@TS: nog even: ik sta dus ook kritisch ten opzichte van het vaccinatieprogramma, (o.a. vanwege het feit dat alle bijwerkingen die zich 'te laat' voordoen, door het RIVM stomweg niet meer meegenomen worden in de cijfers, en het feit dat een aantal dodelijke slachtoffers van de vaccinaties gewoon niet erkend wordt door het RIVM, en dat bij kids die met anafylactische shocks reageren, het vaccinatieprogramma gewoon doorgezet wordt, maar dan in het ziekenhuis, zodat de shocks daar opgevangen kunnen worden... : wat is er in die situaties mis met uitstellen van de prikken???). Maar die sites die jij noemt, zijn wel vrij kortzichtig en extreem hoor.... Geloof niet te gauw wat daar allemaal weer geroepen wordt, neem dat echt met een flinke korrel zout...
Hier een gereformeerd gat (sorry, bedoel er niks mee) waar je met bruiloften etc. allemaal kinderen in rolstoelen ziet zitten aan het einde van de rit. Veel mensen enten de kinderen dus niet en hier is enkele jaren geleden ook nog een polio uitbraak geweest. Dus ik laat mijn dochter wel enten.
Stel he.. ze krijgt 1 van de ziektes, bijv rode hond.. *nogmaals stel want ik hoop het natuurlijk niet voor je* en ze houdt er een blijvend letsel aan over bijv blindheid.. Zou je het dan over hart kunnen verdragen dat het voorkomen had kunnen worden met een vaccinatie? Ik val je trouwens niet aan maar ik zou het iig dood eng vinden dat als ik mn zoon niet zou vaccineren en hij zou ziek worden en blijvend letsel eraan overhouden, omdat mama of papa de vaccinatie niet zou willen..
Voor zover ik weet (ben geen arts of viroloog) krijg je geen blindheid van rode hond. Je ongeboren kind kan dat er wel aan over houden als je de rode hond krijgt tijdens de zwangerschap, maar daarvoor had Rozemarijke nu juist de optie om bij volwassenwording alsnog in te enten als ze het dan nog niet gehad had. (zou ik dan niet te lang mee wachten, je kunt wel denken dat je dochter geen tienermoeder wordt, maar garanties zijn er niet)
vreselijk he dan breekt je hart toch ook als je weet dat het niet nodig is, God heeft ons toch hersens gegeven om ons zelf te helpen in ziekte en nood? Volgens mij schat ik God een stuk hoger in dan sommige gelovige en geloof er niet eens in, kan me niet voorstellen dat het zo'n "eikel" is dat dat niet zou mogen (om het maar even bot te zeggen) hoe kan God nu willen dat je heel je leven lang moet "lijden" kan ik me niet voorstellen maar goed genoeg over God, maar mijn hart breekt als ik dat onnodige leed zie
Volgens mij kan ik wel een steen gooien en komt hij bij door de ruit Er zit een goede chinees om de hoek
Toch kan ik daar makkelijker mee leven dan als het kinderen betreft waarvan de ouders niet lieten inenten omdat ze denken dat de vaccinaties gif zijn. De religieuze overtuiging, dat God dit soort beslissingen neemt en niet de mens, vind ik dan een beter argument dan het volgen van paniekverhalen die gewoon aantoonbaar niet waar zijn. Ik denk ook niet dat mensen die uit geloofsovertuiging niet inenten onder een even groot schuldgevoel gebukt zullen gaan als mensen die niet inenten omdat ze daar een groot gezondheidsrisico in zien. Het is dan een beproeving van God, en niet een eigengemaakte verkeerde keuze.
Helemaal mee eens en TS kijk eens naar de goede dingen van het enten....want als je er al negatief in gaat blijf je in die spiraal zitten.....dus aan enten zitten niet alleen nagatieve dingen ook goede....neem de bof als een jongen dit krijgt kunnen ze dus onvruchtbaar van worden en zo zijn er meer ziektes die je beter kan voorkomen door te enten...en wat God wel wilt is dat iedereen in harmonie en goede gezondheid (en verstand) kan leven..
