Vaccineren of niet? griepprik.

Discussie in 'De lounge' gestart door fien2808, 1 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Ik werk in de zorg, maar zie het nut niet in van een griepvaccinatie. Dat heeft verder niets te maken met verhalen die de ronde doen.
    Ik ben gezond en als ik griep mocht krijgen maak ik het toch op een natuurlijke manier door? Prima toch?

In de zorg wel men gewoon hebben dat mensen zich minder ziek melden, tenminste dat hopen ze te bereiken dmv die griepprik. Gaat puur om geldbesparing.

2. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.173
    10.702
    113
    Nee het gaat er vooral om dat jij niet de kwetsbare patienten aansteekt. Er is namelijk een tijdsbestek waarin jij nog niet ziek bent, maar wel het virus bij je draagt en kan overdragen.

3. beertje1987

beertje1987 Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.106
    1
    38
    Het vervelende van de griep is dat er tig varianten zijn en de vaccinatie maar tegen een aantal beschermd. Ik werk zelf in de zorg maar heb hem nog nooit gehaald. Het is vooral risico's afwegen. Wat is de kans dat je ernstig ziek wordt van een griep? Is de inschatting dat die kans zeer groot aanwezig is zou ik hem wel halen denk.

4. johana79

johana79 Fanatiek lid

22 aug 2006
    4.311
    0
    36
    beslismedewerker
    overijssel
    Ik val ook in de risicogroep dus krijg ook ieder jaar een uitnodiging. Voor 3 jaar geleden haalde ik hem altijd netjes, gevolg was dat ik erna vaker ziek was, snotterig en moe...Daarom haal ik de prik sinds vorig jaar niet meer en ik voel me een stuk beter...dusssss ik doe het niet (meer).

5. haailena

haailena Actief lid

24 okt 2014
    458
    5
    18
    Hier voor zoonlief weer een oproep gehad. Nog nooit gehaald... Rede was in het begin dat hij een kippenei allergie had (en behoorlijk ook). Dus dan mocht hij hem niet. Rede nu is dat de kinderarts van het ziekenhuis het onzin vind. Zij raden alleen bij ernstig zieke kinderen de griepprik aan, werd mij vertelt (en gelukkig is mijn zoontje dat niet). Maar bij de huisarts staat zoonlief onder het kopje "astma" en dan krijg je elk jaar automatisch de brief. Kost ze blijkbaar meer om hem te filteren voor de brief ;)

6. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Vroeger haalde ik hem wel, maar de laatste 10 jaar (ofzo) niet meer. In al die jaren afgelopen winter (januari) voor het (aller)eerst griep gehad, was hier wel echt twee weken erg ziek van!!
    Mijn man haalt hem elk jaar en heeft ook in al die jaren 1X de griep gehad.
    Nu zijn ze bij ons op school aan het 'adviseren' (nog net niet verplichten) om hem te nemen.

7. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Ik kan hem ook halen (werk ook in de zorg) en doe het niet.
    ik ben gezond en mijn lijf kan een griepje best handelen. Dat hoort ook zo. Daarnaast kan ik niet heugen dat ik griep heb gehad.
    Verder hebben ze de laatste jaren er zo naast gezeten omdat de griep zich zo anders muteert dat het vaccin niet eens meer voldoende bescherming bood.

Mijn werkgever denkt er anders over maar het is mijn lijf dus hier blijft het een nee.
    Zou ik in de risico categorie behoren dan wel.

8. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    waarom zou ik een vaccin halen wat is gemaakt van het influenzavirus uit 2014 terwijl het virus inmiddels al gedeeltelijk gemuteerd is? Daarbij wordt je immuunsysteem een tijdje lager na het behalen van de griepvirus omdat het aan het vechten is tegen het virus, en exact op dat moment slat het griepvirus van nu toe. Dus heb je kans dat je er juist zieker van wordt.

Ik ben verder helemaal gezond en ik ben echt nooit ECHT ziek. Dus nee, onzin. Ook Luc krijgt hem niet, die is ook nooit ziek, zelfs met de waterpokken was ie na 1 dag weer prima te hachelen. In die 7 jaar is hij denk ik 2 keer echt ziek geweest.

Maar mensen moeten het verder helemaal zelf weten :)

9. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113

Klopt maar dat is met zo veel ziektes zo. Zolang ze ons ons eigen uniform laten wassen etc houden ze de deuren open voor besmetting van erg besmetbare virussen. Ook aan buikgriep,waterpokken etc overlijden ouderen als ze kwetsbaar zijn. De zorg (althans mijn instelling) voert preventie vanuit een punt dat ook hun wat oplevert. Dat mijn collega haar pakken op 30gr wast is prima maar de griepprik moet wel...
    Sorry even off topic ;)

10. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ik heb trouwens nog nooit een oproep gehad?

