Ik twijfel ook nog, voor mezelf zou ik het niet willen maar voor de grootouders zou ik het wel doen. Moet zeggen dat ik nog geen enkel geval heb gezien in mijn omgeving dat er meer dan een verkoudheid door had dus dat speelt ook een rol en ik zelf nooit griep o.i.d. heb gehad...maar als ik dan jullie verhalen lees (vind het wel echt frappant dat wij dan zulke milde casussen hebben) dan denk ik weer, tja wie zorgt er dan voor mn kids mocht ik er wel erg ziek van worden. Plus dat ik ook wil dat we terug naar "normaal" gaan. Om het niet te doen zijn de overwegingen dat de lange termijn effecten niet bekend zijn en heeft het wel zin als er telkens nieuwe varianten opduiken en ergens ook een beetje antroposofische instelling dat ik denk dat het bij de natuur hoort epidemieën maar dat is een zeer impopulaire mening . Ik heb mijn kinderen overigems wel laten vaccineren omdat de angst voor wat er kan gebeuren mochten ze dktp/bmr krijgen groter is dan de angst voor de bijwerkingen..maar ja dat zijn vaccins die al 50 jaar worden gegeven.
Ik denk, bij twijfel nog niet doen. Ze weten inmiddels wel hoe de vaccins geproduceerd worden dus je kunt echt wel wat krijgen als je nog wil wachten.
Gebeurt niet vaak maar hierin ben ik het volledig met je eens. Dit is ook de reden waarom ik me laat vaccineren.
Herkenbaar hoor. Ik neigde een hele tijd naar nee. Maar de laatste maanden heb ik enorm getwijfeld. Ik vind beide kanten wel plus en minpunten aan zitten. Uiteindelijk heb ik inmiddels de eerste dosis er in zitten. Volgende week nr. 2 (Pfizer) Ik doe het niet omdat ik bang ben om ziek te worden, ik doe het meer voor de andere kwetsbare mensen. En ook een beetje uit 'angst' ik woon in het caribisch gebied, orkaanseizoen staat voor de deur, wat als er weer een grote orkaan het eiland over gaat en er daarbij een enorme uitbraak is. De gevolgen zullen niet te overzien zijn. Nou ja dat dus.. Maar eerlijk is eerlijk met prik nummer in twijfelde ik alsnog. Ik ben hem gewoon in een impulsieve bui gaan halen (je kan hier gewoon naar een community centre om hem te laten zetten)! En weet je, ik leef nog. Haha. Dus nr. 2 ga ik ook halen. Mijn man is volledig gevaccineerd. Ik wil ook gewoon weer terug maar normaal.
Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen zich laten inspuiten met een zeer beperkt onderzocht product waarvan de lange termijn effecten onbekend zijn. Dasrnaast zijn er vele wetenschappers op tegen en met een beetje zoekwerk zijn er echt veel kundige mensen die enorm waarschuwen voor dit product. Dat dit niet op TV of in de krant komt moge duidelijk zijn in de tijd waar censuur hoogtij viert. Daarnaast is er laatst een studie geweest wat de effectiviteit van het vaccin (wat na de studies binnen de studiegroep gezet werd op 90% en 95%) voor de gehele populatie uitkomt op minder dan 1% voor alle spuiten. Blijkt dus dat een prik totaal zinloos is en niemand weet wat het op lange termijn voor je zal doen. Dus ookal was ik zeer zwak, oud, etc. Ik zie het als mijn morele plicht bij de controle groep te blijven. En met de informatie die ik heb gelezen en gezien welke de gevaren en onzekerheden ervan blootleggen kan ik mij niet meer voorstellen dat iemand dit laat prikken. En dat er zo makkelijk gedaan wordt over een prikpas om vrijheden te genereren kan ik ook met mijn pet niet bij. De hele bevolking inspuiten met een experiementeel goedje en anders mag je niet reizen. Dat is niet eens meer verdekt medisch facsisme, dat is gewoon open en bloot het uitoefenen van dwang en drang wat absoluut de neurenberg code overschreid in hoofdletters. Wat jullie doen moet je zelf weten maar ga er maar vanuit dat de beerput nog open gaat.....
Ik geloof helemaal niet in deze theorie. Alsof alle wereldleiders aan tafel gaan zitten om de wereld in hun macht te krijgen door een virus de wereld in te gooien en daarna iedereen te moeten vaccineren. Geloof zeker dat er goed onderzoek naar is gedaan en dat de lange termijn effecten nog niet bekend zijn is voor mij een reden om de kinderen niet te vaccineren. Voor mezelf maak ik me daar geen zorgen over dus vrijdag gaat de 2e astracenica erin.
