Vaccin in 1e trimester?

Discussie in 'Corona forum' gestart door velena, 26 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. velena

    velena Bekend lid

    7 jun 2017
    750
    543
    93
    Vrouw
    Hi meiden,

    Deze week krijg ik m’n 2e vaccinatie. Ik ben heel pril zwanger (5 weken op moment van prikken). Ik ben benieuwd wat anderen doen in een soortgelijke situatie. Wachten jullie tot na 12 weken (of langer of helemaal niet natuurlijk) of wel in het 1e trimester? Ik heb 3 miskramen gehad dus ben heel bang om de huidige situatie te beïnvloeden. Van het 1e vaccin heb ik lang pijn in m’n borsten gehad. Ik ben 35 dus volgens mij is het advies dan wel om in het 1e trimester te prikken, maar ik twijfel en ben benieuwd wat anderen doen.
     
  2. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Ik heb ook twee miskramen gehad. Ik ben nu 7 weken zwanger en krijg morgen mijn eerste prik. Een kennis van mij wordt gezien als expert op het gebied van de mNRA vaccinaties (heeft er beroemde artikelen over geschreven). Hij adviseerde mij zsm te laten vaccineren ivm Delta.

    Zwanger ziek worden van corona geeft een verhoogd risico dat je op de IC terecht komt en de vaccins zijn uitvoerig onderzocht en veilig. Een corona besmetting is vele malen gevaarlijker als je zwanger bent.
     
    bosi333, Elsss en Trirani vinden dit leuk.
  3. velena

    velena Bekend lid

    7 jun 2017
    750
    543
    93
    Vrouw
    Dankjewel voor je waardevolle reactie. Ik had eigenlijk net besloten om te wachten tot het na 1e trimester. Maar precies wat jij zegt.. nu Corona krijgen is al helemaal niet fijn…
     
  4. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    bosi333 en Trirani vinden dit leuk.
  5. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.173
    3.124
    113
    Vrouw
    Maar is er voor jou mogelijkheid om te wachten tot na eerste trimester? Er mag toch maar een bepaalde periode tussen de twee prikken zitten?

    Als je wel kan wachten tot na je eerste trimester zou ik dat persoonlijk zeker doen. Misschien krijg je wel koorts van die tweede vaccinatie, dat kun je beter niet in het eerste trimester hebben ivm de aanleg van organen e.d. van de baby.
     
    zonnetje2015 vindt dit leuk.
  6. velena

    velena Bekend lid

    7 jun 2017
    750
    543
    93
    Vrouw
    Ik vroeg me dat ook af, hoeveel tijd er tussen moet zitten. Ik realiseer me dat ik weinig weet.. ik heb m’n eerste vaccinatie 23 juni gehad. M’n volgende zou dan pas over 9 a 10 weken zijn, dat is eind sept/ begin okt. Dus na 3 maanden.

    De koorts ben ik bang voor ja. Ik heb een bevriende gynaecoloog gesproken en die zegt dat ik voor alle zekerheid beter kan wachten tot na 14 weken. Wat jij zegt dus. Om maar gewoon op safe te spelen, omdat ik al 3 miskramen heb gehad. Maar ja.. ergens komende weken Corona krijgen is ook weer niet goed. Zo lastig…
     
  7. velena

    velena Bekend lid

    7 jun 2017
    750
    543
    93
    Vrouw
    Maslov en Fennec vinden dit leuk.
  8. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Ja, hopelijk blijft het nu goed gaan! Jij hebt ook een hele geschiedenis zie ik.

    Dat we allemaal maar gezond mogen blijven en gezonde kindjes krijgen!
     
  9. LSL

    LSL Bekend lid

    6 nov 2020
    511
    470
    63
    Vrouw
    Lastige wel dit. Ik ben nu bijna 10 weken en kreeg corona met 6 weken. Echt heel heftige klachten, ben ruim 2 weken echt doodziek ervan geweest en mijn saturatie bleef hangen op 93. De grens voor opname was 92 dus aantal keer getwijfeld door de arts of ze me moest laten opnemen. Uiteindelijk zakte de koorts wat dus gelukkig hoefde dat niet. Ik ben onwijs gezond, en had nooit verwacht dat corona me zo zou pakken, ik vermoed dat de zwangerschap ervoor heeft gezorgd dat mijn klachten heftiger waren.

