Vaccinatie baarmoederhals kanker 12 jaar

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Gymgirl, 21 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Wel of niet laten vaccineren tegen baarmoederhalskanker (HPV)?

1. Ja, want....

23 stem(men)
    38,3%
  2. Nee, want...

35 stem(men)
    58,3%
  3. Anders, want...

2 stem(men)
    3,3%
  1. Gymgirl

Gymgirl Fanatiek lid

17 jan 2018
    1.961
    932
    113
    Vrouw
    Net wat @Snoopy1979 zegt, op die leeftijd zijn ze hier helemaal niet mee bezig. En onze dochter heeft hierin totaal geen mening. En als ik het bij haar neerleg dan kiest zij 'natuurlijk' niet voor een prik. Nu moet ik dus met voor- en tegenargumenten op een rijtje zetten en haar de keuze laten.

2. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Als mijn dochter een beetje op mij lijkt, kan ze dat prima zelf beslissen. Of dat zo zal zijn, moeten we natuurlijk tegen die tijd zien. Ik kon op mijn 12e al heel goed beslissingen daarin nemen

3. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik had het er pas met een collega over, zijn dochter werd 12 en twijfelde enorm.
    Ik zou nog niet weten of ik mijn dochter daarvoor zou willen laten enten, gelukkig kan ik daar nog 10 jaar over nadenken en is er tegen die tijd vast nog meer bekend over de eventuele gevolgen.

4. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Nee mijn dochters krijgen hem niet. Ik vind preventieonderzoeken en goede voorlichting belangrijker dan een prik die eigenlijk nog maar kort bestaat, relatief kort beschermen moet en waarvan de lange termijn effecten nog lang niet duidelijk zijn. De aflevering van zorg.nu heeft mij over de streep getrokken om het niet te doen, ik twijfelde eerst heel erg. Wel erg toevallig dat de meisjes vlak na de vaccinatie, soms zelfs binnen een dag, chronische vermoeidheids klachten kregen. Mijn oudste dochter is 11 dus de oproep zal over een jaar al komen. Tegen die tijd zal ik kijken hoe mijn dochter er zelf over denkt. Ik ben zeker pro vaccinatie, maar dan wel die zich al bewezen hebben.

Angel1980 en puzzelstukje vinden dit leuk.
  5. Elsss

Elsss Fanatiek lid

26 jul 2013
    2.028
    3.285
    113
    http://www.dailymail.co.uk/health/article-5364989/HPV-vaccine-stalled-cancers-Finland-report-claims.html Er is al bewijs dat de vaccinatie werkt en ook langer werkt dan de 5-10 jaar die eerder genoemd werd. Dat is de minimale werkingsduur, de werkelijke is vele malen langer, waarschijnlijk zelfs levenslang.
    Ook is uit onderzoek gebleken dat chronisch vermoeidheidssyndroom net zo vaak voorkomt onder wel gevaccineerde meisjes als onder niet gevaccineerde meisjes.
    De lange termijn effecten zijn niet anders dan die van welk ander vaccin dan ook. De basis is namelijk exact gelijk.

Uuz vindt dit leuk.
  6. Syl72

Syl72 Bekend lid

14 mrt 2008
    817
    176
    43
    Mijn dochter is een dramaqueen eerste klas! Heeft een lage pijngrens, maar koos zelf wel voor de prikken (het zijn er 2). Ze was heel stellig, want als je minder kans op kanker hierdoor krijgt, dan doe je het toch? (waren letterlijk haar woorden). Ze mocht van mij zelf kiezen. Ze heeft na de prikken nergens last van gehad (hooguit 1 keer een gevoelige arm).

Elsss en Twinkle81 vinden dit leuk.
  7. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.505
    14.003
    113
    Vrouw
    Ik twijfel nog, maar gelukkig hebben we hier nog 7 jaar om tot een beslissing te komen. De kinderen zijn hier wel gewoon via het rijksvaccinatieprogramma gevaccineerd, maar de griepprik slaan we over omdat deze ten eerste nooit uitgebreid getest kan worden en ten tweede vaak de verkeerde virussen erin zitten waardoor hij alsnog niet werkt.
    De langetermijneffecten van de hpv vaccinatie zijn in mijn ogen nog niet goed onderzocht. Daarnaast worden de bijwerkingen wereldwijd in de doofpot gestopt door de farmaceuten.
    Ook gaat hpv bij het grootste gedeelte van de vrouwen die besmet zijn, binnen een jaar vanzelf weg. Het lichaam is dan prima in staat het virus op te ruimen. Dit is ook de reden waarom je bij een afwijkende pap uitslag eerder terug moet komen voor een nieuw uitstrijkje.
    Conclusie ik ga er tegen die tijd wel goed over nadenken en de voors en tegens tegen elkaar afwegen.

8. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Vandaag toevallig de oproep voor mn dochter gekregen. En ja, uiteraard krijgt zij deze vaccinatie.
    Je zou je dochter maar verliezen aan baarmoederhalskanker, terwijl dit zeer waarschijnlijk voorkomen had kunnen worden met een prikje.
    Ik zou niet met mezelf kunnen leven.

SDonya vindt dit leuk.
  9. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Ik vind dit wel een beetje een dooddoener hoor... Net als bij de andere vaccinaties, verkleint het alleen de kans. Ze kunnen het dus gewoon alsnog krijgen.

Angel1980 vindt dit leuk.
  10. nerdygirl123

nerdygirl123 Actief lid

20 jun 2014
    295
    60
    28
    Je dochter zou maar cve krijgen door zon prikje..

Ik vind het kiezen tussen 2 kwaden..

200 vrouwen per jaar overlijden aan bhk.
    De prik beschermd mogelijk tegen 2 varianten.

Duizenden meisjes hebben ernstige bijwerkingen gemeld.

Met 12 jaar lopen ze nog geen risico..

Kies maar :cool:

puzzelstukje vindt dit leuk.
  11. nerdygirl123

nerdygirl123 Actief lid

20 jun 2014
    295
    60
    28
    #51 nerdygirl123, 24 feb 2018
    Laatst bewerkt: 24 feb 2018
    https://rijksvaccinatieprogramma.nl/vaccinaties/hpv

Hier staat wel stuk erover van RIVM

200 miljoen ingeënt in 20 jaar
    2500 ernstige bijwerkingen (volgens radar)
    Dat is wel een hele kleine kans.. 0,001%

En cve komt in de wel ingeënte groep niet vaker voor dan niet ingeënte groep.

Sneeuwvlokjes en Glimmer vinden dit leuk.
  12. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Daarom schrijf ik ook “terwijl dit zeer waarschijnlijk voorkomen had kunnen worden”.
    Stel dat mn dochter bhk krijgt, dan weet ik in ieder geval dat wij er alles aan gedaan hebben om het te voorkomen. Want behalve deze prik lichten wij haar uiteraard ook in over andere manieren om jezelf (zo goed als mogelijk) te beschermen.

Glimmer, SDonya en Hopsatee vinden dit leuk.
  13. Elsss

Elsss Fanatiek lid

26 jul 2013
    2.028
    3.285
    113
    Over het seksueel overdraagbare gedeelte: Je kan je kind voorlichten wat je wil, je kan hameren op geen seks voor het huwelijk of maar één partner, maar de waarheid is dat je maar één besmette partner nodig hebt om zelf besmet te raken.
    Geen mens vrijt zijn leven lang met condooms. Je dochter zal op een gegeven moment onbeschermd gaan vrijen met iemand waarvan je geen enkele garantie hebt of hij/zij wel of niet HPV-besmet is.

Glimmer vindt dit leuk.
  14. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Voor HPV is geen geslachtgemeenschap nodig

merah vindt dit leuk.
  15. Gymgirl

Gymgirl Fanatiek lid

17 jan 2018
    1.961
    932
    113
    Vrouw
    Het valt me op dat toch weinig mensen kiezen voor deze vaccinatie. Het beangstigt me toch wel. En dan bedoel ik: welke keuze moet ik nu toch maken? Ik ben zo bang voor de lange termijn risico’s.

16. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Oh, is dat zo? En met hoeveel verkleint het dan de kans? Als de kans daarna heel erg klein is, vind ik dat prima.

17. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.922
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Precies! Wat een misvatting weer.

18. Springboon

Springboon VIP lid

9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    ik zal hem volgend jaar krijgen voor mijn oudste en twijfel enor. neig naar nee

19. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    De kans op hpv wordt verminderd met 70%.
    Maar hpv is nog geen kanker hè. Zonder hpv is er nog steeds kans op kanker in vagina, penis, anus, mond en keel. Er zijn namelijk verschillende oorzaken voor die soorten kanker, hpv is er eentje van.

20. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.628
    2.405
    113
    Dames er wordt wel een hoop geroepen hier hoor

Hpv wordt meestal door sexueel contact overgebracht. Ook biedt condoom geen volledige bescherming hiertegen. Voor meer info zie RIVM website
    https://www.rivm.nl/Onderwerpen/B/Bevolkingsonderzoek_baarmoederhalskanker/HPV

Daarnaast wordt vrijwel ALLE gevallen van baarmoederhalskanker veroorzaakt door hpv, https://www.kanker.nl/bibliotheek/baarmoederhalskanker/wat-is/417-risicofactoren-van-baarmoederhalskanker

De relaties tussen hpv en de ander genoemde typen kanker zijn nog meer in onderzoeksfase en precieze percentages zijn hier nog niet bekend voor zover mij bekend

Elsss vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina