Dat ben ik niet met je eens want daar is nog helemaal niks over bekend namelijk. Wie weet zijn er binnenkort wel zoveel mensen gecaccineerd dat het helemaal niet gaat gebeuren (vaccineren voordat je uberhaupt ergens anders heen mag). Vind het zeker erg voorbarig om nu te spreken van beperkingen voor de rest van je bestaan/leven wanneer je je nooit zal laten vaccineren.
Ik denk, en ben bang, dat ze dat wel gaan doen. Zo kun je goed mensen iets opleggen wat ze eigenlijk niet willen en verplicht je ze toch een soort van om een prik te halen. Maar, ik hoop met je mee
Als het nodig is ivm te veel mensen die niet vaccineren zullen ze het wel doen ja. En daar ben ik het zelf wel mee eens. Als het niet nodig is verwacht ik dat het net gaat als met andere vaccines. Eigen keuze.
Volgens mij heb jij van de meeste dingen het idee wat erachter zit écht niet begrepen. Mensen met obesitas en mensen die andere problemen hebben krijgen eerder een vaccin omdat zij een risicogroep zijn. Als zij Corona krijgen, dan kan dat voor hen heel ernstige gevolgen hebben en hebben ze grote kans om een ziekenhuisbed nodig te hebben. Door hen te vaccineren, wordt de druk op de ziekenhuizen verlaagd. Daar heeft iedereen toch profijt van? Of wil jij liever dat de druk op de ziekenhuizen zo hoog wordt dat artsen moeten gaan besluiten wie wel en wie geen zorg krijgt? Het vaccineren van die risicogroepen (die er soms wel en soms niet zelf wat aan kunnen doen dat ze in een risicogroep vallen), helpt hen beschermen, maar ook de maatschappij beschermen. Je oordeelt wel heel snel en heel hard.
Ik geloof toch echt niet dat dit gaat gebeuren. Ja misschien als je eens met een vliegtuig ergens naartoe wil maar ook daarvan denk ik dat dit uiteindelijk zal verdwijnen. Niemand weet hoe lang die prik werkt, ik denkt hooguit een maandje of 6 net zoals de griepprik en ze gaan echt niet iedere keer een heel land vaccineren. Nu gaat alles over de vaccinaties maar ik denk dat dit straks steeds meer naar de achtergrond verdwijnt.
Wat het hele lastige is, is ook dat het wel/niet vaccineren een persoonlijke keuze is. Maar het probleem is nu eenmaal dat als teveel mensen het niet doen dan hebben we geen immuniteit van de groep meer. Mensen die ervoor kiezen niet te vaccineren of er langer mee te wachten om op een bepaald merk te wachten, die zorgen uiteindelijk voor dat de hele groep zwakker staat. hetzelfde als het dragen van een mondkapje, dat doe je grotendeels voor anderen. Dat is met vaccineren hetzelfde. dat maakt deze hele discussie zo lastig. Iedereen betrekt het op zichzelf en zijn/haar eigen persoonlijke keuze (wat ik begrijp) maar uiteindelijk is het een macro-probleem en niet micro. kijk naar de UK. Daar hebben ze als een dolle geprikt met Astra Zeneca en kijk hoe goed ze er daar voor staan. Als ze daar ook gestopt waren of iedereen de keuze hadden gegeven welk vaccin ze wilden, dan waren ze nu niet zover geweest. in die zin valt er veel voor te zeggen om gewoon door te prikken en iedereen moet maar nemen wat ie krijgt. En daar mag dan best wat lichte dwang bij komen doormiddel van zaken die je niet mag doen/bezoeken als je geen prikt hebt. maar dat is vanuit maatschappelijk/macro optiek. Ik snap wel dat mensen hier als individu anders tegenaan kijken. Ik heb een trombose gehad, zit in de mmm (verhoogd risico met deze prikken heb ik recent gelezen) en ben risico leeftijd. No way dat ik Astra of Janssen ga nemen. maar de regering moet de balans afwegen tussen het maatschappelijk belang en het individu. Dat is hun taak maar ja, dit is mijn mening
Het enige dat ik zei is dat het hoe dan ook niet eerlijk is verdeeld in de zorg en elders ook. Dat is een constatering die jij hier nu geloof ik ook doet
Neehoor, wij zijn het zeker niet eens. Hoe kom je daarbij? Ik zeg nergens dat het niet eerlijk verdeeld is in de zorg. Gelukkig zijn we, dankzij de ontzettend hard werkende mensen in de zorg, die allemaal moe zijn maar toch maar doorgaan, nog in de luxe positie dat er geen ongelijke verdeling is in de zorg. En door bepaalde mensen, zoals die met obesitas, eerder te vaccineren, kan dat langer en ik hoop lang genoeg zo blijven. Maar nee, wij zijn het zeker niet eens. En door mensen als jij schaam ik me voor Nederland.
