Vaak moeilijk in eigen bed kunnen slapen

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Snoopy1979, Jan 13, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Hoi,

Ik weet het, Eva is nog maar 2 weken oud, maar misschien dat jullie hier tips hebben. Als dat is, dat Eva nog te klein is en dat het vanzelf goed komt, is dat ook een goede tip ;). Maar ik vraag me af of we wel iets anders moeten doen.

Eva valt aan het einde van de (borst)voeding vaak in slaap en blijft nog even over mijn schouder liggen om even te boeren of wat te spugen. Meestal gebeurt geen van beide en probeer ik haar na 5 minuutjes in bed te leggen (voorverwarmd met kruik). Dan slaapt ze dus, maar binnen 5 minuten wordt ze wakker en begint te huilen. Wij geven haar dan onze pink, dan valt ze vaak weer in slaap, maar als je weggaat wordt ze vaak binnen 5 minuten weer wakker. En dit gaat dan een tijdje zo door, totdat ze soms wel in slaap valt, maar meestal halen we haar er toch maar weer uit, heb namelijk ook wel eens gehad dat er toch een boertje nog dwarszat. Ook hebben we haar wel eens laten huilen, maar dan raakt ze alleen maar overstuur en helemaal klaarwakker.
    Ik denk dat ze ook vaak nog wat zuigbehoefte heeft, want ze drinkt de borst in 10 minuten leeg, dus dat gaat misschien te snel. Ook zal ze onze warmte en hartslag wel missen als ze in haar bed ligt, maar ja, wij moeten ook wel eens slapen. Want we durven haar niet bij ons in bed te nemen dus vaak ligt ze op onze borst te slapen en liggen wij wakker. De afgelopen 2 dagen ging het ook zo en op een gegeven moment lukt het wel om haar in haar bedje te laten slapen. En dan slaapt ze de rest van de nacht wel lekker 4 uur achter elkaar door en zitten wij 's ochtends vaak te wachten totdat ze nu weer eens wakker wordt ;). Maar er is meestal geen touw aan vast te knopen en voor mijn gevoel zijn we maar wat aan het aanrommelen. En dat zal er de eerste tijd wel bijhoren, maar ik ben toch benieuwd of we iets anders zouden kunnen doen.

Iemand tips?

groetjes,
    Snoopy

2. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

Dano werd ook altijd wakker als hij op onze arm in slaap was gevallen, en ik hem daarna in bed legde. de belangrijkste les die ik geleerd heb is dat je je kindje het beste wakker in bed kunt leggen. Na een borstvoeding is dat inderdaad lastig. Dano viel ook aan de borst in slaap. nadat hij dan in slaap was gevallen hield ik hem op miijn schouder om een boertje te laten en dan legde ik hem dus wakker in zijn bedje. dat is eigenlijk heel goed gegaan.

Overigens hebben wij dano de eerste paar weken op onze kamer gehad in zijn reiswiegje om zodoende lekker in bed te kunnen voedden en dan direct terug te leggen. inderdaad pinkie erin of speentje.

na verloop van tijd was het duidelijk voor hem, in bed is slapen.

maar dat vergt even geduld

succes!

3. zonnetjes

zonnetjes Fanatiek lid

Aug 19, 2006
    3,079
    1
    0
    drenthe
    ik geef geen bv, maar sophie valt ook regelmatig tijdens de fles in slaap. ik laat haar dan even boeren en voordat ik haar in bed leg, maak ik haar iets wakker zodat ze in de gaten heeft dat ze in bed wordt gelegd.
    ik hoor ook idd dat als je kindje bij jouw in slaap valt en dan wakker wordt in de wieg in het donker ze dat natuurlijk niet leuk vinden.

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Wij leggen haar ook wel eens wakker in bed, maar dat komt inderdaad niet vaak voor, omdat ze nu eenmaal vaak slaapt na de borstvoeding. Als ik haar over mijn schouder legt, slaapt ze gewoon door. Maar als ik haar wakker in bed leg, ligt ze een hele tijd om zich heen te kijken, maar begint uiteindelijk toch te huilen. Ik weet bijna zeker dat ze onze warmte en hartslag mist en ik wil haar die geborgenheid wel geven, maar ze moet er natuurlijk ook aan gaan wennen dat ze alleen moet slapen. Ik vind het zooo moeilijk, wil ook niet dat het alleen een 'missie' wordt om haar slapend in haar bed te krijgen, al is dat soms heel moeilijk als je zelf zo moe bent, maar niet kan slapen omdat zij dat ook niet doet, of omdat je niet in slaap wil vallen omdat ze bij je ligt.

