Pas geleden zijn wij bij het CB geweest en daar vertelde ze dat onze kleine in 5 maanden tijd zo'n 2 kg was aangekomen, iets wat ze in een jaar maar aan mocht komen! Ik schrok daar best van maar ze twijfelde over de weegschaal... Thuis heb ik haar gewogen en dat scheelde 1 kg, dus dat zou betekenen dat ze 1 kg aangekomen zou zijn, ik besloot haar wel in de gaten te houden! Nu heb ik haar net weer gewogen en ik schrok er best van! Er zou weer 1 kg bij zijn gekomen en dat in 2 weken tijd Dat kan toch niet ???? Overigens heb ik mezelf ook gewogen en bij mij gaf hij nog hetzelfde aan als wat ik normaal weeg.... Geef ik haar dan teveel te eten of ???? Heeft iemand hier ervaring mee ? Want het kan lijkt me nooit goed zijn ? haar eetschema is : s'ochtends: Bordje pap met peutergroei melk en vitamine d tussendoor: Stuk fruit / Koekje (nijntje koekje of dora koekje ) lunch: Bekertje melk 2 boterhammen met beleg (kaas / of 1 plakje worst al moet ik zeggen dat ze vaker worst krijgt dan kaas (kan het daar aan liggen ? ) tussendoor: als ze s'ochtends fruit heeft gehad krijgt ze dan een koekje en anders omgekeerd. avond: Eet ze met ons mee aardappelen / groenten en een stukje vlees of pasta of als we frietjes eten eet ze mee (hooguit 1 x in de week ) Qua drinken krijgt ze 2 bekers met een beetje roosvicee en veel water (of in plaats van roosvicee een keer yogo maar dat is zelden omdat we dat niet standaard hebben ) en de rest gewoon water, al moet ik erbij zeggen dat ze best wel wat drinkt op een dag! Overigens hebben we wel een meisje dat graag eet! Ze wordt soms ook erg driftig als ze iets niet krijgt (en daar gaan we uiteraard niet op in ) Ze krijgt soms weleens wat extra's tussendoor b.v een doosje krentjes of als we naar de winkel gaan dat ze daar dan van de slager een worstje krijgt maar dat probeer ik te beperken, en ik vind eigenlijk dat ik dat haar ook niet altijd kan verbieden het is tenslotte toch een kind ? Nu wil ik de koekjes gaan vervangen voor rijstwafels ofzo. Is dat wel beter dan ? Of kan het niet aan dat ene koekje liggen dat ze aankomt ? Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet goed snap want naar mijn idee deden we het toch best gezond allemaal Heeft iemand ervaring ? En wat eet jullie kind ?
Ik vind dat ze heel normaal eet en zou zo niet kunnen aanwijzen waar het aan ligt...zou ook niets aan het eetschema veranderen, hooguit wellicht niet elke dag een koekje geven maar bv de ene dag 2 keer per dag fruit en de andere dag 1 keer fruit en 1 keer koekje. Maar daar is verder echt niets mis mee hoor, ook niet met een keer een plakje worst bij de slager of op brood (je zou evt. ipv worst kipfilet kunnen geven, dat is wat magerder, of wat meer afwisselen, want kaas is ook redelijk vet). Maar wat ik dus probeer te zeggen volgens mij ligt het aankomen niet aan het eetpatroon. Misschien gewoon een groeispurtje. Ik zou het even aankijken en niet te snel weer wegen, echt een aantal weken of maanden wachten, want volgens mij zijn het bij die kleintjes vaak spurtjes; dan komen ze weer aan en dan staan ze weer stil. Schema hier: ontbijt: 1 boterham met boter tussendoor: 1 stuk fruit (dus 1 peer of 1 banaan of 2 mandarijnen of 1 bakje aardbeien etc) lunch: 1 boterham met beleg (kaas, kipfilet, zonnatura jam, pindakaas, smeerkaas etc) en een stuk fruit tussendoor: rozijntjes/cracker/koekje/fruit 's avonds: wat wij eten, gemiddeld 1 peuterbordje + volle yoghurt Boterham bij ontbijt wissel ik af met cracker(s), krentenbol, ontbijtkoek etc Irem drinkt bijna alleen maar water, een enkele keer geef ik haar aangelegd vruchtensap. Ze is geen grote eter, de boterhammen gaan meestal maar half op.
