Mijn zoontje is geboren met 42 weken en dronk de eerste week borstvoeding en daarna zijn we op flesvoeding overgestapt. Hij is 3 weken weegt 4.7 kg en krijgt nutrilon. Eerst gaven we hem 90+3 en dat 7 a 8 x per dag. Maar al snel merkte we dat dat echt te weinig was en zijn we over gestapt op 120+4 en dan 7x per dag. Nu twijfelen we weer heel erg over de hoeveelheid want ook deze flessen drinkt hij schoon op en komt soms al weer na 2.5 uur voor de volgende fles. Maar om al weer op te hogen ( en dan hopelijk een fles minder dus 6x) vinden we wat snel voor 3 weken. maar misschien scheelt het dat hij pas met 42 weken is geboren en dus eigenlijk al een soort van 2 weken ouder is..?en daarom al meer wil? Hij woog overigens bij de geboorte 3860 en was 56 cm! Dus al vrij lang! Wie heeft hier ook ervaring mee? (Ik weet trouwens de regel van per kg 150cc voeding en probeer ons daar al aan te houden )
Hoelang duurt de voeding en welke fles gebruik je? Duur zwangerschap maakt hiervoor niets uit. De hoeveelheid die je nu geeft is al echt veel te veel.
Beste, allemaal Vorige week is er bij mijn dochtertje koemelkallergie geconstateerd, dus speciale voeding. Nu Nutrilon Omneo 1 over, ongeopende verpakkingen. Terugbrengen naar de winkel gaat niet. Zonde om ze weg te doen. Kan ik er iemand blij mee maken? Gr.
Ophogen zou ik idd ook vrij veel vinden voor een baby van 3 weken. Mijn dochter zat geloof ik bij 3 maanden pas aan 150 ml. Wel herken ik het vele vragen van de fles. Mijn dochter kwam ook om de 2.5 uur voor een fles. In overleg met het CB zijn wij toen forte voeding gaan mengen met nutrilon standaard. We hadden al genoeg aan helft forte/helft standaard. Hierdoor was mijn dochter veel meer verzadigd en liet ze 4 uur tussen de flessen, waardoor we vrij snel op 6 flessen terecht kwamen. Dus wellicht dat het nog een idee is om over te stappen qua voeding?
Hij doet gemiddeld tussen de 15 en 20 minuten over een fles dus dat is volgens mij opzich wel netjes. Ik zat ook aan forte te denken. Want met deze hoeveelheid die ik nu geef wil ik liever dat hij 6 flesjes krijgt want 7 zit me ook niet echt lekker omdat het me toch te veel lijkt. Het lastige vind ik dat hij pas 3 weken is maar met zn gewicht en lengte lijkt hij veel ouder en heb ik het idee dat hij daardoor ook meer nodig heeft ondanks zn leeftijd. Vandaar dat ik mij afvroeg of er hier meer moeders zijn met kindjes van zo jong maar wel al met een flink gewicht. En hoeveel voeding zij geven.
Ik gebruik nu trouwens de s fles van difrax. Dat leek een aantal dagen beter te gaan dan de dr brown die we eerst gaven. Ik ga morgen eens kijken voor zo'n prematuur speen, ik hoor raar ook wel goede verhalen over..
Ik herken je verhaal. Mijn zoon is met 41.3 geboren maar woog zelfs ruim 4300 gram. Ja een hele flinkerd. Ook met bv gestopt na een week. Ik ben toch heel snel gaan ophogen, hij kwam nl. Nauwelijks aan van 90 cc flesjes voeding en was niet tevreden, lees: blijven huilen na een fles. Ik zit nu met bijna 6 weken oud op 4 flessen van 200. Om de zoveel dagen op 5 flessen. Netjes 3,5 a 4 uur ertussen. Snachts geen voeding. Hij weegt nu 5300 gram(volgt de curve op +2 en is ook lang! ). Als ik hem de kans geef drinkt hij binnen 5 minuten zijn fles leeg. Avent met speen 1 en hij krijgt nutrilon voor spuugbabies, dat is extra dik. Ik laat hem na 5 minuten drinken boeren en 5 minuten omhoog zitten, daarna drinkt hij de rest op met een min of 5. Langer kan ik niet rekken. Maarja honger is honger en ik had liever dat zijn melk erin bleef, met dat gespuug kwam ie binnen 1.5 uur weer. Dus ja wat is wijsheid, kijk naar je kind. Als hij teveel krijgt zal ie het laten staan is mijn optiek. De grote babies hebben nu eenmaal meer nodig qua voedingsstoffen, geen vulmiddel! Met 4 wkn zat ik bij het cb en toen kreeg hij al 165cc ( woog toen 5000), de arts zei toen al, je mag ophogen als 165 niet genoeg is, het mag gezien zijn gewicht. De dag erna kon ik gaan ophogen. Hij heeft welgeteld 2x een bodempje laten staan in deze 6wkn. Ik vertrouw erop dat het gaat stabiliseren. Hij is nu al bijna 2 wkn tevreden met 200 cc. Als ik echt continu te veel moet geven om hem tevreden te houden dan zal ik forte overwegen, ik moet dan nog navragen of ik dit kan mengen met nutrilon a.r. Mijn zoon is geen spekbaby, hij is in proportie. Gewoon een groot kind Tenslotte; ik vind dat er wél een verschil is of ze met 42 weken geboren zijn of met 37 weken. Ik heb ook een dochter die met 37 weken is geboren. Met 42 weken hebben ze 2 weken voorsprong. Ze groeien en rijpen immers gewoon door in je buik.
