Ik vind deze site echt wel tof voor adviezen enzo. Maar je kan je erdoor ook wel zorgen maken hoor Opeens zijn hier plots zoveel threads over wat kindjes van ... maand al kunnen. En dan denk ik: goh, die van mij kan dat allemaal niet hoor. En i dacht dat hij wel redelijk bij de pinken was... Hij kan zich dus bijvoorbeeld nog niet omrollen: doet geregeld pogingen, maar lukt niet (meer). Hij heeft het een paar keer per ongeluk gedaan;maar dat is dus weer een tijdje geleden. In elk geval: zorgen maken doe ik mij dus niet echt, maar ik lees hier volgens mij gewoon enkel reacties over superbabies
hahahaha dat is altijd het slechte van een forum. je kan er behoorlijk onzeker van worden, maar elk kindje ontwikkeld zich anders , het ene kindje praat op zijn eerste en de andere loopt op zijn eerste. gewoon lekker laten gaan. donique tilt pas net haar hoofdje op. ieder kindje zijn haar eigen tempo toch?
Ik zat ook met verbazing te kijken wat sommige kinderen van dezelfde leeftijd als mijn zoontje al kunnen, maar ik ga me er niet druk om maken. Hij is vrolijk, allert en groeit goed en of hij nou snel of langzaam is met sommige dingen, ik ben sowieso trots op hem.
Moet je je niks van aantrekken. Ieder kind doet het op z'n eigen tempo. Ik zie hier thuis ook verschil tussen Liene en Tisse. bijvoorbeeld Liene heeft nooit veel gebrabbeld of gelachen, Tisse doet dit wel veel.
Als je twijfelt over de ontwikkeling van je baby, dan kan ik je adviseren om dat te bespreken bij het cb. Jaja, soms word je vrolijk van een bezoekje aan het cb. Na alle berichten op het forum en in mijn omgeving over kruipen, staan en-weet-ik-niet-wat-nog-meer over wat een baby van zeven maanden zou kunnen, heb ik het eens met het cb besproken. Daar ben ik erg gerust gesteld, mijn kindje blijkt zich uitstekend te ontwikkelen en op het gebied van hand-oogcoördinatie en fijne motoriek zelfs vóór te lopen. Alleen, dat valt net wat minder op dan de ontwikkeling in de grove motoriek (bijv. twee blokjes tegen elkaar kunnen slaan, valt minder op dan kunnen kruipen). Mijn tip dus: probeer op alle ontwikkeling van je kindje te letten, en niet alleen op dat rollen/kruipen/staan/etc.
Dat bedoel ik nu ook wel een beetje: ik vind dat ons mannetje zich zeer normaal ontwikkelt en op Kind & Gezin (= cb in België) zeggen ze ook dat alles goed is hoor. Maar ik vind bij het lezen hier dat er precies zoveel babies zijn die enorm voorlopen om het zo maar te zeggen. En wat dat omrollen betreft, hij probeert wel hoor, maar zijn onderste armpje zit altijd in de weg . Maar echt ongerust ben ik dus niet, want hij kan al redelijk wat hoor, alleen dat omrollen; dan heb je echt zoiets van: "allez, hup, draai dan", snap je
Ik heb ook een 'gemiddeld' kind, lekker boeiend Hij ontwikkelt zich goed en is ook nog eens de allerliefste, dus wat wil je nog meer . Uiteindelijk leren ze alles echt wel hoor.
