Dag mama's Wiens kind loopte pas na 18 maanden? Hier is dochter bijna 18 maanden en kruipt liever dan dat ze loopt (bang). Ze kan ook nog niet los lopen. Is dit normaal voor haar leeftijd? Krijg hier alleen maar commentaar van familie!
Hey, Hier liep mijn zoontje ook nog niet met 18 maanden. Met 19 maanden zette hij pas zijn eerste stapjes. Ik kreeg hier idd ook best vaak commentaar over, maar kinderen "moeten" volgens de richtlijnen eigenlijk pas met 2 jaar lopen. Mijn zoontje was daarentegen fijnmotorisch wel erg sterk, kon vroeg met vork en lepel eten en ook zijn spraak was erg goed ontwikkeld alleen vroeg iedereen altijd naar het lopen..... Om een lang verhaal kort te maken, zoontje is nu net 2, loopt, rent, valt en er is nooit meer iemand die iets over het lopen zegt. Ik zou zeggen laat het gaan en wees trots op alles wat ze wel kan! Dat lopen komt echt wel.
Ja hoor, hier mijn oudste liep met 20 mnd. Maar heeft nooit geklungelt met lopen. Liep gelijk normaal zonder vallen. Gemiddelde is 16 mnd dat kinderen gaan lopen. Hier ook altijd geïrriteerd doordat mensen al van voor een jaar vragen of het kind loopt. Nu liep mijn zoontje twee dagen na zijn eerste verjaardag, was het een en al verbazing. Dus eerst vragen loopt ie al? En dan heel verbaast reageren ja echt waar, nou al!? Ja jongens, die kinderen kunnen het ook nooit goed doen.
Mijn dochter liep met 18 maanden. Mijn oudste zoon met 2,5 jaar, maar die heeft een ontwikkelingsachterstand. En mijn jongste zie ik met 18 maanden ook nog niet lopen, maar wie weet verbaasd hij ons.
De oudste met ruim 17 maanden en ook direct heel goed. De middelste met 13 maanden maar wel regelmatig vallen en erg instabiel en de jongste pas met ruim 18 mnd ( hypermobiel en heel erg voorzichtig hihi Komt vanzelf, zal jij eens zien
Pas als kinderen met 2 jaar nog niet lopen word er meestal gekeken naar hoe dit komt. En om een gemiddelde te krijgen heb je natuurlijk kindjes die sneller en die langzamer zijn. Onze heeft een ontwikkelingsachterstand dus ik herken de vragen van de omgeving maar si ds de diagnose weten we gewoo. Dat het bij haar hoort dat het langer duurt
Onze zoon liep pas met 20 maanden. 21 maanden kon ie echt goed 'zelf los' lopen. Wij hebben vanaf 18 mnd wel bij de kinderfysio met hem gelopen om te kijken hoe we hem extra konden stimuleren. En ik was bang dat hij mischien iets 'had' waardoor hij niet kon/wou lopen. Nou mooi niet dus. Meneer had gewoon geen zin haha. Tot ie dan met 20 maanden perongeluk een paar stapjes zette, toen was de wereld te klein en was ie niet meer te houden.
Zo krijgen wij de vraag waarom dl nog niet in een kinderstoel zit met bijna 8 mnd, nou ja omdat ze nog niet zelf kan zitten? (dr vader en ik zaten ook pas laat, maar de rest (kruipen,lopen, staan, klimmen) kwam er als een rotgang achteraan). DL tijgert t hele huis door, goed voor dr rug, en is al lekker op weg met fijnere motoriek. Zolang ze t nut van zitten nog niet heeft gevonden zal ze dat nog niet gaan doen, zodra ze dr zinnen er op heeft gezet oefent ze net zo lang totdat t dr lukt met alle uitingen van frustratie erbij. Ook met lopen verwacht ik t zelfde, t komt wanneer de kleine t nodig heeft/nuttig vindt en geen dag eerder.
Onze oudste dochter liep los met 21 maanden. Zomaar uit het niets stapte ze weg alsof ze nooit anders heeft gedaan.
Mijn dochter is ruim 19 maanden en heeft sinds deze week ineens het licht gezien en is gaan lopen. Ze is erg voorzichtig én heel flexibel. Dus het gaat met vallen en opstaan, maar ze gaat iedere dag vooruit.
Onze zoon liep met 18 maand af en toe een paar stapjes. Dacht elke keer dat het bijna kwam. Uiteindelijk liep hij met ruim 20 maanden en dan ook gelijk goed stabiel, bijna niet gevallen. Nu 1 maand later kan hij al heel hard lopen ik zat er ook wel over in, maar hey komt goed!! (Het zijn de mensen om je heen die je onzeker maken!)