Aliesje, in de laatste weken van een zwangerschap groeit een baby alleen, verder gebeurd er vrij weinig. Daarom mag een baby ook met 37 weken komen. Daarnaast zeg je nu dat als je 2 babys hebt, beiden 2 maanden oud en beiden 6 kg, maar de gene die met 37 weken geboren is minder voeding mag hebben dan een baby die met 42 weken geboren is???? Een baby die met 42 weken geboren is wordt (medisch) niet anders gezien dan een baby met 40 of zelfs 37 weken geboren is, mits ze niet dysmatuur zijn.
Prematuur speen kan goed helpen. (deze zijn voornamelijk online te koop) Uit je verhaal begrijp ik dat je zelf al vindt dat de voeding te snel gaat. Ik wil je dan ook advieseren om eerst de tijd te verlengen, het liefst zelfs naar 20 minuten voordat je gaat ophogen. Mogelijk voed je terwijl je kindje in je armen ligt, als dat zo is ga dan eerst je kindje 'zittend' voeden. Dus of in je armen je kindje in zit-houding of met opgetrokken knieen en je kindje op je bovenbenen rechtop. Hou de fles zo horizontaal mogelijk, zonder dat er lucht in de speen zit. Als je de fles verticaal houdt helpt de zwaartekracht om de fles leeg te laten lopen. Bij horizontaal zal je kindje meer moeten werken. Mocht beiden niet helpen. Persoonlijk zou ik liever 1 schepje normale voeding vervangen door forte voeding. Bij te veel hoeveelheid rek je de maag onnodig op en als je boven 1 liter uitkomt (stelselmatig) is dit niet goed voor de nieren. Forte voeding zorgt voor langere verzadiging. Want ik geloof wel dat de ene baby meer voeding nodig heeft dan een ander, maar ik geloof er niet in dat het te maken heeft met de zwangerschapsduur.
Hoi, nee, dat bedoel ik niet. Het is mijn ervaring met 37 wkn geboren en minder gewicht in dit geval dat ze gewoon minder (willen) drinken als ze bijv 3 weken oud zijn dan een kind dat met 42 weken geboren is en 3 weken oud is. En dat is niet raar in mijn optiek.
Uiteindelijk stabiliseert het toch wel. Uitzonderingen daargelaten. Tis de eerste weken gewoon ff schipperen.
Maar dan verwijs je naar gewicht. Je kan een baby geboren met 40 weken van 2900 gram ook niet vergelijken met een baby geboren met 40 weken en gewicht van 3900 gram Een baby van 2 weken oud is gewoon een baby van 2 weken oud. Een baby van 4kg is gewoon een baby van 4kg. Ongeacht de zwangerschapsduur.
Bedankt voor de reacties! Inderdaad dat zittend voeden doe ik nu ook en dat lijkt wel beter te werken. De prematuur speen is net binnen gekomen dus bij de volgende voeding ga ik die gelijk proberen. Mocht dat niet werken dan ga ik bij de late voeding een schepje forte doen. Ik wil namelijk qua cc zeker niet op gaan hogen. Ik heb ook het idee dat dat voor mijn zoontje niet werkt. Maar er moet gewoon meer voedingsstoffen in de fles zitten. Dus beter verzadigd raken. Even meegepraat over met 37 weken of met 42 worden geboren. Ik denk dat dat wel wat verschil maakt, juist omdat het gewicht bij 42 weken dan vaak hoger is dan van een baby die geboren wordt met 37 weken. En daarom is het lastig om te kijken wat mijn kindje nodig heeft omdat hij "pas" 3 weken is maar het gewicht heeft van een kindje van misschien wel al 8 weken.
Mijn zoontje woog met 4 weken 4,6kg en kreeg toen 6-7x per dag 120+4. Ik probeerde 6x per dag, maar kwam soms niet onder een 7e flesje uit. Achteraf denk ik wel eens dat ik misschien beter over had kunnen gaan op forte voeding, maar was toen net overgestapt naar Hero Comfort i.v.m. krampjes en spugen, dus wilde niet weer overstappen. Mijn ervaring is wel dat het vanzelf stabiliseert. Hier zat hij met 8 weken op 5-6x 150+5, toen de 5e fles 180+6 werd, werden het echt 5 flessen. Volgens mij vanaf 12/13 weken kreeg hij 5 flessen van 180+6. Hij heeft altijd elke fles tot de laatste druppel leeggedronken tot hij 5/6 maanden was en goed van de bijvoeding ging eten.
Fijn dat dat al beter werkt, hopelijk werkt de speen ook! Maar stel baby a weegt op het moment dat hij 6 weken is 5 kg en baby b weegt bij 6 weken ook 5 kg, wat maakt het dan uit welke zwangerschapsduur het was? Ja tuurlijk, een baby geboren bij 37 weken zal vaker lichter zijn op 6 weken oud dan een baby geboren op 42 weken en 6 weken oud. Maar daarom kijk je naar het gewicht en niet naar de leeftijd. Het ene kindje wordt geboren met net geen 6 pond en de ander met ruim 8 of bijna 9 pond. En beide kan met 40 weken. Dan kan je ook niet zeggen "ze zijn beide met 40 weken geboren, dus ze moeten even veel krijgen".