Baby 6 maanden élke nacht meermalen wakker, wie ook?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door LovelyDK, 8 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Wie hier heeft ook een kindje van +/- 6 maanden en/of ouder die nog nooit heeft doorgeslapen en elke nacht zowat om het uur wakker wordt??

Ik word er moedeloos van en ben zo bang dat ik iets fout doe of over het hoofd zie ofzo :(

Op het bureau zeiden ze "dan zet je hem toch in de garage, laat je m huilen, hoor je hem niet"

Dit is mij zo onwijs in het verkeerde keelsgat geschoten, bah!

2. MarjaP

MarjaP Lid

22 jul 2008
    13
    0
    0
    Hier nog 1. De 17e wordt hij 6 maanden, en eigenlijk komt hij dag en nacht gemiddeld denk ik iedere 2 uur. Ik heb dramanachten erbij dat hij ieder uur komt, en een hele enkele keer is het weleens gebeurt dat hij 4 of 5 uur achter elkaar heeft geslapen. Meestal als hij overdag 2 keer drie kwartier heeft geslapen en ook de hele avond tot 11/12 uur wakker is geweest. Dus dan ben ik zelf ook zo bekaf dat die ene keer wat langer achter elkaar slapen me niet echt fitter doet wakker worden :D .

Soms vraag ik me af of ik ooit weer een hele nacht achter elkaar zal kunnen slapen, 't is nu al zolang zo. Maar op de een of andere manier went het ook echt wel, en hou ik mezelf maar voor dat hij heus ooit weleens een hele nacht achter elkar zal gaan slapen, toch?!

Ach, en meestal huilt hij niet 's nachts, en ben ik met een beetje geluk met een kwartiertje klaar. Maar soms lig ik hem huilend anderhalf uur lang te voeden middenin de nacht, en denk ik: waar ben ik aan begonnen. Ik had echt niet verwacht dat een kind hebben alleen maar leuk is hoor, maar dit is wel erg zwaar.

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Persoonlijk vind ik het heel normaal dat een baby snachts wakker word.
    HIer heeft Malou tot ze ong 10-11 maanden was nooit een nachtje doorgeslapen (meestal 1x per nacht), rond de 10-11 maanden begon ze af en toe door te slapen, zeg na de 11 maanden sliep ze bijna elke nacht door. Nu nog altijd! En Ruben is tot ruim 16 maanden snachts blijven komen (meeste tijd 2x per nacht), daarna is ie doorgaan slapen en sinds die tijd slaapt hij bijna elke nacht door. Wij namen ze als ze wakker waren altijd bij ons in bed, dan gaf ik ze de borst of ze kregen een flesje, en daarna sliepen we met zn allen weer verder. Soms lekker in het grote bed bij papa en mama, en soms in het eigen bedje, dat was verschillend. Maar ik ben dus van mening dat je een kindje dat wakker word snachts wat melk geeft en niet laat huilen ofzo!

Dat cb overigens :confused: :confused: zijn die helemaal gek geworden ofzo? Echt belachelijk zeg! Niet normaal, dat zeg je toch niet! Voor hetzelfde geld zijn er gewoon ouders die dat doen! Vind dat echt niet kunnen! Zou ze dat ook zeggen op het cb en er dus ook echt niet meer komen! Wat denken die wel zeg!

