Nekspieren oefenen, iemand tips?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Devero, 12 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Devero

Devero Actief lid

5 dec 2010
    250
    0
    0
    Zuid Holland
    Onze kleine meid is nu 10 weken oud en we moeten haar van het CB meer laten oefenen met de nekspieren. We proberen dit braaf te doen iedere dag, met de nadruk op proberen...want ze vertikt het echt!

Op het CB heeft ze het wel laten zien, echter niet van harte... Een dag daarna heeft ze het echt supergoed gedaan thuis, ze kwam echt hoog en hield lang vol. Daar is ze blijkbaar zo van geschrokken dat dit ook gelijk de laatste keer was, nu ruim een week geleden.

Maar ze kan het dus wel!! Alleen ze doet het niet of het lukt haar niet meer. Op haar buik liggen betekent: hoofd opzij leggen en lekker blijven liggen. Ze probeert wel wat, maar daarbij komt vooral haar kont omhoog en schuiven de benen wat heen en weer. Het frustreert haar uiteindelijk (paar minuten) en dan begint ze te huilen.

We proberen haar borst wat te ondersteunen of haar kotn wat meer in bedwang te houden, maar dat lost niks op. Ze komt niet omhoog. Is er iets wat ik kan doen om haar wat beter te ondersteunen?

En wanneer gingen jullie kids vol overtuiging hun hoofd omhoog doen als ze op de buik werden gelegd?

2. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Lars is nu 5 maanden (gecorrigeerd 4 maanden en 3 dagen, fysio kijkt naar gecorrigeerde leeftijd) en die moeten we nog n beetje helpen hiermee... Rol onder zn okseltjes/bovenarmpjes, kontje vasthouden, elleboogje tegenhouden, iets druk geven op schoudertje enz enz... Hoofd gaat wel goed omhoog inmiddels, maar hij kukelt nog erg makkelijk en snel om.. Ik maak me er niet druk over, het komt vanzelf goed (maar we doen wel elke dag even oefenen, we maken er een spelletje van)

Het ene kindje is wat sneller dan het andere kindje en ja als probeert te oefenen en het werkt gewoon nog niet, ja dan houdt het even op. Wel blijven proberen te oefenen, meer kun je nu even niet doen, lijkt me

3. Devero

Devero Actief lid

5 dec 2010
    250
    0
    0
    Zuid Holland
    Ok thanks! Dat zijn ook een beetje de dingen die ik probeer. Dan blijf ik dat gewoon lekker doen en wacht rustig af tot de dag komt dat ze er wel zin in heeft (want mijn gevoel zegt dat dat het is...geen zin).

Ik maak me er ook niet echt zorgen om hoor...maar het CB doet dat wel. Nou ja, geen zorgen...maar het is wel een 'punt van aandacht'. En dan begin ik me toch stiekem af te vragen of ik me er misschien wél druk om moet maken, al is het alleen maar omdat ik geen zin heb in 'gezeik'.

4. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Onze kleine man deed dit al heel snel, hoofdje draaien van begin af aan en ophouden ging steeds beter en hoger. Met 8 weken kon hij al heel hoog en na een nachtje niet slapen maar hoofd hoog houden(heb een buikslaper) deed hij het ook ineens niet meer! Maar nu(hij is nu 10 weken, zondag 11 weken) doet hij het ineens wel weer. Dus je hebt kans dat ze het ineens wel weer gaat doen..!

Apart hoor, heb het hier ook met omdraaien! Vorige week draaide hij zich steeds om van buik naar rug en nu doet hij het weer niet meer. Maarja, zal hij binnenkort ineens wel weer gaan doen dan!??:(

Komt vast helemaal goed hoor! Elke dag even oefenen en je zal zien dat ze binnenkort ineens weer opdrukt!:D

5. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Lekker laten zeiken en ja en amen zeggen:p Dan zeg je "ooooh wat gek vanmiddag thuis deed ze het nog hoor!!" Heb je ook geen gezeik:D:$(oooh slecht he hihi..)

6. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Mijn zoontje is ruim 10 weken en erg sterk in zn nekje. Hij heeft een hekel aan op zn buik liggen maar ik oefen wel met hem. Ik leg hem dan op mn borst en begin liedjes te zingen en te praten. Dan is ie erg nieuwsgierig en komt omhoog met zn koppie. Misschien vindt je kindje dat fijner?

7. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Hier "toevallig" een goede nek oefening ontdekt:

Jij op je rug met je knieën opgetrokken. Baby op met de buik op jou onderbenen liggen (kontje steunt dan tegen jou voeten als je ze flex houd). Je kan haar aan de armpjes in evenwicht houden. Hoofdje steekt boven de knieën uit en "zweeft" dus. Ze moet nu dus wel haar nekje overeind houden, lijkt me sterk dat ze hem dan nog laat hangen.
    Ik hoop dat je m snapt! :D

8. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Mira doet het nu pas echt goed hoor..
    Voorheen was het ook gewoon liggen en niets doen.
    De fysio gaf als opdracht een voedingskussen of opgerolde strandhanddoek onder de armpjes/okseltjes te doen (zag 'm al voorbij komen)
    Dat hielp hier echt heel goed! Ze begon het leuk te vinden en nu doet ze het zonder de voedingskussen.

Succes ermee.. En laat die CB lekker lullen :D
    Elk kind is anders en doet dingen op zijn of haar eigen tempo.

9. SyrianBeauty

SyrianBeauty Fanatiek lid

28 nov 2007
    2.362
    0
    36
    Vrouw
    Huisvrouw/Mama Zijn!
    Omgeving Rotterdam
    Misschien op haar buik leggen en iets interessants boven haar hangen waardoor ze omhoog kijkt? :)

10. Kimi1

Kimi1 Fanatiek lid

17 apr 2010
    1.946
    54
    48
    Op t buikje leggen, dan spannen ze de nekspieren namelijk... Buikligoefening noemen ze dat haha, moest ik doen bij mijn dochter ivm voorkeurshouding, succes! Als ze op de buik liggen willen ze om zich heen gaan kijken, dus, nekspier oefening. ;)

11. Baddie

Baddie Actief lid

26 apr 2009
    120
    0
    0
    M'n zoontje was al snel best sterk in zijn nekje.
    Maar echt z'n hoofdje optillen had meneer ook niet zo'n zin in,waardoor het CB ons ook adviseerde méér te trainen.
    Ik had zo'n dromenvanger met belletjes boven het aankleedkussen,ik legde hem op z'n buik,en langzamerhand probeerde hij z'n hoofdje op te tillen,omdat hij die belletjes heel interressant vond.
    Hij is nu 5 maanden en tilt z'n hoofd helemaal op,speelt af en toe op z'n buik,en rolt probleemloos van rug naar buik,en andersom.

12. Mamaloe26

Mamaloe26 Fanatiek lid

26 okt 2009
    1.236
    0
    36
    CEO Family Ltd.
    Noord Holland
    Wij moesten ook meer oefenen maar mijn zoontje wou echt niet op zijn buik liggen. Wat hier hielp is hem niet helemaal plat op zijn buik neerleggen, maar met zijn bovenlichaam op mijn schoot. Hij ligt dan met zijn beentjes op de bank en met zijn okseltjes op mijn schoot (scheef zeg maar). Wat ook werkte was buik tegen buik op de bank en dan schoof ik steeds wat verder onderuit tot ik bijna lag en dan maar tegen hem kletsen. Zo moest hij zijn hoofd op tillen om mij aan te kijken. En tot slot lopen met hem met zijn gezicht van me af en dan met zijn billen tegen mijn buik, 1 hand tussen de beentje en de andere hand op zijn borst en hem dan wat voor over laten hangen. Als ik zo met hem rondliep keek hij ook op om alles om zich heen te zien.
    Nou ik hoop dat het wat duidelijk is, het is lastig om zo uit te leggen..

