Mijn zoontje van 5 heeft ADHD en autisme. Hij zit nu sinds januari op het speciaal basis onderwijs en dat gaat helemaal goed. Nu kwam de juf vanmorgen bij mij. Of het ons verstandig leek om hem wel mee te laten gaan. Ik stond eigenlijk een beetje met mijn mond vol tanden. Ja ik weet dat mijn kind anders kan reageren en misschien niet in attracties durft. Maar hij is de enige niet op de school Als het te druk word als we zelf in een speeltuin zijn ofzo wil hij nergens meer in. Maar dan zijn er kinderen die hij niet kent. Hij heeft veel vriendjes op deze school dus ik verwacht niet dat het een probleem gaat worden. Maar wat moet ik hier nou mee. Het kwam een beetje zo op me over van goh hij heeft er waarschijnlijk toch niks aan omdat het allemaal nieuw is dus kan hij beter niet mee. Moet ik mijn kind dan thuis houden en zijn vriendjes mogen allemaal wel? Mijn kind hoort er toch ook gewoon.. Wat zouden jullie doen in deze situatie??
Ik zou kijken waar ze naartoe gaan en desnoods zelf meegaan. Maar in principe zou ik hem wel laten meegaan. Als ze zelfs op speciaal onderwijs niet openstaan om "kinderen met een handleiding" mee te nemen op uitstap, dan kunnen ze die uitstappen beter totaal afgelasten. Want hij zal toch niet de enige zijn op school die het soms moeilijk heeft?
zeker mee laten gaan.. je wilt je kind toch leren dat hij alles kan ondanks zijn beperking(en) je wilt hem niet leren.. Nee door je autisme en adhd kun je geen leuke dingen doen omdat je waarschijnlijk iets anders reageert dan andere kindjes.. ik zou erop staan dat hij meegaat..
Ja nou precies hij is de enigste niet idd. Het eerste wat mijn vriend zei dan nemen ze maar meer begeleiding mee. Het kan toch eigenlijk niet zo zijn dar hij niet mee kan. Maar dan hetzelfde ongevveer vandaag heb hem eerder van school gehaald vandaag . Hij kwakkelt weer steeds met keel en oren. Ik zei ik hou hem misschien dan morgen ook wel thuis waarop juf 1 zei ja maar dat zou jammer zijn er is morgen feest. Waarop juf 2 die mij ook aansprak over dat school reisje ja maar dan is het eigenlijk allemaal wat uit het ritme dus misschien toch beter om hem thuis te laten. Nou het kwam echt zo over van we hebben erveigenlijk te veel werk van dan. Tja wat moet je hier nu van denken
Het is ook wel een beetje afhankelijk van hoe jouw zoontje zich daar laat zien. Zo te horen is zijn gedrag toch redelijk extreem. Want op het SbaO zitten idd meer kinderen met problematieken en deze gaan in principe wel mee. Of zijn er meerdere kinderen die achter blijven? School maakt in principe alleen keuzes in het belang van het kind. Zij zijn wel professionals en een kind met ASS en ADHD kan ook heel veel last hebben van een schoolreisje. Zou een wat uitgebreider gesprek aangaan en idd de optie bieden dat je zelf meegaat om je zoontje te begeleiden.
Ik denk dat de eerste vraag zou moeten zijn; doe je je zoon er een plezier mee om hem mee te laten gaan?
Ik vind het heel bijzonder dat ze op het SBO geen schoolreisje regelen wat voor alle leerlingen geschikt is. (ben zelf juf op de basisschool). Ik zou daar zeker over in gesprek gaan. Dit is wel heel vreemd.
Misschien bedoelt de juf het helemaal niet verkeerd? Ik zou hier nog even navraag over doen. Wellicht valt het mee.
Mijn zoon is zeker niet extreem hij krijgt ook medicijnen voor zijn ADHD en sindsdien gaat het super goed. Het enigste wat er kan gebeuren is dat hij wat stiller word en niet in een attractie wil bijv omdat het te druk zal zijn voor zijn doen. Juist op school gaat hij mooi in het ritme mee zo laatst ook met de Konings spelen hij word wel iets drukker maar luisterde netjes naar de juf. Hij heeft wel altijd moeite met onbekende mensen maar daar is nu dus niks mee want hij kent iedereen die mee gaat. Dus ja doen we hem er een plezier mee? Geen idee we hebben dit nog nooit mee gemaakt dus eens zal de eerste keer moeten worden lijkt mij. Ik wil ook beslist niet omdat hij dit heeft niet mee kan gaan. Want ik kan er wel klakkeloos van uit gaan dat het niet goed zal gaan. Maar als we het niet ervaren weten we dat ook niet. Ik vind het allemaal wat dubbel want het voelt voor mij ne echt alsof mijn kind aan de kant word geschoven omdat ze er te veel werk van zullen hebben. Hij zit toch niet voor niets op die school juist ook om met deze dingen wel mee te kunnen doen omdat ze extra begeleiding kunnen geven en daar hoort dan het schoolreisje ook bij lijkt mij. En daarnaast ik weet hoe mijn kind is. Hij kan van de mik raken als iets anders gaat dan normaal maar hij kan mee komen in de groep en ik vraag veel aan de juffen hoe het gaat en of het nog steeds goed gaat en het gaat altijd goed en dan hoor je ineens dat het misschien beter is om hem thuis te houden nu vraag ik me toch af hoe het dan in de groep gaat want volgens hun gaat het zoals het hoort
Kan je niet mee als begeleider? Mijn oudste was toen ze nog een stuk kleiner was heel erg onzeker. De juf vroeg mij daarom of als begeleider mee wilde gaan. Ik had een groepje kindjes en mijn dochter was ook helemaal happy. Veilige basis was mee. De tweede schoolreis ben ik overgens niet meegegaan Maar was ook niet nodig.
Ik zou zelf overleggen met de 2 juffen en niet alleen met die ene. Kennelijk staat de andere meer open dan de eerste. En ik zou desnoods voorstellen dat omdat het de eerste keer is jij eventueel meegaat als begeleider (als je dat geregeld krijgt met werk, huishouden, ...). Maar dan wel van een hele groep, niet alleen van jouw zoon. Als je het niet uitprobeert en het een kans geeft, stelt zich volgend jaar misschien dezelfde vraag.