ineens korter drinken

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door groentje81, 3 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. groentje81

30 sep 2014
    32
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze zoon is nu 6 weken oud.
    Hij dronk altijd ongeveer 30 minuten. 20 aan de ene borst en 10 aan de andere. In eerste instantie met tepelhoedje af en toe zonder.

Sinds 2 dagen zijn we overdag helemaal van het tepelhoedje af.:)
    Vind het echt super knap van het ventje. Eerst 2weken gedaan om aan de borst te leren drinken en nu al vaak zonder tepelhoedje!

Gisteren wilde hij maar 8 minuten aan een kant drinken en was daar dan wel 2,5 uur rustig op. Vanacht(met tepelhoedje) dronk hij weer 25 minuten. En vanochtend 2,5 uur later (zonder tepelhoedje) maar weer 6 minuten. Hij verslikte zich toen wel waardoor hij los moest laten. En wilde toen niet meer happen. Hield zijn mond stijf dicht zeg maar...

Kan dit dat het van het ene op het andere moment omslaat? Of ligt het aan het tepelhoedje dat hij zo lang drinkt?

Bedankt alvast.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hmmm, kan allebei: dat hij gewoon rustiger zijn voeding binnenhaalt (dat het zonder hoedje te snel gaat bijvoorbeeld met een sterk toeschietreflex) of dat hij zonder hoedje het zoveel sneller binnen krijgt dat hij echt al snel klaar is.
    Hoe is het dan met je borsten als hij snel klaar is: zijn ze soepel? En merk je verschil in kramp of huilen na voeden met en zonder hoedje? Heeft je kindje last van kokhalzen zonder hoedje?

Kijk goed wat je kunt afleiden, en anders gewoon nog afwisselen: hij laat zien dat er vooruitgang is: volg zijn tempo!

3. groentje81

30 sep 2014
    32
    0
    0
    NULL
    NULL
    We zijn inmiddels al een weekje verder. Hij heeft deze week super onrustig gedronken.

Hij begint bij voorbaat al te huilen als ik hem wil aanleggen.
    Ik heb zelf niet het idee dat hij de borsten helemaal leegdrinkt. Maar de keren dat hij wel rustig drinkt zijn ze beter leeg dan met het tepelhoedje.
    Het lijkt erop dat hij last van zijn buik heeft tijdens het drinken. Kronkelt dan bijna uit mijn armen. Tijdens het toeschietreflex haal ik hem er vaak even af omdat hij zich dan telkens verslikt. Vaak gaat het een paar minuten goed, maar als hij zich verslikt of als hij een keer zijn beentjes optrekt, dan begint de ellende zeg maar. Dan laat hij elke keer na een slok of 3 los...
    Hij spuugt ook meer nu. Ik denk maar een mondje, maar het ziet er altijd zo veel uit. ;) Kan dat ook komen als het te snel gaat?

toevallig heb ik gisteren maar even met tepelhoedje gekeken hoe dat ging toen hij zo onrustig werd. Het lijkt beter, maar de onrust is dan nog niet helemaal weg. Ook niet als ik hem dan eerst laat boeren.

Dus ik denk als ik het zo lees bij jou dat het inderdaad te snel gaat, zonder tepelhoedje hoor ik soms ook echt die melk in zijn mondje spuiten...

Door zijn onrust heb ik af en toe de neiging om maar de fles te geven, maar eigenlijk wil ik dat absoluut niet! Zijn we al zo ver gekomen...

Hoe kan ik het het beste doen? Beginnen met tepelhoedje omdat hij dan krachtiger zuigt doordat hij honger heeft en de andere borst zonder?

Dank je wel weer! Ik ben er echt super blij mee!

4. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Kan het zijn dat hij in verhouding nog een klein mondje heeft? Hoe groot is je hoedje? Heeft hij zijn kokhalsreflex erg dicht aan de voorkant in de mond? (vaak merk je dat als je hem aan je vinger laat zuigen)
    Dat kan ook nog meespelen. Wanneer kindjes een klein mondje hebben en moeder een grote tepel, is het lastig vasthouden, zeker wanneer ook nog zoveel tegelijk komt. Ook wanneer jouw tepel niet zo groot lijkt, kan het tepelhoedje groot zijn voor hem. Kijk kritisch naar maat! Soms moet je kiezen voor een maat die hem past. Goede nieuws is dat kindjes snel groeien de eerste 2-3 maanden en hier dus overheen zullen groeien!

Ook zou ik biologic nursing inzetten bij moeders en kindjes zoals jij. En hoe gaat liggend drinken?
    Misschien overwegen om een lactatiekundige langs te laten komen: zij kan dan beoordelen hoe goed het hoedje past en hoe jullie dit het best kunnen inzetten. (niet de discussie of je met het hoedje verder gaat, die discussie heb je al gehad) Laat je helpen met iemand die meekijkt wanneer onrust optreedt, wat dat triggert. Want inderdaad: je bent al zover gekomen! En als jullie deze hobbel genomen hebben, kunnen jullie nog zolang genieten van borstvoeding! Woon je bij mij in de regio, dan kan ik ook langskomen evt. Anders kan ik kijken wie bij jou in de buurt zit.

5. groentje81

30 sep 2014
    32
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Heidi,

Ik heb even gekeken naar het tepelhoedje, die vind ik vrij groot, maar hij drinkt beter met het tepelhoedje dan zonder. Liggend voeden doe ik al een tijdje, gaat wel iets beter. Ik denk zelf dat het zonder tepelhoedje gewoon te hard in zijn mond spuit, wat hij geen fijn gevoel vind...

Het lijkt erop dat hij nu iets rustiger drinkt, maar dat heb ik ook al een eerder gedacht. Na een paar dagen was het weer onrust.

Nu had ik gisteravond zelf ineens pijn in een borst. Daar drinkt hij op het eind altijd zonder tepelhoedje, krijgt hij beter leeg volgens mij. ;) Er zitten geen harde plekken, ik heb dit een aantal weken terug ook al eens gehad. Vandaag lijkt dat weer weg te zijn.

Is het handig om eerst langs de huisarts te gaan om spruw uit te sluiten? Kan als het spruw is, de baby zo wisselend drinken?(meer onrustig dan rustig helaas) En kan het dan ook dat ik wisselend pijn/ geen pijn heb? Hij ligt telkens hetzelfde te drinken...

Daarna is het misschien inderdaad wel handig om een lactatiedeskundige mee te laten kijken...

Dank je wel alvast weer!

6. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Spruw kun je bij huisarts of cb naar laten kijken. Niet altijd is spruw duidelijk, maar het kan geen kwaad het mee te nemen.

Succes

7. groentje81

30 sep 2014
    32
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Heidi,

Even een kleine update:

Van de week bij het cb geweest. Het mannetje was 1200 gram in 4 weken gegroeid. Hoogstwaarschijnlijk geen spruw. De verpleegkundige heeft even mee gekeken en we zijn samen tot de conclusie gekomen dat hij blijft drinken ook al heeft hij genoeg. De eerste 7 tot 10 minuten drinkt hij vrij rustig...Nu stop ik na 15 minuten als hij erg onrustig is en ook bij de andere borst onrustig gaat drinken.

Ik ben het nu een weekje aan het proberen en het lijkt te helpen! ;) Alleen nu nog even accepteren en er aan wennen dat hij dan ook echt wel genoeg heeft. ;)

groetjes, en dank voor je hulp heeft mij weer wat meer zekerheid gegeven.

8. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Fijn. Lekker doorgaan met borstvoeding dus!

Deel Deze Pagina