Heb ik te hoge verwachtingen?

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by birds86, May 30, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. birds86

birds86 VIP lid

May 13, 2013
    5,305
    2,002
    113
    Female
    Korte samenvatting; (ander topic dicht) alleen contact met ib-er omdat ik een gesprek met haar heb gehad om school in te lichten dat zoon naar ergotherapie gaat ivm prikkelverwerking en hoe het op dit moment gaat.

Zoon net 4 Jaar. Nog 6 volle weken school voor de zomervakantie. School geeft aan om niet te starten voor vakantie ivm drukte afsluiting etc. Hier navraag gedaan en de meeste zeiden ook niet doen. Dus gekozen om hem na de zomervakantie te laten gaan en dan wel 6weken de woensdag ochtend wennen. Dit half april afgesproken.

Nu kreeg ik vorige week donderdag te horen dat hij vandaag niet kan komen want er is schoolreisje...thats it.
    Ik vind dat echt te laat gecommuniceerd en heb haar dit ook terug gegeven. Daarnaast heb ik gezegd dat ik het erg afstandelijk vind dat er nog geen excuses voor het ongemak af kan en dat ik geen warm welkom krijg op deze manier. (Ook omdat ze echt erop hamerde dat we na de zomervakantie moesten starten)

In het vorige gesprek vergeleek ze mijn zoon met een ander kind dat autisme heeft en ze bleef maar vertellen over de geld zaken van school. Dat er voor kinderen die in oktober geboren zijn nog geen geld is. Wat heb ik daar aan?
    Aangegeven dat ik de vergelijking niet prettig vind want er is totaal geen sprake van een gedragsstoornis en dat we naar de ergo gaan om te kijken hoe ver hij voor ligt en dat hij niet gaat onder stimuleren. Testen geven aan dat hij perfomaal ver boven het gemiddelde ligt. Maar zij zei tegen mij; ja maar ik zie dat hij verbaal onder het gemiddelde is dus ik versta wat anders onder slim. Zo slim is die dan toch niet.

Wat vinden jullie hiervan? Ik heb echt geen goed gevoel bij haar maar helaas is zij ons eerste contact geweest en de eerste indruk is voor mij niet fijn.

Nu heb ik dit allen in een mail aan haar gestuurd en nu moet ik volgende week woensdag met haar en de directeur in gesprek omdat ze zorgen hebben dat wij te hoge verwachtingen hebben van school...heb ik echt te hoge verwachtingen of is dit gewoon slechte communicatie/waarden en normen vanuit haar?

2. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    sorry maar ik snap niet waar het over gaat. ergo testte zijn IQ? dat vind ik ongewoon. maar goed, en je bracht de IQ gegevens naar de school om te vragen of hij verrijking krijgt, voordat hij met de school begint? Ik snap echt niet wat je vraag is. volgens mij praten jullie over totaal verschillende zaken.

Evanesco and HooyoShimbir like this.
  3. babyhope

babyhope VIP lid

Jun 23, 2009
    16,199
    1,082
    113
    Female
    Mama
    somewhere
    Ik denk dat je idd te hoge verwachtingen hebt.
    Hij is nog niet eens begonnen op school en je hebt al aanmerkingen.
    Als de juf 30 kindjes heeft en ze van elke ouder een mail zou krijgen, is niet de bedoeling lijkt me.
    Waarschijnlijk was ze vergeten dat het schoolreisje vandaag was. Gooi het op de dagelijkse drukte in de klas.

Ze hebben een systeem en elk kind volgt dat systeem pas na 3 à 4 maanden hebben de leraren/leraressen een beeld bij wat jou kindje kan qua schoolsysteem.
    Daar kunnen ze dus helemaal niks mee aan het begin van het schooljaar.

Ik snap net als elke moeder dat je eht beste wilt voor je kleine. Maar naar schoolgaan betekent loslaten en de juffen en meesters de kans en vertrouwen geven.
    Je kindje moet het uiteindelijk zelf doen.
    En misschien vergeleek ze je kind niet met dat kindje met autisme maar was er iets in zijn gedrag/handelingen gelijk aan dat kindje.
    Is helemaal niet erg.