Ik vind het risico daarop zo ontzettend klein, dat ik dat risico maar neem. Nu hebben wij dat besluit wel genomen op basis van het feit dat haar gezondheid zo slecht was, dat we haar immuunsysteem de kans wilden geven zichzelf gezond te ontwikkelen, zonder steeds een opdoffer van een vaccinatie, omdat we verwachtten dat dat op langere termijn voor onze dochter gezonder zou zijn dan steeds die opdoffer van een vaccinatie. Bij een normaal gezond kind had ik gewoon gevaccineerd en zou dit helemaal geen issue zijn geweest voor ons. Dan is het idd een kwestie van 2 daagjes wat verhoging en dan ben je daarna ook klaar. Verder; ik heb zelf als kind bof, mazelen en rode hond gehad, (vaccinatieprogramma kwam pas nadat ik zo oud was geweest). Ik kan me vooral de bof nog goed herinneren: niet leuk. Maar: ik ben nu wel levenslang immuun, in tegenstelling tot wanneer je gevaccineerd wordt: dan is die imunniteit niet levenslang, kwam ik achter toen ik me erin ging verdiepen vanwege Thirza... Vandaar dus bijvoorbeeld ook de bof-epidemie onder studenten in Amsterdam, een paar jaar terug. De vaccinatie deed z'n werk niet meer en die jongens werden allemaal ziek en liepen vervolgens als volwassene veel meer risico op blijvende complicaties. Dat heeft onze keuze allemaal bepaald. Ja, en moet ik me dan schuldig gaan voelen als ze wel heel ziek wordt en er blijvend iets aan overhoudt? Ik leef vrij nuchter, en daarvan ga ik de schuld niet op me nemen. Het leven is klote bij regelmaat, en ik kan niet alles voorkomen. Vaccineren was in onze situatie een minder handige keuze voor Thirza, en dus hebben we gedaan wat het beste was voor onze dochter. Als dat voor de toekomst nare gevolgen heeft, dan is de conclusie dat het leven regelmatig flink naar is, maar dan acht ik dat niet mijn schuld.
Geloof dat er ook nog zo iets is als homeopathisch enten. Maar zo zweverig ben ik niet. Overigens ben ik ook van mening dat kruiden door je eten moet.. Man zei net dat in sommige gezinnen wel ge-ent wordt maar dmv de vloeistof op een suikerklontje.
@rozemarijke ik jouw geval vind ik het wel wat anders (zoals ik al eerder zei) jouw dochter is gewoon niet zo gezond en reageert heftig op de entingen, dan zijn wij er juist als WEL enters om jouw dochter te beschermen (massa bescherming) dat is toch een goed iets, maar wat je zegt als het allemaal "normaal" was gegaan had je gewoon ge-ent.. dus heel ander verhaal als iemand die bewust niet ent maar wel een normale situatie heeft..
Klopt ook: blindheid kan ontstaan bij een kind waarvan de moeder tijdens de zwangerschap rode hond krijgt, maar is geen complicatie als je het zelf hebt. Met het risico van een tienerzwangerschap ga ik trouwens geen rekening houden. Ze zal van ons weten dat ze niet gevaccineerd is voor BMR en dat dat tijdens zwangerschap risico met zich mee kan brengen, en dan moet ze zelf maar verstandig genoeg zijn... Is haar moeder ook gelukt, dus dat vertrouwen heb ik ook wel in m'n dochter...
@Triskele: De werking van homeopathie is nog nooit wetenschappelijk aangetoond. Wat mij betreft kun je dan inenten met wat gedestilleerd water. Baat niet, schaadt ook niet (behalve als je verkeerd prikt) EDIT: misschien ging het over het suikerklontje? Vroeger werden de poliodruppels zo toegediend. Tegenwoordig wordt onderzoek gedaan naar vaccinatie per neusspray. Werkt nog directer dan injectie.