    De koorts was ik ook heel bang voor, maar zowel Gyn als de artsen gaven aan dat koorts pas echt kwaad kan voor de foetus als deze door een infectie in de baarmoeder veroorzaakt was.

    Ik had bewust mijn vaccinatie naar het 2de trimester gezet omdat ik ook na 3 miskramen als de dood was dat het niet goed zou gaan en ik voor altijd zou denken.. wat als? Achteraf dacht ik alleen maar. Ik had me gewoon moeten laten vaccineren ook..

    Kan je nagaan dat ik dus precies op zo een moment besmet geraakt ben. Ik heb overigens op 8+6 toen ik niet meer besmettelijk was mijn echo gehad met een kloppend hartje :)

    Ik zou hem dus met de kennis die ik nu heb wel laten zetten.
     
    Trirani vindt dit leuk.
  10. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.173
    3.124
    113
    Vrouw
    #10 rocketscience, 26 jul 2021
    Laatst bewerkt: 26 jul 2021
    Ik snap dat je het niet weet, het is ook een wirwar aan informatie. Heb het een beetje voor je uitgezocht en de prik interval bij pfizer moet minimaal 3 weken zijn en het rivm heeft besloten dat er niet langer dan 12 weken tussen mag zitten.

    Het is een afweging die je zelf moet maken, dat maakt het ook zo lastig. Maar in principe kun je dus gewoon wachten tot het 2e trimester. Zijn er risico’s in de aankomende weken waardoor de kans groot is besmet te raken met corona?

    Het is trouwens dacht ik niet zo dat je als zwangere met corona automatisch hogere kans hebt om op de ic terecht te komen. Dit hangt wel heel erg samen met hoe ver je bent in de zwangerschap en of je nog andere (zwangerschapgerelateerde) aandoeningen hebt. Pin me daar niet op vast, maar dat is hoe ik het begrepen had.

    Daarnaast heb je natuurlijk al 1 prik gehad, dus je hebt al iets van antistoffen opgebouwd als het goed is.

    Hoe dan ook, alleen jij kan hier een keuze in maken. Ik zou daarin zeggen, doe vooral waar je je goed bij voelt.
     
    velena vindt dit leuk.
  11. velena

    velena Bekend lid

    7 jun 2017
    750
    543
    93
    Vrouw
    Wát heftig! En heel veel dank dat je de moeite hebt genomen om het op te schrijven, heb ik veel aan. Geweldig dat je een kloppend hartje hebt!!
     
  12. velena

    velena Bekend lid

    7 jun 2017
    750
    543
    93
    Vrouw
    Extra risico’s niet echt geloof ik. Meer in het algemeen dat mensen minder afstand houden de laatste tijd merk ik. En natuurlijk dat je inmiddels soort voor aap loopt met een mondkapje dus die heb ik niet meer op. Misschien maar weer gaan doen… we gaan naar Frankrijk op vakantie, maar niet in de drukte dus verwacht ik geen extra risico van. Wel gaat m’n zoon weer naar school over 4 weken. Die kan met de gebruikelijke luizen natuurlijk ook wel de Delta variant mee naar huis gaan nemen :rolleyes:

    Ik ben echt 50/50 op ‘t moment. Maar voel me dankzij dit forum in ieder geval al beter geïnformeerd dan vanochtend.
     
    LSL en rocketscience vinden dit leuk.
  13. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Volgens mij juist wel. Volgens mij is de kans dat je het oploopt gewoon net zo groot maar degene die zwanger zijn (maar ik dacht wel pas na 28 weken) dan heb je zoveel procent meer kans om in ziekenhuis en dan weer op IC terecht te komen. Heeft vooral te maken met het feit dat rond die tijd je longinhoud als je zwanger bent kleiner wordt omdat je buik dat allemaal omhoog duwt.