Niet in zoveel woorden. Maar bij teksten als Krijg ik toch echt de kriebels van. Btw over dit stukje: Als je heel simpel kijkt naar aantallen besmettingen en opnames per leeftijdsgroep dan zie je dat deze scherp dalen vanaf het moment dat de betreffende leeftijdsgroep gevaccineerd wordt. Ja er zijn incidenteel nog uitbraken in verpleeghuizen. Maar dat zijn er veel minder dan voor vaccinatie. En de patiënten worden veel minder ziek. Dat zijn gewoon keiharde bewijzen dat vaccinatie werkt.
Ik hen dit niet verzonnen hoor. Ik zal eens kijken of ik de bronnen bij elkaar krijg. En dat er geen kritische experts op TV of in de krant zijn is toch op zijn minst zeer opmerkelijk te noemem. Hoor en wederhoor is hier gewoon niet uitgevoerd. sterker nog in Duitsland worden Artsen, Rechters en Advocaten met een kritische nood getreitert, opgepakt, uit hun ambt gezet of door een schandaaltje door het slijk gehaald.... dat is gewoon heel opmerkelijk. En over de hele wereld worden kritische artsen weggezet als complotgekkies, anti vaxx etc terwijl ze gewoon hun twijfels uitspreken. Dat is de kracht van de gekochte media....en er is zoveel bewijs wat niet getoont wordt op de grote kanalen. Wiens brood men eet diens woord men spreekt.
Ik beweer ook niet dat de vaccinaties niet werken. Mij ging het er om dat @Ally2020 aangeeft er een heel slecht gevoel bij te hebben hoe het nu verloopt wat betreft vaccineren. En dan wordt er gereageerd met: ik geloof niet in deze theorie, met daarna een verhaal over wereldleiders die het coronavirus bedacht zouden hebben. Die ‘theorie’ werd helemaal niet benoemd, ook niet met andere woorden vind ik. Maar uiteraard is iedereen vrij dingen op haar eigen manier te interpreteren.
https://www.thelancet.com/journals/lanmic/article/PIIS2666-5247(21)00069-0/fulltext het andere artikel komt uit een blad waarvoor een abonnement nodig is. in deze video vanaf 1 uur 26 bespreken ze dit onderwerp https://thehighwire.com/videos/the-definition-of-a-bio-weapon/ (ik kan de hele uitzending wel aanraden).
Ben blij te lezen dat ik niet de enige ben met twijfels. Ik heb niet zo heel veel last van druk vanuit de familie, al zei m'n schoonmoeder laatst heel stellig ''wie zich niet laat vaccineren en op de eerste hulp terecht komt mogen ze wat mij betreft dood laten gaan''. Heb maar wijselijk even niks gezegd Voor de rest wel veel familieleden die heel blij zijn dat ze zich kunnen laten vaccineren nu. Waaruit ik eigenlijk een beetje proef dat ze het fijn zouden vinden als anderen dat ook doen, maar wellicht is dat puur m'n eigen invulling... Mijn twijfel zit 'm vooral in: - ik wil me WEL laten vaccineren, omdat ik de zwakkeren in de samenleving wil beschermen. - ik wil me NIET laten vaccineren, omdat ik vind dat het middel nog te kort bestaat om goed de lange termijn effecten te kunnen inschatten. Een super dubbel gevoel dus en ik weet het gewoon ECHT niet!!! Maar ja.. moet binnenkort wel echt een keus gaan maken, want de dag dat voor mij de uitnodiging op de mat zal vallen komt ook steeds dichterbij........
Dit vind ik dus echt moeilijk om te lezen. Je moét binnenkort helemaal geen keuze maken alleen omdat je de uitnodiging krijgt. Neem de tijd die jij nodig hebt. Later vaccineren kan altijd nog maar je kan de vaccinatie niet meer ongedaan maken als het eenmaal is gezet.
dit vind ik echt de domste video ooit....een mooi verhaaltje voor het slapen gaan zonder een enkele verwijzing naar de studiesdie zijn gedaan. Triest gewoon....