Eva slaapt ook in onze kamer, alleen wisselt het op welke kant van haar hoofdje ze ligt per voeding (voor de vorm van haar hoofdje), dus de ene kant is makkelijker met 'pinken' dan de andere, maar het lukt wel. Speentje durf ik nu echt nog niet aan, ben allang blij dat de borstvoeding zo goed loopt. Het liefst begin ik eigenlijk helemaal niet aan een speentje, wat er niet is hoef je ook niet af te leren.

Overdag gaat het trouwens hetzelfde, soms kom ik nergens aan toe en soms slaapt ze wel 3 a 4 uur achter elkaar. Nu is het mijn vriend trouwens wel gelukt om haar in slaap te krijgen in de wagen, dus hebben we weer even onze handen vrij ;). Het lijkt soms trouwens net of mijn vriend haar makkelijker in slaap/gesust krijgt dan ik, of zou dat toeval zijn? Mijn vriend is wel iets geduldiger dan ik.
    Het stomme is, ik vind het niet erg om een paar keer per nacht haar te voeden, maar ze komt maar 1 keer. Maar het niet slapen van haar breekt me echt op. Vaak leg ik haar in bed, draai me om en slaap, om na een paar minuten weer wakker te worden van haar. En dan weeeeeer dat gedoe om haar slapend in bedje te krijgen. Zou ze ook voelen dat ik daar zo tegen aan zit te hikken? Ik wou dat ik er wat makkelijker mee om kon gaan, ze is ook nog maar zo klein eigenlijk. Maar als ik moe ben gaat alles toch iets lastiger...

Ik heb zelf ook het idee dat het een kwestie van tijd is, maar ben soms ook wel bang dat het nooit gaat lukken om haar lekker in bed te laten slapen. Ik moet zeggen dat ik vaak ook wel vergeet dat ze enog maar 2 weken is, het lijkt al zo veel langer! ;)

Liefs,
    Snoopy

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Wij hebben 's nachts in de slaapkamer altijd een nachtlampje aan, dus het is niet zo dat ze opeens in het donker wakker wordt. Wel dat ze opeens alleen wakker wordt, terwijl ze eerst nog lekker bij ons lag. Dus we gaan dat wel eens proberen zometeen (het is weer bijna voedertijd ;)), haar wakker in bed leggen. Maar vaak lijkt het ook, hoe vaster ze slaapt, hoe beter je haar weg kan leggen.
    Meer tips zijn uiteraard welkom!

6. sandra1971

Jan 12, 2008
    5
    0
    0
    verzorgende
    vlaardingen
    Toen gijs een week of 3 was wilde hij niet meer in bed slapen,hij bleef huilen,en ik probeerde hem dan te troosten totdat ik eigenlijk de hele dag bezig was om hem te troosten en niet te laten huilen,het rare was dat hij in zijn maxi cosi wel lekker sliep.zodra ik hem er in lag was hij vertrokken,ik heb de hulplijn van het consultatiebureau gebeld,een vriendelijke mevrouw vertelde mij dat ik hem gerust mocht laten huilen ongeveer een half uurtje daarna zou hij wel in slaap vallen. Mooi niet! andere dag naar het consultatiebureau toegeweest en daar heb ik twee boekjes meegekregen,rust ritme en regelmaat,en een boekje"inbakeren geeft rust" nou dat inbakeren leek me wel wat,en idd voor 1 dag hielp het wel de dag daarna was het weer huilen,toen ben ik het andere boekje gaan lezen en ja eigenlijk hielp dat veel beter,rust ritme en regelmaat,als je ziet dat je kindje moe is leg je hem in bed,hij zal best protesteren dat mag,zet de kookwekker op 30 minuten,je mag hem best troosten maar wel in zijn bedje,of in zijn kamertje en echt het helpt hoor,en tuurlijk het gehuil breek je hart maar voor de aby is het ook niet leuk die probeert in slaap te komen maar het lukt niet,na een tijdje weet hij gewoon dit is mijn bedje en hier kan ik slapen dit is goed.Gijs is nog geen makkelijke slaper hoor maar ik laat hem mooi huilen en meestal na 10 minuten is het stil,soms geef ik hem een slokje water of melk en dan is hij tevreden

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Tja, rust, ritme en regelmaat... Eva krijgt borstvoeding op verzoek en ze komt meestal om de 3 a 4 uur, soms 2 uur en 's nachts laat ze er nu 6 uur tussen (waarvan wij er dan dus 3 uur wakker zijn terwijl ze op onze borst slaapt...). Dus zodra ze moe is, in bed leggen, dat is dus na elke voeding. Ik weet eigenlijk niet vanaf welke leeftijd baby's na de voeding even wakker blijven om te 'spelen'? Dat duurt nog wel even toch en zal ik dan wel herkennen denk ik?
    Laten huilen zie ik nu nog niet zo zitten, heb ik wel eens geprobeerd, maar dan raakt ze helemaal overstuur, daar is ze echt nog te klein voor denk ik. Soms huilt ze wel heel even, maar houdt dan ook snel weer op. We herkennen het redelijk snel of het een huiltje is dat overgaat, of dat het 'menens' is. We wachten het vaak ook even af en halen haar eigenlijk nooit meteen uit bed, maar wel als we al een aantal keren hebben geprobeerd haar daar te laten slapen. Na 6x huilen en troosten heb je het ook wel gehad en ben ik toch bang dat er misschien nog wel iets dwarszit.

Liefs,
    Snoopy

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Bij borstvoeding komen hormonen vrij die het in slaap vallen bevorderen, de borst is dan ook voor kinderen die dat krijgen de normale plek om in slaap te vallen.
    Ik hield mijn kinderen vaak langer vast tot ze echt diep sliepen voor ik ze weglegde.
    Wat ook kan spelen als ze na 5 minuten slapen wakker wordt is dat ze gewoon nog een toetje wil. Dat is bij borstvoeding heel normaal. En vooral als je dan de leegste borst aanbiedt krijgt ze op die manier veel vette melk binnen. Die is extra slaapverwekkend omdat op zo'n moment zowel jouw lichaam als het lichaam van je kindje CCK aanmaken, dat is een galhormoon dat loom maakt. Een kindje slaapt hier extra lekker van, en zelf word je er ook loom van.

9. Edelweisje

Edelweisje Actief lid

Nov 22, 2007
    451
    0
    0
    Hey Snoopy 1979,

Hieronder geef ik je mee hoe wij het hier doen hopelijk kun je er wat uithalen:

Ik doe het volgende om mijn zoontje in slaap te krijgen.
    Voor zijn laatste voeding krijgt hij zijn badje, daarna dus zijn laatste voeding (borstvoeding) Ik loop dan een goe kwartiertje na het eten met hem op mijn arm rond in huis om hem te laten boeren. Dan leg ik hem voorzichtig op het verzorgingskussen om zijn slaapzakje aan te doen. Dan ga ik met hem naar boven en leg ik hem in zijn draagmand (die staat op zijn eigen kamertje in zijn bedje) Ik leg de babyfoon aan (er zit ook een lichtje op) die ik ook aanleg. Ik steek de dekentjes vast terwijl ik nog wat vertel tegen hem. Daarna geef ik hem zijn tutje en een zoentje. Ik ga weg en ondertussen maak ik me klaar om te gaan slapen. Daarna keer ik terug om zijn tutje weg te halen (die ondertussen er toch al uitgevallen is of heel erg los in zijn mondje zit en ga terug weg) (Ik ben er niet voor om met tutje te slapen) de deur tegenaan en dan gaan wij ook slapen. Op zijn kamertje staat er een disneyklok die een licht tikgeluid maakt (nabootsing van het moederhart)
    De eerste nachten heb ik onder zijn hoofdje een t-shirt gelegd die ik heel de dag had aangehad (herkenning van de moedergeur)
    Elke dag is dat hier hetzelfde ritme en mijn zoontje slaapt van 23.30 uur tot rond 9.30 uur door.

Succes hopelijk heb je er iets aan.
    Edelweisje

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Wij doen dat ook wel, wachten tot ze heel diep in slaap was en dan wegleggen, maar dan nog wordt ze vaak snel weer wakker.
    Over dat toetje, zodra we haar oppakken, slaapt ze eigenlijk weer meteen, dus dat is het niet (heb wel eens geprobeerd haar een half uur eerder wakker te maken voor een voeding, dat lukte ook niet, dus dat toetje gaat dan ook niet werken).

We hebben geprobeerd haar nu wakker in bed te leggen, dat ging goed, nog 3x getroost met de pink en ze sliep. Maar net (na anderhalf uur) is ze weer wakker geworden en niet te troosten. Ik heb haar toen opgepakt en er kwam een boertje. Daarna weer teruggelegd, maar dat lukte niet meer. We hebben haar even laten huilen en toen overstuur eruit gehaald. En nu slaapt ze weer op mijn schoot... Weet het even niet meer hoor... voor nu vind ik het echt niet erg, maar bereid me maar weer voor op een nacht opzitten... Wat ik vooral lastig vind, misschien is het een fase en maak ik me nu druk terwijl het over een paar dagen een stuk beter gaat en moeten we er even doorheen. Maar ben ook bang dat we haar nu misschien gewennen om bij ons te slapen ipv in haar bed, of is ze daar echt nog te jong voor?

