vaccinatie tegen corona tijdens zwangerschap - Wat ga jij doen?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Mooiezomer, 5 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stokstaartje86

    Stokstaartje86 VIP lid

    4 jan 2013
    5.294
    1.767
    113
    Vrouw
    ik vind het ook apart want op de site van de rijksoverheid staat duidelijk dat zwangeren alleen met pfizer of moderna ingeënt moeten worden.
     
  2. siepel

    siepel Actief lid

    15 jun 2010
    417
    206
    43
    AZ is niet getest op zwangere vrouwen. Alleen de mRNA vaccins, dat zijn Pfizer en Moderna.
     
  3. siepel

    siepel Actief lid

    15 jun 2010
    417
    206
    43
    Nou vandaag in het nieuws dat er toch geen voorrang komt. Want persoonlijk uitnodigen gaat net zo veel tijd kosten als op jaartal. Tja als je er eerst zo lang over na denkt....
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  4. Orchid24

    Orchid24 VIP lid

    19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    klopt.. echt he.. en dan stond er in artikel bij goed gecommuniceerd met doelgroep.. uhmm??
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  5. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Ik ga het niet doen. Eerst wel het afgeraden, toen opeens niet meer afgeraden. Maar ook niet per se aangeraden. Zeker nu de komende periode dichterbij de bevalling komt, hoe minder ik geneigd ben om hem te halen. Je wil echt niet met bijwerkingen de bevalling in gaan. Als zwangere vrouwen nou landelijk worden opgeroepen vind ik het een ander verhaal. Maar er is mij nog te weinig bekend.

    Overigens ben ik absoluut voor het rijksvaccinatie programma hoor en de kinkhoest vaccinatie heb ik ook gehaald. Maar met de Covid-19 prik. Ik weet niet. Ik weet er nog zo weinig vanaf.
     
  6. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    En het zit me ook niet lekker dat de medische wereld ook verdeeld is. Ik heb het idee dat als ik het de gynaecoloog, huisarts, verloskundige of assistent spreek, ze allemaal wat anders zeggen. Dat zit me ook dwars. Overigens steeds meer mensen om me heen die de vaccinaties hebben gehad (of reeds de eerste) dus het 'gevaar' om me heen wordt ook steeds beperkter natuurlijk.
    Hoe het zit na de zwangerschap weet ik nog niet. Mijn jaartal is in elk geval voorlopig nog niet aan de beurt.
     
  7. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.820
    14.153
    113
    Hier voor '85 dus die komt weldra bovenzetten. Maar die "goede communicatie" is werkelijk waar een grote farce. Heb op twitter de nvog (die met dat voorstel kwamen om zwangeren te vaccineren) of ze geen webinar kunnen houden ofzo, want de informatie is echt drama en je beslist wel voor 2.

    VK wist nog net dat ze met voorrang bezig waren maar inhoudelijk stopte het verder ook compleet. (Hebben er 3 gesproken, ze rouleren bij ons) Klinisch geneticus had ook geen idee.

    RIVM heeft amper wat op de website, GGD verwijst naar huisarts. Huisarts verwijst naar GGD/RIVM/vk.

    En dan op je formulier moeten neerzetten dat je t al of niet hebt besproken met je vk. Ehm, geloof dat in de huidige stand van informatie ik beter met mn spiegelbeeld in overleg kan gaan. Vind het zwaar ontoereikend in elk geval (ook qua beschikbaarheid (en dan leesbaar)).

    Ik neig naar ja overigens, maar heb een bloedhekel aan leugens.
     
    Orchid24 vindt dit leuk.
  8. annabel10

    annabel10 Actief lid

    28 dec 2010
    447
    44
    28
    Gisteren bij de verloskundige geweest en die wisten dit dus niet eens. Ik heb het ze uitgelegd.


    Ik laat het eerst zo, maar moet nog wel bellen met de ggd, hoe ik dan de uitnodiging krijg voor tweede prik na de zwangerschap. Eigenlijk is het wel raar, want als zwangere heb je verhoogd risico en ik heb hem vanwege mijn werk, maar degene die ik gekregen heb mag niet, maar een andere krijg je ook niet.
    Misschien bijt dit elkaar ook wel, dat weet ik ook niet. Dat je geen verschillende vaccins kunt krijgen
     
  9. Orchid24

    Orchid24 VIP lid

    19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Ik denk inderdaad dat er niks duidelijk is over 2 verschillende vaccins door elkaar gebruiken is en dat ze het daarom afraden. AZ is een ander soort vaccin dan pfizer/moderna misschien daarom. Maar ik vind het ook raar, maar wat ik gisteren uit het nieuws eigenlijk begrijp is dat wij wel degelijk inderdaad “prioriteit” zijn maar omdat het tempo zo hoog ligt nu dat het geen zin meer heeft. Eer dat wij de prioriteitsuitnodiging krijgen dan zijn we misschien al aan de beurt. Maarja dat krijg je als ze dus al weken doen over een advies uitbrengen..
     
  10. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Orchid24, Vero0504 en 2jongensmama vinden dit leuk.
  11. MickeyM

    MickeyM Lid

    11 mei 2020
    35
    23
    8
    Vrouw
    Ik ben nu 36 weken en met dit tempo bijna aan de beurt, zo in week 39... Vind het heel lastig, het lijkt me niet fijn om vlak voor/ rond/ na de bevalling een prik te krijgen met evt koorts etc. Maar het zou jammer zijn als je daardoor achteraan in de rij moet sluiten en pas na de zomer weer een kans krijgt. Niemand kan ook vertellen hoe dat in zijn werk gaat en of je 1,5 maand later “mag.” Weten jullie dat?
     