13. Samy84

Samy84 Bekend lid

29 mei 2011
    789
    0
    0
    NULL
    NULL
    notif

14. misa

misa Niet meer actief

Lekker op je buik nemen en op die manier af en toe oefenen. Of voor haar gaan liggen en kletsen e.d.
    Het helpt ook wel eens op een kussen/voedingskussen onder haar te leggen zodat ze al ietsje geholpen wordt.
    Niet te druk maken en lekker rustig oefenen. :)

15. GaiaGaia

GaiaGaia Bekend lid

4 jul 2011
    650
    0
    0
    Onze dochter vertikte het om haar hoofje op te tillen als ze op haar buik lag, vond het ook helemaal niet leuk. Op het Cb vertikte ze het ook en daar zeiden ze ook dat we moesten oefenen.
    Elke keer als ik haar op haar buik legde (na elke verschoning) ging ze na een paar seconden al mekkeren.
    Tja...met 3,5e maand ging ze ineens uit zichzelf op haar buik liggen, draaide pontificaal weer terug en deed dit alsof het de normaalste zaak van de wereld was :)
    Ze is vanaf dat moment een buikslaper, ontzettend sterk in haar nekje en wil nu zelfs al kruipen. Wat ze dan ook al achteruit doet en ook weer ontzettend gefrustreerd raakt omdat alles wat ze wil pakken juist verder weg komt te liggen zo :-D
    Maargoed, wij hebben er van geleerd dat ons kindje alles doet als ze er zelf aan toe is en geen showtjes gaat opvoeren bij het cb en zich niet laat dwingen :-D

16. Rosado

Rosado Niet meer actief

Niet druk om maken hoor, laat je niet gek maken door het cb. Mijn dochter ging er ook gewoon lekker bij liggen als ik haar op de buik legde, echt niet dat ze haar hoofd op ging tillen ;). Maar dat is gewoon vanzelf goed gekomen toen ze wat ouder werd, toen ging ze het wel doen. Inmiddels is ze 15,5 maand en niks mis met haar nekspieren.

17. Tessa

Tessa Actief lid

6 jul 2010
    111
    0
    0
    NULL
    NULL
    Inderdaad, niet te druk om maken. Ik maakte me ook helemaal zorgen toen mijn dochtertje het niet deed. Op de buik liggen was huilen of slapen dus oefenen zat er ook niet in.
    En opeens.. op een zondagochtend leg ik haar op haar buik neer en tilt ze haar hoofd hoog op en gaat de wereld bekijken.. Komt echt vanzelf wel als ze eraan toe zijn.
    Nu doet ze trouwens niet anders meer..

18. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    CB inderdaad laten mekkeren, doe ik ook met de fysio.. Wij oefenen elke dag wel een beetje, maar als meneertje geen zin heeft, ja dan maar niet, ik ga hem niet plagen, hij doet alles op zijn eigen tempo..
    Als we dan weer terugkomen zegt de fysio: Zo ik kan zien dat jullie flink geoefend hebben haha, terwijl dat dus eigenlijk wel meevalt. En op t CB gewoon zeggen dat ie t thuis we regelmatigl doet, maar dat iw nu moe is en het dus gewoon niet doet (wij moeten meestal naar t CB op een tijd dat meneer normaal gesproken slaapt, dus mooi excuus) ;) Trappen ze altijd in

19. sietske

sietske Bekend lid

26 mei 2006
    552
    1
    0
    Yannick heeft ook fysio.
    Yannick vindt het ook heel erg moeilijk. Volgens het CB niet heel vreemd omdat hij groot is, grote kindjes schijnen dat moeilijk te vinden (ik dacht dat ze er bij yannick ook om gingen zeuren, maar ik kreeg alleen een verklaring waarom!)

ik oefen het door zelf op de bank te gaan zitten met mijn knieen opgetrokken. Ik leg Yannick dan op mijn benen met zijn voetjes tegen mijn buik en zijn hoofd boven mijn knieen. Hij kan dan zijn nekspieren trainen zonder ook tegen de zwaartekracht in te moeten.
    langzaam aan doe ik dan steeds mijn benen rechter zodat hij meer zelf moet doen.

20. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Ik heb dit eerlijk gezegd nooit geoefend, met beide dochters niet.
    Als ik ze bij me heb liggen tillen ze hun hoofdje mooi op om rond te kijken ipv te rusten op mn schouder.Aan de hand daarvan heb ik me daar nooit druk over gemaakt.

Deel Deze Pagina