Vl zit sinds januari in de ziektewet door een bedrijfsongeval. Hij is opgegeven moment weer langzaam aan begonnen met werken in overleg met de bedrijfsarts. Hij had in december vorige jaar al zijn zomervakantie aangevraagd en deze was goed gekeurd. Ongeveer 2 weken voor de zomervakantie kreeg hij te horen dat hij geen vakantie meer zou krijgen en de hele maand augustus op kantoor moest werken voor 40 uur omdat ze iemand te kort kwam i.v.m. vakantie. Vl heeft dit aangegeven bij de bedrijfsarts. De bedrijfsarts heeft een rapport gemaakt en hierin aangegeven dat deze werkzaamheden en voor 40 uur niet bevorderlijk zijn voor zijn herstel. Toen werd er gezegd als je vakantie wil moet je dit schriftelijk aanvragen en willen we weten wat je gaat en waar je naar toe gaat op vakantie en de bedrijfsarts moet goedkeuring geven. Gelukkig zag de bedrijfsarts geen reden om de vakantie in te houden. Nu blijkt dat er over de 3 weken vakantie voor 40 uur per week aan verlof is ingehouden terwijl vl op dat moment 16 uur per week werkte. Hij krijgt zijn verlofuren per maand bij geschreven op zijn loonstrook i.p.v. voor het kalenderjaar. De bedrijfsarts heeft al aangegeven dat vl beter opzoek naar ander werk kan gaan gezien hoe hij behandeld word. Vl durft niet zo goed iets ervan te zeggen omdat hij bang is dat ze hem zullen ontslaan. Met ingang vanaf volgende week zal hij voor 100% hersteld zijn en weer 40 uur per week gaan werken. Wie kan mij vertellen of dit zomaar kan?
Volgens mij is het zo dat als je volledig ziek bent ze geen vakantie dagen af mogen schrijven. Dus er wordt naar contract ziekte uren geschreven en je mag dan met toestemming op vakantie zonder dat het vakantie uren kost Maar als je gedeeltelijk werkt en dan op vakantie gaat dan moet je volgens mij wél vakantie uren opnemen. En dan het aantal uren die je normaal zou werken als je niet ziek was geweest. Maar kan zijn dat ik er volledig naast zit..
Als je tijdens je ziek zijn vakantie geniet neem je je volledige contractuele uren aan vakantie op. Dit ontslaat je van alle re-integratie verplichtingen tijdens die weken. Als hij dus een contract heeft van 40 ur en jullie zijn 3 weken op vakantie geweest dan kunnen ze dit afschrijven. Als hij een contracten heeft van 16 uur is dat wel raar... maar ik neem aan dat hij 16 uur per week werkt door re-integratie
Ik praat nu over 11 jaar geleden (toen werkte in op een arboafdeling van een grote bedrijfsketen) toen mocht dat inderdaad wel. Je bouwt namelijk ook volledig vakantiedagen op.
Jawel dit mag wel! Dit is veranderd. Hij bouwt ook zijn totaal aantal uren op en als hij op vakantie gaat wordt er dus de volledige aantal uren afgeschreven
Ik nuanceer mijn eigen opmerking. Blijkbaar moet dit wel in een cao of aok vastliggen of afgesproken worden. Als je vriend hier geen toestemming voor geeft had de werkgever de vakantie mogen weigeren blijkbaar
Het klopt dat je vriend de volledige contracturen aan vakantiedagen in moet leveren als hij op vakantie gaat. Dit omdat hij ook volledige vakantie uren opbouwt in de ziektewet.