Nou haar schema lijkt me i.v. best OK. Hier ongeveer het zelfde en mijn meisje weegt juist weer te weinig volgens het CB al moet ik zeggen dat ze de laatste tijd erg slecht avondeten eet.. maar soms wel 3 boterhammen.. mag ik vragen wat ze weegt en hoe lang ze is ? En is ze actief overdag ? Ik heb het idee dat Sanne zo weinig aankomt omdat ze geen seconde stil zit.. Maar daarnaast denk ik ook dat het gewoon met periodes gaat. Nu even wat zwaar en straks misschien in de lengte groeien. Sanne doet het andersom eerst de lengte in straks neem ik aan in de breedte... ( zeg ik heel stoer.. maak me er ook wel eens zorgen om hoor.. )
Ze was laatste keer gemeten bij het cb 85.5 cm en 12,5 kg Ze zit eigenlijk nooit stil, is altijd druk.bezig en loopt ook.. En daarom vind ik het ook raar het lijkt ook vooral in haar buikje te zitten want die is best bol
Ik vind je schema niet erg raar hoor! Hier eet ze het volgende vaak op een dag: - volkoren cracker - 1-2 boterhammen (is niet zo favoriet) met zonnatura appelstroop, jam of kalkoenfilet (max. 1 plakje per dag) - 2-3 stuks fruit - 1 volkoren koekje (goodies), soms stukje soepstengel - vaak nog een keer doosje rozijntjes of ander gedroogd fruit - avondeten, half tot heel peuterbordje - 3x bv Drinken is hier grotendeels water of slappe rooibosthee. Max. 1x per dag sterk aangelengde diksap, soms appelsap. Hier is ze volgens mij afgevallen. Ze weegt nu precies 10 kg en is +/- 82 cm denk ik. Ze wordt nu echt smalletjes. Gooi hier al flink margarine door haar warm eten en op brood ook redelijk wat.
met 18 maanden was amy-lynn 86 cm en 10.580 gram nu met bijna 3 jaar weegt ze 14,3 kilo ik denk dat je je niet te druk moet maken
Hou je haar lengte ook in de gaten? Hier is en was het altijd dat ze eerst in gewicht aankwamen/aankomen en dan schieten ze in eens de lucht in. Aan je eetschema ligt het niet, tenminste ziet er niet anders uit dan de mijne.
Haar eetschema ziet er prima uit en de verhouding lengte - gewicht ook, dus je hoeft je niet druk te maken. Evt. wat minder sap en minder vet beleg op brood. Hier een meisje die al ruim een half jaar hetzelfde weegt en ook in lengte niet veel lijkt te groeien (78 cm en 9,5 kg). Ik maak me nog geen zorgen maar ben wel benieuwd naar de controle bij het cb over een paar weken.
Ze is prima in verhouding, ik zou me niet druk maken. Mijn kinderen groeien ook in sprongen, heb al een paar keer paniektoestanden gehad bij het cb. Eerst zou mijn zoon onvoldoende aankomen, kreeg zelf een doorverwijzing naar de dietiste. Een half jaar later was ie 2kilo aangekomen en was het ineens prima. Mijn dochter is de laatste 2 maanden 4cm gegroeid! Nu zal ze even stilstaan denk ik. Ik zou het dus over een langere periode bekijken.
