hoi dames, Ik heb even een vraagje, telkens als mijn vaatwasser klaar is, en ik wil hem leeg gaan ruimen, zit er allemaal rare zandachtige aanslag op mijn glazen, borden enz. Het is geen doffe aanslag en je kan het er met de hand zo afhalen, maar het is net of die vaatwasser niet goed schoonspoelt. Nu heb ik al van alles geprobeerd, leeg met zo'n speciaal reinigingsmiddel erin, filters uitsoppen, glanspoel en zout vol, maar hij blijft bezig ik spoel ook gewoon alles globaal af voordat het de vaatwasser ingaat. heeft 1 van jullie nog tips en/of trucs?
Nee, sorry. mijn ouders hebben er ook altijd last van. zij zijn geloof ik overgegaan op een ander merk tabletten.
Heel herkenbaar. Bij ons bleek dit te komen doordat het verwarmingselement (opnieuw) kapot was. Hij waste dus af met koud/koel water en dan krijg je die vieze aanslag. Omdat onze machine al 10 jaar oud was, hebben wij een nieuwe gekocht. Heerlijk, alles is weer schoon! En nu merk ik ook dat als de machine net klaar is en ik wil hem leegruimen dat de vaat dan enorm heet is. Het verwarmingselement is al eens vervangen. Dat kostte toen rond de 100 euro incl. voorrijden en monteren.
Heey ik wilde net een topic hierover openen! Ik heb namelijk precies hetzelfde. Het zijn idd een soort zandkorreltjes ofzo die dan (vooral in glazen/mokken) achterblijven. Dus geen etensresten ofzo. Pendrag, het kan bij onze vaatwasser niet aan het verwarmingselement liggen. Tenminste, hij spoelt met heel heet water want als ik hem open doe net na het programma is alles bloedjeheet en komt er flink wat stoom uit.
@Manuela: als je vaat zo heet is, ligt het inderdaad niet aan je verwarmingselement. Ik heb ook wel eens gehad dat de sproeiers verstopt waren met aanslag/vuil. Dan werd de vaat ook niet schoon. Misschien die even grondig reinigen?
hier hetzelfde probleem, en de vaat komt er behoorlijk heet uit. gebruik van die dreft vierkantjes waar zelfs beetje dreft in zit, die dure zeg maar. mn moeder had het erover dat dan misschien idd die sproeier misschien verstopt zitten. had het er een keer uit gehaald, en idd zat er een stukje alumiumfolie (hoe dat er is gekomen?) in zon gatje. maar ik heb het nog steeds.
Nou ik heb het boekje er maar eens bijgepakt want nu wil ik het weten ook hahaha.. Het enige dat ik kan vinden is dat de sproeiarmen/zeven verstopt zitten of niet goed gemonteerd zijn. Hij is nu net aan het draaien dus ik ga morgen eens aan de slag om alles grondig te reinigen.
andere blokjes heb ik ook al geprobeerd meerdere malen zelfs, maar werkt niet. Verwarmingselement kan het niet aan liggen als we de vaatwasser open doen komt er een wolk van stoom uit en is de vaat gloeiend heet. sproeiarmen heb ik nog niet naar gekeken. misschien dat dat inderdaad iets is.
Aluminiumfolie in de vaatwasser zorgt dat je glazen en bestek glanzend blijven. Gewoon een paar propjes in de bestekmandjes gooien, en vervangen als ze dof zijn geworden. Misschien heeft de vorige eigenaar (als die er is) deze truc toegepast? Over de zandaanslag heb ik helaas geen tips of verklaring.
nouw ik heb de sproeiarmen schoongemaakt (weet ik veel dat die dingen eraf kunnen ) maar daar zat inderdaad best wel wat troep in, kwam gewoon een stuk plastic uit en wat rijstkorrels. heb hem nu weer aanstaan met vaat erin, dus ben erg benieuwd of het nu wel schoon wordt [-o<
Nou ik ben erg benieuwd Kelly! De mijne is een Bosch dus het is niet merkgebonden. Ik ga als het nog steeds zo is na het schoonmaken van de sproeiers/zeven, Bosch even bellen/mailen.
nee is inderdaad niet merk gebonden. Maar vond het zo irritant worden, kon telkens alles nog een keer met de hand afwassen, ja daarvoor heb ik dat ding niet
Hier ook hetzelfde probleem, en ik krijg het dan zelfs met de hand moeilijk schoon... ga morgen de sproeidinges ook maar eens goed bekijken.
Nou hier hetzelfde probleem. ik doe alles inmiddels met de hand. haha tja.. maar goed die van mij staat nu ook vol water en krijg het er niet uit. Ik denk dat het hier tijd word voor een monteur of een nieuwe vaatwasser
als ik die 'zandaanslag' heb kijk ik altijd even of er nog genoeg zout en glansspoelmiddel in zit. En na het aanvullen heb ik er tot nu toe geen last meer van gehad.
Wij hadden het hiervoor nog wel eens met de Bauknecht, ik heb nu een Miele, maar daar heb ik er nooit last mee. Misschien kun je eens van die vaatwasmachinereiniger erin doen. Dat lost kalk en zeepresten op.