    Daarvoor volgens mij niet.

    Ik ben zelf nu wel volledig gevaccineerd en eerlijk gezegd na lang twijfelen toch heel blij nu mensen steeds minder afstand houden en het virus weer aan het oplaaien was. Kennis van mij heeft het uitgesteld zwanger en toch wel heel erg ziek geweest (zoals iemand hier ook omschrijft) en dacht toen steeds had ik maar…

    Alleen wel een lastige in het eerste trimester. Bij mij zei verloskundige wel bij voorkeur na het tweede trimester…
     
    bulakgirl en rocketscience vinden dit leuk.
  14. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.173
    3.124
    113
    Vrouw
    Ja dat bedoelde ik eigenlijk ook, dat het pas vanaf een bepaald aantal weken gaat meespelen ivm je middenrif wat omhoog gedrukt wordt en waardoor je longcapaciteit afneemt.

    Kan mij ook voorstellen dat als je een verleden hebt met miskramen, je haalt vaccinatie in eerste trimester en de zwangerschap loopt helaas weer uit op een miskraam dat je dan ook de gedachte hebt...had ik maar. Het is zo'n lastige keuze. Misschien heeft @Vero0504 nog tips voor ts? Je hebt je heel veel verdiept in vaccinatie tijdens zwangerschap heb ik het idee.
     
    Mapje vindt dit leuk.
  15. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    Het gaat hier om de tweede vaccinatie, was t de eerste geweest had ik m zonder twijfel uitgesteld tot na het eerste trimester.

    Het hangt er even vanaf of je uberhaupt nog 7 (en liever 11-15 weken) kan wachten en redelijkerwijs de boel kan ontduiken. Als je dan pas je tweede gaat halen en dat werkt gewoon amper schiet t nog geen bal op. Allicht dat pfizer/moderna (net wie je had) dat in zn publicaties heeft staan qua beschermfactor per x weken interval.

    Hier was t IC niveau niet leidend overigens, maar hoofdzakelijk de longcovid kans sla ik liever over. (ziekenhuis en IC staan ook niet op mn bucketlist trouwens).

    Als je de eerste goed doorlopen hebt en het twijfelachtig is hoe je bescherming is als je zou wachten, zou ik hier de tweede gewoon maar op schema zetten en dan overwegen met paracetamol er onder om koorts preventief te drukken.

    Voor pfizer zou je koorts evt nog aan kunnen kijken, moderna heeft die klacht wel vaker. Die Delta gaat behoorlijk lekker nu ook weer in Frankrijk en die touristen komen ook weer naar huis (vlak de nederlandse campings ook niet uit trouwens). Geloof niet dat ie direct zieker maakt, maar hoe die zich verhoud op de long covid kansen bijv, geen idee. Dus liever goed bewapend voor als t hele circus weer gaat draaien.

    Je zal er wel alleen heel bewust van moeten zijn dat mocht het mis gaan je nooit zult weten of t de vaccinatie was of gewoon wederom dikke pech. In t beginstadium is t basisrisico op mk al hoger, dat risico is een stuk lager wanneer je later in de termijn zit.

    Afgezien van koorts (of een afweer mechanise wat als een malle om zich heen gaat slaan (is nu onderdrukt ivm de kleine)) zag ik op zichzelf geen reden om het als problematisch te bestempelen voor een prille zwangerschap, eigenlijk enkel die vraag die nooit beantwoord gaat worden en de afweging in hoeverre je daar mee om kunt gaan.

    Gaat het om een eerste afspraak, dan kan je daar rekening mee houden maar net als TS zullen er nog velen volgen met ditzelfde probleem. Kan me voorstellen dat er dan nog een advies zal komen vanuit de gyneacologie/verloskundige hoek. Zeker met een mk achtergrond (hier ook) zou ik een eerste nooit in t eerste trimester gaan zetten, maar een tweede (als eerste probleemloos was en uitstellen qua bescherming geen verantwoordde optie) had ik dan wel gedaan. Maar het is wel spannend.

    Aantal probleempunten met een zwangere en covid zijn al aangehaald: longinhoud in latere fase zwangerschap, onderdrukt immuunsysteem (ivm aanwezigheid van "vreemd dna") niet alle medicaties die je in kunt zetten bij een zwangere en bloedstromen en buikbeademen wat niet gaat (en dus vroeg gehaald kind wordt).

    Er is ook nog een dingetje gaande met ACE2 en covid en de placenta. Het is niet een makkelijke studie maar allicht dat iemand in je omgeving eventueel de nodige gaten kan dichten. Ik geloof dat hij van Yale is, als je zoekt op placenta en covid-19 moet je er wel komen.
     
  16. velena

    velena Bekend lid

    7 jun 2017
    750
    543
    93
    Vrouw
    Veel dank! Het gaat om de 2e Pfizer. Van de 1e heb ik behalve pijn in m’n arm en tot weken erna pijn in m’n borsten geen last gehad. Ik voel me ook niet langer lekker bij onbeschermd rondlopen nu er weer zoveel besmettingen zijn. Ik neig nu iets meer naar wel het vaccin nemen.
     
  17. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.173
    3.124
    113
    Vrouw
    Als dat jouw gevoel is dan zit je altijd goed. Op welke termijn waren je miskramen eigenlijk en is daar nog verder onderzoek naar gedaan of was het stomme pech?
     
  18. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    Die ken ik niet als bijwerking, voor je eigen gemoedsrust (en als je je zinnen gezet hebt op wel vaccineren, die keuze is aan jou en niemand anders) maak dan wel even de afweging WANNEER binnen je eerste trimester.

    Dat is meer een redenatie ding vrees ik, ik had bijv. veel minder last van de zvmk als de mk en van de mk weer veeeeel minder last als van ons zoontje met 15 wkn (dat was botte pech) aan de andere kant zit "hoe later hoe meer af en hoe minder verstoord kan worden" (plus sowieso minder basis risico mk).

    Hoe je t ook wendt of keert, vaccineren in zwangerschap is een hersenkrakertje. Net zo goed als niet vaccineren juist omdát je zwanger bent.

    Alsof zwanger zijn nog niet een bezigheidstherapie op zichzelf is qua onzekerheid en gespannen zijn. Ze kunnen beter elke blije doos uitbreiden met een "leesbril naar keuze" bon en een ontspanningsmassage instructie met een leuke olie oid. :roflmao:
     
    velena vindt dit leuk.
  19. velena

    velena Bekend lid

    7 jun 2017
    750
    543
    93
    Vrouw
    De eerste mk was erg vroeg, week of 6 dacht ik. De tweede met 13 weken, de dag ervoor nog vrolijk bewegend op de echo gezien, drama. Keer erna bevallen van een dochter met 37 weken. Zij is nu 16 maanden. Daarna een mk die maar niet op gang kwam, het groeide niet, met pillen gelukt om op te wekken. Alles bij elkaar dacht ik week of 10 geduurd, maar heb nooit een kloppend hartje gezien. Na 2 miskramen heb ik onderzoek gehad maar kwam niks uit. Wel heb ik een laag AMH (0,27 al in 2019) dus ik zit in de vervroegde overgang, maar ze zeggen dat er geen verband is met de miskramen. Ik word ook makkelijk zwanger nog steeds.
     
  20. velena

    velena Bekend lid

    7 jun 2017
    750
    543
    93
    Vrouw
    We hebben een soortgelijk “portfolio” met miskramen helaas. Een mk in een vroeg stadium is idd veel minder heftig dan een kindje waaraan je het geslacht enz al kunt zien. Daar heb ik veel verdriet van gehad. De prik staat deze week gepland, dat is met 5 weken. Maar ik wil deze zwangerschap natuurlijk even graag als al m’n vorige en omdat ik een laag AMH heb is elke maand m’n angst dat m’n laatste ei gesprongen is. Het is best wel stressvol zo in ieder geval. Tijdens m’n vorige zwangerschap en bevalling was er ook al Corona. Wat duurt het allemaal al lang zeg..
     

Deel Deze Pagina