Vaccinatie kinkhoest wel of niet?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Liyana89, 3 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kly073

    kly073 Fanatiek lid

    11 jan 2012
    1.139
    682
    113
    Vrouw
    Afdelingsmedewerker jumbo
    Winssen
    Idd mij ook!
     
  2. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.538
    11.096
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Wat kinkhoest te kort door de bocht. Dit virus muteert sneller dan dat het vaccin wordt aangepast. Het heeft ook maar een werkingsduur van 1 jaar. Dit is een van de redenen waarom veel kinderen die gevaccineerd zijn alsnog kinkhoest krijgen.

    Maar goed gelukkig mag iedereen nog steeds zelf weten of ze gebruik maken van het rvp.
     
    Whoopy vindt dit leuk.
  3. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.821
    7.769
    113
    Amsterdam
    Gelukkig mag iedereen dit zelf weten. En daarom is het advies ook einde van de zwangerschap zodat het kind de eerste maanden tot ze het eerste vaccin krijgen beschermd zijn.
    En dit is trouwens gewoon de dktp prik.
    Wat ik me afvraag als jij gaat reizen laat jij je dan daarvoor ook niet vaccineren net zoals alle hepatitis prikken etc als dit wordt aangeraden.
    Laten we het verder hierbij laten in het topic lijkt me dat dit ook niet weer een topic wordt met welles nietes discussie over vaccineren, ieder zn eigen keuze.

    Hier gisteren contact met de apotheek gehad als het goed is krijgen ze hem volgende week binnen en dan laat ik hem met 30 weken prikken.
     
  4. honkeytonk

    honkeytonk Fanatiek lid

    5 mrt 2018
    1.165
    868
    113
    Thuis
    Je foetus wordt niet geprikt hè, maar jij zelf, jij maakt dan antistoffen en die geef je door aan je foetus. Dus er komt geen 'zooi' in het lijf van de baby ;). (Of je moet anti stoffen zooi vinden, maar die geef je als moeder sowieso door via zwangerschap en daarna via borstvoeding).
     
    skiwi, exciting en Siepie85 vinden dit leuk.
  5. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.457
    3.313
    113
    Hier was hij bij de GGD ook 30 euro.
     
  6. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.538
    11.096
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik ben niet tegen vaccineren.
    Maar nee ik kom eigenlijk niet in landen waar je vakantieprikken voor nodig zou kunnen hebben dus dat is makkelijk.

    Ik wilde alleen even een tegengeluid geven omdat blijkbaar iedereen hier in het topic de prik wel zou halen. Ik zou het niet doen en dat is mijn volste recht gelukkig. Vaccinaties hebben ook hun keerzijde en zijn niet zaligmakend.
    Daarnaast vind ik het risico dat je met de vaccinatie neemt niet in evenwicht met het risico op kinkhoest bij een zuigeling.
     
  7. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.538
    11.096
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik heb zelf als kind kinkhoest gehad en ben er nooit voor gevaccineerd, dus mijn kind zou ook zonder vaccinatie antistoffen meekrijgen.
     
  8. Suzy85

    Suzy85 Fanatiek lid

    16 apr 2016
    2.226
    2.635
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Dat is dus niet waar. Je hebt voldoende antistoffen om jezelf te beschermen, maar niet om je kindje te beschermen. Dit kun je overigens ook gewoon lezen op de site van het RIVM.
     
    Roodborstje2, Flamingooo en Siepie85 vinden dit leuk.
  9. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Wat zijn die risico’s dan volgens jou?
     
    Siepie85 vindt dit leuk.
  10. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Beheer is trouwens weer lekker alert hè... al 4 dagen loopt dit topic dubbel.
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  11. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Het is niet voor niets dat ze adviseren om de prik elke zwangerschap opnieuw te halen.
     
    Siepie85 en Suzy85 vinden dit leuk.
  12. Roetje08

    Roetje08 Niet meer actief

    En ik heb als kind de mazelen gehad. Dat wil niet zeggen dat mijn kinderen daar nu ook imuun voor zijn. Zo werkt het niet en helaas wil dat zeggen dat mijn kinderen ook die verrekte BMR vaccin moeten krijgen. Vaccineren is niet leuk, maar wel noodzakelijk als we levensbedreigende ziektes zo veel mogelijk willen onderdrukken. Waarom het risico lopen dat je baby in de eerste maanden kinkhoest kan oplopen als je het met een prikje in je eigen arm kan voorkomen?
     
    Roodborstje2 vindt dit leuk.
  13. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.538
    11.096
    113
    Vrouw
    Noord Brabant

    Nee maar je kinderen krijgen wel bij de bv antistoffen binnen. Daarmee is het kind voor een aantal maand beschermd als het bv krijgt. Zo ook met de andere ‘kinderziektes’. Daarna is de vaccinatie nodig als je beschermd wil zijn.

    Maar goed ik ben verder niet uit op een discussie. Ik heb me ingelezen en haar er mijn conclusies uit. Het is niet verplicht maar een optie waar je gebruik van kan maken. Dus dan mag ook iedereen zn eigen keus maken.
     
  14. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Zonder te willen discussiëren ben ik wel echt benieuwd of je mijn vraag nog wilt beantwoorden. Namelijk de vraag; wat zijn die risico’s dan? Je geeft aan dat je je hebt ingelezen. Ik denk dat het voor TS en anderen die dezelfde vraag hebben dan heel interessant is om te weten wat je hebt gevonden en niet enkel: ik zou het niet doen. Daar kan een ander zo weinig mee.

    Voor wat betreft je eerste alinea; die vlieger gaat voor kinkhoest gewoon echt niet op helaas. BV is absoluut onvoldoende bescherming tegen kinkhoest en kinkhoest is letterlijk levensgevaarlijk voor baby’s.
     
    Roodborstje2 en Suzy85 vinden dit leuk.
  15. Emmlinayano

    Emmlinayano Actief lid

    17 jan 2019
    144
    45
    28
    Vrouw
    Ik heb ook bericht gehad van mijn verloskundige, en wil hem ook gaan halen rond de 28wk. Kan je bij de GGD gelijk betalen, of is dit achteraf?
     
  16. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Mijn zoon zat 2 dagen per week bij een go met 2 andere kindjes,mega kleinschalig dus, en kreeg als baby kinkhoest. Niet alleen niet leuk, maar levensgevaarlijk.
    Goed nadenken over wel/niet vaccineren prima, maar dit LIJKT wel naïef zo..
     
  17. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Dit vertelde de kinderarts ons ook ongeveer. Hij zei er echter ook bij dat gevaccineerde kinderen die wel ziek werden de ziekte wel milder doormaakten en dat kan bij baby's het verschil betekenen in leven of dood in het ergste geval.
     
  18. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.538
    11.096
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Mijn zoon zat niet op het kdv. Ik hield hem ook uit de buurt van andere kinderen. Gelukkig ging dat in mijn situatie redelijk makkelijk.

    Bovendien een baby heeft zn eerste vaccinaties als gehad als het naar het kdv gaat. Dan zouden ze beschermd moeten zijn toch?
     
    Whoopy vindt dit leuk.
  19. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ja dat is waar. Niet volledig beschemd maar deels, daarom krijgen ze hem meerdere keren. Mijn zoon had 1 enting gehad en hij was ontiegelijk ziek, maar de ka zei dat het zonder erger zou zijn geweest. Dat was 8 jaar terug.

    Maar het ging bij mij ook om mijn tweede, dan kan isoleren van andere kinderen nooit. En met de huidige niet vaccineren trend moet je ook voor tieners en straks volwassenen oppassen met je newborn..
     
  20. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.538
    11.096
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    De risico’s staan gewoon in de bijsluiter.

    Je kan van een prik behoorlijk ziek worden. En horror verhalen zijn natuurlijk overal te vinden.

    Maar even niet direct van het ergste uit gaan kan je er toch flink koorts van krijgen. Stijve arm, stuipen, extra vermoeid.
    Allemaal niet fijn als je zwanger bent.

    Ik heb ook wel gelezen van kindjes die binnen een week na de vaccinatie van de moeder ineens geen hartactiviteit meer hadden. Maar ik heb de wetenschappelijke onderbouwing daar nog niet van kunnen vinden. Dus of het gerelateerd is weet ik niet.
    Feit is wel dat in amerika, waar al heel lang zwangere vrouwen worden gevaccineerd) relatief meer still geboren kindjes zijn en zuigelingen sterfte. Toch is het niet heel makkelijk om met een vinger naar de vaccinaties te wijzen, armoede en gebrek aan medische zorg voor bepaalde groepen zal ook meespelen.
     

Deel Deze Pagina