Vaak 45 minuten of uur over boterham doen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MamavanJordy, 8 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Hoi allemaal,

Ik had even weer een vraagje.

Mijn dochtertje (bijna 3) is niet echt een broodmeisje. Ze eet het wel maar dat het nou van harte gaat nee niet echt.

Soms heeft ze er erg veel zin in en dat gaat de boterham best snel op. Alleen wil ze dan niet altijd de korsten opeten, maar van mij moet ze dat in ieder geval een stuk ervan opeten. Maar vaak eet ze ze uiteindelijk gewoon helemaal op.

Nu is het de laatste paar maanden dat ze zo langzaam brood eet. Ze kan er wel 45 minuten tot een uur mee bezig zijn. Geen idee waarom. Ze mag zelf kiezen wat ze op haar brood wil (eerst vlees/pate, dan zoet). Maakt niet uit waar ze zit. Apart, samen aan tafel maakt neit uit.

Wat is nu raadzaam?

Gewoon laten eten totdat ze klaar is of na een bepaalde tijd weg halen? Zeg 20 minuten?

We hebben het al eens eerder geprobeerd om iets na een bepaalde tijd weg te halen maar ze is een erge volhouder. Maar vraag me af of ze niet iets tekort gaat komen.
    Ze is geen geweldige eter als het haar niet aan staat. Zo kan ze met haar avondeten ook ooit zo lang bezig zijn. Maar als wij klaar zijn gaat ook haar bord weg. Soms heeft ze dan nog maar een paar hapjes ervan gegeten.

Nog zoiets wel of geen toetje als haar bord niet leeg is?

Groetjes Bianca

2. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Dit deden wij bij J. Op slot ook, maar hij is al een dun mannetje en ik vond t echt te kort wat hij dan binnen kreeg. Brood gaat nog steeds tergend langzaam en moet J. Constant aansporen. Warm eten gaat al wel beter.. Toetje krijgt ie wel, mits ie t echt te bont maakt. Drinken gaat ook langzaam..

3. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Ik lees wel eens een boekje voor aan tafel. Eerst 1 hap nemen en dan sla ik de bladzijde om. Het speleltje 'aai poesje, rotkat' is hier ook populair. Dus eerst een hap en dan het spelletje.

Als ze wel yoghurt wil met bv een beschuitje erin (of iets anders gezonds) dan zou ik gewoon overstappen. Dat scheelt voor beide ergernis.

Ik geef zelf wel altijd een toetje. Als haar bord echt goed leeg is mag ze wat chocoladepoeder of een paar smarties in haar vanillevla. Dat is een feest!

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

kookwater zetten, na tijd alles weg halen. Toetje is bij ons onderdeel van de maaltijd en geen beloning (kwark of yoghurt met fruit)

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.267
    6.797
    113
    Ik zou er niks aan doen en lekker rustig laten eten.

Als jullie weg moeten dan neemt ze het broodje mee

Snel eten is helemaal niet goed.

Persoonlijk zou ik nooit mijn kind zo opjagen op die leeftijd.

6. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Wat herkenbaar... ik lees even mee.
    Ik zeg vaak wel om zo en zo laat moet je brod op zijn en dan gaat het wel sneller, maar vaak zijn wij al "uren"klaar

7. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Hier heel wisselend. Soms eet ze 3 boterhammen zo weg, de andere keer blijft ze maar kletsen en schiet t voor geen meter op. Maar tis niet (perse) zo dat ze dan geen honger meer heeft.
    Vooral 's avonds is ze vaak gewoon moe, dan helpt ik haar nog wel eens.

Vanavond was t weer zo ver. Echt ze bleef maar onzinnige vragen stellen blablabla, wij waren al klaar, zij had een paar boontjes op ;). Nu even stil zijn en eten, werkte niet. We hebben een spelletje gedaan.
    Wie het langst zijn mond kan houden, heeft gewonnen. Vriend voegde er aan toe: 'en wie t eerst iets zegt, krijgt geen toetje'. Dat laatste deed t m waarschijnlijk, niet erg pedagogisch verantwoord, maar t werkte als een tierelier, haha!

Maar verder laat ik haar maar hoor. Mijn zusje is ook altijd een kletser en langzame eter geweest. Vaak doe ik dr haren als zij nog aan t eten is ('s ochtends) ofzo. Als t 's middags te lang duurt, ruim ik vast af en pak evt mijn laptop erbij.

8. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Echt? Ik zou toch echt denken dat ze geen honger heeft.
    45 min tot 1 uur voor 1 boterham? Wow!

9. adi

adi Niet meer actief

Helemaal mee eens, tegenwoordig moet alles op de klok, zelfs het eten.

Gezond eten en een goede spijsvertering zijn gekoppeld aan kleine happen en goed kauwen. Elk hap hoort ong 20-25x gekauwd te worden om voldoende enzymen vrij te maken voor de vertering van de voedsel

Wij eten hier altijd vrij langzaam en zitten gewoon gezellig lang aan tafel. Lunch ong 3 kwartier en avondeten zeker een uur. Ik heb zelf ook altijd langzaam gegeten en mijn ene dochter heeft dat geerfd. We moeten haar wel altijd aan herrineren dat ze de volgende hap neemt (kletst te veel).

10. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Wij hebben wel soort van max tijden sinds een jaar of twee, maar vind het geen opjagen ofzo.

Ochtend en luch duren rond de 30 minuten en avond eten rond de 45 minuten, daarna ruimen we de tafel af en zijn we klaar met eten.

Als ze nou echt na die tijd nog aan het eten zijn, mogen ze echt nog wel even verder eten als ze dat willen en er tijd is, maar de rest 'mag' dan van tafel.

