sinds gisteren heb ik opeens super pijnlijke tepels.. ik hou het ook niet uit als hij ervan drinkt of met kolven.. dus heb ik hem nu ook een paar keer KV gegeven en dan toch gewoon gekolft (is iets minder pijnlijk).. ik durf hem nu haast niet meer aan te leggen.. vanmorgen zag ik ook opeens dat hij spruw heeft.. kan de pijn daaraan liggen?... en zo ja.. hoelang duurt die pijn dan nog? of heb ik tepelkloven (ik weet niet goed hoe dat eruit moet zien... mijn tepels zien er wel iets anders uit dan normaal, wel een paar scheurtjes, maar ik weet niet of dat anders is dan normaal want mijn tepels waren nooit helemaal glad)... ik vind het ook raar dat het zo na 2 weken pas komt.. ik heb genoeg melk en hij drinkt altijd goed (hoor hem goed slikken en hij drinkt altijd 10/15 minuten).. pff erg frustrerend, en heb echt de neiging om te stoppen met BV.. maar ik wil het eigenlijk niet... maar die pijn is echt niet normaal meer !! (de pijn is niet alleen onder het drinken of kolven, maar ik voel constant de pijn aan mijn tepels) oja.. en met die spruw. hoe moet ik dat doen vandaag op zondag?.. kan ik daar gewoon een dagje mee wachten en morgen de dokter bellen.. of moet ik vandaag al na de weekend arts/apotheek om hier iets voor te krijgen?
Spruw zorgt zeker voor pijn en dat vraagt snel om behandeling bij jou en je kindje. Kloven kun je behandelen maar komen vaak toch door een slechte drinktechniek. Wellicht toch eens een lactatiedeskundige vragen om mee te kijken, niet alleen tegen de kloven maar ook om de pijn bij het voeden weg te nemen. Dat is namelijk niet normaal. Succes meis! Klinkt heftig allemaal!
zo snel mogelijk hulp inschakelen! voor de tepelkloven: mother mates (speciale soort zoogcompressen met spulletje erin). Verder als tepelzalf voor normaalgesproken; dokter Vogel Creme bioforce. En spruw kan inderdaad pijn veroorzaken, huisarts kan je medicatie voorschrijven voor jezelf en het mondje van je baby! Succes!
ja van spruw kun je pijn hebben en zowel jij als je kindje moeten hiervoor behandelt worden, dus op naar de huisarts. Kloven geven idd kleine sneetjes in je tepels, dus zou zomaar kunnen dat je die hebt en dit kan ook wel na een aantal weken hoor. Wellicht ben je wat minder secuur met aanleggen als de eerste tijd? Als ik jou was, zal ik even een lactatiekundige bellen. Die kunnen bij je langskomen en kijken een voeding met je mee. Kan ze kijken of je nog goed aanlegt, en algemene tips geven, het is echt enorm nuttig. sterkte ermee!
ik heb vandaag toch nog gewoon 2 voedingen aangelegd.. maar echt met gekromde tenen zo'n pijn deed het.. en doordat ik zo gespannen was. was hij het ook en liet een paar keer los en moest dus opnieuw aanleggen wat iedere keer pijnlijker werdt... ik durf hem straks niet aan te leggen bang voor de pijn.. hij krijgt dus gewoon een flesje en ik ga slapen zonder bh, lekker laten luchten... sudecrem erop smeren (helpt een klein beetje). en hopen dat het morgen ochtend beter gaat... kan ik gewoon zomaar een lactatie kundige opbellen? of moet ik daarvoor een verwijzing hebben?... oja ik heb toch de weekend arts gebeld, en een recept gekregen voor spruw.. voor in zijn mondje en dat zelfde spul moet ik voor het voeden op mijn tepel doen.. hoop dat dat snel over is... want ik zag toenstraks ook al 2 kleine witte puntjes op mijn tepel... pfff wat een gedoe kan dit toch zijn hé haha.. hoop dat ik snel weer kan voeden zonder problemen.
Sudocreme maakt het alleen maar erger op den duur als je spruw hebt. Spruw moet je behandelen, zowel bij je kind als bij jezelf. Als je erg veel last hebt van je tepels kun je de melk afkolven, maar als je je kind een fles gaat geven kun je ook nog eens met zuigverwarring te maken krijgen, je kind is nog erg jong. En met zuigverwarring krijg je alleen maar meer tepelpijn. Met de medicatie die je nu hebt (ik neem aan dat je zo'n pipetje met kersensmaak gekregen hebt) moet je binnen 2 dagen verbetering merken. Beste is om NIET de gebruiksaanwijzing van 4 keer per dag een pipet te volgen, maar de instructies van de borstvoedingsorganisaties: na elke keer voeden of aanleggen nystatine met steriel gaasje of heel schone vinger OVERAL in het mondje smeren en op de tepel smeren. Tepel aan de lucht laten drogen. Denk dat lactatiekundige echt geen overbodige luxe is. Als je tepels zo'n pijn doen ben je vaak geneigd minder goed te gaan aanleggen, waardoor de pijn alleen maar erger wordt. Sterkte!
Pijnlijke tepels en zelfs kloven DOOR de spruw, absoluut. Naast het behandelen van jezelf en je kindje ook goed letten op hygiene: handen en borsten goed wassen voor en na elke voeding (tepels niet met zeep gaan schrobben ofzo hoor, maar gewoon elke keer schoon washandje met warm water en goed droogdeppen met schone handdoek), en alles dat in contact komt met melk/je borsten steeds verschonen (elke keer schone handdoek, spuugdoekje etc, 2x per etmaal schone katoenen bh) en wassen op minimaal 60 graden. Kolfspullen, spenen en flesjes goed lang steriliseren (10min). Succes!
Mijn dochter heeft nu 4x spruw gehad en iedere keer krijg ik dan kloven. Het is dus echt aan elkaar verbonden. Zodra de spruw behandeld wordt, zullen je kloven ook herstellen. Bij mij duurt het gemiddeld 1,5 week.
Je kan ook met miconazolcreme gaan smeren. Dat kan je gewoon zonder recept halen bij de apotheek. Dat vindt ik beter werken als de nystatine die je er nu op moet smeren. Ik heb bij 3 van mijn kinderen 6 mnd lang last van spruw gehad.... helaas ben ik dus ervaringsdeskundige... Sterkte ermee!
Ik sluit me bij Eliza78 aan: koop voor jezelf miconazolcreme en smeer dat na elke voeding op beide tepels (wel weghalen als je je kind binnen de 2 uur weer aanlegt). En ik zou ook een lactatiekundige bellen. Die kan je in principe gewoon bellen zonder verwijzing, maar in mijn geval moest ik voor de verzekering (ik krijg het vergoed) wel een verwijzing hebben. Ik heb er ook een gebeld vanwege spruw, en vond het heel erg nuttig. Ik heb er nu veel meer vertrouwen in dat ik er vanaf kom dan bij mijn oudste (toen had ik het ook...).