Zwanger en corona

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door oktober91, 28 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. oktober91

oktober91 Fanatiek lid

22 mei 2013
    1.121
    398
    83
    Ik kon zo 1 2 3 niet een topic terug vinden van iemand die corona heeft gehad in de zwangerschap en hoe dat verder verlopen is. Ik ben momenteel bijna 12 weken zwanger en positief getest. Sinds donderdag klachten van keelpijn, hoofdpijn en spierpijn en inmiddels ook enorm neusverkouden. Waar ik me vooral zorgen om maak is dat ik nog steeds af en toe koorts of verhoging heb. Nooit hoger dan 38.5. Verloskundige adviseerde gewoon paracetamol te gebruiken, daar was ik terughoudend mee vanwege het nieuws vorige week dat dat ook niet zonder gevaar is. Nu neem ik het toch maar af en toe. Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen die in de zwangerschap /rond dezelfde termijn corona hebben gehad en hoe je zwangerschap verder is gegaan, of het gevolgen heeft gehad. Ik weet dat de onderzoeken zeggen dat er niet bewezen verhoogde kans is op miskraam of afwijkingen maar toch blijf ik erg bezorgd.

2. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.008
    113
    Ik zou in je afweging met paracetamol ook de effecten van verhoging/koorts op een zwangerschap meerekenen.

Neem aan dat je niet over de dosering heen wilt gaan en bij voorkeur zo kort mogelijk inzet. Zeg maar normaal en weloverwogen bewust gebruik. Niet "kauw de strip weg op een dag".

Geloof niet dat t geregistreerd is en met een uitgebreide moderne studie opgevolgd, maar onder zwangeren is er al heel wat paracetamol weggewerkt sinds al heeeeeeel wat jaren.

Wat covid betreft, zelf geen ervaring maar de echoscopiste die wij spraken met de geslachtsecho (heeft ook een vk praktijk) had al heel wat zwangeren met covid gehad in verschillende stadia zwangerschap, aantal inmiddels toen ook bevallen en geen bijzonderheden.

Koorts is wel t voornaamste waar je op moet letten (en uiteraard moet t niet uit de klauwen lopen qua klachten), maar dat is niet anders dan elk andere infectie.

Miskraam risico was wat ik in verschillende studies las ook niet anders ten opzichte van de "normaal". Niet bij covid, ook niet bij vaccineren overigens. Her en der wordt er wel wat geopperd maar het is niet zo dat de cijfers opvallend omhoog schieten, maar daar zit wel de nuance onder dat individuele gevallen niet worden onderzocht, net zo goed als dat een evt. onderzoek na mk icm covid vermoedelijk ook niet met een sluitend antwoord komt, aangezien het vaker voorkomt dat er wat misgaat dat risico is ook aanwezig geweest voor covid.

Ik moest toen nog kiezen voor wel of niet vaccineren, zijzelf (echoscopiste) had eigenlijk geen enkele reden gezien in haar praktijk wat echt zorgelijk was en was om die reden dan ook erg terughoudend met vaccineren. Dus vrij vertaald, voor de kleine weinig issues te verwachten vanuit haar ervaring gezien. Toen was alpha nog wel de dominante vorm overigens.

Als je op google ACE2 en de placenta zoekt kom je ook nog wel een stuk tegen waar je misschien iets mee kan. Dat gaat er over wat covid voor reactie op de placenta kan triggeren, ik dacht dat die van Yale afkomstig was maar kan ook Oxford zijn geweest is alweer een tijdje geleden dat ik die had gelezen (en hij is knap pittig om te lezen).

Had gehoopt een studie van de hersenstichting te kunnen vinden, allicht dat longcovid wel een risico kan wezen. Voor jouzelf, bedoel ik dan ukkepuk schijnt dankzij de placenta (grotendeels) vrijgewaard te wezen. Maar die publicatie is nog niet gepubliceerd...althans vandaag gezocht maar niet gevonden.

3. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.091
    17.080
    113
    @Lisa280887 Had jij niet rond hetzelfde termijn covid? :)

4. vrouwvan

vrouwvan Fanatiek lid

26 dec 2015
    2.195
    1.242
    113
    Mijn zusje had vorig jaar corona met 17 weken, ze was er goed ziek van uiteindelijk getest in het ziekenhuis maar ze is niet opgenomen of enorm benauwd geweest. Eigenlijk vergelijkt zij het met een griep. Haar baby is uiteindelijk wel met 35 weken geboren maar dat had niks met covid te maken. Beterschap ts,

oktober91 vindt dit leuk.
  5. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Vriendinnetje van mij was halverwege de zwangerschap ook besmet. Maar heeft behalve een flinke verkoudheid weinig klachten gehad.

Maar dan nog loopt je wel serieus meer risico. Ben je gevaccineerd?

6. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.276
    28.367
    113
    Ik heb afgelopen week covid gehad (8ste zwangerschapsweek)
    Geen koorts gehad, wel gevoel van koorts. Daarnaast ook keelpijn en benauwd. Zeker het benauwde vond ik erg naar. Nou zit ik ook in het eerste trimester en buiten adem zijn is niet onbekend (hormonen en meer bloedaanmaak), dus wat precies covid is geweest en wat zwangerschap is ook wel lastig. Maar nu ik niet meer ziek ben voel ik me ook niet meer benauwd.

Waar je vooral voor uit moet kijken is de koorts. Ik zou daarom echt wel paracetamol slikken en niet je temp hoger dan 38 laten oplopen.

