Paar borstvoedingsvraagjes

Discussion in 'Borstvoeding' started by Noukje, May 4, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Noukje

Noukje Fanatiek lid

Sep 14, 2009
    2,263
    3
    38
    Hallo dames,

Zoals jullie aan mn banner kunnen zien duurt het, als alles goed gaat, nog even voordat ons meisje geboren wordt. Toch ben ik al heel erg bezig met de borstvoedingsperiode. Ik heb mijn oudste dochter 9 weken borstvoeding gegeven. Ik ben gestopt omdat ik heel veel afgevallen ben na de bevalling/ tijdens de borstvoeding. Na 9 weken woog ik nog maar 46 kg bij een lengte van 1.60 meter. Ik voelde me niet gezond, was erg moe etc. Destijds besloten om te stoppen.

Nu, tijdens mijn zwangerschap, eet ik zoveel mogelijk en probeer ik veel aan te komen. Ik ben op zoek naar een lijstje (als dat er al is) met een richtlijn wat je ongeveer zou moeten eten tijdens de borstvoedingsperiode. Ik heb al gekeken op borstvoeding.com maar kan zoiets niet vinden. Bestaat er een soort lijstje? Is er iemand die mij daar aan kan helpen?

Daarnaast wil ik graag voor de bevalling al een kolf aanschaffen. Ik weet dat dit afgeraden wordt. In de kraamweek van mijn oudste dochter heb ik de kolf gebruikt (op aanraden van de kraamhulp) om de ergste druk er af te kolven voordat ik mn dochter aanlegde. Dit omdat ze anders niet goed kon aanhappen. Destijds had ik een kolf te leen van mn schoonzusje. Maar ik zou nu graag een nieuwe kolf in huis willen hebben voor het geval dat. En omdat ik dit keer de borstvoeding echt wil laten slagen en langer wil gaan voeden. Na mijn verlof ga ik in het begin voor 2 dagen en later voor 3 dagen aan het werk. Ik denk er zelf aan om een handkolf (van bv Avent) aan te schaffen. Welke kolf raden jullie mij aan?

Het is een heel verhaal geworden. Iemand die mij op weg kan helpen? Alvast bedankt!

2. Cindy84

Cindy84 Bekend lid

Aug 15, 2008
    914
    1
    16
    spannende tijd dus! er is niet een speciaal lijstje met wat je moet eten. eigenlijk moet je gewoon normaal eten en gevarieerd en gezond. en veel rust is ook belangrijk.

en een kolf zou ik idd nog even mee wachten, zodra je voelt dat je teveel mel hebt laat dan je baby het weg drinken. gewoon lekker veel aanleggen.
    als je in het begin veel kolft, denk je lichaam alleen maar dat het veel meer melk moet aanmaken (dan eigenlijk nodig is) wat dus ook veel van je lijf vraagt.

in je kraamweek kun je je laten adviseren over welke kolf je het beste kunt gebruiken als je weer gaat werken. en eventueel eerts een huren en uitproberen, voodat je het ding aanschaft.
    en een handkolf zou ik je niet aanraden als je drie dagen werkt. handkolf is eigenlijk meer voor zo af en toe. maar het kost veel moeite en tijd.
    ik zelf werk 3 middagen en heb toen een tijdje een electriche kolf van medela gebruikt. heel klein en makkelijk mee te nemen, je bhebt er wel een stopcantact voor nodig. er kunnne ook batterijen in maar dan is hij niet krachtig genoeg om een toeschietreflex op te wekken bij mij.
    mijn melk schiet snel toe en de melk kwam er redelijk snel uit. als je moeite hebt met een toeschietreflex dan kun je beter een kolf neen die beide borsten tegelijk kolft, want als je dan eenmaal een toeschietreflex krijg heb je wel meteen 2 borsten. dat is dus heel verschillend.

ik hoop dat het gaat lukken!

3. Danjay

Danjay Fanatiek lid

Dec 3, 2009
    1,407
    1
    0
    smurfenland
    Als je een kolf aan wil schaffen zou ik voor een electrische gaan, ik zelf heb een dubbelzijdige van medela, ik ben nu ongeveer 7 minuten bezig en klaar is Klara;)

Wat betreft eten, er is niet echt een lijstje nee maar idd gezond en gevarieerd eten is wel belangrijk.
    Ik denk dat meer eten niet heel veel zin heeft, als ik dat doe val ik ook gelijk meer af.

4. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Eet vooral gezond en gevarieerd als je zoveel mogelijk wilt eten, brood en pasta's bevatten veel koolhydraten. Tijdens de borstvoedingsperiode wordt aangeraden om geen uien, bonen, of sterk gekruid voedsel te eten.

5. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,816
    19,119
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik vind de kolf van Philips / Avent erg fijn. (Isis IQ uno) Je kunt hem als handkolf gebruiken, maar ook elektrisch. De handkolf is fijn als je thuis even wat spanning weg wilt kolven. Maar als je drie dagen in de week gaat werken is een elektrisch toch ook wel handig.

Wat betreft eten: ik eet wel meer dan normaal. Ik geef er gewoon aan toe als ik honger heb. Ik probeer het wel gezond te houden met groente / fruit, maar als ik tussen twee maaltijden door trek heb eet ik ook wel vaak een extra boterham. Of een koekje of chips. ;)

6. Konijntje82

Konijntje82 Actief lid

Jul 25, 2010
    140
    0
    0
    momenteel geen
    Purmerend
    Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap :D

Voor voeding zie Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid | Voedingscentrum

En voor verdere vragen/tips ik geef nu al bijna 3 maanden borstvoeding en wil je graag "helpen" het te doen en vol te houden.

Sowiezo 1 supertip: VERTROUW OP JEZELF!!! ;)

7. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

May 8, 2008
    9,079
    313
    83
    Female
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Gewoon normaal en gevarieerd eten, en voldoende drinken. Tijdens de BV periode hoef je echt niets te laten staan (afgezien van alcohol e.d.), tenzij je denkt dat je baby ergens een allergische reactie op heeft.

Ik heb zelf de Avent Isis kolf, dit is een handkolf. Werkt bij mij erg goed :)

8. 4days

4days Niet meer actief

Je verbruikt tijdens borstvoeding gemiddeld zo'n 500, maximaal 600 kcal per dag extra. Normaal gesproken eet je zo'n 400 kcal meer, waardoor dus ook je reserves worden aangesproken. Daardoor vallen de meeste vrouwen rustigaan af. Je kunt dus proberen om echt wat meer te eten, zodat je die 600 kcal helemaal dekt. Eet ook veel volle producten, zoals roomboter, volle melk, en ook veel noten. Die zitten vol (goede) vetten.

Als je gaat kolven voor je werk zou ik je adviseren om een elektrische kolf te kopen. Daar zul je dan veel plezier van hebben. Ik heb zelf de enkele elektrische kolf van medela, en ben er erg tevreden mee. Qua prijs valt hij ook wel mee.

9. kvinna

kvinna Niet meer actief

Noten, da's inderdaad een goede. Daar ben ik een paar weken geleden mee begonnen.

In het begin drinkt je kindje nog niet zoveel (qua hoeveelheid, dus calorieën), dus toen had ik niet veel honger. Sinds ze een maand of vier is, drinkt ze veel meer, maar wel veel korter per keer. Dat is dus verraderlijk, want op dat moment begon ik doorlopend honger te krijgen en met één, twee of zelfs drie boterhammen en een appel extra kreeg ik het slappe, onprettige gevoel niet weg. Ik ben om de dag een eitje gaan eten (eigenlijk dus te veel, maar goed) en bij mijn (extra) boterhammen 100 gram huzarensalade. Vet, ik weet het, maar ik had het echt nodig. Nu zit ik aan de studentenhaver, af en toe een bord havermout extra. Ik moet dus echt actief voldoende eten.

Gisteren aten we bij mijn schoonmoeder een groentesoepje met twee broodjes, vannacht had ik melk tekort:(. Dus vandaag weer aan het bunkeren geslagen.

10. Noukje

Noukje Fanatiek lid

Sep 14, 2009
    2,263
    3
    38
    Wat fijn, zoveel reacties en tips. Dankjewel! Ik ga zo even kijken naar de link van Konijntje82. Ik vind een lijstje erg handig en wil het ook ergens in het zicht hangen. Ik wil niet weer ontzettend veel afvallen en met heel veel pijn en moeite 2 kilo aankomen.

De kolf heb ik in de kraamweek niet gebruikt om voedingen te kolven maar echt maar een minuutje of twee om de ergste druk er af te krijgen. Dit omdat mn meisje moeite had met het aanhappen van mijn borsten die op ontploffen stonden ;) Ik heb destijds een dubbele elektrische kolf van medela gebruikt, was een fijn ding!

Ik ga me eens verdiepen in een elektrische kolf. En dan een besluit nemen of ik al dan niet een kolf aanschaf of wacht tot na de bevalling.

Ohja, ik heb nog een vraag. Is het het beste om je kindje om de twee of om de drie uur aan te leggen in begin? Ik neig zelf naar om de 2 uur, lijkt me het beste om de productie op gang te krijgen.

11. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,816
    19,119
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Zo vaak als je kindje aangeeft, maar minstens om de twee uur. (Eventueel 's nachts wat meer tijd ertussen, als dat lukt. Maar dan overdag weer wat vaker.)

12. Cindy84

Cindy84 Bekend lid

Aug 15, 2008
    914
    1
    16
    in het begin 2 uur aanhouden en goe dop je kindje letten, want het geeft zelf aan hoevaak en hoeveel het wil drinken.
    en soms wat extra aanleggen om te troosten en te knuffelen kan ook geen kwaad! dat doe ik nu (na 1 jaar) nog steeds.
    als niks help. dan heb ik nog altijd de borstvoeding, en die gaat er altijd in!:D

13. loekie1981

loekie1981 Bekend lid

Sep 1, 2008
    578
    0
    0
    Office team manager logistiek
    t westen van brabant
    Hoi!

Zie dat je al veel goede tips hebt gekregen, kan daar niets aan toevoegen.
    Wel kan ik je een 2e hands Avent Isis kolf,de handkolf aanbieden voor een prikkie. Hij is maar weinig gebruikt, omdat ik ook een elektrische heb gekregen van iemand.
    Is niets mis mee en er zitten nog wat assecoires bij. Zie foto bijgevoegd.
    Je mag m voor 50euro overnemen. Laat het maar weten als je interesse hebt!
    In ieder geval nog een fijne zwangerschap en succes bij de BV! Het is echt het beste wat je kunt doen voor je kindje

groetjes Ilona

14. Noukje

Noukje Fanatiek lid

Sep 14, 2009
    2,263
    3
    38
    Bedankt weer voor de tips meiden.
    @ loekie: bedankt voor je aanbod. Ik lees hier dat een elektrische kolf waarschijnlijk praktischer is voor wanneer ik straks weer aan het werk ga.

15. 4days

4days Niet meer actief

Om de 2 uur voeden is voor je productie heel goed, maar in mijn ogen niet absoluut noodzakelijk als je kindje een ander ritme heeft. Stel ze komt om de 3 uur, dan is dat ook prima. (wel liever niet langer dan 3 uur) Want als je je kindje tussendoor wakker maakt en uit haar ritme haalt, loop je kans dat ze 2 slokjes drinkt en weer in slaap valt, en dan een uur later weer komt. De meeste baby's zitten ergens tussen de 2 en 3 uur uit zichzelf. Ik zou gewoon even afwachten wat het ritme van je baby is. :)

16. babyhope

babyhope VIP lid

Jun 23, 2009
    16,199
    1,082
    113
    Female
    Mama
    somewhere
    hier zeggen ze van de kraamhulp de eerste 2 weken je baby niet laten huilen maar meteen aanleggen.. (voeden op verzoek) puur zodat je borsten gestimuleerd worden om te produceren...

na die 2 weken mag je om de 3 uurtjes gaan voeden, kan 2.5 uur zijn in de eerste week en zo ga je steeds een kwartiertje later wakker maken zodat ze ritme gaat krijgen en jij ook genoeg rust krijgt tussendoor.. de regel is zo snel mogelijk laten doorslapen..
    ben er zelf nog niet helemaal uit, want zie me niet om het half uur de kleine aan de borst te leggen..

17. 4days

4days Niet meer actief

Hier ben ik het niet helemaal mee eens... De eerste weken heb je wel een beetje gelijk hoor. Maar wat als de baby wat ouder is? Dan komt hij of zij waarschijnlijk vaker dan jouw schema. (ik denk niet dat je na 3 maanden ook nog om de 3 uur voedt?) Borstvoeding geven kun je het beste op verzoek. En dat houdt dus in: wanneer de baby komt. Dus zelf hoef je je dan helemaal niet druk te maken om wanneer de baby wakker wordt of honger heeft, want de kleine meldt zichzelf wel.

Hier ben ik het ABSOLUUT niet mee eens. Veel baby's hebben eigenlijk nog een nachtvoeding nodig, en door die 'af te leren' verstoor je het natuurlijke ritme en de natuurlijke behoefte van de baby. Bovendien is een nachtvoeding ontzettend goed voor de productie, nachtvoedingen zijn veel effectiever doordat je prolactine-spiegel dan hoger is dan overdag.

18. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

Oct 19, 2010
    3,250
    2
    36
    provincie Utrecht
    En na 2 weken? Ik zou het eerste JAAR mijn baby niet laten huilen als het honger had. Sterker nog, helemaal niet eigenlijk :)

De regel is "altijd voeden op verzoek" (ja ook na 2 weken) dus als je kindje een dag lang elk uur komt dan mag je gewoon lekker elk uur aanleggen. Wakker maken voor de voeding hangt volgens mij van het gewicht af. Wij mochten daarmee stoppen toen Simone rond de 3 kilo woog. En doorslapen kun je niet afdwingen, dat komt allemaal vanzelf wel.
    En rust, tsja, "sleep when the baby sleeps" zeggen ze he, is een hele goede tip :)

19. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

Dec 6, 2010
    1,104
    29
    48
    Hier nog een borstvoedende mama met hetzelfde probleem. Ik had dit probleem vorige keer en nu weer. Ik zit nu alweer 3 kilo onder mijn startgewicht en was nochtans 6 kilo bijgekomen in de zwangerschap. Dat mag een succes heten, want vorige keer was het slechts 2 kilo. Nochtans eet ik goed en gevarieerd, was ik niet ziek of misselijk. Ik behoud het beste mijn gewicht als ik Weight Watchers volg. Klinkt tegenstrijdig, maar je kan het prima toepassen bij behoud van gewicht of gecontroleerd bijkomen op een gezonde manier. Reken zo'n 25% extra punten die je nodig zal hebben voor de borstvoeding.

Vergeet, naast eten, ook zeker niet voldoende te drinken!!! Ik merk het direct als ik onvoldoende drink. Er liggen hier nu overal flesjes water: in de kinderwagen, in mijn auto, boven naast mijn bed, in mijn handtas...

Wat de kolf betreft: ik heb als handkolf de Harmony en als elektrische voor mijn werk (36u per week, 5 dagen) de PISA, beiden 2-fase van Medela. Die 2-fase is wat ik nodig heb, anders is een tsr krijgen zonder baby voor mij heel moeilijk.

Alvast veel succes met het opkrikken van je gewicht, en straks met de borstvoeding.

20. Bri

Bri Niet meer actief

Op voedingscentrum staat een lijstje met wat wordt aanbevolen om te eten tijdens de BV-periode. Ik zag dat er al een linkje stond. Het is een richtlijn, kijk gewoon wat jij prettig vindt. Boterhammen eten, met boter/margarine erop, en lekker beleg. Wat extra groente/rauwkost erbij, dan krijg je die boterhammen ook makkelijker weg (als je daar normaal moeite mee hebt).
    Ik vond melk drinken heerlijk; je hebt hoe dan ook wel wat extra vocht nodig.
    Maar je kunt gewoon eten en drinken wat je wilt. Beetje rustig aan met sinaasappelsap. Een glas kan zeker, maar drink er geen liters van weg, dat kan kramp veroorzaken.

Ik vond het bij de tweede een enorme zegen dat ik een kolf in huis had. De productie kwam zo razendsnel op gang, dat ik op dag 3 waanzinnige stuwing had. Ik hield het niet meer; naar m'n borsten wijzen deed al pijn en er spoot ook gelijk melk uit. Heb één keer gekolfd om de druk eraf te halen. Na een paar minuten had ik al 180 cc.... (véél te veel voor m'n pasgeboren dochter om te kunnen drinken, dus dat was mooi m'n eerste voorraadje voor de vriezer). En dat was letterlijk alleen de druk eraf halen. Als ik had doorgekolfd, had ik misschien wel het dubbele gehad.
    Volgens de kraamzorg is het niet ongebruikelijk dat je bij nr.2 snel overproductie hebt; je melkklieren weten blijkbaar nog erg goed hoe het moet, en hebben nog niet door dat dit een klein baby'tje is met beperkte drinkbehoefte... (heb de eerste gevoed tot hij ongeveer 1 jaar was; nog een jaar daarna werd de tweede geboren, ik had dus 1 jaar gevoed en 1 jaar niet gevoed)

Ik zou persoonlijk niet te veel op de klok kijken bij het voeden. Gewoon aanleggen wanneer je denkt dat je baby wil drinken, of dat nu om de 1, 2, 3, of 4 uur is. Pas als je een ander advies krijgt (bijvoorbeeld omdat je baby té lang doorslaapt en suffig wordt), zou ik iets anders doen dan op verzoek voeden. maar dat is heel persoonlijk; er zijn ook moeders die het beter vinden om vrij snel naar een schema te gaan.

Share This Page