11. Edelweisje

Edelweisje Actief lid

Nov 22, 2007
    451
    0
    0
    met tutje bedoel ik speen! (sorry ik ben een vlaamse vandaar dus)
    Ik zou de slaapplaats niet veranderen! Ze is wel jong maar dat zal voor verwarring zorgen. Je zult moeten volhouden. Maar ik denk er even aan zou ze mss geen verborgen refux hebben? Omdat je zegt dat ze na een anderhalfuur weer wakker wordt. Normaal gezien zou ze moeten doorslapen maar mss heeft ze steeds terug oprispingen. Mss kun je het hoofdeinde van het bed een beetje hoger zetten (bij ons liggen er onder het hoofdeinde van zijn draagmand twee dikke boeken zodat hij wat schuin ligt. Vraag het eens aan het cb (of hoe heet dat bij jullie)

Groetjes en succes

12. loetje

loetje VIP lid

Jun 6, 2006
    7,445
    1,843
    113
    Je schrijft dat je kindje rustig wordt als jullie haar een pink aanbieden om op te zuigen. Heeft ze niet gewoon veel zuigbehoefte? Als je bv goed verloopt, kun je haar misschien een speentje aanbieden, sommige kindjes worden daar erg rustig van (inclusief de mijne ;) )

Je schrijft ook dat ze soms na 1 1/2 uur weer wakker wordt en dan ontroostbaar is. Het kan zijn dat ze dan weer honger heeft? In het begin is het schema van bv kindjes erg grillig. De ene keer willen ze na 3 uur pas weer voeding, de andere keer alweer na een uur. Jou kindje is nog maar 2 weken oud, dus nog vollop aan het regelen..Helpt het niet om haar even aan te leggen? Ik weet dat Misha in de eerste weken heel vaak om de 1 1/2 a 2 uur kwam voor een voeding..

13. ImaaN

ImaaN Actief lid

Jun 9, 2007
    147
    1
    0
    AmsterdaM
    ik ben niet de enige dus :oops:
    Mijn zoontje wordt ook meteen wakker als ik hem in bed leg :cry: vaak na zijn voeding.
    Hij krijgt borst en flesvoeding
    Wil hem eerlijk gezegd ook niet te lang laten huilen wordt ie ook histerisch
    van.
    In het begin ging alles goed maar sinds 2 weken wordt ie snachts om de uur wakker.
    weet ook niet meer wat ik moet doen.speen pakt ie niet heb t al geprobeerd
    iemand nog tips :(:

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Haar slaapplaats veranderen we niet hoor, ze slaapt 's nachts en 's ochtends in haar wieg boven en overdag in de kinderwagen. Maar als ik haar oppak, valt ze eigenlijk meteen in slaap en slaapt ze dus even bij mij. Denk dus ook echt dat ze bij ons wil zijn, maar ja, tot wanneer gaat dat door? Want ze ligt bij en na de borstvoeding ook bij me, maar het lijkt wel of ze altijd bij ons wil liggen.
    Verborgen reflux, ik denk het eigenlijk niet. Ze spuugt of boert eigenlijk ook nauwelijks. Toevallig werd ze nu na anderhalf uur wakker, maar meestal is het of om de 5 minuten wakker, of doorslapen. En nu dus iets eerder wakker en heb haar net weer een voeding gegeven, ietsjes eerder dan we verwachten, maar dat kan ook gebeuren natuurlijk.
    Een speen durf ik echt nog niet aan, al zal het wel een verademing zijn als het werkt. Maar ze is nu vaak ook onrustig aan de borst en ik ben bang dat dat erger wordt als ze een speen krijgt. Dus daar wachten we in ieder geval mee, als we er al aan gaan beginnen.
    Net na de borst weer in de kinderwagen gelegd, weer even huilen en troosten en daarna weer, maar nu blijft ze eigenlijk ontroostbaar, ook de pink werkt dan niet, alleen oppakken. Heb haar net in een doek gewikkeld (wel losjes), eens kijken of dat misschien werkt.

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Ik heb haar dus net weer een voeding gegeven en ze is dan echt wel verzadigd volgens mij, maar wil niet in haar bed slapen... en inderdaad, soms komt ze wat eerder dan we verwachten, om de anderhalf uur of 2 uur komt ook voor en dan krijgt ze ook. Maar nu laat ze niet zien dat ze honger heeft en ze zit zelfs vaak te gapen, maar slapen in haar bed wil ze dus niet.
    Maar de afgelopen 2 nachten heeft ze dus wel het 2e deel goed doorgeslapen, nadat ze daarvoor uren bij mijn vriend heeft geslapen. Ik vind het echt lijken of ze veel bij ons wil zijn. Maar dit houden we natuurlijk ook niet nog weken vol.

