Hoi allemaal, Ik heb jullie advies nodig. Om een lang verhaal samen te vatten; Mijn man en ik zijn bijna 5 jaar bezig om zwanger te raken. Er is geen oorzaak gevonden waardoor het niet lukt! Na een EUG in 2016 +meerdere miskramen( circa 9) Ben ik gestart met ovulatie inductie. Ben er net achter gekomen dat ronde 4 van 6 helaas niet is gelukt. Ik ben vooruit aan het kijken, en zou graag wat verder gaan willen kijken naar andere behandelingen. Desnoods in het buitenland. Zijn er dames (Met zelfde soort situatie) die bijvoorbeeld naar België zijn gegaan? Of andere klinieken?? Nu begrijp ik dat de corona roet in het eten gooit, en dat er nu helemaal niets mogelijk is. Maar ik ben mij aan het oriënteren voor op een later moment. En wil graag mijn opties bekijken. alvast bedankt
maar vroeg ik me idd ook af. na ovulatie inductie is de logische vervolgstap iui. Hier komt het buitenland nog niet echt in beeld. Ik zou daar pas naar gaan kijken als iui ook niet lukt. tenzij er geen onderzoek is gedaan naar de miskramen. Dan kun je overwegen dat in het buitenland te laten doen. Maar dan zou ik me ook afvragen waarom dat onderzoek nog niet gedaan is
Bedankt voor je reactie! Er is geen oorzaak gevonden voor de miskramen. Dat maakt het ook zo moeilijk!
Bedankt voor je reactie! Dit helpt me wel wat te relativeren eigenlijk! Er zijn geen oorzaken gevonden betreffende meerdere miskramen. Dat maakt het ook zo lastig! Ik bedacht me dat het goed zou zijn om al te gaan oriënteren naar een uitweg naar het buitenland, omdat er overal lange wachttijden zijn.
Ik zou eens informeren naar Gent (België) of Cuypers en Cuypers (Duitsland). Zij doen ook wat meer onderzoeken naar miskramen dan Nederland. Er wordt in het buitenland toch regelmatig nog wat gevonden, 9 miskramen is wel heel veel voor “gewoon pech”.
Ik loop zelf in het buitenland Cuypers en Cuypers. daar doen ze nog extra onderzoek die ook nog aanvullende verklaringen kunnen geven waarom je miskramen hebt gehad. Onderzoek naar het baarmoederslijmvlies. (NK cellen en plasma cellen). Ook kijken ze soms kritischer naar bepaalde bloedwardenn, Bloedwaarden die men in Nederland normaal vindt, maar die men in het buitenland dn toch licht afwijkend vindt, en waarvoor je dan soms medicatie kan krijgen. als je al 9! miskramen hebt gehad. Dan lijkt me toch dat extra onderzoek misschien wel prettig is. Ondanks Corona kun je je gewoon aanmelden in het buitenland hoor bij een kliniek. Dat loopt momenteel door.
Überhaupt na 5 jaar wachten pas aan ovulatie inductie toe zijn is eigenlijk niet te doen. Als je het tempo blijft volgen en het blijft niet lukken dan over 2 jaar IVF. Zo lang zou ik daar niet mee doorgaan. Er moet gewoon een goede en grondige analyse gedaan worden en een daarop passend behandelplan. Dat gaat hem in je huidige ziekenhuis niet worden blijkt wel dus ik zou zeker overstappen.
Je schrijft dat er geen oorzaken zijn gevonden voor je vele miskramen, maar heeft er wel echt actief onderzoek plaatsgevonden? Ben je op natuurlijke manier zwanger geworden? Wat voor behandelingen hebben er tot nu plaatsgevonden? Is er onderzocht op stollingsafwijkingen? Is er onderzocht op schildklierwaardes (in het buitenland wordt bij slechts zeer geringe afwijkingen hier al op behandeld omdat dit echt verschil uit kan maken). Zijn jij en je partner onderzocht op eventuele genetische afwijkingen? Is er onderzoek gedaan naar NK cellen? Op welke termijn liepen de zwangerschappen mis? Misschien als je meer informatie geeft over wat er tot nu toe voor onderzoek plaats heeft gevonden dat er hier actiever met je mee kan worden gedacht. Echt ontzettend zuur dat je al zo vaak zwanger bent geweest maar dat het steeds mis is gegaan. Het zwanger worden lukt duidelijk wel. Maar er moet dus een reden zijn dat het steeds mis gaat. 9 miskramen is geen toeval, dat is echt onmogelijk. Wat iemand hiervoor al schreef is het zo dat in het buitenland vaak diepgaander onderzoek wordt gedaan dan in Nederland. Ook gaan ze vaak een stapje verder in behandeling en medicatie. Zo krijg je wanneer je eerder miskramen hebt gehad in het buitenland vaak standaard utrogestan voorgeschreven. Hier in Nederland zijn ze daar nogal sceptisch over.