Onze dochter zit in een klas met 30 kindjes.
    En de juf kwam na 4 maandjes zeggen hoe onze dochter is. En ze begon te vertellen en alles wat ze zei was precies dochter echt 100%. Ik en papa vonden dat zo knap van de juf.
    Het is een hele pittige ondergewaardeerde baan.
    En al die mama's en papa's die eisen stellen al voor het kind begonnen is maken het er niet makkelijker op.

olleke, Wen86, Nescio and 7 others like this.
  4. Caithy

Caithy Fanatiek lid

Feb 8, 2013
    3,713
    1,060
    113
    Je kind is 4, je verwachting is te groot, laat haar maar eerst eens kennis maken met school en de routine etc.
    Verwacht ook geen verslag van juf zoals bij het kdv.

Het is ontzettend vervelend voor je dat ze vergeten zijn te vertellen dat er schoolreisje is, maar deze weken zijn ook ontzettend druk. (denk aan schoolkorfbal, citos, fietsexamens, maandafsluiting, projectafsluitingen, rapporten etc).

5. birds86

birds86 VIP lid

May 13, 2013
    5,305
    2,002
    113
    Female
    Cjg heeft IQ getest en daar kwam uit om ergotherapie te doen om te kijken wat hij daadwerkelijk kan en niet kan omdat hij vaak niet laat zien wat die kan omdat hij het niet meer wilt laten zien. Voorbeeld; Hij legt met 2 Jaar 48 puzzelstukjes en nu niet meer. Dus cjg en wij maakte zich zorgen dat hij gaat onderstimuleren omdat hij door teveel prikkels stopt met waar die mee bezig is.
    Cjg en kdv adviseerde mij om de uitslagen van de testen enz al te bespreken met school zodat ze voorbereidt zouden zijn.
    Ik heb daar nu dus grote spijt van en dat komt door de ib-er door haar eerste uitspraken/indruk. Verder heb ik niemand gezien of gesproken van de school. Het gaat echt over het contact tussen wij en ib-er.

6. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    afspraken maken over het naar school gaan moet je niet met de IB-er doen maar met de juf zelf.

En wbt de communicatie... wen er maar aan... het is heel vervelend in het begin, maar met school is er amper communicatie...
    Ze gaan je ook echt niet elke dag vertellen of t wel goed ging en wat ze allemaal hebben gedaan en of dat goed ging ofniet.

Wbt die schoolreis.. je wist een week van te voren dat vandaag niet goed zou gaan... dat is toch gewoon op tijd lijkt me....?

olleke likes this.
  7. birds86

birds86 VIP lid

May 13, 2013
    5,305
    2,002
    113
    Female
    Ik heb nog geen enkele juf of iemand anders dan de ib-er gesproken. Ik heb het totaal niet over de school zelf, over de juffen of over het systeem waar ze mee werken want ik weet niet eens hoe het er echt eraan toe gaat omdat hij er dus nog niet zit. Natuurliik wel gelezen en ouderavond gehad maar over de school zelf heb ik geen op of aanmerkingen.

Het gaat mij echt om het contact met de ib-er. Ik kom, op advies van cjg en kdv, de school (ib-er dus) inlichten dat mijn kind moeite heeft met zijn prikkelverwerking en dat hij daarvoor ergo krijgt en dan begint zij over geld wat er niet is voor bepaalde kinderen en al vergelijken met wel een gediagnosticeerd kind die zo en zo gesprekken heeft en die en die hulp.
    Ik heb gezegd dat mijn kind alleen moeite heeft met zijn prikkelverwerking en niks anders. Ik ben echt echt echt niet de moeilijkste maar wanneer ik haar aangeef dat mijn zoon snel overprikkeld is en die wendagen plan en dan 6 dagen van te voren een "joe hij kan niet komen mailtje, pech gehad" dan schiet ik wel even in de stress en word ik wel lichtelijk boos. Ik heb navraag gedaan en het schoolreisje stond al weken van de voren gepland dus ze had me veel eerder kunnen laten weten. En ook al was ze het vergeten, is niet erg. Het gaat er echt om hoe de mail was. Joe zo is het en zie maar hoe je het oplost.

8. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,267
    25,733
    113
    Ik vind je verwachtingen ook te hoog. Zeker mbt tot de communicatie over de schoolreis.
    Ik vind de gang van zaken ook wel vreem. Maar dat komt misschien omdat je alleen maar met de ib’er hebt gesproken. Als je al contact had gehad met de leerkracht, had je vast eerder gehoord dat er een schoolreisje was. Want een ib’er heeft vaak vrij weinig met een schoolreisje van doen en de leerkracht moet daar op voorhand wel dingen voor regelen.

Verder zou ik nu eerst wachten op het contact met de juf, en kijken hoe het in de klas gaat.

9. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

Apr 9, 2014
    3,637
    1,193
    113
    Om je vraag (topictitel) te beantwoorden, ja, ik denk dat je te hoge verwachtingen hebt. Ik snap van jou kant dat de communicatie te wensen overlaat, maar deze mensen hebben het vaak echt heel druk. Ik denk dat het voor behoorlijk veel ouders van een oudste die 4 is geworden en beetje een desillusie is, hoe persoonlijk het contact met school is. Er zitten in Nederland gewoon heel erg veel kinderen in een klas en dus op school en dit leidt er dan misschien toe dat de cummonicatie van korter en zakelijker verloopt dan gewenst. Overigens vind ik dat gepraat over geld ook TMI van de kant van de school. Met dit soort issues moeten ze ouders dan weer niet lastigvallen, maar veel meer dan een keline inschattingsfout van de persoon in kwestie is dit niet. Je kunt zo iemand in een gesprek ook best ter plekke even terugfluiten en aangeven dat je niet zoveel kunt met zaken omtrent hun begroting en alle extra kosten ;).

Wat betreft je onder stimuleren issue, ik zou hier pas over beginnen als het een issue blijkt of desnoods na de eerste twee weken ofzo. Op dit moment kunnen ze er toch niet zo heel veel mee, omdat ze eerst moeten ervaren hoe hij straks in de klas functioneert.

Line and Biny like this.
  10. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Maar wat moet je oplossen dan?

11. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,063
    3,858
    113
    Ik snap het verhaal ook niet helemaal, maar wel iets beter na je toelichting.

Het is inderdaad erg druk zo voor de zomervakantie in kleuterklassen, dus dat van de communicatie per mail is jammer, maar wel begrijpelijk. Op de nieuwe startdag zal hij vast een goed voorbereid welkom krijgen.

Wat ik niet zo goed begrijp is dat school over autisme blijft doorpraten als daar zoals het nu lijkt daar geen sprake van is, daar zou ik wat van zeggen.
    Overigens krijgt school per leerling die voor oktober ingeschreven is geld, maar dat is niet voor zorg voor die specifieke leerling bestemd. Er is een gezamenlijk budget waaruit zorg/een arrangement kan worden aangevraagd voor een leerling, ongeacht de geboortedatum/startdatum. Vroeger hadden ze per zorgenkind een ‘rugzakje’, nu dus een grote rugzak voor de hele school waar ze geld voor zorg uit kunnen halen per leerling.
    School mag wel aangeven dat ze misschien niet geschikt zijn voor de specifieke zorg die jouw kind nodig heeft en/of duidelijkheid geven over wat school kan bieden en dat dat inderdaad misschien niet aan je verwachtingen voldoet. Dat kun je maar beter helder hebben.

12. birds86

birds86 VIP lid

May 13, 2013
    5,305
    2,002
    113
    Female
    Ik heb nog geen juf of iemand anders gesproken, Wat ik wel graag zou willen maar daar doet de ib-er dat.

