Dag iedereen, Ik ben nieuw op deze pagina en kreeg de tip om mijn vraag/zorgen hier eens op te plaatsen, omdat er helaas de laatste tijd weinig plekken zijn waar je over dit onderwerp een goed gesprek kan hebben zonder verwijten. Laat ik bij het begin beginnen. Ik ben inmiddels 22 week en een paar dagen zwanger. Deze zwangerschap is niet vanzelfsprekend geweest, zonder een traject was dit niet mogelijk geweest. In totaal 3 sterretjes, mede veroorzaakt door een nieuw bestaande cyclus en een baarmoeder afwijking. In het traject dat wij destijds zaten werd afgeraden het vaccin te nemen. Toen ik eenmaal zwanger was veranderde dit advies. Ik wil mij prima laten vaccineren, maar ik denk nu natuurlijk niet meer enkel voor mij zelf. Daar kwam het eerste obstakel, het was een tweeling en een heeft het niet gered. Spannende tijden of de een de ander mee zou trekken. Een Corona vaccin in deze periode was voor mij uitgesloten, er was al genoeg strijd in mijn lichaam bezig. Uiteindelijk besloten om het te doen in een periode dat de kleine man zijn immuun systeem beter is en meer kan hebben (vanaf 24 weken). Het liefst nog iets later, mocht ik dan toch bijwerkingen krijgen waar hij niet tegen kan dan heeft hij tenminste een kans op leven. Het was een fijne gedachte dat ik er eenmaal uit was! Toen kwam obstakel twee, galstenen! Geconstateerd met 21 week door een heftige koliek aanval. Tot op heden nog steeds last van, hij moet er eigenlijk uit. Alleen over dit punt inmiddels kopzorgen genoeg. Maar dan de vraag, hoeveel kan een lichaam tegelijk aan? Mijn lichaam is nu al druk bezig, stel dat ik bijwerkingen krijg, kan mijn lichaam dit aan? Maar vooral, kan mijn mannetje dit aan? verloskundige etc hier geven geen advies omdat ze over te weinig lange termijn informatie beschikken. Maar toch blijft het door je hoofd spoken. Dus vandaar mijn vraag of er iemand in een soort gelijke situatie heeft gezeten, of iemand nog adviezen heeft? liefs iemand met veel kopzorgen momenteel!
Lastige keuze! Eerlijk gezegd is de kans dat je hele milde bijwerkingen hebt natuurlijk veel groter dan dat je lijf het niet aan zou kunnen. Maar ik kan me tegelijkertijd goed voorstellen dat je de keuze heel moeilijk vindt. Dat vond ik zelf ook… Hier was mijn tweede ook vanishing twin, super spannend en verdrietig en tegelijkertijd dankbaar voor de andere tegelijk!
Inderdaad een moeilijke keuze, je hebt al veel op je bordje gehad deze zwangerschap. Er zijn hier al een paar andere topics over vaccinatie en zwangerschap en wat ik daaruit steeds een beetje lees is: maak je eigen risicoanalyse. Tot zover dat kan natuurlijk want sommige zaken weet je niet. Maar bepaal hoe groot je de kans acht om in de aankomende vier maanden corona te krijgen, heb je overgewicht, zwangerschapsdiabetes? Heb je astma? Maar ook, hoe fit is je lichaam nu mocht je flinke bijwerkingen krijgen van de vaccinatie? Hoe gezond ben je buiten de zwangerschap? Hoe is je vit D level? En dan daarnaast ook zo’n analyse maken emotioneel gezien. Als deze zwangerschap mis loopt na vaccinatie, kun je daar mee leven? Dat klinkt misschien heel zwaar maar is wel iets om over na te denken. Heb je de 22 weken prik wel al gehad? Ik persoonlijk zou daar dan ook weer wat tijd tussen laten namelijk. Veel succes met het maken van de keuze en met je zwangerschap. En wat je ook besluit, als je de keuze vanuit jouw gevoel maakt is het altijd goed.
Ik zou wachten tot na de geboorte en dan pas de vaccinatie halen. Los van jouw genoemde twijfels, is er simpelweg te weinig op dit moment bekend over de lange termijn bijwerkingen. En in hoeverre dit vaccin ook bij je ongeboren kindje terecht komt. Ik wil mijn kinderen ook niet laten vaccineren, om dezelfde reden. Overigens ben ik zelf wel gevaccineerd, dus ik ben niet tegen vaccineren, maar dat had ik nog niet gedaan als we nu nog een duidelijke kinderwens hadden. Ik stoor mij er zelf aan dat je inderdaad nergens met je vragen of twijfels terecht kunt. Je leest wel eens zo'n quote 'het antwoord op al je problemen is chocola (of wijn)', maar dat is nu ook echt, het antwoord is altijd: 'het vaccin is hoe dan ook veiliger dan corona doormaken'. Ik kan daar heel slecht tegen, want er is simpelweg te weinig bekend nog, om klakkeloos te roepen dat het vaccin veilig is tijdens zwangerschap.