7. oktober91

oktober91 Fanatiek lid

22 mei 2013
    1.121
    398
    83
    Bedankt voor je uitgebreide reactie. Inderdaad denk ik dat paracetamol gebruik minder gevolgen heeft als koorts dat kan hebben. Ik gebruik het daarom alleen op momenten dat ik denk dat het echt niet anders kan.

Bedankt voor je verdere uitleg, goed om weer even de feiten die je eigenlijk wel weet van iemand anders te lezen.

8. oktober91

oktober91 Fanatiek lid

22 mei 2013
    1.121
    398
    83
    Wat bedoel je met, je loop serieus meer risico? En wat heeft de vaccinatie vraag daarmee te maken? Je bedoel dat zonder vaccinatie je ernstiger ziek kunt worden of dat het risico voor de baby groter is?

9. oktober91

oktober91 Fanatiek lid

22 mei 2013
    1.121
    398
    83
    Het is inderdaad ook vaak een gevoel van koorts. Ik meet het niet continu op, toevallig begin vd avond een x en toen had ik toch 38.3 zonder dat ik dat echt gemerkt had dus het is lastig voelen. Maar idd probeer ik dan toch maar PCM te slikken. Vervelend dat je ook corona heb gehad, ben je nu weer opgeknapt? Hoelang ben je ziek geweest?

10. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.276
    28.367
    113
    Een weekje maar gelukkig. Ik ben nu weer helemaal beter :)
    Mijn zoon heeft vanmorgen positief getest dus we mogen gezellig nog eens 10 dagen in quarantaine :cry:

11. Burb1988

Burb1988 Fanatiek lid

5 mei 2014
    1.974
    1.599
    113
    Hoi ik heb het maart 2020 gekregen, toen ik 10 weken zwanger was. Ik heb maanden in spanning gezeten...werd uiteindelijk een ziekenhuis bevalling dan waren er meer handen aan het bed..mocht het nodig zijn.

Nu genieten we van een blakend gezond en perfect meisje van 10,5ve maand.

Ik zou proberen te genieten van je zwangerschap, alhoewel de klachten vervelend zijn. Ik had toen ruim een week koorts..geen hoge koorts 38.3 met keelpijn etc

Zelf vind ik het verschrikkelijk dat ik door de zorgen niet kon genieten van dat kleine wonder. Tis mijn 3de meisje...maar toch

Hopelijk kun jij wel genieten de rest van je zwangerschap

12. Burb1988

Burb1988 Fanatiek lid

5 mei 2014
    1.974
    1.599
    113
    Ik werk zelf in de zorg overigens en tijdens de nachten was toen vaker paniek voor niks. Tot ik klachten kreeg...toen ik een week koorts had...wist ik het al. Ik kon gelijk meedoen met een test voor zwangere met covid...soort onderzoek panel.

13. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.008
    113
    Ugh...daar ben je dan weer lekker klaar mee. Krijg je t Passific Rim idee van: "Reset the clock!!!!"

Fijn als je een groter gezin hebt en men op interval elkaar volgt.

14. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

13 jan 2019
    5.072
    5.826
    113
    Vrouw
    Heey! Ik heb inderdaad covid gehad tijdens mijn zwangerschap! Ik had het met 20 weken, door een fikse uitbraak op mijn werk (basisonderwijs). Ik was niet gevaccineerd omdat het advies toen nog anders was tov zwangeren.

Hier verliep het gelukkig vrij mild. Vooral een fikse verkoudheid. Verloskundige zag toendertijd vooral ‘gevallen’ die mild verliepen! Sterker nog: ik was eerder genezen dan mijn vriend. Hij heeft nog steeds klachten van de nasleep en ik heb nergens last van. Denk ik. Want ben ook aan het ontzwangeren dus wat hoort bij wat? :roflmao:Ik had tot 8 weken na start ziekte nog last van vreselijke vermoeidheid.

De baby is helemaal gezond! De zwangerschap verliep dan ook gewoon goed. Ik kreeg vrij laat in de zwangerschap suiker, maar dat heeft niks te maken met de corona. Verder geen extra checks ofzo nodig gehad vanwege de besmetting.

Rot dat je positief bent getest TS! Ik hoop dat het voor jou ook mild verloopt en je verder een fijne zwangerschap hebt! Kleine mooie bijkomstigheid: je geeft de baby wel wat antistoffen mee tegen covid, als het goed is:)

15. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

13 jan 2019
    5.072
    5.826
    113
    Vrouw
    Moest je echt zelf iets doen hiervoor? Ik heb alleen toestemming gegeven aan de vk om mijn gegevens door te geven. Heb er nooit iets over gehoord verder.

16. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.276
    28.367
    113
    ja echt hoor... :(

17. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Je loop meer risico op een ernstig verloop. Daarom wordt
    Zwangere vrouwen geadviseerd zich te vaccineren. Dus als je gevaccineerd bent is de kans op een ernstig verloop wel kleiner.

18. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.062
    14.783
    113
    Vrouw
    Maar jij hoeft nu niet in quarantaine. Alleen jouw zoon en diegenen binnen het gezin die het nog niet gehad hebben.

Hier idd gehad. Duurde 4 weken voor de laatste uit quarantaine mocht. En hij had het niet eens gekregen. Bleef negatief testen.
    En de zoon die begonnen was was al weer na 1 week uit quarantaine, mocht toen gewoon weer naar school, werk etc. En wij maar wachten, wachten...

19. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Hier loopt ook een topic over

https://www.zwangerschapspagina.nl/threads/waarschuwing-voor-ongevaccineerden.717241/

20. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.276
    28.367
    113
    dat klopt maar ik kan natuurlijk nergens heen want ik kan mijn zoon niet alleen thuis laten. Hij is pas 4.

Deel Deze Pagina