Vaccineren of niet....?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Itisuptome, 9 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Heeft toch echt maar deels met de werkgever te maken. Ik heb ook zo'n werkgever (gelijk bellen om te polsen wanneer je er weer kunt zijn), maar de stap om weer aan het werk te gaan terwijl het eigenlijk nog niet slim is, die zet je toch echt zelf.
    Ziek is ziek. Wat mijn werkgever daar ook van vindt.

2. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Paracetamol onderdrukt het immuunsysteem, dus als het idd even kan, dan liever niet.
    En dat is met de kinderen soms een heel gevecht hier thuis, want mijn man neemt voor elk wissewasje, dus als de kinderen verhoging hebben vraagt hij al: heb je al een zetpil gegeven?
    Soms zeg ik maar gewoon 'ja' 😉

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Jij hebt vast nog nooit een longontsteking gehad. Ik moet de eerste LO nog zien die 'vanzelf' overgaat.

4. Vdvl95

Vdvl95 Niet meer actief

Ik bedoelde niet zozeer antibiotica hoor., dat s niet onschuldig. Maar ik heb bv ernstige hooikoorts en ik bel dan de ha op welke medicijnen ik wil hebben (omdat ik weet dat die voor mij helpen). Als zij dan zouden zeggen dat ik die niet krijg zou k wel naar een andere huisarts gaan omdat ik niet voor piet snot elke maand zorg betaal.
    Vind t trouwens wel grappig dat je google noemt. Want ik weet via google al eerder wat ik heb dan de huisarts. Maar na wat ervaringen heb ik huisartsen niet meer zo hoog zitten.
    Toen ik mn verloskundige trouwens een keer wat vroeg over zwschap ging ze t Zelfs op internet even opzoeken ;)

Maar we gaan off topic !!

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ja, ik heb in Indonesie ook vaak zelf oordruppels i.p.v. AB moeten voorstellen bij oorontsteking enzo. Al is het wel zo dat in een tropische omgeving sommige infecties makkelijker de pan uitslaan, en je daardoor soms wel AB nodig hebt terwijl je die in Nederland niet nodig hebt.

6. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Nou Het kan wel. Op foto's zien ze soms restverschijnselen van een longontsteking waar patiënten zelf geen weet van hebben.
    Maar als AB nodig is, is het nodig hoor!
    Heb zelf toch meerdere malen blaasontsteking gehad. Dat zou zonder ook echt niet overgegaan zijn.
    Oh en tijdens de bv! Ik heb me daar een fikse borstontsteking gehad! Man wat was Ik er ziek van. Ik was zo blij met de kuur die ik kreeg!

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Gut zeg, vertrouwde je dan niet op je lichaam en je natuurlijke weerstand? :D:cool:

8. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Duurde me te lang:p

9. schmidt

schmidt Fanatiek lid

19 sep 2012
    2.165
    0
    36
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje van 6 mnd heeft al 3 ab kuren gehad. Blij ben ik er noet mee, maar de pijn die hij had, verschrikkelijk. En dan de schade die de infectie had kunnen aanrichten. Zeker de urineweginfectie, moet er niet aandenken. En toen hij na 2,5 week weer of nog oorontsteking had was ik ook blij voor hem (en ook voor mijn rust) dat hij een kuur kreeg, want slapeloze nachten.

Enten. Ieder zijn keus, maar ent jij je kind niet in, dan wil ik je kond noet graag in de buurt van mijn baby hebben. Bepaalde risico's zijn je eigen keuze.

Paracetamol, wanneer mijn kinderen hoge koorts hebben of aantoonbare pijn dan doe ik hier niet moeilijk over.

10. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Krijg altijd een beetje de bibbers van dit soort topics, omdat- als ik alles lees- me net zolang gestressed blijf voelen tot ik de halve medische universiteitsbieb hier heb samengevat ;). Maar ja, dan komen er ongetwijfeld weer dames met links naar allerlei websites met verhalen, waarvan er hier en daar zelfs ééntje geschreven voor iemand met een PhD en zien veel van degenen, waarvan ik het liefst wil dat ze mn links lezen, toch het verschil tussen deze websites en wetenschappelijke publicaties in goed aangeschreven peer-reviewde tijdschriften niet. Dus ik houd het lekker bij deze ene post zonder alles gelezen te hebben. Op deze manier hoef ik mn nagels niet af te bijten van frustratie en komen er geen grijze haren bij. Maar mijn mening moge duidelijk zijn :p.

11. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Mijn baby heeft met 6 dagen aan een AB infuus gelegen. Ik vond het vreselijk! Maar een sepsis kan zijn kleintje Nog niet aan. Kiezen uit 2 kwaden dus!

12. SandraBe

SandraBe Bekend lid

9 mrt 2015
    629
    0
    0
    Ik kom graag nog even terug op onderstaand bericht van supersam:

Hierop reageerde ik al met mijn bericht:

Pagina 23 en verder staan bovenstaande reacties en volgde er een uitgebreidere discussie:
    http://www.zwangerschapspagina.nl/baby-dreumes/578596-vaccineren-niet-23.html#post18732120

uiteindelijk heb ik de vraag aan de medewerkers van het RIVM zelf gesteld.

Zie hier: https://www.facebook.com/RIVMnl/photos/a.329064947143507.73278.167630069953663/866608010055862/?type=1&comment_id=871249569591706&offset=0&total_comments=2&comment_tracking=%7B%22tn%22%3A%22R%22%7D

De vraag en het antwoord waren:
    Beste RIVM,
    Op de zwangerschapspagina staat dat baby's die met drie maanden beginnen (in plaats van twee maanden) met hun eerste vaccinatie slechts 3X DKTP/hib/hepB nodig hebben in plaats van 4X.

Als ik dan kijk bij jullie op de site 8. Inhaalschema's - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu zie ik dat er pas een vaccinatie minder gegeven kan worden als je start na het eerste levensjaar.

Als antwoord vanuit jullie, het RIVM, staat nu op de zwangerschapspagina het volgende:

"Het is bekend dat een schema van 3, 5 en 11 maanden een even goede bescherming geeft als een schema van 2, 3, 4 en 11 maanden. Dit 3,5 en 11 schema wordt in meerdere landen toegepast.
    Omdat kinkhoest flinke complicaties geeft bij kleine kinderen is er in Nederland voor gekozen om zo vroeg mogelijk te vaccineren. om de kans op kinkhoest en de complicaties die ontstaan bij een infectie zo laag mogelijk te houden.
    Bij deze kleine kinderen reageert het imuunsysteem minder goed als bij een kindje dat een maand ouder is vandaar dat er 3 vaccinaties worden gegeven".

Klopt deze informatie en gaat dit nu ook veranderd worden in het inhaalschema?

Beste Sandra,
    Het schema waaraan je refereert wordt in Nederland alleen door het RIVM geadviseerd in een onderzoekssituatie (de MIKI-studie), waarbij zwangeren en hun partners tijdens en/of direct na de zwangerschap worden gevaccineerd. Op deze wijze wordt het kind extra beschermd door antistoffen die zijn doorgegeven door de moeder en doordat de ouders zelf beschermd zijn. Uit het onderzoek moet nog blijken of dit schema even goed beschermt als het huidige schema.
    Voor kinderen buiten dit onderzoek blijft het schema van 2,3,4 en 11 maanden daarom gehandhaafd, evenals de huidige adviezen wat betreft inhaalschema's. Er zijn twee redenen om na de leeftijd van 1 jaar een schema met 3 i.p.v. 4 vaccinaties toe te passen. Na de leeftijd van 1 jaar reageert het immuunsysteem sterker op vaccinaties en verloopt kinkhoest minder vaak met ernstige complicaties.

Het advies om met drie maanden je kindje te vaccineren om zo een vaccinatie minder te kunnen geven klopt dus niet (wat ik al dacht).

Voordat straks ouders op basis van de informatie van supersam besluiten hun kind met een maand uitstel te laten vaccineren om zo een vaccinatie minder te hoeven geven.

13. bsmits

bsmits Actief lid

29 apr 2014
    127
    2
    18
    NULL
    NULL
    Hihi, jij gaat ouders advies hierin geven terwijl je pagina na pagina vult met onzinnige verwijzingen, referenties en quotes dat vaccineren slecht is? Ik snap het niet helemaal.

Maar goed, wel bedankt dat je er achteraan gaat om het te verifieren.

14. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #414 merah, 27 jun 2015
    Laatst bewerkt: 27 jun 2015
    Blij te zien dat je na 42 pagina's eindelijk snapt hoe belangrijk vaccineren is en dat je het belangrijk vindt dat alle kindjes wel de juiste hoeveelheid prikken krijgen voor een zo optimaal mogelijke bescherming! :D

15. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

11 mei 2010
    7.354
    158
    63
    Vrouw
    Verpleegkundige
    ik wilde zowieso pas na 1 jaar gaan vaccineren maar als ik dit lees is deze vaccinatie dus helemaal niet meer zo belangrijk na het eerste jaar omdat ze zelf al aangeven dat het lichaam de ziekte dan prima aan kan?

16. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

11 mei 2010
    7.354
    158
    63
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Denk maar niet dat ik mijn lichaam voor een griep ga volspuiten met troep vanwege mijn beroep.

Ik vind het de normaalste gang van zaken om hygiënisch te werk te gaan maar verder dan dat ga ik niet voor mijn werk. ( en hier in de rest van het ZH denkt bijna iedereen daar hetzelfde over.)

17. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Jij ziet het als troep.
    Ik (en mijn collega's) dus niet. Daar zit het verschil in.

18. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Gelukkig denken ze daar bij ons ik het ziekenhuis niet zo makkelijk over.

19. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Bedoel je zoals op mijn werk Merah?

20. SandraBe

SandraBe Bekend lid

9 mrt 2015
    629
    0
    0

Ik ben nog steeds voorstander van vaccinvrij opgroeien hoor en zie het nut van vaccineren niet in.

Maar voor die ouders die wél willen vaccineren en op basis van de foutieve informatie die SuperSam hier gaf het vaccinatie programma met een maand gaan aanpassen schreef ik het bericht.

Deel Deze Pagina