11. stressbal

stressbal Niet meer actief

Dan val jij niet in de "risico" groep;)

12. Eke84

Eke84 Actief lid

17 apr 2015
    255
    25
    28
    Hier neem ik hem wel. Mijn man ook maar die krijgt hem gratis op zijn werk. Bij ons is het meer omwille van mijn pa.

Mijn pa heeft strottenhoofdkanker gehad en daarbij hebben ze operatief zijn volledig strottenhoofd weggenomen en dan aparte doorgang naar slokdarm en longen gecreëerd. Maw, hij heeft nu voor de rest van zijn leven een canule om te ademen.

Hij is nu ook veel vatbaarder voor infecties en we moeten dus ten alle tijden vermijden dat hij bv griep krijgt. Daarom is het voor ons een kleintje om ons te laten vaccineren.

En die reden alleen vind ik meer dan genoeg. Ik ben er trouwens nog nooit ziek van geweest. Alleen een hele week last van mijn arm maar dat valt nog mee met wat we ervoor terug krijgen.

13. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik heb verschillende familieleden die een oproep krijgen en de prik halen.

Ikzelf val niet in de risicogroep, dus krijg ik hem niet. Nu ben ik dit jaar nog 3 weken uit de running geweest door een flinke griep, als in meer dan 40 graden koorts en niet weten hoe je van de trap afkomt door de spierpijn, dus heb ik mijn immuniteit voor de volgende kleine griepmutaties hopelijk weer een tijdje op orde.

Ik weet dat ze aan het werk zijn om een vaccin te regelen tegen alle griepvarianten, maar dat zal nog wel een tijdje gaan duren, op het moment dat die beschikbaar komt en geen rare bijwerkingen heeft, dan wil ik die zeker hebben. Desnoods rij ik naar Vlaanderen en haal ik hem daar.

14. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik werk in de zorg en heb hem totaal 3x gehad. Daarna was ik juist ziek of heel lang zwaar verkouden en ellendig. Zonder prik nergens last van. Ik heb ook nooit echt de griep gehad. Hetzelfde met mn collega's. Laten zich ook niet enten omdat ze daarna juist ziekig worden. 1 collega valt qua gezondheid in de risico groep en laat zich altijd enten maar zij is alsnog standaard elk jaar doodziek van de griep. Al onze clienten (thuiszorg) worden vanwege hun gezondheid al geent tegen de griep dus ik zie er de meerwaarde niet van in om mezelf dan te laten enten.

15. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Griepprik haalt niet bewezen het aantal griepgevallen omlaag. Het is bedoeld voor mensen in risicogroepen en NIET om te zorgen dat werkgevers minder ziekmeldingen hebben.
    Ik zou me voor een werkgever dus nooit laten vaccineren.

16. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Nee, het gaat er om dat jij de griep niet overdraagt aan de kwetsbare groep waar je mee werkt!

En dan de verhalen, dat je ziek wordt van de vaccinatie. Het is griepseizoen als ze worden gezet, dus dat mensen griep krijgen kan gebeuren, heeft niets met de vaccinatie te maken. Maar vaak zie je wel dat je minder ziek wordt als je bent gevaccineerd.

Bij ons op het werk zijn er ouderen die de vaccinatie ook niet willen. Die geven aan dat ze op een leeftijd zijn dat ze een mogelijk overlijden bij griep accepteren. Vroeger werd er gewoon gevaccineerd en niet gevraagd. Het is altijd goed om jezelf de vraag te stellen of je de prik gaat halen.

17. Silverwings

Silverwings Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.751
    918
    113
    Ik kan hem vanuit mijn werk ook krijgen (werk in de zorg), maar ik heb er tot nu toe nog geen gebruik van gemaakt!
    Puur om de reden omdat ik niet in de risicogroep val en ik het dan niet nodig vind! Ik kan me de laatste keer dat ik ziek was geeneens herinneren..

18. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Tsja.. ik val onder de risicogroep dus krijg elk jaar braaf mijn kaartje en haal mijn prikken. En nee.. ik ben nog nooit ziek geworden na de griepprik.

Mijn zusje werkt ook in de zorg en haalt ook braaf haar prikken. Nergens last van. En zo ken ik ook iemand die stopte (want het was zo een onzin) prompt de echte griep kreeg en sindsdien zijn prikken weer haalt. Die wordt er trouwens nu wel ziek van.

19. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Mijn man mag hem vanuit zijn werk wel halen, maar heeft dit nog nooit gedaan. Hij is ook eigenlijk nooit ziek dus ziet het nut er niet echt van ;)

20. sniffy

sniffy VIP lid

26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Hier hetzelfde verhaal.

Ze bekommeren ze echt niet om jou hoor, en denken niet; geef sniffy maar een griepprik want we vinden het zo vervelend voor je als je ziek bent.

All about the money!

Dus ik neem hem niet.

Deel Deze Pagina