Toch is het in zn algemeenheid niet eerlijk verdeeld in de zorg. Maar als jij dat anders ziet prima, ik constateer toch echt een ongelijkheid. Maar schaam je gerust om mij hoor, ik houd je niet tegen. Bijzondere opmerking, om je te schamen voor een land om een persoon die je niet eens kent
Ja dat is denk ik ook wel het lastige. De kans op een bijwerking is niet zo groot. 6 Op de 400.000 prikken was het in NL. Het punt voor mij is dat ik eigenlijk helemaal geen vaccin wil. Maar ik begrijp in deze situatie best dat het nodig is om de maatschappij weer open te krijgen. En dan wil ik het liefste een vaccinatie die de minste kans geeft op een bijwerking. En dan vind ik het dus niet erg om even te wachten en of er dan tegen de tijd dat mijn groep aan de beurt is ervoor te betalen. Dat gezegd hebbende, er zijn echt heel veel mensen die gewoon zo snel mogelijk een vaccin willen, ongeacht welke in NL beschikbaar is. Ik vind er best wat voor te zeggen om gewoon door te vaccineren. De risico’s zijn denk best aanvaardbaar op de hoeveelheid mensen die geprikt zijn. Met andere (reis) vaccinaties is jet niet heel anders wat dat betreft. Daar kan je ook goed ziek van worden. Het risico moeten mensen, net als bij andere vaccins zelf afwegen lijkt me.
maar begrijp je ook dat als iedereen wacht op het vaccin dat ze het liefste hebben, de maatschappij nog langer dicht moet blijven?
Ik volg je afweging wel. Alleen zoals gezegd, als iedereen deze individuele keuze maakt, dan schieten we natuurlijk niet op. Ben zelf van mening dat de overheid daarom best wat pressie mag inzetten. Ook als dat betekent dat je niet alle vrijheden hebt als je niet gevaccineerd bent. Hoe zuur dat ook is
Ik vind wel dat je altijd de vrijheid moet hebben te kunnen kiezen voor wel of geen vaccin. Maar dat geen vaccin op dit moment dan wel betekend dat je een negatieve test moet laten zien. De vraag is natuurlijk wel, hoe lang de overheid die gratis blijft aanbieden. Dus ja, dan zou je weer de discussie krijgen dat dan een vrije keus alleen weggelegd is voor mensen die het geld (over)hebben voor een test.
Jouw vraag gaat niet over de keuze wel of geen vaccin. Het gaat erom dat jij je liever laat vaccineren met een ander vaccin en daar geld voor wilt geven. Ik vind het allemaal kortzichtig en niet sociaal. Het gaat niet alleen om jezelf. Als mensen in de zorg zo zouden denken, alleen aan zichzelf, dan waren we heel ver van huis.
Ik hoop met je mee. Alleen twijfel ik enorm aan de keuzes die gemaakt worden omtrent dit hele gebeuren. Er wordt zo onwijs heftig gereageerd, zoveel foute keuzes gemaakt en ik ben bang dat dit alles nog wel even gaat duren en een zeer negatieve nasleep gaat hebben. Maargoed. We houden hoop
Ik houd me netjes aan de maatregelen en laat me regelmatig uit voorzorg testen. Als alle mensen zonder vaccinatie dat doen dan lijkt me er geen man over boord. Verder is de grootste groep, die het meest te vrezen heeft van corona al gevaccineerd.
Jij wilt het gewoon niet begrijpen denk ik. Het is niet te controleren en beheersen, als iedereen maar doet wat hij zelf wil. En de grootste groep, die het meeste te vrezen heeft? Dat zijn niet de mensen die voornamelijk op de IC liggen hoor. Zie ook de hoge aantallen op de IC nu. Bedrijven gaan over de kop, de zorg loop over. Maar als jij maar het vaccin krijgt wat je wilt. Al dan niet tegen betaling. Lekker belangrijk.