https://www.parool.nl/wereld/nieuwe-studie-bewijst-vaccinatie-voorkomt-overdragen-coronavirus~b7cadeb1/ Die video is best een aanrader als je eens goed wil lachen. Ik heb niet alles bekeken. Daar heb ik het geduld (en zin en tijd) niet voor. Maar is gewoon wappie-bullshit over dat corona een bio-wapen is. Sure
Ik heb toen de eerste berichten over de vaccins kwamen, wel getwijfeld. Maar inmiddels ben ik om. Ik heb veel gelezen en weet nu meer over vaccins in het algemeen en over de coronavaccins in het bijzonder. En we weten inmiddels ook meer over Covid19 en long-covid. "We" weten overigens nog lang niet genoeg. Waarbij ik met we niet per se ons op dit forum bedoel, maar in zijn algemeen. Ook wetenschappers zelf geven dit aan. Het virus en de ziekte bestaan pas anderhalf jaar. Dat is relatief kort. Met name over long-covid is nog te weinig bekend. Maar ook de vraag waarom sommige mensen zo ernstig ziek worden en anderen nauwelijks klachten ervaren, is nog niet beantwoord. Er tekenen zich risicogroepen af, maar dat verklaart nog niet alle ernstig zieken. In reactie op @Ally2020; ik weet dat er wetenschappers zijn die waarschuwen tegen dit vaccin. En die hoor je inderdaad veel minder dan de wetenschappers die er voor zijn. Jij verklaart dit vanuit censuur. Ik heb de indruk dat de echte wetenschappers die tegen het vaccin zijn, sterk in de minderheid zijn. Het merendeel van de ter zake kundige wetenschappers, ziet vaccineren juist wel als uitweg uit deze pandemie. Nu ben ik me ervan bewust dat het voorkomt dat het juist de minderheid was die gelijk heeft. Dus ik zal niet zeggen dat je altijd de mening van de meerderheid van de wetenschappers moet volgen. Maar in dit geval, vertrouw ik toch op die meerderheid; alle wetenschappers kunnen in principe beschikken over dezelfde gegevens, want de onderzoeksgegevens worden steeds gepubliceerd voor peer-review. Dit komt zeker niet alleen uit één hoek. Er wordt onderzoek gedaan in verschillende landen, met verschillende politieke structuren. De onderzoekers hebben de ene keer een commerciële achtergrond vanuit de farmaceutische industrie en de andere keer zijn het mensen van universiteiten of overheidsinstanties. De achtergrond van de onderzoekers is dus zeer divers. En op basis van al die verschillende onderzoeken door mensen met allemaal verschillende achtergronden, komt de meerderheid van de (relevante) wetenschappers wereldwijd nu tot de conclusie: ondanks alle vraagtekens, lijkt vaccineren nu beter dan niet vaccineren. Daarom durf ik nu wel op dat meerderheidsstandpunt te vertrouwen. Betekent dat dat ik 100% zeker weet dat geen addertjes boven het gras gaan komen over 5 of 10 jaar? Nee. Dat weet namelijk niemand. Maar ik denk wel dat de kans dat er negatieve gevolgen zullen zitten aan massaal vaccineren, kleiner is dan de kans dat we nog lange tijd met negatieve gevolgen zitten als er niet gevaccineerd is. En nog even voor de duidelijkheid; als het gaat over kansen, gaat het eigenlijk nooit over 0% of 100%. Veel mensen hebben de neiging het zo zwart wit te interpreteren. Maar dat is niet zo. Het is in beide gevallen (wel massaal vaccineren of niet massaal vaccineren) best mogelijk dat we over 5, 10 of 20 jaar ontdekken dat we in een situatie terecht zijn gekomen die negatief is en die we niet wilden. Maar ik denk echt dat de kans op ellende groter is als we niet vaccineren. Dan stort uiteindelijk de zorg in, de economie gaat er aan, het onderwijs blijft onder druk staan etc etc. Ik zie in vaccineren een uitweg om dat te voorkomen. En de voorspelde negatieve effecten van vaccinatie op lange termijn in mijn ogen zeer klein zijn. Er zijn namelijk in het verleden maar zeer zelden negatieve lange termijn effecten zichtbaar geweest bij vaccins. Bijwerkingen treden op in de eerste dagen na vaccinatie. Niet pas maanden of jaren daarna. Het is inmiddels al maande geleden dat de eerste mensen zijn gevaccineerd in de testgroepen. Als die bij bosjes dood neervallen als ze alsnog besmet raken, zouden we dat al gaan zien en horen.