  12. Orchid24

    Orchid24 VIP lid

    19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Je kan misschien wel later inplannen, mijn ouders konden pas 2/3 weken later überhaupt pas in de buurt terecht. Dus ik denk dat je ook over 6 weken bv kan plannen en anders kan dat misschien wel telefonisch als dat online niet lukt. Ik zou het gewoon even vragen
     
  13. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Ik kom ook hier even kijken. Heb net positief getest en de oploop ziet er goed uit dit keer

    Verwacht dat ik volgende week aan de beurt zal zijn om een afspraak te maken

    de Nvog zegt het volgende:
    Hoewel de werkgroep bij voorkeur vaccinatie na het 1e trimester voorstaat, ziet zij vooralsnog geen bezwaar tegen vaccinatie in het 1e trimester en neemt zij aan dat toediening in deze fase van de zwangerschap ook veilig is.

    Nogal een gemixte boodschap. ‘Neemt zij aan dat’ vind ik nou niet echt een goede onderbouwing

    Daarnaast heb ik in het verleden een trombose been gehad.

    ik ben erg voorstander van vaccinatie, zou hem in 2e trimester zo nemen. Maar vind het nu geen automatisme

    heeft iemand mogelijk nog wat links naar wetenschappelijke info/onderzoeken?

    en hebben jullie goede info gekregen van gynaecoloog bijvoorbeeld? Ik heb ook een internist. Mogelijk dat ik met beide een counseling aan ga vragen om te bespreken.

    het komt allemaal precies bij elkaar nu
     
  14. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ik blijf twijfelen. Huisarts en vk zeggen hetzelfde: we nemen aan dat.... maar niks is zeker.

    ik heb de huisarts gevraagd hoe het werkt wanneer ik hem nu oversla. Of ik hem dan later alsnog kan nemen, snel na de bevalling. Als ik binnen het halfjaar na de besmetting de prik krijg hoef ik er maar 1. En die verloopt een maand na uitgerekende datum. Wat is nou wijsheid he?

    Ik heb nu wel verlof. Dus het grootste ‘gevaar’ is nu weg.
     
  15. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.845
    3.619
    113
    Mijn VK en gyn waren duidelijk: niet in eerste trimester doen. Pas vanaf 13 weken. En geen Janssen. Ik krijg hem maandag via werk. (Moderna). Vorige prikronde nog overgeslagen vanwege termijn, nu wel mee kunnen doen.
     
    Vero0504 en Do1981 vinden dit leuk.
  16. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.845
    3.619
    113
    Ik zou er vanuit gaan dat je dan je besmetting niet meer kunt gebruiken voor maar 1 prik nog. Na je bevalling heb je ook wel wat anders aan je hoofd ;).

    Ja wat wijsheid is kan je alleen zelf beslissen.

    Ik zou het wel doen. Ik denk dan, a als de vaccins lange termijn effecten hebben, heeft corona dat ook. De eiwitten van mRNA komen niet door je placenta, dus alleen de antistoffen die je bij een besmetting ook doorgeeft. Dus als er lange termijn effecten zijn, zijn die er ook van een corona besmetting. Zou dan denk ik zelf denken, dan nu nog 1 prik en dan ben ik voorlopig beschermd (en de baby ook).

    Maar jij bent niet ik. Het moet echt voor jezelf goed voelen. En hoewel ik het wel spannend vind , sta ik er voor 100% achter zonder twijfel. Dat is wel belangrijk.. dat je er geen spijt rondom voelt. Bij zoveel twijfel als jij hebt zou ik het denk ik niet doen en na de bevalling gewoon evt ,2 prikken halen.

    Edit: je bent gewoon al 34 weken! ♥️ Hoe voel je je?
     
  17. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    dank voor je reactie meid.
    Toch interessant dat zij dat ook zeggen. Ik neig daar zelf ook naar, maar het komt niet overeen met het nvog advies
     
  18. MickeyM

    MickeyM Lid

    11 mei 2020
    35
    23
    8
    Vrouw
    Mijn gynaecoloog zojuist gevraagd en die was kort en bondig: zodra je de kans krijgt gelijk doen, ook al is het vlak voor de bevalling.
     
    Vero0504, 2jongensmama en Orchid24 vinden dit leuk.
  19. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Gisteren aan mijn ziekenhuis voorgelegd en zij adviseren weer om het niet in 1e trimester te nemen. Tenzij je andere risico factoren hebt. Toch een academisch ziekenhuis, vind het zo gek dat het advies niet eenduidig is.

    Ik ben in principe aan de beurt om een afspraak te maken, maar ga toch wachten tot na de 12 weken
     
    Asil, 2jongensmama en Vero0504 vinden dit leuk.
  20. Heidezicht

    Heidezicht Fanatiek lid

    20 jul 2020
    1.206
    1.156
    113
    Vrouw
    Ik heb net voor ik zwanger werd de 1e gehad (Pfizer), de verloskundige zegt; 2e gewoon nemen. Had je de 1e nog moeten hebben hadden ze geadviseerd te wachten tot na het 1e trimester, maar omdat ik de 1e al gehad heb (en geen bijwerkingen had) adviseren ze om de 2e gewoon te nemen over 2 weken. Ergens vind ik het wel spannend, maar aan de andere kant weet ik ook mensen die hem gehad hebben zonder dat ze wisten zwanger te zijn en dat is ook goed gegaan. Plus dat ik denk dat de medische wetenschap wel zo ver is dat ze een redelijk gefundeerde uitspraak kunnen doen. Ze adviseren niet voor niets bepaalde vaccins wel en anderen juist niet.
     
    2jongensmama vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina