:x Dag in dag uit hebben wij een hoop viezigheid in onze tuin van de Berkenboom van onze buren. Ik ben er echt klaar mee. We hebben onlangs onze tuin mooi opgeknapt en willen als het mooi weer is ervan genieten, helaas kunnen we niet zonder parasol aan de tafel zitten zonder dat er iets uit die boom in het eten/ drinken valt. We zijn van plan om een overkapping te plaatsen, daar waar onze loungeset zit omdat hun boom voor ontzettend veel overlast zorgt, kan toch niet waar zijn! Mijn man wil met de buren gaan praten maar ik merk dat hij nog iets teveel op het niveau zit van het plaatsen van een overkapping waar zij vervolgens tegenaan zitten te kijken! Ik vind het echt onzin. Met of zonder overkapping we hebben in elk hoek van onze tuin last van hun boom! Pff, Ons kind kan er niet eens met sokjes of blote voetjes spelen door die viezigheid van die boom! Het frustrerende nog is dat het niet alleen bij de tuin blijft maar ook in onze slaapkamer als de ramen open zijn of op onze eetkamerstoelen als de deuren en of de bovenste kleine ramen open zijn.:x Ik heb het een en ander gelezen tot zover is de zaak sterk als wij juridische stappen gaan zetten, maar deze boom is erg oud en gigantisch. Ik vraag mij af of juridisch daar iets in gedaan kan worden, juist omdat hij er allang staat. Daarnaast heeft mijn man toen hij het huis kocht er nooit over geklaagd.. Ik sta op het punt om met bezem en al bij de buren aan te kloppen met de mededeling, of die boom weg of elke dag om het uur bij ons te komen vegen!
praten met de buren is nog altijd beter dan de juridische weg. Misschien zijn ze best bereid de boom weg te halen maar is dat ding inmiddels zo enorm dat ze niet weten hoe. Wellicht kun je aanbieden om het samen in een weekend te doen of desnoods een deel van de kosten voor laten weghalen meebetalen? Dan ben je er ook vanaf en heb je zelfs een goede verstandhouding met de buren. Juridische weg is lastig, tijdrovend en duur en zet de verhoudingen ook lekker op scherp...
Juridisch gezien kun je geloof ik niet veel bereiken: volgens mij is er gewoonterecht na 20 jaar en mag de boom dan blijven staan. Dit zou je even na kunnen vragen bij de gemeente. Ik zou eerst eens rustig gaan praten met de buren. Blijft lastig dit soort zaken...
dit stukje begrijp ik niet helemaal... ik zou eerst met de buren gaan praten. Je moet er waarschijnlijk nog een hele lange tijd naast wonen en dan is het fijner als de goede vrede bewaard wordt ipv dreigementen over en weer met juridische battles. Als het een hele oude boom betreft moet je er eens naar laten kijken of de boom nog wel gezond is ivm stormgevaar en afbreken tegen je huis aan. Verder is het zo dat alles wat over jouw grondstuk hangt door jou gesnoeid mag worden.
Dat is ook een probleem, als wij het deel wat over de erfscheiding hangt gaan snoeien dan ben ik bang dat er niets overblijft. Hij groeit namelijk erg scheef dus een groot deel hangt bij ons.
Toch doe je dan niets verkeerd en ben je waarschijnlijk van de rommel af als er dan niets meer overblijft. Zou eerst even in overleg gaan met de buren.
Een erg scheefhangende boom kan echt een goede reden zijn voor verwijdering. Juridische stappen zou ik liever nog niet ondernemen. Ten eerste sta je niet heel sterk (boom stond er al en was waarschijnlijk al vrij groot toen het huis gekocht werd) en ten tweede is het verlies van blaadjes een tijdelijk iets (enkele weken per jaar). Hoe vervelend dat ook is, is dit geen reden voor verwijdering. Ik denk dat je het meeste kans maakt om eens goed met je buren te gaan praten. Dus aangeven dat je de boom erg mooi vindt, maar dat deze nu toch echt wat te groot wordt en dat je er regelmatig overlast van ondervindt. Eerst dus even rustig worden en dan een goed gesprek... Je kunt ook aanbieden om het verwijderen van de boom te laten regelen. Zo'n grote boom mag je namelijk niet zomaar zelf verwijderen ivm mogelijke schade.
idd eerst even praten, daarna kan je alles eraf snoeien wat over hangt! En als er dan weinig overblijft.... mooi toch!
Ga gewoon eens met je buren in gesprek. Misschien willen zij ook wel van de boom af en kunnen jullie de kosten voor verwijderen mooi delen . Ik heb zelf ook last van blaadjes die op zolder naar binnen waaien maar geen idee waar de boom ervan staat. Ik kan mij er niet zo druk om maken eigenlijk.
