Vaccinatie kinkhoest wel of niet?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Liyana89, 3 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.538
    11.096
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Je moet met heel de generatie 60+ oppassen die zijn als kind veel minder gevaccineerd dus dat geldt nu al.

    Nee dat is onzin. Na de prik is een kind beschermd maar enkel voor een korte periode. Het immuunsysteem van zo’n kleintje kan namelijk nog niet het optimale uit de prik halen op langere termijn. Daarom worden zuigelingen zo veel gevaccineerd.

    Verder heeft het kinkhoest element een maximale beschermingsduur van ongeveer een jaar. Om die reden krijgen veel kleuters alsnog kinkhoest net voor de herhaalprik van 4 jaar.

    Ik heb een aangepast programma gevolgd voor zoon. (Door een arts opgesteld) En juist omdat hij later is gevaccineerd vervielen een aantal prikken.
     
  2. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    De risico’s voor jezelf ja. Maar bij mijn weten staat er niets over de risico’s voor de ongeboren vrucht. Maar dat kan ik mis hebben.

    Nee zeker niet fijn, dan liever een pasgeborene die zichzelf (bijna) doodhoest :thumup:
    *sarcasm off*

    Wat mij betreft heb je nog steeds geen inhoudelijk zinnig antwoord gegeven op mijn vraag. Welk (onderbouwd) risico voor je ongeboren kind was voor jou de reden om niet voor de vaccinatie te kiezen?

    Zie trouwens ineens dat je kindje al uit 2014 komt. Was de kinkhoestvaccinatie voor zwangeren toen überhaupt al aan de orde of is dit een theoretische kwestie voor je...?
     
    Roodborstje2 en exciting vinden dit leuk.
  3. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Nou hier sowieso wél! Vorige keer ook gedaan. En zéker met mijn kindjes die in oktober geboren worden - precies als het kinkhoesttijd is. :|
     
  4. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.538
    11.096
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Haal vooral die prik. Gelukkig hebben zoiets als zelfbeschikkingsrecht.

    Aan elk medicijn/vaccinatie zitten risico’s. Omdat ze klein zijn wordt de prik als veilig aangemerkt. Aan een ieder zelf om de voors en tegen af te wegen. Het is een optie waar je gebruik van kan maken.

    Nee die prik was niet aan de orde, heb ik ook in de eerste post in dit topic gezet. Maar als ik nu zwanger zou zijn zou ik hem dus niet nemen.

    Ik zeg hier alleen neer wat mijn keus zou zijn als ander geluid voor iedereen die hem wel haalt.
     
    Whoopy en Marsepein vinden dit leuk.
  5. Imona

    Imona VIP lid

    8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Ik ga hem ook niet halen.
    Bij mijn zoon ook niet bekend, bij mij tenminste niet. Heb er naar gevraagd bij mijn vk en zij zeggen dat zij vinden dat er nog niet genoeg onderzoek is gedaan. Zij promoten het momenteel niet, maar als er naar wordt gevraagd geven ze wel de info.

    Ik heb besloten met mijn vk mee te gaan en de vaccinatie dus niet te gaan halen.
     
    Zoesje, Boordevol en Huismuisie vinden dit leuk.
  6. Marsepein

    Marsepein Fanatiek lid

    31 mei 2019
    1.411
    1.253
    113
    Vrouw
    Ook wij hebben besloten om het niet te doen. Aan de ene kant eng en loop je een risico maar aan de andere kant vind ik het ook een risico om er wel voor te kiezen. Een vaccinatie tijdens de zwangerschap vind ik niet niks, er is nog niet zo heel veel over bekend en ben bang dat ik het kindje toch iets afgeef wat later evt gevolgen met zich zal meebrengen.
    Blijft een moeilijke keuze en ieder moet doen waar die achter staat maar ons eigen gevoel zegt dat we het niet moeten doen en daar vertrouw ik op.
     
    Zoesje, Imona en Huismuisie vinden dit leuk.
  7. Boordevol

    Boordevol VIP lid

    26 jun 2009
    6.068
    4.178
    113
    Ik durf hem dus ook niet te halen. Bang voor eventuele gevolgen voor de baby. Er kan wel gezegd worden dat het niets doet maar dat kun je mijn inziens nooit 100% uitsluiten. Hoewel ik het idee van niks doen ook heel eng vind maar ik neem tijdens de zwangerschap liefst zo min mogelijk troep als nodig is (troep als in medicatie etc).
     
    Zoesje en Marsepein vinden dit leuk.
  8. conejita

    conejita Fanatiek lid

    14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    Ik heb het bij mijn zoontje niet gedaan. Een jaar daarvoor was zijn ouders zusje stil geboren (geen oorzaak gevonden) en ik was bang... Gewoon 't idee dat er ook andere stoffen worden ingespoten en in de buik kun je geen reactie zien.
    Nu bij zusje wel gedaan tijdens zwangerschap. Blijkbaar had ik toch wat meer vertrouwen. Speelt ook mee dat grote broer naar de opvang gaat dus ze komt veel meer in aanraking met virussen en ziektes via hem. Dus vond ik 't toch wel een goed idee.
     
  9. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Ik ga hem ook niet halen. Met het bureau overlegd en zelfs de zwangere verpleegkundige die onze dochter heeft gevaccineerd ging hem niet laten zetten.

    We hebben sowieso voor onze dochter een vaccinatieschema op maat laten maken en zijn iets later met vaccineren gestart.
     
  10. Marsepein

    Marsepein Fanatiek lid

    31 mei 2019
    1.411
    1.253
    113
    Vrouw
    Vind het stiekum ook wel eng hoor dat ik de vaccinatie niet neem met een herfstbaby maar aan de andere kant hebben mijn andere 3 kinderen hem ook niet gehad tijdens de zwangerschap (toen werd dat niet aangeboden).
    Laten we van het positieve uitgaan en die eerste 2 maanden zoeizo extra opletten met infecties en zoveel mogelijk uit de buurt van andere kindjes en mensen.
     
    Zoesje vindt dit leuk.
  11. Apie1

    Apie1 Niet meer actief

    Je noemt als feit dat in Amerika meer stil geboren kinderen ter wereld komen en dat de zuigelingensterfte hoger ligt. Daarbij stip je aan dat daar al veel langer in de zwangerschap gevaccineerd wordt. Maar weet je of deze twee opmerkingen enige relatie hebben tot elkaar? Anders insinueer je nogal wat. Stel dat iemand hier dit leest, om die reden afziet van vaccinatie, vervolgens een kindje krijgt dat verdrietig genoeg kinkhoest oploopt, en eraan overlijdt.
    Als je werkelijk vindt dat ieder voor zichzelf mag beslissen, laat dan dit soort ongefundeerde opmerkingen achterwege. Of zeg eerlijk dat het totaal niets met elkaar te maken hoeft te hebben, maar dat het jou persoonlijk bang maakt.

    Ik ben niet voor of tegen inenten. Ik zie dat in landen waar de vaccinatiegraad laag is, de kindersterfte hoog is. Dus aangepast op de gezondheid van onze kinderen halen wij de inentingen waarvan wij denken dat het hen beschermd. De verloskundige heeft mij verzekerd dat er in heel NL geen rapportage is geweest van een baby die kort na de vaccinatie geen hartslag meer had. Niet één! Dus als jij ergens cijfers hebt: laat ze maar zien. Plaats een link. En zo niet, hou het dan bij jezelf. Een mening. Meer niet.
     
  12. suikerklontje

    suikerklontje Fanatiek lid

    23 nov 2015
    1.116
    522
    113
    Ik ga de vaccinatie wel halen.
    Wij wonen net naast de biblebelt.
    Mijn oudste gaat vanaf september naar peuterspeelzaal, niet eerder op kdv geweest, dus zal sneller virusjes oppakken. Oktober ben ik uitgerekend, dus de baby zal nu wat sneller mee pikken.
     
  13. Eliesjee

    Eliesjee Bekend lid

    15 dec 2018
    926
    1.219
    93
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik ga hem ook halen, toevallig net een afspraak gemaakt voor volgende week vrijdag.
     
    Poolvos vindt dit leuk.
  14. Roodborstje2

    Roodborstje2 Fanatiek lid

    18 mrt 2015
    1.211
    981
    113
    Vrouw
    Z-Holland
    Kinkhoest komt best wel veel voor in Nederland. Veel volwassenen krijgen het en schuiven het af op stevige verkoudheid, omdat zij er meestal niet zo ziek van worden. Zo kan je baby heel makkelijk besmet raken. En voor baby’s is het ontzettend gevaarlijk. De risico’s van een vaccinatie zijn zo nihil, die wegen niet op tegen het veel grotere risico om kinkhoest op te lopen.
     
    Poolvos vindt dit leuk.
  15. Ibbeltje27

    4 dec 2017
    38
    2
    8
    Ik heb hem wel gehaald. Eind vorig jaar hebben zowel mijn partner als ik kinkhoest gehad. Drie maanden lang enorm gierend hoesten en daarbij gevoel te stikken, echt verschrikkelijk. Om deze reden dus wel de vaccinatie gehaald, dit gun ik niemand en vooral zo'n klein hummeltje niet.
     
  16. Dufel

    Dufel VIP lid

    10 sep 2014
    5.833
    1.469
    113
    Ik heb hem wel gehaald, en blij toe einde van mn zwangerschap bleek er op school van de oudste kinkhoest te heersen.
     
  17. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.538
    11.096
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik snap dat begrijpend lezen soms best lastig is. Maar probeer het toch maar eens voor je mij ongefundeerd van dingen gaat betichten.

    Maar ik zou graag van jou een link ontvangen dat het nemen van een vaccinatie 100% veilig is. Geen risico’s voor moeder en of ongeboren kind.
     
    Zoesje vindt dit leuk.
  18. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Ik ben nog aan het nadenken maar ik ben wel voorstander van vaccineren.
    Voor degenen die hem wel gehaald hebben: hadden jullie zelf nog bijwerkingen van de prik?
     
  19. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Ik heb hem gehaald, pro vaxxer hier XD Ik moet zeggen dat ik wel snap dat die kids 24 uur wat van de leg zijn. Ik was wat hangerig en had wat zelfmedelijden :) Pcm ingenomen en klaar. Ik had hem in mijn been laten zetten om spierpijn in mijn arm te voorkomen.
     
  20. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Edit edit....mijn ha had gewoon een consult gerekend zodat ik het vergoed kreeg en de vaccinatie is er bij mijn verzekering doorheen geslipt denk ik, of ik ben beter verzekerd dan ik dacht :) Maar mss dat je hem nu al via het RIVM krijgt?
     

Deel Deze Pagina