Wanneer is een goed moment om met zindelijkheidstraining te beginnen? op het cb zeiden zij met 2/ 2,5 jaar oud. maar wat vinden de ervaringsdeskundigen?
Dat vraag ik me ook wel eens af. Heb al een paar keer met het potje in mijn handen gestaan, maar steeds denk ik 'volgens mij is het nog veel te vroeg' . Ben ook wel benieuwd wat jullie ervaringen zijn!
als je ziet dat je kind doorheeft wanneer het moet plassen/poepen en je merkt dat ze de vieze luier vies vinden dan wordt het tijd om te trainen. vind dat ze er tegenwoordig erg laat mee beginne. vroeger waren de kids voor hun 2e verjaardag zindelijk (bij osn thuis 5 van de 5 ) en tegenwoordig omdat de ouder bijde werken en er dus minder tijd voor is is dat pas 3 of zelfs na de 3 jaar pa. ik merk dat alciia de wc erg interresant vind en ze mag er wel is opzitten gewoon voor de fun. ze heeft al een wc verkleiner . ook al heeft ze niks gedaan dan krijgt ze toch een complimentje van mama. als ze 1,5 is ga ik echt traine om zindelijk te worden maar als ik merk dat ze het niet wil of kan dan wacht ik nog een tijdje tot ze zo 2,5 is en probeer het dan gewoon opnieuw. laat ze alvast wenne aan het potje of wc ook al doen ze er nog niks op.
mijn ervaring is dat het het beste lukt als het kind zelf aangeeft dat ie eraan toe is. Tristan was 3 toen hij ineens zei dat ie naar de wc wou, ik heb zijn luier afgedaan en hij heeft er nooit meer eentje omgehad. plassen en poepen, dag en nacht. ok wel eens een ongelukje, maar hij was in 1 x klaar. had weleens met hem geoefend ,maar dat werkte echt niet. tot dat ie zelf ineens de knop omzette en toen was het klaar.
Ik ben er ook al mee begonnen, Annika wil de luier niet meer aan, lijkt mij een goed moment om te beginnen. Ik heb nu trainingsbroekjes bij de HEMA gekocht.
Volgens mi is het heel erg verschillend. Ik ben zelf geen ervaringsdeskundige, want mijn baby is pas 3 maanden. Maar mijn moeder vertelde mij dat ze mij vanaf 9 mnd op de po zette. Elke dag op vaste tijdstippen. "9 maanden?!" was mijn reactie. Tjah, dat was toen iets normaler omdat toen nog geen wegwerp luiers bestonden en het kindje (vanwege het nat worden) en moeder (vanwege het vele wassen) baat hadden bij het snel zindelijk zijn. Het werkte wel, want met 1 jaar was ik volledig zindelijk. Maar goed, mijn moeder werkte toen niet en had er alle tijd voor, de tijden zijn nu wel veranderd.
Ik zat zelf ook met 9 mnd op de pot hoor, heel normaal en nu zou het ineens niet meer kunnen? Dat onderzoek was zeker gesponsord door Pampers
Hahaha. Idd. Waar ik vandaan kom, zijn de kinderen ook voor hun 2e verjaardag zindelijk. Ik merk aan Sem wel wanneer hij moet poepen, dan gaat hij stilletjes in een hoekje staan en gaat hij persen. Als hij plast terwijl hij toevallig geen luier om heeft, dan grijpt hij naar zijn piemeltje. Richten kan hij helaas nog niet . Maar ik denk dat ik pas in de zomervakantie met zindelijkheidstraining ga beginnen. Dan krijgt Sem de volle aandacht en heb ik ook meer tijd om te dweilen.
