wasmachine ruikt niet fris - tips?

Discussion in 'De lounge' started by debbie2007, Feb 8, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

Sep 18, 2007
    1,397
    3
    0
    Onze wasmachine ruikt niet zo lekker. Net alsof het deurtje altijd dichtzit of zo, en het dus altijd vochtig en muffig is daarbinnen.

Volgens mij heeft het ook te maken met aanslag van zeep, stof, vettigheid in de hoeken en zo?
    We wassen altijd op 30 en 40 graden, zelden op 60.
    Standaard wasmiddel, klein beetje wasverzachter, niks bijzonders. Hij centrifugeert alleen, het is geen droger.

Iemand een goeie tip om de wasmachine weer schoon en fris te krijgen? (niet te advanced aub, qua producten en zo, want die kan ik hier niet krijgen, liever een huis-tuin-en-keuken tip ;))

2. onsukkie

onsukkie VIP lid

Jun 29, 2007
    6,874
    1
    0
    Monnickendam
    Eens in de maand een lege was draaien op 90 graden met alleen soda erin.

3. Michelle89

Michelle89 Bekend lid

Sep 20, 2009
    924
    0
    0
    Deurne (NB)
    Op 90 graden met wit vloeibaar wasmiddel een wasje draaien, zonder was erin te doen.

4. jerami

jerami Fanatiek lid

Aug 16, 2009
    2,007
    0
    0
    Zuid Holland
    dit probleem heb ik dus ook. ik hoorde ook dat je wat azijn kan gebruiken i.p.v. soda als je heb laat draaien zonder was.

5. azijn of soda allebei goed! wel op 95 graden zetten

en wat hier ook goed werkt is iedere wasbeurt calgon erbij doen..
    sindsdien heb ik er geen last meer van.

en vooral geen vloeibaar wasmiddel gebruiken!!
    dat is echt funest voor je wasmachine

6. Gwen81

Gwen81 Fanatiek lid

Oct 24, 2009
    2,167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zet af en toe de wasmachine op 90 graden en laat hem dan draaien zonder was erin.
    Ik gooi er dan altijd een flinke schep van die oxi-poeder erin.
    Daarnaast laat ik altijd het deurtje een stukje open staan als hij niet in gebruik is.

Groetjes Gwen

7. MissMom

MissMom Fanatiek lid

Oct 30, 2009
    1,346
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kreeg van de week ook de tip om schoonmaakazijn in de wasmachine te doen en op 90 graden laten draaien maar ook de tip om waspoeder niet meer in het bakje te doen maar een schepje in de trommel op de was zelf en wasverzachter vloeibaar wel in het bakje.
    Ik haal eens in de zoveel tijd het bakje er uit om af te wassen maar achterin die gleuf zit me toch een partij schimmel waar ik niet bij kan komen, iemand daar een tip voor? hihi.

8. Rnate

Rnate Fanatiek lid

Jan 10, 2010
    1,985
    0
    0
    ff de filter schoonmaken, en de machine niet te vol stoppen

9. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,069
    3,862
    113
    Een kookwas draaien met een halve fles azijn. En even zorgen dat je met een sponsje of doekje de rubber ring schoon maakt en het wasmiddelbakje goed schoon maakt, dan is alles viezigheid wel weg.

10. MissMom

MissMom Fanatiek lid

Oct 30, 2009
    1,346
    0
    0
    NULL
    NULL
    Owja, na het draaien even een doekje door die rubbere banden halen, blijft altijd een beetje water inzitten.

11. MissMom

MissMom Fanatiek lid

Oct 30, 2009
    1,346
    0
    0
    NULL
    NULL
    hihi tegelijk

12. Ennas86

Ennas86 VIP lid

Jul 19, 2008
    5,468
    1
    36
    na elke wasbeurt het deurtje én het bakje open laten staan.. en maandelijks je machine laten draaien zonder was, mét azijn of soda.