16. Deb26

Deb26 Bekend lid

Oct 3, 2006
    626
    0
    16
    Heel herkenbaar.
    Mijn dochter valt 9 van de 10 keer op schoot in slaap. Als ik haar dan overleg in bed is ze bijna altijd na 5 minuten alweer wakker, als ik haar dan oppak slaapt ze vrij vlot weer. En dit herhaalt zich dan een paar keer. Als ik haar overleg in de box slaapt ze wel door. 's nachts slaapt ze ook vaak op mijn buik, zelf pak ik dan ook een beetje slaap.
    Nu kreeg ik zelf de tip om een aankleedkussen in t midden van je bed te leggen en op te maken voor die kleine om op te slapen.
    Natuurlijk beginnen we elke nacht met Jill in haar eigen bedje maar als t op een gegeven moment echt niet meer gaat lukken nemen we haar bij ons.
    Vannacht hebben we voor t eerst de aankleedkussen gebruikt en dat ging goed, ze ligt erg hoog in t bed dus de dekens komen daar niet en omdat ze op een aankleedkussen ligt kan je ook niet op dr rollen ofzo.
    Ik ben op zich absoluut geen voorstander van die kleine bij ons in bed, maar na de zoveelste poging snachts wil ik ook nog wel wat nachtrust.

We proberen ook om haar zoveel mogelijk wakker weg te leggen of als ze al half wegdommelt.
    Het is natuurlijk ook logisch dat ze wakker word, ze ligt lekker warm tegen je aan, hoort je ademhaling en hartslag en ineenkeer ligt ze in een koud bed en is het stil.
    Hopelijk zijn onze kinderen snel gewend aan het in bed slapen.
    Succes.

Groetjes Debby

17. Deb26

Deb26 Bekend lid

Oct 3, 2006
    626
    0
    16
    ik geef haar trouwens borstvoeding en flesvoeding. Ook krijgt ze al vanaf de 2e week een speentje. En ze blijft goed bij me drinken, ze heeft gewoon een enorme zuigbehoefte waardoor ze een speentje nodig heeft.

18. Edelweisje

Edelweisje Actief lid

Nov 22, 2007
    451
    0
    0
    hey, aangezien ik bv geef hebben we ook eerst geen speen gebruikt, maar ons zoontje was ook onrustig en toen zei m'n man. we proberen het best toch es want een speen brengt toch troost voor zo'n kleintje. ik zou het echt proberen. je kunt altijd, zoals ik het doe de speen wegnemen als ze in slaap is gevallen. of een zelfgedragen t-shirt van jou bij haar leggen.

succes

19. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Dat aankleedkussen is wel een idee, ben benieuwd of ze dan misschien wel rustig blijft, omdat we dan toch iets dichterbij zijn. Ik leg elke avond mijn t-shirt van die dag in haar bed, maar dat lijkt dus niet te helpen.
    Speentje begin ik toch nog niet aan, 's nachts mag ze mijn pink gebruiken, dat vind ik niet zo'n probleem. En overdag vind ik het nog wel gaan, dan trek ik het nog wel. Maar misschien denk ik over een week wel anders hoor ;).
    Nu ligt ze trouwens weer bij mij te slapen, ik ga het zo nog maar eens proberen.

20. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik heb de eerste weken zo vaak met Jelle op mijn buik op de bank en in bed gelegen, omdat hij niet in zijn bedje wilde slapen.. Eigenlijk ook logisch dat Eva dicht bij je wil zijn, als je bedenkt dat ze 9 maanden in jou buik heeft gezeten, met geluidjes en geborgenheid... Ik werd er op een gegeven moment zelf ook vervelend van, maar ik heb toch maar toegegeven aan Jelle..

Op deze leeftijd kun je ze echt nog niet verwennen met aandacht, en het gaat echt vanzelf weer over... Ik dacht in het begin ook dat er nooit een eind aan zou komen, en oh, wat mis ik het nu dat hij lekker bij me in slaap valt.. :) Ze hebben de wereld ook veel te intressant gemaakt.. :)

Er zijn overigens van die beren die "baarmoeder"geluiden maken, die je bij je kindje in bed kunt leggen. Dat is ook geruststellend voor je kindje... Ik weet niet meer hoe ze heten, ik heb ze op de site van Baby-walz gezien.

Succes ermee!

Share This Page