Er zijn ouders die de kids al met 3 weken op het potje willen doen omdat die niet van vieze luiers houden, dat vind ik persoonlijk veeeeeeeeeeeeeel ste vroeg, ik zou zelf ook kijken wanneer die kleine het aangeeft en nu misschien af en toe eens op het potje zetten, kyano vind de WC ook zeer interessant ...
precies het onderwerp waar ik naar op zoek was mijn dochtertje is 2 jaar en ik ben eigenlijk vanaf vandaag begonnen met de 'training'. Ook omdat er een tweede op weg is heb ik liever dat ik er nu mee bezig ben dan dat ik straks geen tijd heb of geen fut heb om haar zindelijk te maken. Plasjes gaf/geeft ze niet aan maar zodra ze gepoept heeft geeft ze het 9 van de 10 keer aan door te zeggen dat ze heeft gepoept of een schone luier te brengen. Als ze het nou zei voordat ze ging poepen was natuurlijk nog beter Maar een paar dagen terug kwam ze naar me toe dat ze naar de wc wou en toen ik haar er op zette deed ze een plasje. Dus vandaar dat ik nu echt heb besloten om door te zetten. Vind het wel lastig en weet niet precies hoe ik het aan moet pakken en of ik het goed doe. Ik doe het nu als volgt. ZE heeft een onderbroekje aan met een overbroekje (zodat niet alles vies wordt mocht ze wat doen) Ik zet de kookwekker om de 20 minuten en zodra hij afgaat is het potjestijd. Vanaf vannochtend heeft ze dus een keer een plasje gedaan. maar helaas wel in haar onderbroekje Wat zal ik doen? zodra ze een plas in haar onderbroek heeft gedaan meteen verschonen (dus eigenlijk zoals de luier) of haar even lekker door laten lopen en laten voelen dat het nat is en dat het vies is? Vind het ook lastig trouwens met wat ik moet doen als we naar buiten gaan. Hier heb ik geen mogelijkheid om haar ergens een plasje te laten doen buiten. luier wil ik ook niet omdoen zodra we naar buiten gaan. gewoon in haar broek laten plassen/poepen?
ik zet noa nu wel voor de lol op haar potje of op de wc maar ze wil echt nog niet. ze begint nu wel aan te geven als ze heeft geplast of gepoept maar dan is het al te laat.
haha mijn ouders zeiden vorige maand ook al of het niet eens tijd werd om amy op de pot te laten plassen en poepen. toen kon ze nog neit eens zitten! ik wil graag begninen als ze wat kan lopen. spelenderwijs
Ik heb net een potje gekocht en ga er ook rustig mee beginnen.... op het cb zeiden ze dat op zijn vroegst met +- 1.5 jaar beginnen maar dat buitenlandse mensen het vaak eerder doen en dat dat ook prima verloopt (de cb arts komt zelf uit rusland ofzo geloof ik) ...alleen als het mis gaat of niet lukt geen punt van maken, maar dat lijkt mij logisch..
Ik hoorde van mijn moeder dat ze ons altijd in de zomer ( en dan 1 zomer) zindelijk had. Als ik het goed heb rond 2 jaar. We kregen dan een onderbroek aan en ze liet on ser wel in lopen als we een plas hadden gedaan. Zo voelde we dat het nats was en gaven later wel aan dat we een plas moesten. Ook voordat we weggingen moesten we altijd naar de wc. Vaak hoefde ik dan niet met asl gevolg dat er vele plantjes langs de snelweg door mij bewatert zijn. Gr. Lydia
ik zou haar even lekker in der natte broek laten lopen. dit is niet prettig maar zo leert ze wel dat in der broek plassen dit als gevolg heeft waardoor ze misschien toch liever op de wc plast. als je de rmeteen verschoont krijgt ze en aandacht van mama (wat belonend kan zijn waardoor ze graag in der broek plast) en waarom naar de wc als ik toch meteen weer een droge broek krijg. dus lekker even laten lopen en dan gewoon aardig blijven en niet te veel aandacht aan schenken. gewoon op een leuke manier. "he wat doet dit plasje hier? hoort die niet op de wc. dan samen naar de wc lopen en zeggen dat grote meiden op de wc plassen en luiers eigenlijk wel voor babys zijn. zo zou ik het doen. heb op peuterspeelzalen gewerkt met verschillende aanpakken en deze was toch wel een van de beste
Op het KDV gaat Sofie 2 keer per dag op het potje (als ritueel samen met alle andere kindjes). Toen ik ze vroeg vanaf welke leeftijd het een beetje zinvol wordt om hier ook thuis mee te beginnen gaven ze 2,5 aan. Sofie heeft thuis wel een potje en gaat af en toe mee de wc in maar dit is meer om eraan te wennen. Wij wachten nog een tijd. Groetjes Lisette
Oei, zindelijkheidstraining. Tja, wij moeten er ook eens mee gaan beginnen, mijn zoontje is bijna 2. Hij is er zelf ook langzaamaan mee bezig. We hebben een potje naast de wc staan en als ik naar het toilet ga, komt hij mee, hij roept altijd bah en gaat dan naast mij op het potje zitten doen alsof hij poept. Ook moet ie dan een papiertje en die houdt hij achter zijn rug en gooit hij daarna bij mij in de wc. Als hij plast, grijpt ie ook vaak naar zijn kruis (tenminste, ik denk dat hij dan plast, want hij heeft natuurlijk gewoon een luier om). Ik zie het alleen niet zo zitten om er echt iets mee te gaan doen. Alleen al iedere keer broek uit, romper losmaken, luier uittrekken, kind op de pot zetten..... en dan ben je natuurlijk alweer 5 minuten te laat, omdat dat allemaal zo lang duurt. Ben bang dat ik ook zo'n luie werkende mama wordt, die volgend jaar zomer als het warm is en kind rustig een dagje in zijn blote kont rond kan lopen er maar eens mee gaat beginnen.
Onze oudste jongens waren beiden overdag vrij vroeg zindelijk, dwz, ik ving het meeste op in het potje. Echt aangeven deden ze het zelf niet, maar ik liet ze om het uur op het potje zitten, en gelukkig hadden ze er geen hekel aan. Toen ze ergens tussen de 2 en 2,5 waren, gaven ze het zelf aan. Pas dan kun je écht spreken van zindelijkheid. Na drie jaar was de oudste meestal 's nachts ook zindelijk, bij de tweede duurde dat nog wat langer. Jesse doet uiteraard alles nog heerlijk in z'n luier. Ik heb nog geen idee wanneer ik zal gaan beginnen. Denk niet meer zo vroeg als met m'n eerste twee, want toen was het echt een must! Je was een luie moeder als je kind niet met 2 zindelijk was. Nu is die must gelukkig naar de schoolleeftijd verschoven...
dat in die broek laten lopen klinkt allemaal heel leuk en aardig..maar het drupt er dus allemaal doorheen..en ze gaat ondertussen overal zitten (op de bank, op het kleed etc.) alles komt dus onder de plas te zitten en dat is dus niet de bedoeling. heb wel van die hema broekjes en van plastic en met stof van binnen en buitenkant plastic en van die broekjes die om de katoenen luiers gaan. maar het gaat er dus gewoon allemaal langs.. ze heeft vandaag trouwens alles in haar broek gedaan..toen mijn man savonds thuis kwam kwam hij met het bericht dat we op visite moesten. Leuk (niet dus) als je net begint met potjes training. Dus toen was ik het zat en heb ik haar een luier aangedaan. Dat moest ze toch zodra we weg zouden gaan. toen kwam ze op een gegeven moment dat ze naar de wc moest..snel er op gezet..en ja hoor..ondanks dat ze ook al een plas in haar luier had gedaan plaste ze nog een flinke plas in het potje! Super blij natuurlijk..! maar als we dus naar buiten gaan of ergens heen moet ik wel een luier om doen helaas. Dat is dus wel lastig.
Nou het grootste probleem hier is dat ze neit met haar blote billen op een koude pot zitten. Met kleren aan geen probleem, maar bloot