heey meid Ik werk al 7 jaar in de kinderopvang en het komt vaker voor dat kindjes dat met 6 maanden allemaal nog niet kunnen dan wel hoor! Het is wel leuk al die gemiddeldes, maar elk kind is anders. En je kunt ze niet met elkaar vergelijken. Jou kindje is misschien niet zo snel met omrollen e.d. maar vast wel weer ergens anders heel snel in. Misschien dat hij heel goed kan brabbelen En uiteindelijk leren ze het allemaal! xx
Ach, als hij 12 is loopt hij en praat hij en als ie 18 is wil die misschien het huis wel uit. Tot die tijd gewoon genieten
Dat heb ik dus ook! Bij mijn eerste liet ik me helemaal gek maken door al die 'superverhalen'. Doordat mijn zoontje twee maanden te vroeg was geboren, was hij niet de snelste baby... En als je dan al die verhalen hoort en leest wat andere kindjes al kunnen, dan begin je weleens te twijfelen. Nu bij de tweede had ik me voorgenomen om me niet gek te laten maken. Ieder kindje ontwikkelt zich immers op zijn eigen manier en inderdaad als ze 18 zijn, zullen ze vast wel kunnen lopen/ praten/ en alles wat de andere kids ook kunnen . Maar ook nu heb ik er wel moeite mee hoor! Mijn zoontje is ook 6 maanden en draait ook nog niet (bewust). En als je dan leest dat er kinderen zijn die al meer kunnen, dan moet ik weleens slikken. Maar aan de andere kant; iedereen wil toch lekker opscheppen over zijn/haar kind. En dan vertel je alleen de mooie dingen! (ik vertelde ook heel trots aan iedereen dat Thijs vanaf twee weken al doorsliep... . En ach, dat hij dan nog niet rolt, zit, kruipt, staat, maakt helemaal niets uit. Ik ben toch hartstikke trots op mijn kleine jongen(s)!
Can is nu 6 en een halve maadn en hij kan nu net omrollen maar bijvoorbeeld nog echt niet zelf zitten hoor, best lastig met het eten, maar ja, ik heb zoiets het komt vanzelf. Ik maak me echt geen zorgen, ik heb nog niet veel volwassenen gezien die nog niet konden lopen of zitten.. het komt allemaal vanzelf.
Laten we ons toch niet de kop gek laten maken door die 'superbaby's'...Elk kind groeit en leert in zijn eigen tempo. Ons ventje is een hele normale baby. Hij is wat kleiner en lichter dan gemiddeld, hij is met 11 maanden maar 9 kilo en 73 cm. Maar hij ziet er goed uit en is vrolijk, dus ik vind het prima... Hij is qua grove motoriek 'op schema' maar zeker niet supersnel. Hij kan goed kruipen, loopt langs de tafel enzo en begint nu met 'overpakken'. Maar ik zie hem echt nog niet een, twee, drie zelfstandig lopen hoor! Maar hij heeft bijvoorbeeld veel moeite met stukjes eten (brood eten vraagt hier dus heel veel geduld) en kauwen en uit een beker drinken lukt echt niet...Lekker belangrijk! Zijn fijne motoriek schijnt erg goed te zijn zei het CB, hij kan al hele kleine dingen pakken en overpakken... Weet je wat ik dan denk: ik heb hem niet zelf 'gemaakt' als jullie begrijpen wat ik bedoel. Wat hij kan of niet kan, ik heb er geen invloed op (ja, je kunt hem stimuleren maar ze gaan echt niet kruipen totdat ze eraan toe zijn!) Het is een prachtige, mooi, lieve, vrolijke en ondeugende baby. Hij is gezond, ik geniet enorm van hem...wat wil je als moeder nog meer? Ik ben zo dankbaar voor hem, elke dag weer...ongeacht wat hij wel of niet kan. Ik hoef geen superbaby, geef mij mijn heerlijke mannetje maar!
Zo hoorde ik dus van mijn moeder een verhaal van een kindje dat 7 maanden is en al zelf liep..... Ik kan dat eerlijk gezegt niet geloven... misschien is het waar, maar eerst zien dan pas geloven En ja hier lees je vaak de successtory's de rest (het meerendeel dus) houdt zich gewoon wat meer op de achtergrond met het melden van dingen die de kids kunnen.
mijn dochter is 5 mnd en 2 weken rolt ook nog niet ik vind het ook helemal nie terg ik heb zoiets van het komt wel en ineens ka nhet heel snel gaan ik geniet van mijn kleine druifje