Ik ging net vrij lang in op een eerder bericht over de mening van wetenschappers. Dat speelt natuurlijk ook wel een rol bij mijn keuze. Maar er zijn ook meer persoonlijke afwegingen: - Eerst (een jaar geleden) dacht ik nog dat covid19 bij mij wel zou meevallen. Dus laat het me maar krijgen, dan heb ik daarna natuurlijke afweer. Van dat idee ben ik wel terug gekomen. Er zijn me te veel mensen van mijn leeftijdscategorie (en dan voornamelijk vrouwen) die weliswaar niet heel ziek zijn geweest, maar wel lang klachten blijven houden die hun leven flink beperken. Daar pas ik voor. Ook is inmiddels duidelijk dat soms ook mensen die niet in een risicogroep vallen, toch zeer ernstig ziek worden. Het is (nog) niet te voorspellen voor wie dat dan geldt. Dus mijn eerdere 'als ik het krijg, dan krijg ik het' is inmiddels wel gedraaid naar: 'ik krijg het liever niet.' - Vaccins geven risico's op bijwerkingen. Maar terugkijkend naar decennia 'moderne' vaccins, kun je wel concluderen dat bijwerkingen optreden in de eerste uren / dagen na vaccinatie en niet pas maanden of jaren later. De bijwerkingen zijn dus al bekend, want de vaccins zijn als maanden getest en inmiddels al maanden in gebruik. Over allerlei nog onbekende 'lange termijn effecten' waar sommige mensen bang voor zijn, maak ik me dus totaal geen zorgen. Zeker niet bij AZ en Janssen, die gebaseerd zijn op inmiddels traditionele vormen van vaccineren. Ook bij Pfizer en Moderna lijkt die kans zeer klein te zijn, omdat het vaccin zeer snel afgebroken wordt. Maar daarin moet ik critici gelijk geven: echt zeker weet je dat natuurlijk pas als je de mNRA vaccins ook een flink aantal jaar gebruikt. Mijn weerwoord: dan moet je ze dus wel gebruiken om daar achter te komen. Want om vooruitgang mogelijk te maken, zul je moeten testen. We wisten ook pas zeker dat het menselijk lichaam snelheden van 40 km/u prima kon weerstaan, toen we daadwerkelijk met stoomtreinen gingen rijden. Op mijn argument 'je zult toch moeten testen om erachter te komen' zal overigens het weerwoord zijn: maar dat hoeft niet zo massaal. En dan kan ik alleen maar zeggen: touché. Ook op de redenatie 'prima dat ze testen, maar niet op mijn lijf' kan ik alleen maar zeggen: gelijk heb je. Maar voor mij persoonlijk dus: op basis van wat de meerderheid van de wetenschappers op dit gebied ons nu vertellen, schat ik de kans op lange termijn bijwerkingen zo klein in, dat ik het wel aandurf. - Dan de korte termijn bijwerkingen, want die zijn er ook. De meest voorkomende vallen in de categorie 'vervelend zeg'. Spierpijn, hoofdpijn, paar dagen niet lekker, weekje moe etc. Erg lastig, maar als ik voor mezelf de afweging maak: liever deze bijwerkingen dan het risico op een heftige reactie op corona of het risico om long-covid op te lopen. - Ernstige bijwerkingen op korte termijn: dat is mijn grootste twijfelpunt. Die kans is zeer zeer klein, maar niet 0%. Dus waarom zou ik dat opzoeken? Ik doe er veel aan om corona te vermijden, zodat ik uit die hoek minder risico loop op ernstige klachten. Waarom zou ik dan met een vaccin wel bewust een risico opzoeken, hoe klein ook? En dan wordt er wel gezegd 'de kans dat er iets mis gaat is kleiner dan bijv. trombose na een vliegreis'. Nou, ik heb me voorgenomen om nooit meer te vliegen, dus die gaat voor mij niet op. Maar even verder zoekend: de kans om echt ernstige bijwerkingen op te pakken van een vaccin (en met echt ernstig doel ik op doodgaan of blijven letsel) is ook kleiner dan de kans op ernstig letsel als je je in het verkeer begeeft. En dat doe ik niet alleen voor noodzakelijke dingen, maar ook voor pret-reisjes. Kennelijk is dat dus voor mij een acceptabel risico, als er maar iets tegenover staat. Namelijk naar mijn werk kunnen, naar de stad gaan, naar familie en vrienden etc. Het vaccin levert mij ook voordelen op. Hoe meer mensen gevaccineerd zijn, hoe meer de ziekenhuisbezetting daalt en hoe meer er weer open kan. Winst. Maar ook los van de officiële regels: met een groepje gevaccineerde mensen bij elkaar, durf ik wel af te spreken zonder dat ik op afstand let. Dus als ik straks ben ingeënt en de rest van mijn familie ook, gooien wij binnenhuis de afstandsregel al overboord. Ook winst. Daar heb ik dat zeer kleine risico wel voor over, net zoals ik het zeer kleine risico op een ernstig auto-ongeluk voor lief neem, als ik met mijn gezin een leuk dagje weg ga.