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi 1 ste ukkie ,

weet niet of dit topic open blijft maar wij zijn al 2 jaar bezig en volgende week gaan wij voor de eerste keer naar de gyn .
    misschien kunnen we elkaar op de hoogte houden hoe het traject verloopt.

groetjes san84

7. 1ste ukkie

25 jul 2011
    35
    0
    0
    Brabant
    Hoi san 84!

Dat lijkt me leuk! Kunnen we elkaar op de hoogte houden ja.

Jeetje, dan zijn jullie toch al even bezig. Dan mogen wij nu nog niet klagen na bijna 9 maanden.
    Maar als je dan eenmaal de keuze hebt gemaakt duurt iedere maand te lang he.

Gaan jullie ook voor een 1ste kindje?

Wanneer moeten jullie volgende week?
    Alvast succes en ik hoor het graag van je hoe het is gegaan.

Liefs Ukkie

8. 1ste ukkie

25 jul 2011
    35
    0
    0
    Brabant
    :) oeps zie nu pas dat jullie de 26e eerste afspraak hebben.

Ben nieuw hier en moet alles nog 'n beetje uitvogelen :)

Liefs...

9. san84

san84 Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.222
    0
    0
    NULL
    NULL
    geeft niet maar goed 2 jaar is bijna voorbij en eindelijk lijken ze te luisteren dat we wat willen volgende week vrijdag is het zover dan de intake met misschien een onderzoek?

mag ik vragen waarom jullie na 9 maanden al door verwezen zijn.

groetjes san84

10. 1ste ukkie

25 jul 2011
    35
    0
    0
    Brabant
    Hoi san84,

Fijn dat ze nu eindelijk naar je luisteren, maar vind dat ze jullie dan wel lang hebben laten wachten.
    Gemiddeld staat er (als ik het goed heb) toch een jaar voor?
    Maar goed, daar heb je nu niks aan.
    Jullie hebben iig vrijdag een afspraak. ben benieuwd hoe dat gaat.

Hebben jullie van tevoren ook formulieren gehad met vragen?
    Wij hebben die wel gehad voor de vrouw en man, deze moeten we meenemen tijdens onze 1e afspraak.
    Bij iedereen verloopt het allemaal weer anders.

Wij zijn idd al snel doorgestuurd, had het eigenlijk ook niet verwacht hoor.
    Maar ben een maand geleden bij de HA geweest omdat ik een ongelmatige menstruatie heb en af en toe erge pijn tijdens m'n menstruatie.
    Hij heeft me toen doorgestuurd voor een echo.

Daarna weer afspraak om de uitslag v.d echo te bespreken, toen kwam eruit dat ik waarschijnlijk PCO heb (dacht de HA aan de hand van de foto's)
    Vandaar dat we nu weer zijn doorgestuurd.

Zelf denk ik ook dat ik niet iedere maand een eisprong heb, aan de hand van m'n temp.

Hebben jullie lang moeten wachten tussen de afspaak maken en wanneer je terecht kunt?
    Wij hebben onze afspraak 19 Sept.

Liefs Ukkie

11. san84

san84 Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.222
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi ukkie ,

wij zijn gister doorgestuurd door de huisarts en heb daarna gelijk het ziekenhuis gebeld en kon eigenlijk vandaag al terecht maar dat ging me iets te snel eerst even laten bezinkenn dat we eindelijk hulp krijgen .

ik heb net de formulieren gehad en deze moeten we invullen maar goed nu moeten we naar de beide ouders toe om te vragen of hun problemen hebben gehad vroeger . das wel minder hoor maar goed we doen het maar gewoon .

dat de huisarts zolang heeft gewacht snap ik ook niet zo goed hoor want had al meerdere malen aangegeven dat ik niet regelmatig ongi werd maar hij deed het af met ontpillen . toen hebben we zelf gezegd dat we het iets naar de achtergrond zouden zetten omdat we in mei2011 zouden trouwen dus daar de aandacht aan besteed en zou ik wel zwanger zijn was het mooi meegenomen maar goed niet gelukt . en nu had ik zoeits nu wil ik hulp en heb best boos tegen de assistent gezegd dat we nu actie willen want mocht eigenlijk pas in okt. 2011 pas weer komen met deze vraag .

zo een heel verhaal maar goed .

spannend vind ik het wel hoor .

( toevallig nog meer meiden die nu ook de eerste stap zetten in mmm kom er gezellig bij )

groetjes san84

12. 1ste ukkie

25 jul 2011
    35
    0
    0
    Brabant
    Hoi San84,

Nou, dan is jullie gyn wel snel in handelen:) Dat is wel heel snel, de volgende dag al.
    Snap dat je het even moet laten bezinken, vond het ook wel even een schock :$ toen ik hoorde dat we ook doorgestuurd werden.

Heb dat ook met het aan de ouders vertellen, vind het wel een beetje jammer van de ene kant..Maar zoals Gemma ook al zei: ze kunnen je natuurlijk wel weer steunen als het even wat moeilijker gaat.
    Verder vind ik het ook heel spannend allemaal en hoop dat het allemaal mee gaat vallen.

Nog van harte gefeliciteerd met jullie huwelijk!

Als er meer meiden zijn, klets idd gezellig mee. kunnen we elkaar een beetje op de hoogte houden:)

Liefs ukkie

13. jipje

jipje Fanatiek lid

9 feb 2011
    1.452
    96
    48
    hoi hoi,

ik ben vandaag bij de gyneacoloog geweest.. ze vragen idd hoe je levensstijl is, je werk, problemen met zwanger worden in de familie, ziektes bij jou en je partner en familie..
    bij mij hebben ze een echo gemaakt, daar zag het er goed uit (gelukkig) was bang dat ik endometriose zou hebben, maar gelukkig niet! ze gaan ook mijn eisprong bij houden.
    Heb vandaag ook gelijk bloed moeten laten prikken voor chlamydia.. volgende week weer bloed moeten laten prikken om te kijken of ik daadwerkelijk mijn eisprong heb gehad (zou maandag zijn volgens gyn.)
    Mijn vriend moet zijn zaad nog inleveren..

16 sept. moet ik terug, ik krijg dan weer een echo en een samenlevingstest + de uitslagen van de onderzoeken en het advies van de gyn.

Spannend he! was ook heel zenuwachtig vandaag.. nu hopen dat alles goed is, maar aan de andere kant hoop ik ook dat ze iets vinden zodat we er iets mee kunnen en niet met die onzekerheid lopen.
    Waarschijnlijk moet ik 16 sept. ook een afspraak maken voor een HSG onderzoek, maar dat ging hij dan zeggen!

14. san84

san84 Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.222
    0
    0
    NULL
    NULL
    @ jippie leuk je hier te zien .
    spannend inderdaad en o jij hebt al de eerste stap gehad . fijn dat dat achter de rug is . was het erg of viel het mee . nou ben benieuwd wat ze de 16 de zeggen maar ga je nu zo en maandag nog klussen of niet?

@ukkie denk dat ze het niet zo druk hebben en er lopen geloof ik 5 gyn. rond dus denk dat het aardig vlot gaat .
    of dat er een stel uitgevallen is .
    we wachten wel af tot vrijdag zullen we net zien dat ik ongi ben .

groetjes san84

15. Knorretje 85

Knorretje 85 Fanatiek lid

21 nov 2010
    1.268
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hey Dames,
    Ik kom me bij jullie aansluiten.
    Wij zijn nu bijna een jaar bezig, en net voor de eerste onderzoeken geweest.

Ik heb besloten om naar de HA te gaan omdat mijn cyclus steeds langer lijkt te worden, en mijn man met de gedachte liep dat zijn sperma niet goed zou zijn. Hij heeft voor mij als twee lange relaties gehad, met kinderwens waar uiteindelijk niets uit kwam.
    De relaties liepen stuk en hij was er niet meer zo mee bezig. Tot wij samen besloten dat we kinderen willen.

De HA heeft ond eerst voor een sperma-onderzoek gestuurd.
    Volgen hem was de uitslag goed, en moest ik naar de gyn.
    Vervolgens was de gyn niet zo positief over de uitslag als de HA. Mijn mannetje moet over een aantal weken nog een keer inleveren.
    Ook wij kregen een vragenlijst die we voor het eerste bezoek bij de gyn in moesten vullen.

We moesten de eerste keer samen langskomen. Eerst bij de fertiliteitsverpleegkundige en daarna bij de gyn zelf. De vragen lijst werd doorgenomen en er werd ons verteld wat er allemaal te gebeuren stond.
    Ik heb tijdens dit eerste bezoek een inwendige echo gehad en een speculumonderzoek. Het viel allemaal reuze mee hoor.
    De baarmoeder en baarmoedermond waren goed, de eierstokken waren goed te zien, maar geen groeiend eiblaasje, wat wel zou moeten in dit stadium van de cyclus.

Nu is het wachten op mijn ongi. Op dag drie van de volgende cyclus moet ik bloedprikken voor een hormoononderzoek, en op dag tien weer voor een echo. Dit om te zien of ik wel een eisprong heb en of mijn hormonen wel in orde zijn.

Ook krijg ik als een van de onderzoeken een HSG. dit is een baarmoederfoto. Ze spuiten dan een contrastvloeistof in je baarmoederholte en maken daar dan een rontgenfoto van.
    Daarop is dan goed te zien of de eileiders open zijn.

De verpleegkundige zei dat dit de drie standaard onderzoeken zijn in het begin: sperma, eisprong en doorgankelijkheid van de eileiders.
    Vanuit hier gaan ze dan verder kijken.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben, en leuk om te praten met lotgenoten.

16. san84

san84 Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.222
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi knorretje leuk dat je erbij komt .

zo je bent al aardig op weg en volgens mij hebben jullie goede uitleg gehad of niet.
    nou ik moet nog een weekje wachten en dan is het zover.

dames even een vraagje roken jullie ook ?

groetjes san84

17. Knorretje 85

Knorretje 85 Fanatiek lid

21 nov 2010
    1.268
    0
    36
    NULL
    NULL
    @ San84
    Ik ben nu pas één keer bij de gyn geweest hoor;)
    En nee ik rook niet. Mijn man is net gestopt.
    Als je rookt, zou ik toch wel stoppen...
    Het maakt trouwens niet uit dat je ongi zou zijn tijdens je bezoek aan de gyn. Als er een echo gedaan wordt,kan dat ook als je ongi bent.;)

18. san84

san84 Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.222
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi knorretje ,

ja ik rook maar wil ook stoppen hoor denk dat ik maandag stop heb er eigenlijk ook geen zin meer in dus dat komt mooi uit .
    maar als ik weet dat ik zwanger ben rook ik niet meer hoor dan gaat alles voor mijn kleintje .

groetjes san84

19. 1ste ukkie

25 jul 2011
    35
    0
    0
    Brabant
    Hoi meiden.

Wat leuk die reactie's!!
    Leuk dat jullie gezellig meekletsen!

@jipje: Dus jij hebt de 1ste afspraak al achter de rug. Fijn dat je hier meld hoe dat allemaal is gegaan :).
    Gelukkig dat je echo goed was! Nu de rest nog even afwachten dan.
    Het is net wat je zegt, je hoopt dat alles goed is en tegelijkertijd ook weer 'n beetje dat ze toch iets vinden waar ze iets mee kunnen.
    Heb precies hetzelfde..De HA heeft wel gezegd dat hij aan PCO denkt maar moet nog maar even wachten wat de onderzoeken zeggen.
    Mag ik je vragen wat een samenlevingstest precies inhoud? Ik hoor het veel maar weet niet hoe dat precies werkt.

@san84: Ja, ik rook ook:) ben al wel veel minder gaan roken deze (bijna) 9 maanden. Maar ga ook stoppen hoor.
    M'n vriend rookt niet.

@knorretje: Fijn dat jij ook hier je verhaal meld. misschien domme vraag maar wat is een speculumonderzoek?
    Ben je inmiddels al ongi?

