Vruchtbaarheid tijdens borstvoeding

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door dilansmam, 1 feb 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dilansmam

    dilansmam Nieuw lid

    1 feb 2006
    3
    0
    0
    Hallo,

    Meeste gebruikers zullen hier vast al genoeg over gelezen en geschreven hebben.. maar pls help mij ook aan wat duidelijkheid..

    Heb een dochtertje die gister 6 mnd is geworden en krijgt nog na 23.00 tot 12.00 borstvoeding, dus alleen snachts nog. Tot vorige week was menstruatie weggebleven, maar sinds vorige week vloeit ik wat beetjes, maar ben er niet zeker over of mijn cyclus begint... of zou dat nou innestelingsbloeding kunnen zijn.. weet immers niet hoelang dat kan duren...
    Gebruik wel sinds augustus de Cerazette, maar voor deze schattebout was ik ook zwanger geraakt tijdens gebruik van de pil.. Ondertussen voel ik me de hele dag door ook heel versufd, slaperig, hongerig en een beetje misselijk net zoals bij de eerste zwangerschap.

    Kan iemand mijn vertellen hoelang innestelingsbloeding duurt, hoe vruchtbaar je tijdens bv kan zijn? en of een testje wel nuttig kan zijn tijdens het vloeien?

    alvast bedankt voor de reacties!

    groetjes
     
  2. Chantalletje

    Chantalletje Actief lid

    26 nov 2005
    250
    0
    0
    music manager
    Wijnaldum
    Goh ik heb hier geen ervaring mee maar ik zou wel meteen een test hebben gedaan, dan weet je het in ieder geval zeker... Suc6
     
  3. dilansmam

    dilansmam Nieuw lid

    1 feb 2006
    3
    0
    0
    bedankt voor je reactie chantal..
     
  4. noralien

    noralien Fanatiek lid

    7 jun 2005
    2.734
    1
    0
    Wormerveer
    Ik weet dat je tijdens borstvoeding verminderd vruchtbaar bent. Maar dit betekent niet dat je dan niet zwanger kan raken. Het gebeurt maar al te vaak dat vrouwen geen anticonceptie gebruiken omdat ze toch nog borstvoeding geven, maar dan tóch zwanger raken.

    Dit vond ik erover op internet:

    Prolactine is een hormoon dat in de hypothalamus (een deel van de hersenen) wordt gemaakt nadat de borst wordt gestimuleerd door het zuigen van een baby of door een borstkolf.

    Vlak na de geboorte van de baby is het niveau van prolactine in het bloed als gevolg van de borstvoeding het hoogst. In de maanden erna neemt dit niveau langzaam af. Uiteindelijk zal de hoeveelheid prolactine in het bloed alleen verhogen tijdens een voeding.

    Prolactine verlaagt de kans op zwanger worden
    Prolactine onderdrukt de hormonen die nodig zijn om de menstruatiecyclus op correcte wijze te laten plaatsvinden. Dit heeft tot gevolg dat de meeste vrouwen die uitsluitend borstvoeding geven en dit op vraag van hun baby doen, de eerste zes maanden een hele kleine kans hebben om zwanger te worden.

    Na die eerste zes maanden, als de meeste baby's bijvoeding gaan krijgen, maar ook omdat de hoeveelheid prolactine in het bloed dan meer naar normale waarden gaat, wordt de kans op zwangerschap groter.


    Hoop dat je hier iets aan hebt.

    Groetjes Noralien
     
  5. Niet meer actief

    Interesant.
     
  6. dilansmam

    dilansmam Nieuw lid

    1 feb 2006
    3
    0
    0
    miskraammm.... :cry:
     
  7. Natasja

    Natasja VIP lid

    1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    He bah wat een rot nieuws... :(
    sterkte!
     

Deel Deze Pagina