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

He DK, 't is dus nog steeds drama? Hier lijkt het sinds een paar nachten nu eindelijk echt goed te gaan, (maar dat riep ik twee weken geleden ook en toen begonnen er tandjes door te komen, :( En daar gingen we toen weer, ook weer 3-5 keer per nacht :().
    Tja, je hebt niet de ruimte om K op een eigen kamer te leggen, toch? Da's een beetje jammer.
    Wat hier geholpen lijkt te hebben, is zorgen dat Thirza overdag echt goed drinkt. Het grappige is dat ze tot een week of twee geleden bij de gastouder uit de fles zich helemaal lens dronk en bij mij aan de borst steeds afgeleid was door van alles. En dan dus 's nachts vaker kwam dan als ze de (mid)dag bij de gastouder was geweest.
    Toen ben ik er meer op gaan letten en als ik dacht: Ja, dame, maar daar heb je toch echt niet genoeg aan... probeerde ik haar nog even te laten drinken. Vaak hielp even boeren wel even en sowieso in een zo prikkelarme omgeving voeden.
    En toen ging ze dus ineens doorslapen, (dwz: vanaf een uur of 8-9 tot een uur of 4 's nachts en daarna door tot een uur of 7).
    Misschien dat dat bij jou ook wat gaat werken?
    Verder merk ik hier dat luier verschonen af en toe ook voldoende is, (en dus zorg ik ervoor dat ik die echt verschoon als ik al wat twijfel, want anders wordt ze tegenwoordig een uurtje later wakker vanwege een vieze luier :().
    Laten huilen lijkt me niet echt handig... ik denk niet dat je kleintje al 'manipuleert'. Daar is ie echt nog te klein voor. Maar of je steeds moet voeden is een tweede natuurlijk. Als hij daaraan gewend is, gaat hij wel 's nachts meer/vaker drinken, terwijl als je het uitstelt 's nachts (en overdag juist niet), je hem misschien wel leert om 's nachts meer in 1 keer te drinken?
    Verder zou het wel super zijn als hij zijn eigen ruimte zou hebben, wordt ie ook niet wakker van jouw ademhaling enzo... maarja, daar had je nog niet echt uitzicht op, of wel? Kun je niet iets van urgentie aanvragen voor een grotere woning?

5. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Als kindjes altijd bij de ouder(s) op de kamer geslapen hebben worden ze echt niet meer wakker van de ademhaling van die ouders hoor ;)
    Wendy heeft hier overdag de eerste maanden grotendeels altijd in de kinderwagen geslapen. In eerste instantie werd ze uiteraard van dingen wakker. Na n maandje of 2 konden de honden aanslaan door de hond van de overburen (om de een of andere rede mag die nooit langs wandelen zonder blaf orkest van hun) en sliep mevrouw lekker door.
    Heb zelfs in een BOM volle kantine gestaan met dr in de kinderwagen, muziek en enthausiaste kinderen...en mevrouw lag heeeeeeerlijk te pitten.
    Het is maar net wat ze gewent zijn wil ik hiermee zeggen.

Maar ben het wel eens met de redenatie kwa voedingen snachts. Ons meisje had er ook een handje van er snachts een potje van te maken en ipv die 1e keer voeding die ze na n paar maanden deed snachts kwam ze ineens weer steeds vaker!
    Op n gegeve moment was ik zo moe en kwam ze zo vaak achter elkaar dat ik zoiets had van dat KAN gewoon niet! Zo'n honger kan je gewoon niet meer hebben nu. En ben er een speen in gaan stoppen. Als ze dan na 15 mins nog miepte of in protest die speen voort eruit liet vallen en jengelde, nou dan had ze dus echt honger.
    9 vd 10 x sliep ze gewoon weer lekker in met speen!
    In 3 nachten tijd sliep ze dus weer op die eene voeding na "door" (soms n speen erin wat ik door dat ze naast me staat half in slaap kan doen).
    En op n gegeve moment sliep ze helemaal door. Nou kan het soms nog wel eens mis gaan hoor en dan leg ik haar gewoon even aan. Dat is vooral als het een drukke dag geweest is of als ze dr avond eten niet super gegeten heeft. En dan kan ik er in komen dat ze nog wat extra's wil. Dat lijfie groeit zo snel en al die ontwikkelingen enzo erbij. Krijg je honger van!

6. raspberry

@Wilma: ze worden idd niet wakker van je ademhaling, maar als ze wakker zijn (en dat is tussen de cycli door vrij vaak), is je ademhaling wel een geluid waardoor ze 'denken': Ha, mama! En zich dus gaan melden. Ik hoor veel moeders waarbij het werkt om de kleine op de eigen kamer te leggen.
    Hier maakte dat geen bal uit.

