Vaak door enkel gaan.

Discussie in 'De lounge' gestart door Glass, 14 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.030
    962
    113
    Vrouw
    Vanmorgen was het weer raak, ik ging door mijn enkel.
    De vierde keer in een half jaar tijd. Het brand nu als ik weet niet wat, flinke bult weer aan de binnenkant van enkel.
    Heeft het zin om hier mee naar een ha te gaan? Of zelf iets bij de drogist halen ofzo?
    Ik vind het behoorlijk vervelend worden, ik ben al 2 keer met mijn fiets gevallen, omdat ik dan op die voet leun, bij het stoppen bij een stoplicht.
     
  2. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.030
    962
    113
    Vrouw
    Sorry voor de dramatische schuine tekst haha dat is per ongeluk.
     
    Beausecret vindt dit leuk.
  3. Vitamientjuh

    Vitamientjuh Fanatiek lid

    3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Misschien kan je de enkels tapen? Ik zou persoonlijk sowieso naar de huisarts omdat je het vaker hebt.
     
  4. lindajl

    lindajl Fanatiek lid

    25 jan 2016
    1.721
    1.355
    113
    Vrouw
    Ik zou naar de fysio gaan. Die kan je hierin adviseren.
    M'n man is vorig jaar door z'n enkel gegaan en daarna nog veel last gehad en vaker doorheen gegaan. Ws zijn je banden opgerekt waardoor er meer speling op je gewricht zit en er dus sneller doorheen gaat.
    Er zijn van die enkelbanden te koop die extra steun geven.
     
    zonnetje2015 en mama079 vinden dit leuk.
  5. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.030
    962
    113
    Vrouw
    thanks!
     
  6. suus02

    suus02 Fanatiek lid

    30 jan 2009
    3.216
    751
    113
    home sweet home
    Zou juist niet tapen ect, daardoor wordt je enkel niet sterker, juist zwakker. Je moet juist je spieren trainen, de fysio kan je hier goed hij helpen. Ik spreek uit ervaring met hypermobiele kinderen.
     
    maartje84, Poolvos, Vitamientjuh en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    Ja inderdaad fysio naar laten kijken! Is die enkel ooit gebroken geweest oid? Krijg je mss oefeningen mee om de enkel wat sterker te maken, misschien belast je de enkel ongemerkt verkeerd terwijl je loopt. Zovaak door je enkel gaan is niet goed, zalfjes kunnen verzachten maar lossen niet het probleem op.
     
  8. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.981
    8.786
    113
    Heb je er na nog een sok om gehad? Ik heb in mijn tiener jaren ook regelmatig mijn enkel dubbel geklapt. Vaak waren ze flexibel genieg om geen schade er aan te hebben maar 2 keer waren ze ingescheurd en uitgerekt.

    Na de rape kreeg ik een soort sok om. Dat gaf wat stevigheid.okk krweg ik oefeningen om met de voet te doen.

    Nu moet ik zeggen dat ik het bijna nooit meer heb. Ben ook veel meer gaan lopen en fietsen.

    Ik zou de huisarts vragen om advies.
     
  9. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.030
    962
    113
    Vrouw
    Thanks allemaal ik ga morgen even bellen!
     
  10. Ashleyrachel

    Ashleyrachel Fanatiek lid

    10 aug 2016
    3.292
    2.189
    113
    Vrouw
    enschede
    Oefeningen doen, spieren rond je enkelbanden sterker maken. fysio kan je er mee helpen.

    Ik heb vorig jaar na dat ik op de hindernisbaan boven op een dennenappel lande :oops: mijn enkel gebroken, (mei) en oktober weer opnieuw omdat ook alles nog zwak was met het hardlopen er dus weer door heen gezakt.
    Volgende oefeningen heb ik nu dagelijks.

    op de tenen lopen, heen en weer.

    stil staan, en dan steeds je hakken omhoog duwen.

    op 1 been balanceren, eerst stevige ondergrond later eventueel op een kussen staan. Je kan je eventueel vast houden aan de muur.

    zomaar wat oefeningen dus die je kunnen helpen de spieren daar te trainen
     
    Poolvos vindt dit leuk.
  11. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.611
    3.858
    113
    In de acute fase is tapen wel goed!! Op termijn liever niet meer idd als voorzorgsmaatregel.
    TS ik zou fysio bellen, vervolgens met oefeningen aan de slag en misschien kan je eens kijken naar je schoenen. Met een stevige stapper zal je er minder snel doorheen gaan als met een slipper, sandaal of pump oid.
     
  12. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.030
    962
    113
    Vrouw
    Thanks!
     
  13. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.030
    962
    113
    Vrouw
    Ja ik moet vandaag werken, dus ik zal voor die tijd even naar de drogist lopen en dan even afwachten wanneer ik naar de fysio kan. Ik draag meestal stevige gympen, en heb alleen binnenshuis slippers oid. Het is ook zo raar, het gebeurd gewoon op een rechte stoep, ik lag gisteren bijna op straat.
     
  14. MnnW

    MnnW Fanatiek lid

    10 jun 2013
    3.153
    2.238
    113
    Vrouw
    De app 'versterk je enkel' staat ook vol. Oefeningen die je zelf kunt doen!
     
  15. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.973
    7.903
    113
    Vrouw
    Staan jouw benen zelf goed recht?
     
  16. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.030
    962
    113
    Vrouw
    Of mijn benen recht staan. Uhm nou volgens mij wel. Ben wel vaak naar de fysio/ manueel therapeut geweest voor mijn rug , denk dat ik t dan wel had gehoord.

    Bedenk me nu dat ik wel vaak last had (en met vlagen heb) van mijn polsen die dan ineens doorklappen ofzo. Mh ik ga t maar eens navragen bij de ha en binnenkort maar naar de fysio!
     
  17. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Klinkt herkenbaar. Hier ook enkels die heel vaak omklapten, knieën die raar deden, polsen die opeens dubbel klapten etc. Bij verschillende fysio’s geweest die steeds alles weer netjes recht zetten. Ook eens een kijkoperatie gehad, maar daar konden ze niet echt iets vinden. Tot ik een jaar of 5 geleden verhuisde en naar een andere fysio moest. Zij kwam er al snel achter dat ik hypermobiel ben. Niet elke fysio ziet dat dus meteen is mijn ervaring.

    Ik heb echt opnieuw geleerd hoe ik moet lopen en normale dingen moet doen om veel minder last van mijn gewrichten te hebben. En idd op bepaalde momenten was tape wel nodig, maar onder begeleiding moesten die spieren daarna weer versterkt worden.

    Samengevat, een goede fysio zoeken en naar dat advies luisteren kan wonderen doen :).
     

Deel Deze Pagina