Hoe zit ze op de groeilijn dan, de verhouding lengte-gewicht? Het klinkt mij namelijk niet erg uit verhouding.... Ze eet wel flink naar mijn idee, maar ik heb hier een kleine eter. Als je wat zou willen beperken, zou je eens even kritisch naar de worst en kaas moeten kijken: die zijn beiden erg vet. Magere vleeswaren dus, (kipfilet bijvoorbeeld). En ook eens afwisselen met appelstroop of vruchtenhagel, (dat laatste is minder ongezond dan vette en zoute vleeswaren of kaas!). Als tussendoortjes zou ik dan idd ook wat meer naar rijstewafels, komkommertjes, dat soort dingen gaan: geen koekjes iig, en zeker niet standaard elke dag. Oja, en dat bord pap: hoe groot is dat? Pap zet wel echt flink aan ook, dus die misschien maar gewoon gaan vervangen voor een boterham? Ze krijgt op deze manier dan namelijk dubbel melk: EN de pap EN een beker melk. Je hoeveelheid zuivel komt daarmee gemakkelijk uit verhouding, en zuivel is wel een dikmaker.... heb ik gemerkt toen ik voor Thirza haar KMA op koemelkvrij dieet ging en vervolgens 7 kilo afviel.... (en ik was 'maar' 64 kilo bij een lengte van 1.72, dus ik was al niet bepaald dik en ik snoepte me het leven ondertussen).
Pap is aangemaakt met 150peuter groei melk maar ze eet eigenlijk nooit alles op.. Boterham in de ochtend eet ze niet, heeft ze denk ik van mij want ik krijg dat in de ochtend ook niet weg..
Nee hoor, ik vind ook dat er niks mis is met haar eetschema. En ze is idd prima in verhouding. Ik zou me er proberen niet druk om te maken.
Dan zou je haar er geen melk bij moeten geven, maar iets anders. Vanaf 1 jaar hebben ze namelijk maar 300 cc zuivel nodig, en als ze pap en melk krijgt en 's middags ook weer melk en ook nog een toetje, zit je al snel aan de 500 cc...
Onze meid groeide ook snel rond die tijd dus heb altijd opgepast. Ze is nu vier en kaas op haar brood doe ik gewoon niet. Het is toch gewoon erg vet, en 30+ kaas niet lekker dus. Met worst pas ik ook op. Ze vinden het zo lekker maar is niet een goed idee voor elke dag. Dat met zuivel kan je ook wat minderen. Wij zijn hier ook snel met de pap gestopt en overgegaan op een boterham of anderhalf en een beker water in de ochtend. En een half bekertje karnemelk. Voor de lunch weer boterhammen met een bekertje karnemelk en na het avond eten normale biogarde yoghurt 80 ml (vind 100 ml gewoon veel voor een kleintje). Dan zit zit je al redelijk aan het maximum want margarine telt ook als zuivel. Pas op met rozijntjes...een doosje rozijnen toch al snel 80 calorieën, en niet anders dan gedroogde druiven die net als peren en meloen toch wel tot de zoeter fruit behoord en ook al is fruit gezond, bepaalde soorten moet je niet te veel van hebben. Krentenbollen ook heeeel calorierijk dus... Vervelend gevoel wel als je kleintje snel groeit. Onze meid is altijd stevig geweest en weegt nu gewoon 21 kilo...moet altijd met haar oppassen voor later..ze is absoluut niet dik maar houd gewoon van eten. Succes, Charlie ps. als ze geen brood wil 's ochtends misschien de pap aanmaken met normale magere melk?? die groeimelk zit natuurlijk ook vol met van alles..waar ze van 'groeien' ?
Dan heb je het verkeerd begrepen... Want de pap wordt aangemaakt MET peuter groeimelk, ze krijgt er GEEN peuter groei melk bij hoor S'middags krijgt ze dan nog wel een bekertje melk van zo'n 80 - 100 ml en s'avonds eet ze eigenlijk geen toetje daar heeft ze nooit echt zin in, hooguit 2 hapjes en dat was het dus dat krijgt ze eigenlijk niet veel (vaker niet dan wel )
Qua lijnen bij het CB: met lengte volgt ze haar lijn (boven gemiddeld ) en met het gewicht is ze nu wat aan het stijgen in de lijn...
Peutergroeimelk: ik zit nu aan de laatste pak en was van plan het ook te zelf gebruiken; halfvolle melk op de melk die we zelf gebruiken; halfvolle melk