Maar ben je dan niet bang voor sommige ziektes met blijvende gevolgen? Bijvoorbeeld eventuele onvruchtbaarheid bij je zoon, als gevolg van de bof? Dat zou ik mijzelf niet kunnen vergeven.
We mogen blij zijn dat er vaccins zijn tegen difterie, polio en kinkhoest waar vroeger vele kinderen aan stierven. Ja dus.
Polio is op een paar haarden in onrustige plaatsen in de wereld na de wereld uit. In Nederland is het virus al een aantal jaar niet meer aangetroffen. Regelmatig wordt dat op plaatsen met minder gevaccineerden getest door monsters uit de riolering te nemen. Ik weet niet wie jou verteld heeft dat polio nog steeds in Nederland voorkomt zonder dat mensen er ziek van worden, maar echt dat klopt niet. Ook volledig gezonde en gezond etende mensen kunnen ziek worden of doodgaan. Gezond leven en gezond eten is geen garantie. Kort voor er in Nederland grootschalige vaccinatie tegen polio werd ingevoerd in de jaren 50 was er nog een grote uitbraak met veel doden en veel levenslang verlamden. Er zijn nog een paar overlevenden die al ruim 60 jaar aan de ijzeren long liggen in De Ark in Rotterdam-Zuid.
Een mooi artikel over de keuzes waar je als ouder voor staat: Gevolgen van (niet) vaccineren | [Babyblog] Ervaring van iemand die als kind niet geprikt werd: Growing Up Unvaccinated - Voices for Vaccines So wie so, die hele site geeft interessante tegenwind: Voices For Vaccines - parents speaking up for immunization
Dear parents, you are being lied to. « Violent metaphors Interessant artikel die op een wetenschappelijke en onafhankelijke wijze (zo ver dat kan uiteraard) probeert uit te leggen over de zin van het vaccineren en de mythen die er zijn rondom het vaccineren.
Ah ok. Ik begrijp dat je niet helemaal goed bent ingelezen over polio! Maargoed ik hoop dat je kind nooit iets oploopt waar hij aan overlijdt cq vele gevolgen zal meedragen de rest van zijn leven want dan denk ik dat je jezelf als moeder nooit vergeeft aangezien jij daar voor verantwoordelijl bent! Kinderziektes moeten... Goh ik denk dat je anders praat als je kind overlijdt aan een kinderziekte, alhoewel dat in Nederland juist bijna niet meer voorkomt door vaccinaties. Maargoed als niemand meer zou enten zouden er weer volop kinderen doodgaan door "kinderziektes". Gezond eten... Tja is groenten/fruit met bestrijdingsmiddelen, vlees waar antibiotica wordt ingespoten lijkt me nou ook niet echt gezond?!
Ik krijg trouwens echt het idee dat het een trend word/is om je kind niet te laten inenten. Snap gewoon niet dat er mensen zijn die hun kind bewust risico laten lopen op ziektes. Nee hoor, liever een paar dagen minder in de vel zitten dan een levensbedreigende ziekte.
Wat ik ook echt niet kan begrijpen is hoe men tot de conclusie komt dat een echte ziekte (en dus besmetting met een virus dat ook niet thuis in je lichaam hoort, je cellen aanvalt en kapotmaakt) GEZONDER (???) zou zijn dan het inspuiten van gedode (delen van) het virus zodat je immuunsysteem het leert herkennen waardoor je dus bij het tegenkomen van het echte virus niet/veel minder ziek wordt... Als men het risico wil lopen dat hun kinderen ziek worden vinden ze blijkbaar het echte virus minder erg/gevaarlijk/ongezond dan een vaccin... ???? (Onbegrijpelijk, ben toch echt superblij dat de meeste mensen verstandig genoeg zijn om wel hun kinderen te laten vaccineren). Hier is trouwens een hele goede (en korte) videouitleg over het nut van vaccineren: https://www.youtube.com/watch?v=RfdZTZQvuCo
Inderdaad.... Een hele vervelende trend, dat wel! Is zeker omdat we tegenwoordig "gezond" willen leven... Zie superfoods en al die onzin.... Dus "iets" inspuiten is vast ook heel ongezond. Tja doodgaan cq gehandicapt raken cq de rest van je leven last hebben van een ziekte lijkt mij een stuk ongezonder!
de polio die we kennen als polio met die hele nare gevolgen, die heerst niet meer. maar andere varianten volgens mijn CB wel. overigens eten we ook zoveel mogelijk bio, zeker de kleine. over de bof denken we nog na voordat hij de puberteit in gaat. Maar hoe kan het dat de bof vooral rond gaat onder gevaccineerde studenten? voor hen is het gevaarlijk, voor een kind voor de puberteit juist niet en juist goed om de echte immuniteit op te bouwen tegen...
Ik weet niet hoe je aan de informatie komt dat bof VOORAL bij gevaccineerde studenten voorkomt, maar hier is een citaat uit GGD Amsterdam: Dus absoluut niet "vooral", maar "weliswaar ook". Trouwens, van vaccinatie krijg je ook "echte" immuniteit. Zoiets als "geen echte" immuniteit bestaat niet. Het kan wel zo zijn dat je immuniteit steker/langer mee gaat als je de ziekte daadwerkelijk heb gehad, maar dit komt omdat je lichaam veel harder heeft moeten "vechten" om de ziekte te overwinnen (en met welke gevolgen?)
Wat ik ook nog even wilde zeggen is dit: Niet vaccineren is in principe asociaal, omdat je gebruik maakt van een ring van wel-gevaccineerde mensen. Door deze ring hebben ook niet gevaccineerden minder kans op ziekten, omdat deze ziekten bijna niet kunnen overleven als er zoveel gevaccineerden zijn. Echter, als de vaccinatiegraad onder een bepaald percentage zakt, dan werkt dit niet meer. Niet gevaccineerden maken dus wel gebruik van de bescherming, maar dragen daar zelf niet aan mee. Dat zou alleen in het geval van kinderen die om medische reden niet gevaccineerd mogen worden, acceptabel zijn. Overigens ben ik om pragmatische en morele redenen wel voor keuzevrijheid. 1. Nederland kent een hogere vaccinatiegraad dan een aantal landen waar vaccinatie verplicht is. Stel je het verplicht, dan gaan niet-vaccineerders alle andere zorg (CB, schoolarts) ook mijden. 2. Je hebt in een vrij land het recht om schade aan je eigen gezondheid en die van je kinderen toe te brengen binnen bepaalde grenzen. Bijv. roken en drinken als je zwanger bent, is niet verboden. Roken in de ruimte waar je baby verblijft, is niet verboden. Ongezond eten is ook niet verboden. Dus dit mag ook. Of het verstandig is voor jezelf, je kind en de maatschappij is weer wat anders. (Ik heb niet alle pagina's gelezen).
Wij waren altijd al vóór vaccinatie, maar sinds het zoontje van een zeer goede vriend met 2 maanden oud voordat hij zn eerst vaccinatie had gehad bijna is bezweken aan kinkhoest helemaal!
Ik heb in mijn jeugd de gevolgen gezien van niet vaccineren (om religieuze redenen). En hoewel de kans heel klein was heeft dat kind de ziekte gekregen. Gevolg was bijna overlijden, zeer lange ziekenhuisopname en blijvende handicaps en schade. Wel opmerkelijk dat toen ze eenmaal ziek was ze wel volgestopt mocht worden met chemische pillen en medicatie. Een ziekte die met een simpel prikje te voorkomen was of in ieder geval heel anders was verlopen. Ouders hebben zich de rest van hun leven schuldig gevoeld. En kind heeft het de ouders (terecht! ) de rest van zijn leven verweten. Na zo'n ervaring begrijp ik werkelijk niet dat er mensen zijn die niet vaccineren. Denken het beter te weten dan artsen of liever hersenvliesontsteking hebben dan autisme. Of denken zoiets te kunnen voorkomen met gezond eten en alternatieve geneeskunde
Mensen die twijfelen over wel of niet vaccineren en behoefte hebben aan meer informatie over dit onderwerp kunnen ook naar de facebookpagina van Door Frankema gaan. Vaccinvrij is de naam. Op deze FB pagina wordt zeer veel informatie over vaccineren gedeeld met elkaar.
Door Frankema is duidelijk "anti" vaccinatie, dus op haar Facebook pagina zal het onderwerp eenzijdig worden belicht. Niet echt een aanrader dus voor mensen die twijfelen en het hele plaatje willen zien. Dus hier maar gelijk een linkje naar een GeenStijl artikel GeenStijl : Het Grote Spuiten en Prikken Topic die de standpunten van o.a. Door Frankema eens vanuit een andere hoek bekijkt.