Ik wil ook niet elke dag een verslag. Ik hoor het vanzelf wel wanneer het niet goed zou gaan. Zij wou elke 2 maanden een gesprek maar dat heb ik juist afgeketst want wanneer het goed gaat waarom zou ik dan een gesprek moeten. En als het niet goed gaat ivm prikkelverwerking dan is een gesprek zo gepland.

Ik vind 6 dagen van te voren niet op tijd. Zeker omdat deze datum al langer gepland stond. Maar dat is dan wel een te hoge verwachting van me denk ik. Dan kom ik wel terug op hoe het is gebracht. Misschien is dat het hele eier eten ook wel...ze brengt dingen echt niet tactisch.

13. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,063
    3,858
    113
    Ja, ik denk dat je er gewoon van uit moet gaan dat zijn eerste wendag dan de eerstvolgende woensdag is.

Biny likes this.
  14. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Waarom is 6 dagen niet op tijd dan?

Waarom is het zo'n probleem als hij volgende week woensdag naar school gaat ipv vandaag...?

15. birds86

birds86 VIP lid

May 13, 2013
    5,305
    2,002
    113
    Female
    Bedankt voor je antwoord. Ik sta er nog steeds heel open in. Alleen het contact met de ib-er heeft het leuke eraf gehaald

16. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Ik denk inderdaad dat je te hoge verwachtingen hebt. na het een paar keer gelezen te hebben begrijp ik dat je zoontje nog niet eens op school zit maar aan het wennen is, je nog geen contact hebt met de leerkrachten en je het nu al in het vet hebt met de IB-er? Omdat je van tevoren gewaarschuwd wordt dat er schoolreisje is en je kind niet kan komen wennen?

Ik zou mijn verwachtingen wat bijstellen, wat minder inmiddelijke hulp in reopen en ga er maar van uit dat een IB-er ook weinig tot geen tijd heeft om kinderen of ouders van de kinderen 1-op-1 te begeleiden. In de meeste gevallen is dat ook niet de taak van de IB-er. Communicatie op school gaat meestal nog veel chaotischer dan dit. Ik zou er iets minder fanatiek en fel in gaan staan, anders worden het voor jou en je kind 8 heel lange jaren ben ik bang.

17. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,267
    25,733
    113
    Mijn zoon werd net wakker, dus mijn antwoord was eigenlijk nog niet helemaal volledig :oops:.
    Want ik vind wel dat contact met de juf voor een wenochtend een hele reële verwachting is. Zo kan de juf al wat info geven over het reilen en zeilen in de klas, ze kan jou vragen stellen over je zoon (wat van belang is voor het wennen) en jij kan je vragen stellen. Dus ik vind het zelf wel vreemd dat het alleen via de ib’er gaat en zou het ook wel logisch vinden als de juf zelf contact met je opneemt.

Biny likes this.
  18. birds86

birds86 VIP lid

May 13, 2013
    5,305
    2,002
    113
    Female
    Ik heb haar wel terug gegeven over de geld kwestie maar kwam niet binnen denk ik.

Ik ben echt op aanraden van cjg en kdv in gesprek gegaan met school. Ik had het liefste niks gezegd maar dat begon te knagen omdat ze zeiden dat dat juist goed zou zijn.

19. birds86

birds86 VIP lid

May 13, 2013
    5,305
    2,002
    113
    Female
    Dat gaf ze idd ook aan maar er is echt niks wat een aanleiding kan geven op een rugzakje. Zij maakt dat ervan. Tenminste zo geeft ze het over omdat ze maar over geld bleef praten en autisme.
    Problemen met de prikkelverwerking heeft ieder kind wel maar de een minder dan de ander.

20. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    nu weet je dus dat je dat niet meer moet doen :)
    Eigenlijk heb je nu al een probleem gemaakt voordat je kind überhaupt naar school gaat...

Maar anyway...

Welk probleem moet je nou oplossen mbt dat het vandaag niet door kon gaan?

Share This Page