Kun je te veel geven?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Anique, 26 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anique

Anique Niet meer actief

Hoi,

Ik ben voorlopig nog steeds bezig met kolven en Can krijgt de melk nog steeds met de fles.
    Ik vraag me af of je een baby via de fles ook teveel moedermelk kunt geven.. Ik hou niet meer bij wat hij namelijk precies drinkt per dag. Ik laat hem gewoon komen, en dan geef ik hem een fles. Als hij lang heeft geslapen (minsteds 2,5 uur, maar soms oom 3,5 uur) krijgt hij een flesje van 125 cc en s'avonds (voor het slapengaan) geven we hem dan 140 cc.
    (ik schrijf dit nu wel zo stellig, maar vaak gaat het gewoon een beetje op gevoel, want hij heeft "periodetjes"dat hij minder drinkt en soms wat meer dus dan doe ik de keer erna ook vaak of wat meer of wat minder).

Maar soms blijft hij wat huilerig, dan is hij niet echt hongerig meer, maar dan heeft hij volgens mij gewoon nog wat zuigbehoefte, en dan doe ik nog wel eens wat in een flesje (tussen de 30 en de 60 cc) en daar laat ik hem dan aan sabbelen, en soms gaat dat ook nog wel op, maar vaak ook niet. Maar nu vraag ik me dus af of hij ook teveel kan drinken?

Oh ja, nog een andere vraag, als je moedermelk opwarmt, hoe weet ik dat het niet te warm is geworden (in verband met kapotmaken van voedingsstoffen) ?

groetjes
    Anique

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Anique,

Het is heel goed dat je op gevoel voedt.
    In pricipe kan je Can niet teveel voeding geven.

Er is een regeltje wat aangeeft hoeveel hij ongeveer zou moeten krijgen.
    150 ml X lichaamsgewicht in kg = volume per 24 uur.
    Deel dat door het aantal voedingen en je weet bij benadering hoeveel hij mag hebben.

Bij borstvoeding kan je inderdaad niet snel teveel geven. Alhoewel het drinken uit een flesje soms zo gemakkelijk gaat dat er net wat meer gedronken wordt.

Ik weet zeker dat het geven van moedermelk aan de borst onbeperkt kan. Een kindje hapt niet als hij geen honger meer heeft. BIj een flesje weet ik dat niet 100 % zeker. Kindjes zijn geneigd bij een flesje (ook al hadden ze geen honger meer) toch nog evne door te blijven zuigen, dan is ineens wel het flesje leeg.

Houdt zijn gewicht in de gaten. Als het niet enorm teveel wordt zou ik me geen zorgen maken.

Succes

Ilse

3. Anique

Anique Niet meer actief

tsja, hij komt wel veel aan, maar ik weet niet of het TE veel is.
    Maar morgen moet hij toch voor de eerste keer naar de kinderarts op het consultatiebureau voor onderzoek, dan zal ik het eens vragen of hij te snel groeit... ik neem aan dat de arts daar ook wel wat van zal zeggen als dat het geval is..?toch?
    En woensdag ga ik met je collega weer eens proberen om Can aan te leggen aan de borst, hopelijk lukt dat, dan is het probleem ook meteen opgelost :)

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Can is nu 1 maand oud. Hij zou dan rond de 90-200 gram per week moeten aankomen.

De meeste borstgevoede kindjes groeien de eerste paar maanden harder dan fles gevoede kindjes. Om na 3 maanden wat af te vlakken.

Als hij meer dan 200 gramn (rond de 300-400 gram aankomt) dan is dat meer dan gemiddeld maar niets om je zorgen over te maken. Kindjes waarvan moeder veel melk heeft komen ook in die hoeveelheden aan. Niets mee aan de hand.

Succes woensdag, ik ga snel van haar horen hoe het is gegaan. Zou zo fijn zijn als het dan allemaal is opgelost!

Ilse

Deel Deze Pagina