Mijn zoon is 7, en zal over een paar maanden 8 worden. De laatste weken heb ik de indruk, dat hij wel wat later naar bed kan. Hij ligt vaak tot laat gewoon wakker. Doet dan niets, ligt gewoon stil, maar slaapt dan gewoon echt niet. In de ochtend wordt hij gewoon keurig op tijd wakker. Het idee is altijd dat hij om 8 uur naar zijn bedje moet, meestal met wat rekken en strekken ligt hij er dan om half 9 in. Maar om hem nog later te laten gaan........ Het klinkt zo laat..... Hij staat overigens meestal om 8 uur op. (is dan al een half uurtje wakker)
Om even een referentie kader te geven mijn zoon is 12 en gaat om 21.15 naar bed. Rekken strekken hier ook van toepassing, maar ben wel van mening dat ze het nog nodig hebben. Van jou is bijna 8 zou nog even een jaartje wachten met wat tijd er bij geven wel misschien zeggen dat hij nog 15 mag lezen of iets. Maar om 20.15 echt gaat slapen?
Mijn dochter is net 5 en slaapt niet zo heel veel. Ze moet tussen 20:15 en 20:30 gaan slapen. Ik lees haar nog een verhaaltje voor voor het slapen en als ze er wat eerder in ligt kan ze zelf ook nog wat lezen. Slaapbehoefte verschilt erg per kind en ik vind het sneu om ze maar wakker in bed te laten liggen als ze de slaap niet nodig hebben. Ik vind wel dat hij laat op staat, hoe laat moet hij dan naar school? Misschien kan je eerst proberen hem wat eerder op te laten staan i.p.v later naar bed.
Hij heeft nog weinig besef van de tijd, als ik om 7u zou roepen dat t al 8 uur was dan zou hij dat geloven. Het is dus niet dat hij later naar bed wilt. Hij komt altijd rond half 8 naast mij liggen.. Dan kletsen we nog wat en om 8u gaan we er dan uit.. Aankleden.. Tandjes poetsen.. Boterhammetje eten. Hij moet om kwart voor 9 op school zijn, die zit om de hoek. Ergens wil ik hem ook niet laten naar bed doen.. Want hoe doe je dat straks dan als hij toch meer slaap nodig heeft? Dan heeft hij wel een besef van tijd en vindt hij dat natuurlijk niet leuk. Eerder opstaan is misschien wel een idee.
hier 4 jarige, maar ze gaat meestal rond 7 uur naar bed, vaak horen we haar dan nog wel een uur soms 2 uur, dan is ze lekker in bed aan het zingen of kletsen met haar aapie. komt tussen door nog een keer plassen, en smorgens om 7 uur (soms 6) staat ze alweer naast ons bed.
Hier een vijf jarige en die gaat tussen 7 en half 8 naar bed omdat hij het echt nodig heeft ik vind later dan 21.00 ook te laat muv het weekend hoor maar goed onze kids zijn nog geen 8 dus wie weet praat ik dan wel anders Hihihi .. Van de andere kant denk ik joh hij is stil en zo " rust " hij ook wat dus lekker rond die tijd naar bed laten gaan
Ik zou hem niet later naar bed laten gaan. Hij rust nu goed uit, hij ligt lekker rustig zonder prikkels om hem heen. Wie weet als hij later naar bed gaat, dat hij dan nog later in slaap valt, en dan.... Nog later naar bed?
mijn zoontje is ook 7 en gaat hier om half 8 naar bed. meestal gaat hij meteen slapen, dus hij zal het wel nodig hebben. mijn dochter van 10 gaat om 8 uur naar bed, ook zij gaat meestal meteen slapen. Ze rekken wel eens een beetje tijd, maar zeuren eigenlijk nooit dat ze later naar bed willen.
Hier ruim 4 maar gewoon om 7 uur en soms half 7 af afhankelijk van gedrag Dat zal voorlopig ook blijven sowieso tot groep 3
Hier zeurt hij ook helemaal niet hoor, het is meer een constatering van mijn kant. Rekken en strekken doet hij wel elke dag, maar dat deed ik vroeger eigenlijk zelf ook Hij moet dan nog even iets vertellen, en oh ja maar mam je had beloofd dat ik nog wat drinken mocht, oh ja maar man, weet je............. bladibla......... "Vergeet" naar de wc te gaan enzo, dat soort dingen... Ik blijf hem gewoon om 8 uur naar bed sturen, ook omdat ik denk dat het lastig is om terug te draaien als hij wel een tijdsbesef heeft. Mocht het zo blijven zoals het nu is, dan laat ik hem wel wat eerder opstaan. (Misschien veranderd het ook wel als de klok veranderd?...)
Beide kinderen gaan om 19:00 naar bed (dan volgt er bedritueel) en bepalen daarna zelf wanneer ze gaan slapen (dat is eigenlijk altijd binnen een half uur). Dat zullen we nog wel een aantal jaar zo doen.
Mijn jongste van vier gaat om zeven uur/half acht,de oudste van bijna tien gaat om half acht, kwart voor acht. Nou hebben ze het beiden ook nodig denk ik want ze slapen binnen vijf minuten
Haha,.. hier niet.. Was t maar waar binnen 5 minuten Tis niet dat hij eruit komt om te klieren ofzo hoor, helemaal niet..
Ik denk dat je deels naar je kind moet kijken. hier gaan ze alledrie om 7 uur naar bed. meestal liggen ze dan al moet ik eigenlijk zeggen. dus rond half 7 naar boven. Mijn oudste is 6 en die kan echt nog niet later. heeft het hard nodig en kan er echt niet uit komen. dus ik denk dat je vooral daar naar moet kijken. ook kan je natuurlijk zeggen om 8 uur naar bed maar je mag dan nog een half uur lezen en om half 9 gaat het licht uit. bijv.
Dochter van 5 gaat samen met zoontje van 1,5... Dus tussen 19-19.30. Tijd varieert iets of wat ivm tijdstip van eten, we eten vaak niet voor 18.15... Dan ligt m.n. de oudste nog wel even wakker, maar... als ze liggen rusten ze ook... In het weekend gaan ze wel wat later... Dan nog een stiefdochter van 16, die moet om 22.00 naar boven en in het weekend om 23.00. Tuurlijk kijkt ze dan nog tv, maar we willen ook nog wel wat tijd met z''n twee hebben dus voorlopig is later naar bed een uitzondering en geen regel
Hier maken ze zich rond 20.30 klaar om naar bed te gaan, tanden poetsen, pyama aan en verhaaltje. Voor 21:00 uur slapen ze. Meestal slapen ze tot bijna 08:00 uur.
Wij gaan ongeveer om 19.30 uur naar boven en zoon slaapt gemiddeld om 20.15 uur: valt in slaap tijdens het lezen.