13. Mamalyn

Mamalyn Actief lid

Oct 15, 2008
    497
    0
    0
    Die geur en of schimmelplekjes is zogenaamde "wasluis".
    Dat komt omdat "we" tegenwoordig nog maar weinig tot nooit meer op 90 of 95 graden wassen.
    Dan gaan de bacterien dus niet dood en door het vloeibarewasmiddel worden de bacteriegroei alleen maar groter.
    Handdoeken, washandjes en zeker de vaatdoekjes wassen op 90 graden, anders dood je de bacterien dus niet, met 60 graden blijven ze nog vrolijk leven;)
    En idd eens per maand de wasmachine leeg laten draaien op 90 a 95 graden met soda of azijn.

14. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

Sep 18, 2007
    1,397
    3
    0
    Geweldig al die tips!
    Bedankt!

Dacht ik dat klusje net even te klaren, hebben we helaas geen water op het moment. ;)

Water en energie zijn hier bar schaars, dus het gaat echt tegen mn gevoel in om een lege machine te laten draaien, maar ja, die machine krijgt als ik het zo lees op een gegeven moment pootjes, dan loopt ie zo weg .... Dus het zal toch even moeten gebeuren. Ben benieuwd!

15. onsukkie

onsukkie VIP lid

Jun 29, 2007
    6,874
    1
    0
    Monnickendam
    Je kunt ook je handdoeken e.d. wassen op 90 graden, dan heb je ook de meeste bacteriën wel gehad en hoeft ie niet persé leeg te draaien (al zou ik dat voor nu wel een keer doen om het ergste kwijt te zijn). Voor de bacteriën in schoonmaakdoekjes e.d. is op 90 wassen sowieso een aanrader (moet zeggen dat ik dat meestal niet doe hoor, als ik denk dat de doekjes echt vies zijn mik ik ze weg).

16. Female

Female Niet meer actief

Zou dat beter zijn ja, waspoeder op de was ipv in het bakje??

@ TS Waar woon je dan, als ik vragen mag? (Omdat je zegt dat er weinig water etc is...)

17. loetje

loetje VIP lid

Jun 6, 2006
    7,445
    1,843
    113
    Heb je geen witte handdoeken, vaatdoekjes, hydrofieldoeken, katoen ondergoed oid. Dat kun je dan gewoon op 90 graden wassen en draait je machine niet voor niets. En je kunt met witte was eventueel voor soda kiezen als wasmiddel. Wordt je was schoon en je machine gelijk ook...

18. MissMom

MissMom Fanatiek lid

Oct 30, 2009
    1,346
    0
    0
    NULL
    NULL
    Denk het wel want er blijft altijd wat achter zitten, haal je bakje er maar eens uit en moet je in die gleuf kijken, iig bij mij blijft er altijd wat hangen en heb laatst onwijze klonten weg kunnen halen maar er zit dus ook nog schimmel.
    Na 10 jaar op mezelf wonen (ben gewoon geen wasprinses) kreeg ik vorige week de tip van moeders om het meteen bij de wasgoed in de trommel te doen omdat het dan ook beter zou opnemen ofzo.

19. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

Sep 18, 2007
    1,397
    3
    0
    Oost Afrika.
    Enorme droogte hier momenteel. Het is dat ons huis, en en dat van onze buren op dezelfde waterleiding zit als de president (hier hemelsbreed 2km vandaan) dat we zelden worden afgesloten... overal in de stad worden, om water te sparen, hele wijken meerdere dagen per week afgesloten.
    Stroom hier is voornamelijk afkomstig van een stuwmeer, maar zonder regen is dat stuwmeer snel leeg. Tot een paar maanden terug (toen er eindelijk weer wat regen viel) hadden we om de dag overdag geen stroom. Nu wel weer stroom (als het niet om een andere reden uitvalt), maar twee keer zo duur.
    MAAR, we hebben wel een wasmachine. Luxe he? :) (veel huizen hebben niet voldoende waterdruk, en dus wassen ze daar altijd met de hand)

20. onsukkie

onsukkie VIP lid

Jun 29, 2007
    6,874
    1
    0
    Monnickendam
    Jeetje dat is wel even anders leven dan hier zeg...

Share This Page