Bij ons trouwens het omgekeerde: in eerste instantie sliep Thirza overal doorheen, maar hoe ouder ze werd, hoe eerder ze wakker werd. Nu gaat ze met drukte om zich heen van haar levensdagen niet slapen, ondanks dat we haar probeerden te wennen aan slapen met geluiden om zich heen. Het gaat dus niet helemaal op 'wat ze maar gewend zijn'. En aangezien de kids van mijn man wel overal doorheen slapen, is het niet dat wij nou op onze tenen door het huis slopen, dat Thirza overal van wakker wordt.... :( Het ene kind is gewoon anders dan het andere kind, is hier wel gebleken. En dus sluipen wij tegenwoordig wel langs haar kamertje als ze slaapt... want anders is ze voortdurend wakker :(

Maar wat je zegt: het kan (bijna) niet zo zijn dat als je kindje zich een uur geleden vol heeft gedronken, dat het dan dus een uur later weer honger heeft. Dat is dan meer een patroon wat je moet proberen te doorbreken.

7. Caatjeh

Caatjeh Actief lid

25 nov 2006
    267
    0
    0
    We hebben dat ook gehad. Rond 6 maanden, twee a drie keer wakker. Ik was echt helemaal gesloopt. Toen ik me realiseerde dat het mogelijk ook een gewoonte was geworden, heb ik de knoop doorgehakt, en mijn zoon laten huilen. Het was niet echt een drama. De eerste nacht jammerde hij 1 1/2 uur, de tweede een half uur. En toen sliep hij door. Ik had daarvoor alle mogelijke oorzaken overwogen en manieren uitgeprobeerd. Tja, en even aan de borst drinken wilde hij altijd wel. Ik ben niet echt een voorstander van laten huilen, maar soms is het nodig om een bepaald patroon te doorbreken. Je kunt het altijd een paar dagen proberen. Maar goed ik was aan het einde van mijn latijn, dus ik had de energie ook niet meer om begrip op te brengen voor zijn veelvuldig wakker worden..

8. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Hier ook.
    Soms slaapt hij 2-3-4 uur door, maar er zijn zat nachten dat hij ook ieder uur wakker word en soms wil hij niet eens drinken maar is hij gewoon wakker.

Kan dat trouwens ook? Dat hij wakker word en geen honger heeft?

9. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ik blijf het boek aanraden haha maar het boek van Elisabeth pantley 'lekker slapen zonder huilen' heeft hier echt wonderen verricht. Mijn zoontje werd maandenlang ELKE NACHT OM DE 3 KWARTIER WAKKER! Ik dacht dat ik gek werd! Wist niet meer wat ik moest doen, want wilde hem niet laten huilen zoals aangeraden werd omdat ik dit echt barbaars vind. Elisabeth beschrijft hoe de slaapcyclus van een baby werkt en hoe je die op een liefdevolle en ontspannen manier kunt veranderen. Mijn zoontje slaapt nog niet heel de nacht door, maar komt nu nog maar 2 a 3 keer per nacht. En verwacht niet dta je baby geheel door gaat slapen. Die kindjes zijn eerder uitzondering dan regel en laat je daarom niet gek maken door je omgeving of het cb!

10. Vlinder84

Oh ja, wij slapen trouwens samen. Mijn zoontje slaapt naast mij in de co-sleeper en het is echt onzin dat een kindje wakker zou worden omdat hij zijn moeder hoort. Het is voor een baby niet meer dan normaal om bij zijn mama te willen zijn en valt juist vaker in slaap omdat hij het geruststellende geluid van haar ademhaling hoort.

11. raspberry

@Beertje: het gaat hier om kindjes van een HALF jaar he? ;) Jouw kindje is nog hardstikke klein, dan is het normaal....

12. Caatjeh

Caatjeh Actief lid

25 nov 2006
    267
    0
    0
    Ik denk zeker dat je niet te hoge verwachtingen mag hebben mbt het doorslapen. Maar er spelen zeker ook gewoonten waardoor een baby regelmatig wakker wordt. Mijn zoon slaapt over het algemeen door, en wordt soms nog wakker: nachtmerrie, tandjes, ziek, of misschien een andere reden. Overweeg ook gewoon of je het zelf niet in stand houdt. Juist doordat mensen tegen mij zeiden dat het vele wakker worden zo normaal was, durfde ik hem niet te laten huilen. En vond ik dat ik het maar allemaal normaal moest vinden.
    Uiteraard moet je doen wat bij je past.