20. san84

san84 Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.222
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat houdt de samenlevingstest in?
    De samenlevingstest is een onderzoek dat in veel ziekenhuizen vrij vroeg in het vruchtbaarheidsonderzoek zal worden uitgevoerd. Het is voor het uitvoeren van de test noodzakelijk dat paren rondom de eisprong samenleving hebben, omdat alleen op dat moment in de cyclus het baarmoederhalsslijm zodanig is dat zaadcellen er in kunnen overleven.
    In de regel zal de volgende ochtend tijdens een spreekuur vocht uit de vagina en slijm van de baarmoederhals via een gynaecologisch onderzoek met een zogenaamd eendebekspeculum worden weggenomen om te bekijken onder een microscoop. Het baarmoederhalsslijm wordt verder beoordeeld op:
    hoeveelheid
    viscositeit (dradentrekbaarheid)
    helderheid (aanwezigheid van witte bloedcellen)
    zuurgraad
    het vermogen om bij opdrogen kristalpatronen te laten ontstaan (die op varens lijken)
    Zo ontstaat er een score van het baarmoederhalsslijm die een maat is voor de kwaliteit. Het zal duidelijk zijn dat naarmate de kwaliteit beter is zaadcellen makkelijker zullen overleven in het slijm. Het vocht uit de vagina wordt afgenomen als een soort controle om bij de complete afwezigheid van zaadcellen in het slijm te kunnen beoordelen of er wel sperma in de vagina terecht is gekomen. In het vocht van de vagina zijn in de regel slechts dode zaadcellen aanwezig.
    Een test wordt in de regel positief genoemd wanneer ten minste één à twee goed vooruit bewegende zaadcellen per gezichtsveld worden gezien bij een vergroting van 400 keer. Een test is negatief wanneer er geen of alleen dode of alleen op de plaats bewegende zaadcellen worden gevonden in het slijm.
    Oorzaken voor het negatief uitvallen van een test kunnen onder meer zijn: hoge zuurgraad van het baarmoederhalsslijm, slechte kwaliteit van het zaad of van het baarmoederhalsslijm en de test werd op het verkeerde moment van de menstruele cyclus verricht.
    Emotionele belasting
    De emotionele belasting van een samenlevingstest wordt over het algemeen als hoog ervaren. Dit is vrij gemakkelijk te verklaren: "op commando vrijen" bevordert niet bepaald de spontaniteit van een seksuele daad. Veel paren hebben tevens het gevoel alsof ze een soort examen moeten afleggen wat betreft hun techniek van vrijen. Deze twee factoren zijn meer dan voldoende om een samenlevingstest op voorhand te laten mislukken, omdat het door deze stress niet lukt om met elkaar te vrijen.
    Waarde van de samenlevingstest: wat meet de test?
    Over de waarde van de test en wat de test nu precies meet bestaat nog steeds veel discussie. Hoewel de test al heel lang bestaat en reeds aan het begin van de vorige eeuw beschreven is door Sims en Hühner, is er nog altijd geen overeenstemming over de waarde van de test. Het probleem is vooral het feit dat het percentage paren dat zwanger wordt na een positieve test niet veel groter is dan na een negatieve test. Dit betekent dat met name als een test één keer negatief uitvalt dit geen grote gevolgen hoeft te hebben, zeker niet omdat er nogal wat redenen kunnen zijn die het negatieve resultaat verklaren.
    Als een test bij herhaling negatief uitvalt bij goede baarmoederhalsslijm- en zaadkwaliteiten, zonder dat er sprake is van een te hoge zuurgraad, spreekt men van een "cervicale" factor die een oorzaak zou kunnen zijn van het niet zwanger worden. In de regel zal dan worden overgegaan tot behandeling met intra-uteriene inseminatie (IUI) om via deze behandeling de baarmoederhals met een dun slangetje te passeren en een hoeveelheid zaadcellen geconcentreerd in een klein volume die na bewerking van het zaadmonster zijn verkregen direct in de baarmoeder te brengen rond het moment van de eisprong. Hiermee wordt de negatieve invloed van de baarmoederhals omzeild.
    Men dient te beseffen dat geen enkele diagnostische test in het vruchtbaarheidsonderzoek een absolute waarde heeft. Dat geldt ook zeker voor de samenlevingstest. Als men zich goed realiseert waar naar gekeken wordt, is dat duidelijk. In wezen wordt er gekeken of er nog levende zaadcellen aanwezig zijn in het baarmoederhalsslijm, gemiddeld zo'n 10 tot 12 uur na de samenleving. Dit is eigenlijk helemaal niet interessant. Er wordt gekeken naar zaadcellen die achter zijn gebleven in de baarmoederhals, terwijl het veel informatiever zou zijn om te weten hoeveel zaadcellen erin geslaagd zijn om in de baarmoeder en in de eileiders te komen. In de eileiders vindt tenslotte de bevruchting plaats. Hiervoor bestaat in het vruchtbaarheidsonderzoek op dit moment geen simpele test. Men gaat er dus maar vanuit dat als er nog levende zaadcellen in het baarmoederhalsslijm bij de samenlevingstest worden gevonden, er ook wel zaadcellen de eileiders bereikt zullen hebben. Dat is echter helemaal de vraag, om over de omgekeerde situatie nog maar te zwijgen.
    Conclusie
    De samenlevingstest neemt, ondanks alle beperkingen en de problemen bij de interpretatie van een uitslag, toch nog steeds een belangrijke plaats in in het standaard vruchtbaarheidsonderzoek. Dit komt omdat er op dit moment ook geen betere en simpele test beschikbaar is. De waarde van de test moet echter niet overschat worden. Goed de beperkingen en tekortkomingen van een test nagaan, kan bijgedragen aan een zinvol gebruik in de dagelijkse praktijk.

heb het even opgezocht hopelijk heb je er wat aan .

groetjes san84

Deel Deze Pagina