Klinkt misschien streng, maar soms is dat nodig en dan niet eens perse vanuit de kinderen gezien.

Liefs Hanneke.

11. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.700
    2.511
    113
    Bij ons precies hetzelfde. Wij zetten nu de 'zandloper' (op de telefoon) op een tijd waarbinnen de boterham dan op moet zijn. Gaat het belletje dan wordt de boterham opgeruimd.

12. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Hier ben ik het echt helemaal mee eens!
    Mijn zoontje eet ook slecht/langzaam maar waarom zou ik em opjagen,ik ben echt niet bang dat ie met 16jaar nog zo lang over een boterham doet (en anders maar wel).

Een wekkertje zetten vind ik echt heel raar....

13. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.700
    2.511
    113
    Ieder heeft daarover zijn eigen mening.
    Als ze straks op school zitten kunnen ze ook geen uur over 1 boterham doen, want dan moeten ze alweer naar school terug. Op het kdv blijven ze ook niet wachten tot iedereen zijn boterham op heeft. De boterham hoeft niet in 15 min op te zijn, maar ik vind dat je best een grens mag trekken wat betreft etenstijd.

14. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.036
    1.856
    113
    Provincie Groningen
    Ik snap best dat te snel eten niet goed is, maar 1 uur over een boterham vind ik ook te gek.
    Onze dochter presteert het ook helaas.
    s'Ochtends om half 7 heeft ze haar broodje en soms om half 8 is die nog niet op.
    En dat komt omdat ze met veel dingen tegelijk bezig is, voornamelijk veel kletsen, ze mag verder niet van tafel.
    Als gaar broodje nog niet op is dan heeft ze pech, we moeten toch echt naar het kdv.
    Ik neem het broodje absoluut niet mee, als ze al een uur de kans heeft gegad dan vind ik dat wel genoeg!

15. patricia111009

patricia111009 Niet meer actief

hoezo valt dit nu weer onder opjagen?? Mijn dochter is ook een heeeeeeel langzame eter, als we beginnen met eten is het al ( ik wil of ga niet eten) en na 45 minuten is er nog niks van het bordje, en dit houdt ze ook echt dagen vol! Dus nu zetten wij indd ook een wekkertje, wil je niet eten prima morgen weer een dag! En dit werkt prima!! het gaat nu een stuk beter en het eten is weer leuk. soms heeft een kind nu eenmaal even een strenge behandeling nodig, daar worden ze echt niet minder van hoor.

16. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Ik zit hier ook met schoolgaande kids, dus ik moet om een bepaalde tijd weg zijn. Hetzij om ze weg te brengen of als ik zelf moet werken.

Mee geven om onderweg op te eten doe ik ook wel eens, en dan is het vaak zo op. Maar ik wil eigenlijk dat ze aan tafel leert eten. En niet dat ze dadelijk denkt van oja ik mag het toch onderweg opeten.

Tussen de middag hebben de schoolgaande kids van mij maar 1 uurtje voordat ze weer terug naar school moeten. Hou het op 40 minuten voordat je thuis bent en weer op school dat ze kan eten. Vaak geef ik haar al eerder haar boterham zodat zij vast klaar is. Er moeten er nog 2 meer eten.

Geen honger weet ik niet. Denk van niet want ze wil altijd wel graag gaan eten. Maar het schiet gewoon niet op. Ze kauwt ook elke hap wel een keer of 15 denk ik.

Wel fijn dat het herkenbaar is en dat ze dus geen uitzondering is.

Mijn nichtje overigens was ook altijd een langzame eter. Wij aten vroeger regelmatig samen en dan waren wij allang klaar en zij was nog aan het begin haha.

17. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Juist dat bedoel ik. Dus hoe doen jullie dat dan als je de tijd geeft?
    Hier ook kletsen, maar heb eens geteld op iedere hap wordt 45 x gekauwd. 45x:$
    das toch niet normaal?
    Weet wel dat ik de andere kant ben met 3x.
    45x heel veel hapjes omdat het een klein mondje is= hele lange tijd

18. chocolaatje

chocolaatje Niet meer actief

Ik vind het ook niet onder opjagen vallen, ik heb wel beters en meer te doen dan een uur over een boterham te laten doen. Ik vind dit wel heel erg lang eerlijk gezegd. Hier hebben ze gewoon geen honger als het zo lang duurt. Mijn jongste dochtertje is ook wel eens afgeleid en doet er ook superlang over soms, tien x nee zeggen en dan weer ja toch wel. Ik ga geen welles nietes spel spelen, ja of nee dus. Soms eet ze maar een half sneetje, maar ik ga er echt geen uur over doen. Dan eet ze maar een keer minder. Maar we zitten vaak rond een half uur tot 45 min aan tafel gezellig samen te ontbijten. Het hoeft ook niet binnen 15 min klaar te zijn.

19. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Hier krijgen ze in de ochtend een half uur om te eten,daarna moeten we o p weg naar school. Tussendem iddag als ze op school eten krijgen ze daar 25 minuten vanhet overblijven....en dan kunnen ze twee tot drie boterhammen opeten. Met dit in gedachten vind ik in de ochtend een half uur ook wel genoeg, anders moeten ze nog vroeger op. In de avond kunnen ze ovr het algemeen ook in ongeveer een half uur eten. Ik vind het niet erg als t wat langer duurt, maar dan mogen zij van tafel. Op bso dagen is het dan ook ongeveer tijd om naar bed te gaan....dan wil je ook geen uren aan tafel zitten anders komen ze de volgende dag helemaal niet uit bed...

20. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.700
    2.511
    113
    Meestal zet ik het wekkertje op 10 minuten. Dan is ze vaak al 30 minuten aan het eten.

Deel Deze Pagina