Vaccineren tegen HPV; ja of nee

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Shay25, Sep 2, 2020.

Tags:
Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lynx

Lynx VIP lid

Jul 19, 2008
    8,696
    2,511
    113
    Het is seksueel overdraagbaar, dus als een jongen drager is, kan hij een meisje besmetten.

2. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

May 17, 2020
    1,603
    1,732
    113
    Als het aan mij ligt, krijgen onze dochters zeker deze vaccinatie. Ik zie dagelijks jonge meiden (en natuurlijk ook oudere vrouwen) met baarmoederhalskanker. Meiden die een ontzettend pittige behandeling moeten ondergaan in de hoop dat ze het overleven. Hoogstwaarschijnlijk geen kinderen (meer) kunnen krijgen. Het is echt een ellendige ziekte, met een hoop verdriet.
    Als het risico op deze ziekte verkleind kan worden door een vaccinatie zie ik geen reden om het niet te doen.
    Maar goed, ik vind dat mijn dochters op die leeftijd daar ook een stem in hebben.

bosi333, Kolibrie2 and tatie like this.
  3. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

Aug 13, 2006
    2,705
    2,384
    113
    Hier heeft dochter de HPV vaccinatie een paar maanden geleden gehad. Voor ons geen twijfel, wij vinden 75% minder kans op baarmoederhalskanker een hele goede reden om het wel te doen.

En zoon zal hem ook krijgen, maar dat duurt nog even.

Op de site van KWF (de link hiervoor gegeven) staat dat er voor de zomervakantie geen vaccinaties gegeven zouden worden zie ik, maar dat was hier dus wel gewoon het geval. Dochter heeft hem begin juni gehad.

Butchke likes this.
  4. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,272
    25,745
    113
    Mijn twee oudste dochters zijn beiden gevacineerd. Ik heb me ingelezen en zag geen reden om nu opeens van het rivm schema af te stappen.
    Jongste dochter wordt ook gevacineerd.

Athina likes this.
  5. Elsss

Elsss Fanatiek lid

Jul 26, 2013
    2,024
    3,257
    113
    https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/alles-wijst-op-breed-effect-hpv-vaccinatie.htm

Dit artikel is al een paar jaar oud, inmiddels is er ( gelukkig!) besloten om vanaf volgend jaar ook de jongens te vaccineren.
    De arts die dit artikel geschreven heeft, is één van deexperts op het gebied van gynaecologische kankers in Nederland.

https://www.sciencealert.com/australia-eradication-human-papillomavirus-vaccine-scheme
    In Australië wordt het HPV-vaccin al langer gegeven dan bij ons en de jongens worden daar ook gevaccineerd. De vaccinatiegraad is daar rond de 80%. Onder de meisjes/vrouwen die gevaccineerd zijn is het aantal HPV-besmettingen afgenomen van rond de 28% naar 1%!

Mijn zoons gaan zonder twijfel gevaccineerd worden. Niet alleen om henzelf te beschermen, maar ook voor de meisjes met wie ze gaan vrijen.

Cin85, Gootje1988, Jo79 and 3 others like this.
  6. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,194
    35,901
    113
  7. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,804
    4,190
    113
    Ik ben nog helemaal niet ingelezen hoor maar ook hier komt het dichterbij, wat zou de motivatie zijn om het niet te doen?

8. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,204
    16,540
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Mijn oudste dochter heeft hem gehad. De eerste uitnodiging heb ik laten passeren omdat ik er nog niet helemaal over uit was. Inmiddels heeft ze ze allebei gehad. Ze wilde het ook zelf en vond het maar stom dat ze hem niet kreeg want al haar vriendinnen krijgen hem ;)
    Het zat me ook niet lekker dat ze hem niet zou krijgen want zou het mezelf nooit vergeven als ze door mijn toedoen bmhk zou krijgen en in de praktijk heb ik best veel dames die het hpv bij zich dragen en een vroeg stadium van bmhk hebben. Helemaal voorkomen doe je het niet maar alle kleine beetjes helpen.

9. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    Ze kunnen heb overdragen en kunnen zelf penis kanker krijgen, keel en mond kanker, kanke bij de anus vooral bij homo sexuele jongens ) .
    Meisjes Zonder baarmoeder zouden ook schaamlip kanker kunnen krijgen bijv. Maar wat ik al zeg, ik ben eerder bang dat het schijnveiligheid geeft. Zo van ik ben veilig dus het zit wel goed en sla uitstrijkje over. Terwijl dit soort onderzoeken juist super belangrijk zijn voor vroege opsporing. Daarnaast zijn ze al zo ver met kanker onderzoek en behandeling dat ik de kans groot acht dat kanker op den duur bij vroege ontdekking niet meer dodelijk is.

Maar goed. De Keus is persoonlijk. Zoon en ik hebben een aandoening waardoor autoimuun systeem toch al snel fouten maakt ( bijde verschillende autoimuunziekte) en we maken geen tot weinig antistoffen aan na enting of doormaken ziekte.
    Bij dochter is dit nog niet onderzocht maar ze is eigenlijk nooit ziek en heeft geen autoimuunziekte dus arts verwacht van niet. Maar goed bij mijn is ook pas ontdekt nadat ik miskraam kreeg door rode hond ondanks entingen en jaar na miskraam had ik amper nog antistoffen . Daarna op antistoffen getest en ben eigenlijk voor niks beschermd waarvoor ik geënt ben of het gehad. Wel antistoffen maar dat allemaal autoimuunziekte. Dus coeliakie, alopecia, hashimoto . Wellicht dat ik daarom toch anders kijk tegen vaccin

Lynx likes this.
  10. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Ik vind zelf wel dat deze vaccinatie heel belangrijk is, dus ik ga er wel op aandringen bij mijn zoon dat hij hem neemt. Ik vind wel dat hij op een leeftijd is dat hij ook zeggenschap moet krijgen over zijn lichaam, en hij mag meebeslissen.

11. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,496
    2,948
    113
    Hier is het nog lang niet aan de orde, oudste is pas 7. Maar we gaan hem zeker later zetten als het zover is. Ik vind het ook fijn om te weten dat het tegen die tijd bij jongens ook kan.

12. Kolibrie2

Kolibrie2 Fanatiek lid

Nov 9, 2018
    1,332
    1,135
    113
    Female
    Mijn kinderen gaan zeker ook de HPV vaccinatie krijgen als ze oud genoeg zijn. Ik vind het super dat je actief iets kan doen om kanker te voorkomen.

13. Felice

Felice VIP lid

Apr 22, 2009
    7,504
    8,425
    113
    Heb me er nog niet heel erg in verdiept, maar vanaf welk jaar is deze vaccinatie eigenlijk begonnen?

14. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,194
    35,901
    113
    2009 volgens mij

15. Gootje1988

Gootje1988 Fanatiek lid

Apr 5, 2017
    4,847
    2,845
    113
    Dankjewel voor deze artikelen, ik ben zo goed als om hierdoor.

Elsss likes this.
  16. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

May 17, 2020
    1,603
    1,732
    113
    Hier kan ik me op zich wel in vinden. Maar.. Dit is wel in de verre toekomst. Vrouwen met bmhk zijn vaak erg jong, rond de 30 is echt niet zeldzaam. Dat zou voor jouw dochter over zo'n 15 jaar zijn. Dan is de wetenschap nog niet zo ver. Daarnaast is de behandeling echt ontzettend ingrijpend. Voorkomen lijkt me dan toch beter dan genezen.

Maar het is inderdaad wel iedereen zijn of haar eigen keuze:)

Athina likes this.
  17. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

Oct 16, 2018
    2,812
    2,501
    113
    Female
    We hebben besloten om hem wel te laten zetten, maar dat gaat in het voorjaar gebeuren.

18. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

Aug 5, 2011
    2,586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Na mijn uitstrijkje pap3a1, dat ook nog CIN3 bleek te zijn en een lisexcisie te hebben gehad ben ik er zeker van dat ik mijn dochter laat vaccineren tegen HPV.

19. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Ja, mijn dochter is onlangs gevaccineerd.

Share This Page