Zindelijkheid hoe er op in spelen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Spikkel19, 7 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    Hoi dames,

ik doe een beroep op jullie. onze dame is sinds 2 dagen actief met het potje bezig ze ging er wel op zitten en zo.. Maar sinds gister ging ze ineens met vol besef op het potje zitten en heeft ze gepoept. Vandaag weer en ook een plasje..

Nou willen we er graag belonen maar ik weet niet hoe. We hebben super enthousiast gereageerd en dr een high five gegeven.. Maar ik wil graag met een soort stickerbeloning gaan werken maar hoe dan?

hoe doen jullie dat op deze leeftijd?

Alvast bedankt!

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Mijn dochter is eigenlijk net zo oud (6 mei) en sinds 1,5 maand zindelijk (helaas vindt ze poepen eng en dat gaat dus niet goed maar plassen wel). We hebben een gekleurd vel karton gekocht en daar een paar kaarten van gemaakt (A4 formaat). Een stapel stickers en veel gejuich maar vooral: duidelijkheid. Luier uit en niet meer aan (behalve met slapen)

Alleen stickers is hier echt meer dan genoeg.

Oja, ik heb het boekje 'zindelijk in één week' van Gina Ford gebruikt. Zoon was met 23 maanden zindelijk en dochter dus vlak na haar 2e verjaardag (24 maanden)

3. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    Ok dus gewoon zeg maar dr s'ochtends dr luier uit doen en dan de hele dag zonder laten lopen?

4. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    waarom wil je extra beloning geven? was zij niet blij met alleen prijzen?mijn jongen was iets jonger en we gaven hem applaus ook de hemel in prijzen. dat dus 15 keer per dag in het begin. hahaha bereid je voor!

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Koop het boekje zou ik zeggen :D maar in het kort
    - luier uit en niet meer aan. Onderbroekje aan (moet ook oefenen met zelf de broek uit doen)
    - paar dagen thuis blijven
    - eerste dag of twee dagen elk uur even op het potje zetten
    - hard juichen en belonen
    - geen fuss als het niet goed gaat
    - na een paar dagen zelf de gelegenheid geven om te gaan (op eigen initiatief)
    - na een paar dagen pas korte uitstapjes maken (neem reserve kleding mee en je zure tante met het kostbare tapijt kan je maar beter even niet bezoeken ;))
    - een kussentje wat je gemakkelijk kan wassen voor in de autostoel is fijn.
    - stickers plakken en indien nodig een kadootje in het vooruitzicht stellen
    - twee emmers klaar zetten (1 met sopje voor de vloer, 1 met sopje voor het ondergoed)
    - potje eerste dagen in de buurt houden en daarna steeds dichter bij het toilet zetten.

Mijn ervaring is dat meisjes minder plassen dan jongens maar nog altijd vaak (zeker in het begin is het super leuk allemaal voor ze)

6. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    @Cygnet kijk daar heb ik wat aan :d tanx!

@belize nou ja belonen in de zin van als ze dan een week stickers heeft mogen plakken dat ze een klein kadootje eventueel mag uitzoeken of dat we dan naar de kinderboerderij gaan. gewoon iets leuks als extra stimulans :)

7. Wokkel

Wokkel Bekend lid

18 aug 2009
    659
    1
    0
    Heb net ook in een ander topic over zindelijkheid gepost, maar ook hier even navragen. Het lijstje van Cygnet klinkt ideaal en zou daar graag mee aan de slag gaan met mijn oudste (3 jaar) ware het niet dat zij hysterisch wordt als ik haar zeg dat we haar luier niet meer om doen. Zij heeft ongeveer 7 weken geleden haar eerste plas op het potje gedaan en doet dat nu zo'n beetje om de dag 1x. Meteen na de eerste keer heb ik haar luier afgelaten, maar op een gegeven moment vraagt ze er om en raakt helemaal van slag als ze er geen krijgt... Ik wil zo graag dat het een positief gebeuren blijft... moet ik toch wat meer dwang inzetten? Of nog even afwachten??

8. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    ik doe het tot nu toe gewoon spelenderwijs, maar goed hier pas net begonenn. Maar gewoon met dit weer hebben we dr lekker zonder luier laten lopen en het potje erbij gzet..

En als je met haar mee doet.. Zou dat helpen. zeg maar potje naast de wc en dan mama plassen dochter plassen?K noem maar wat..

9. Wokkel

Wokkel Bekend lid

18 aug 2009
    659
    1
    0
    Het is hier inderdaad ook zo spelenderwijs in de tuin begonnen, en dat ging best oke, misschien ben ik daardoor ook iets te overmoedig geraakt. Ze heeft haar fase dat het interessant is dat ik naar de wc ga al achter zich gelaten. Maar ik ga het toch weer eens proberen op die manier ja!

Deel Deze Pagina