Toch is dat stukje die ik rood heb gemarkeerd niet helemaal waar. Want wij hebben het hele jaar door er last van. In de herfst liggen alle blaadjes bij ons in de tuin. In de winter is het wat rustiger, begin van de lente zitten we met de staartjes die ervanaf vallen (dit is nog 20x zo erg) en in de zomer met ini mini deeltjes, kan ze geen naam geven, ze blijven in ieder geval overal aan vast zitten. de boom is vaak een reden waarom wij minimaal gebruiken maken van onze tuin (het schoonmaken meerdere malen op een dag) daar word je gewoon niet vrolijk van. Ik ben het overigens met jullie eens dat er eerst gepraat moet worden. juridische stappen komen pas als we het idd niet uitkomen met de buren. Ik weet wel dat zij het een fijne boom vinden omdat ze naar hun gevoel privacy hebben, wat op zich fijn is voor ze maar goed, ja..
Dat mag dus niet zomaar. Je mag het deel op jouw erf afsnoeien, mits je de boom niet onherstelbaar beschadigd.
Lijkt mij dat je als de boom zo scheef hangt en jij de takken snoeit en hij gaat dood een kwestie van 'oeps'' of ze zouden daar een rechtzaak van willen maken, je kan niet altijd weten of een boom er van dood gaat, soms wel soms niet
Wij hebben ook een berk in de tuin staan, maar die geeft echt niet het hele jaar troep Ja in de herfst blaadjes en nu vallen er van die 'katjes' af, maar verder toch eigenlijk zelden wat. Bij hele harde wind wil er eens iets eerder van de boom afkomen, maar verder valt het toch heel erg mee. Ook buren hebben er geen tot nauwelijks last van terwijl de buurman zijn vijver vrijwel onder een deel van de boom staat. Is een paar weken per jaar wat extra werk, maar verder niet. Ben dan ook verbaasd te lezen dat jullie er zoveel last van hebben dat jullie nauwelijks meer buiten zitten eigenlijk.
Jeetje, weer iemand die last van een boom heeft. Ik kan er best wel boos om worden. Ik zie steeds meer bomen uit tuinen verdwijnen want 'tja, je moet zo vaak vegen he?'. Moet je voor de gein eens kijken hoeveel dieren er in zo'n boom leven. Ook al niet goed want 'ieeek een beestje!' Gelukkig hebben wij veel bomen in de tuin en de buren ook. En soms kunnen we op een bepaald terras niet zitten zonder de parasol omdat er plakspul uitvalt. Nou, dat duurt dan een paar weekjes per jaar. Soit. Misschien haal ik er wel teveel bij hoor maar hoeveel mensen zie ik niet plastic/papier/glas scheiden, zuinige auto's rijden om vervolgens hun hele tuin te betegelen want dat is zo lekker onderhoudsvriendelijk. Zonder zich te realiseren dat ze voor veel diersoorten een huis vernielen. Maar goed, het is maar één boom, 'waar hebben we het over' hoor ik dan veel mensen denken. Tja, het is ook maar één boom........
Nou Misschien scheelt het per berkenboom, maar mijn schoonouders hebben berkenbomen grenzend aan hun tuin van de gemeente en zijn ook volop bezig deze weg te krijgen. Ook echt volop ellende en nee niet alleen af en toe een baadje maar ook de vliesje dan weer de soort wormachtige dingetjes etc etc echt bijna hele jaar door. Mijn schoonvader kan niet zoveel meer zelf en ze moeten dus een tuinman laten komen speciaal voor de bomen die niet van hun zijn om hun tuin weer een beetje schoon te krijgen. Je kan niet buiten eten of er waait vanalles in je glas of bord.. het riool moet 2 x per jaar worden doorgespoten omdat het verstopt van alle troep dat er in waait en dan nog een paar keer per jaar iemand inhuren om de dakgoten te legen om lekkages te voorkomen.. Nou ik snap je overlast dus wel !! Ik zou vooral proberen uit te leggen hoeveel last je hebt desnoods foto`s laten zien of uitnodigen voor een etentje in de tuin als de wind jullie kant op staat ... Hopelijk kom je er uit met de buren ! Andere bomen en af en toe blad vinden ze geen enkel probleem, maar DEZE bomen is echt drama ( volgens mij zijn het zilverberken )
En om zulke reacties kan ik boos worden. Prima dat mensen bomen in hun tuin willen houden, en dat ik wekelijks mijn tuin aan moet vegen ook prima. Maar doordat 90% van deze bomen niet worden onderhouden door middel van snoeien etc. Zorgen ze voor veel overlast. Bij ons hebben ze twee deuren verderop ook een berkenboom en ik vind de zooi in mijn schone wasgoed als dit buiten heeft gehangen om te drogen of erger nog in mijn bed omdat ik het raam graag open zet. En die vogels hebben genoeg bomen om in te zitten.
Als die boom zo scheef groeit en dus met takken en al in jullie tuin hangt dan mag je alles wat boven jouw grond hangt verwijderen, daar doe je niks fout mee. Het is wel zo netjes om het eventjes met de buren te overleggen maar als ze stampei gaan maken dan zou ik het toch hogerop gaan zoeken. Jullie hele woonplezier is zo weg en dat is toch echt niet de bedoeling dacht ik zo.