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik denk dat een kind van 6 maanden in principe door zou moeten kunnen slapen maar er zijn altijd uitzonderingen. Doorslapen gaat beter wanneer er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan: er moet voldoende overdag gegeten worden, kindje moet echt moe zijn, weten wat dag en nacht is etc.
    Overdag voldoende eten moet met 6 maanden geen punt zijn behalve wanneer het kind gewend is 's nachts te eten te krijgen. Echt moe zijn: overdag niet teveel slapen (wat teveel is, is erg moeilijk te bepalen omdat elk kind anders is in zijn of haar slaapbehoefte) maar naar mijn idee is het allerbelangste: het besef van dag en nacht. Als ouders 's nachts hun kind er altijd uithalen dan leer het kind aan dat er 's nachts van alles gebeurt (misschien minder dan overdag maar dat is niet zo erg, want eigenlijk ben je ook wel moe 8) )
    Het advies van het CB is wel erg kort door de bocht en ik kan me voorstellen dat het bij je in het verkeerde keelgaat is geschoten... maar laat ik het proberen anders te formuleren...

Als je zoontje voldoende eet overdag (en dus niet 's nachts), overdag voldoende actief is en niet heeeel veel slaapt, en er zijn 's nachts geen andere aanwijsbare redenen om wakker te zijn... laat hem dan huilen. Het is een gewoonte geworden om 's nachts wakker te worden. Het afleren van gewoontes is veel moeiljker dan het aanleren en in dit geval is er maar één manier: laten huilen. De kans dat het langer duurt dan een paar nachten is echt klein.
    Laten huilen is ook: even bij hem kijken, een aai over de bol (niet uit bed halen) en weer weggaan (heel kort bezoekje dus waarbij je even checkt of er niets ernstigs is).

Zoals gezegd: sommige kindjes slapen gewoon niet door maar ik denk de meeste wel :) Succes ermee (oja, zorg ook voor het beperken van prikkels voor het slapen gaan (geen tv bijvoorbeeld) en maak het bedje en om het bedje rustig (niet teveel speeltjes e.d.)

PS: in mijn omgeving slapen kindjes van ongeveer 6 maanden in de regel door (uitzonderlijke nachten daargelaten zoals vannacht bij ons.. Vriendje moet hoesten en had flinke koorts (39,6). Hij is om 00:00 en 2:15 wakker geworden. En nu is hij inderdaad nog steeds ziek :( ) :(

14. Vlinder84

Waarom moet een kindje van 6 maanden door kunnen slapen? Dit is niet wat ik heb begrepen van o.a. mijn kinderarts hoor. Sterker nog: jij slaapt ook niet door! Dit kun je lezen in o.a. het boek van E. Pantley maar ook in andere slaaponderzoeken. En ik vind het advies om een kindje te laten huilen echt niet oke. Je leert het kind op die manier dat het niet hoeft te rekenen op de hulp van de ouder en daar krijg je geen zelfstandige blije baby's van, maar gefrustreerde angstige kindjes. Mijn zoontje heeft wel degelijk honger 's nachts en om hem dan zijn eten te ontzeggen staat mi gelijk aan verwaarlozing.

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Boute uitspraak vlinder ('verwaarlozing') en die ga ik dan ook doen:

Kindjes die 's nachts altijd honger hebben krijgen overdag te weinig te eten. Je leert een kind door het 's avonds en 's nachts bij elke kik uit bed te halen dat het okay is om 's nachts te spoken en te spelen. Aardige kans dat ze dit ook gaan doen als ze 6 zijn.. is het dan nog okay?

Goed, dit was even de kort door de bocht reactie. Doorslapen of niet, kindjes zijn verschillend. Ik zou het erg op prijs stellen wanneer je geen woorden als 'verwaarlozing' in de mond neemt wanneer het gaat over een overtuiging die JIJ hebt. Je kan ook gewoon zeggen dat het voor JOU geen methode is. Net zoals het boek wat jij graag hanteert, zijn er honderden boeken die het tegenovergestelde beweren. Laat iedereen lekker gebruiken waar zij zich goed bij voelt maar ga geen aantijgingen doen die niet waar zijn.

Oja, waarom zit je eigenlijk bij een kinderarts? Daar is vast een goeie reden voor en dat betekent dat er misschien ook wel een heel goeie reden is waarom jouw kindje nog niet doorslaapt. Mijn zoontje heeft één keer een huisarts gezien (10 dagen oud) toen hij spruw had en verder nooit. Kerngezond en slaapt dus vanaf 6,5 week door. Hij heeft in de afgelopen 7,5 maand misschien 10 nachten niet doorgeslapen en toen konden we dit herleiden naar ziekte of tanden. Mijn zoontje is het toonbeeld van gezondheid en nee, we laten hem niet huilen maar daar is ook geen reden voor. Maar om een slechte gewoonte (en dat is 's nachts wakker worden als er niets is) dan is gecontroleerd laten huilen naar MIJN idee wel een optie (en met mij vele deskundigen maar niet Pantley)

Conclusie: doe vooral waar je goed bij voelt maar val andere mensen niet aan!

Tot slot: mijn zoontje slaapt inderdaad niet de hele nacht maar hij heeft wel geleerd om zelf weer in slaap te vallen en niet te hoeven huilen.

16. Caatjeh

Caatjeh Actief lid

25 nov 2006
    267
    0
    0
    Vlinder: ik vind het ook kort door de bocht. Als er echt iets aan de hand was met mijn zoon, zou hij niet na twee nachtjes 'relatief' kort huilen doorslapen. En verder geen problemen geven. Als hij honger had, of iets anders, was dat echt niet met twee dagen opgelost.
    Ik denk dat je ook niet meteen moet denken dat laten huilen tegen de verwaarlozing aan zit, of dat een kind meteen getraumatiseerd is. Ik heb een heel blij en tevreden mannetje. Niets mis mee. Laten huilen kan gepaard gaan met wel even naar hem toe gaan, aai over de bol. Zeggen dat het ok is, en dan hij verder kan slapen. Zo hebben we het gedaan. Verder niets mis mee. Dit is blijkbaar niet jou manier, maar ga niet met termen gooien als verwaarlozing of dat we een angstig kind neerzetten. ..

17. Vlinder84

Ik mag die mening toegedaan zijn toch? Ik vind het verwaarlozing, dat is mijn mening. Jij mag daar heel anders over denken. Je opmerking over de kinderarts vind ik nogal apart en ver gezocht. Mijn zoontje is geboren met een afwijking aan zijn urinebuis en daar moet hij aan geopereerd worden. Dus daar sla je volledig de plank mis. Maar wees jij vooral heel tevreden met hoe jij het doet, prima toch?

18. lot23

lot23 VIP lid

13 aug 2006
    6.130
    0
    0
    gelderland
    Hier werd ook de tip gegeven om even te laten huilen erheen gaan, aai over de bol, evt. een kusje niets zeggen en weer weggaan en dat iedere keer en dan schijnt het te werken, maar dan moet je zeker weten dat het geen honger is, misschien heb je er iets aan Lovely hoop dat je kleine man iets beter gaat slapen snachts.

19. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dat ben ik ook en ik slaap ook al maanden zo lekker en vooral ook lang :p

Je mag een mening hebben maar misschien is het ook vriendelijk om rekening te houden met de gevoelens van anderen. Een beetje sensitief zijn. De opmerking over de kinderarts was alleen maar bedoelt om aan te geven dat ik niet alles weet van jouw situatie en jij niet alles weet van de situatie van een ander. Jouw mening is niet DE waarheid (net zoals die van mij of Caatjeh dat niet is) maar een beetje op je woorden letten kan geen kwaad.
    Vervelend trouwens dat je zoontje geopereerd moet worden. Dat lijkt me als mama ook behoorlijk naar. Veel sterkte en beterschap voor je mannetje.

20. Alita

Alita Niet meer actief

bah bah, doe eens volwassen zou ik zeggen. Je kunt het ook anders brengen of niet? Zo reageren vindt ik niet normaal, verwaarlozing? :confused: En dan spreek jij over het laten huilen terwijl je zelf niet eens een discussie kan voeren, kijk vooral naar jezelf zou ik zeggen!!

Over het laten huilen, jij kent je kindje het beste en als jij vindt dat je niet hoeft te gaan kijken bij je kindje doe je dat toch niet....
    Ik hoor wel of er iets aan de hand is met mijn kindje, als je voor iedere schijt gaat opstaan leer je ook nooit je kindje kennen hoor... dat is mijn mening :D

Deel Deze Pagina