Ik begrijp je helemaal TS. Hier ook een dochter van bijna 17 maanden die nog niet loopt. Wel als ze beide handjes vast mag houden, maar niet aan 1 hand of los. Ze is te bang om te vallen. Maar op CB werd inderdaad gezegd dat ze zich pas zorgen maken als ze na 2 jaar nog niet loopt. Daarvoor doet ieder kind het op eigen tempo en dat is prima. Maar ook hier word ik helemaal gek van iedereen die vraagt "Loopt ze al?". Maar dat ze met 11 maanden al de pincetgreep onder de knie had en verbaal sterk is, etc.. Dat boeit de mensen totaal niet. Dat lopen is zo iets spectaculairs
Oei foutje gemaakt zie ik: "loopte" is "liep" Bedankt voor jullie reacties Ben blij om te lezen dat ik niet enigste ben, moet het inderdaad maar leren loslaten. Mensen hebben altijd wel iets om over te klagen pff Mijn dochter steekt wel 1 van haar voeten altijd uit en loopt nooit met beiden voeten recht. Viel iedereen al op Iemand die dit herkent?
Nou, ik wilde net hetzelfde topic gaan openen! Mijn dochtertje is nu 17,5 maand en loopt ook nog niet. Vooral de oma's hebben het er nogal eens over en gaan dan meteen met haar 'oefenen'. Maar ook op de creche oefenen ze weleens, wat op zich niet erg is, maar ze moeten niet te ve pushen.. Mijn dochtertje was met rechtop zitten ook wat langzamer, ik geloof rond de 11 maanden.. voor de rest loopt ze met alles wel op schema. Het is al maanden geleden dat ze begon met zich optrekken en ze loopt wel langs meubels enzo. Maar is nog niet helemaal in evenwicht. We zien wel ontwikkeling: sinds kort staat ze wat vaker los. En ze kan ook de dingen die met lopen te maken hebben, zoals zich langzaam door de knieën laten zakken vanuit stand, of juist opstaan.. ze kan op handen en voeten staan en met haar hoofd naar beneden tussen haar benen door kijken.. ze probeert ook op dingen te klimmen. Ze kan al maanden zelf op de bank komen en er weer af, ze kan de trap op.. Ze is heel actief en kruipt meestal rechtop op haar knieën (dus zonder haar handen). Sinds kort ga ik met haar naar een klimrek wat precies goed is voor kleine kindjes, met een kruiptunnel en lage glijbaan erbij. Als ze erop is gaat ze uit zichzelf vaak staan en probeert ze een beetje los te lopen. Ze heeft dan een soort 'loopbrug' waarbij ze de zijkanten als steun kan gebruiken. Zoiets is wel stimulerend en dan komt het ook echt uit haarzelf. Het is verder wel lastig buiten, want ze wil nooit schoenen aan.. Maargoed, we zien dus nog steeds wel vooruitgang. En met praten is ze juist weer vlot, ze kan al een heleboel zeggen. Als je verschil merkt tussen links/rechts of iets anders opvallends dan kun je er natuurlijk wel naar laten kijken.. zelf ben ik met mijn dochtertje toen ze een paar maanden oud was naar een kinder fysiotherapeut geweest. Omdat ze in buikligging haar hoofd steeds een kant op draaide. Ik had toen wel goeie ervaringen met die fysio.. ik had er meer aan dan huisarts of CB.. bovendien weet zo'n kinderfysio veel van wat normaal is en wat niet qua bewegen en kan meteen alles even checken. Ze hebben bovendien meer tijd voor je kind want je bent er een half uur per keer. Mocht ik me over een tijdje toch zorgen maken dan ga ik daar weer heen.
Haha ja ons dochtertje zat rond die tijd ook nog steeds in het Newborn stoeltje omdat ze nog niet rechtop kon zitten.. op een gegeven moment werd ze er echt te groot voor maar zat ze nog steeds niet
Mijn oudste liep pas een week voor zijn tweede verjaardag en heeft ook nooit gekropen en opgetrokken. Wel beetje billen schuiven. Daar en tegen praatte hij wel enorm vlot. Ze doen het allemaal in eigen tempo. Laat de omgeving maar lekker kletsen. Alleen als je jezelf zorgen maakt om de ontwikkeling zou ik eens navragen bij huisarts of consultatiebureau...