Wat een lastige situatie. Bij ons was het ook niet vanzelfsprekend om blijvend zwanger te zijn. Gelukkig heb ik tijdens deze zwangerschap geen lichamelijke klachten. Ik heb mij wel laten vaccineren. Zoals @rocketscience ook zegt: maak voor jezelf een risicoanalyse. Kijk daarbij niet alleen naar hoe gezond/sterk je lichaam nu is, maar ook naar hoe groot de kans is dat je corona oploopt. Werk je en zo ja, met hoeveel mensen kom je daar in aanraking? In welke mate houden de mensen in jouw omgeving zich aan de maatregelen? In hoeverre ben je bereid je de komende periode misschien wat meer te isoleren van de buitenwereld, om het risico te beperken? Als docente op een middelbare school loop ik een groter risico dan gemiddeld, dus dat heeft zwaar gewogen in mijn beslissing. Daarnaast ben ik in de herfst uitgerekend, ik verwacht dan weer een piek in de besmettingen en hoop dan ook redelijk onbezorgd te kunnen genieten van de kleine. Succes met de keuze!
Ik zou hem zeker weten nemen. Ik heb Corona gehad en als ik het op die manier krijg als dat ik het had als zwangere dan lig ik zeker weten met mijn kont in het ziekenhuis. daarnaast is er uit recentelijk onderzoek gebleken dat vrouwen die Corona krijgen in de zwangerschap als gevolg een beschadigde placenta kunnen krijgen. Maargoed. Dit is mijn persoonlijke mening. Ik had mijn afspraak staan voor de prik in mijn vorige zwangerschap. Deze ging mis en daarna ben ik gevaccineerd. Nu wederom zwanger. Ik heb tijdens mijn zwangerschap contact gehad met de vk hierover. Zij gaf aan dat het belangrijk is de vaccinatie en de prik voor kinkhoest niet kort achter elkaar te nemen. Je lichaam moet dan namelijk 2x antistoffen tegen iets aanmaken en dat schijnt verkeerd te kunnen gaan dan. je geeft aan met 24 weken wellicht de Corona vaccinatie te willen halen. Neem je dan met 20 weken de kinkhoest ook? Volgens mijn vk was dit dan te kort op elkaar.
Ik ben nu zwanger van een tweeling. Een bekende van mij heeft inmiddels beroemde artikelen geschreven over de werking van mrna vaccins. Hij heeft mij geadviseerd het te halen. De vaccins zijn veilig en getest op tienduizenden zwangere vrouwen. Die onderzoeken heeft hij mij ook laten zien. Als zwangere corona krijgen komt met grotere risico’s dan het vaccin. Wij hebben hiervoor 2 miskramen gehad en zijn zwanger middels ICSI. Ik ben gevaccineerd met 7 weken en met 11 weken zwangerschap. Ik heb alleen een beetje stijve arm gehad beide keren. Verder niks. De tweeling doet het goed.
Er moet 1 tot twee weken tussen zitten volgens alle onderzoeken. Dus ik ben wel benieuwd waar je verloskundige deze informatie vandaan haalt. Ik heb hier contact over gehad met GGD en RIVM. Bij mij zat er 2 weken tussen.
Iemand hierboven zegt het imo goed, je moet voor jezelf het risico inschatten van beide scenario’s. Mijn mening: Ik zou zelf voor een vaccinatie gaan. Je reduceert het risico op ernstige complicaties behoorlijk, en ook na de zwangerschap, in de kwaamweken. En natuurlijk voor je kindje, die krijgt ook antistoffen mee. Wat als je heftig corona krijgt terwijl je je had kunnen laten vaccineren. Zou je jezelf kunnen vergeven als er iets gebeurd met je kindje? En andersom: Zou je jezelf kunnen vergeven als je een (nog onbekende) bijwerking krijgt van het vaccin? Voor mijzelf: Uit onderzoek tot nu toe blijkt dat het vaccin niet gevaarlijk is. Uit onderzoek blijkt dat corona dat wel kan zijn. Voor mij is de keuze duidelijk. Succes!
Nadat de vrouw van de collega van mijn zwager is opgenomen op de ic en vroeggeboorte had van haar kind door corona (met 26 weken is het kindje gehaald, ze was zelf in coma dus heeft dat gemist) en mijn vriendin die ook week aan zuurstof heeft gelegen en nog steeds niet hersteld is maanden later: geen van de dames had overgewicht of ziektes of wat dan ook en waren onder de 36 jaar.. zou ik 10000 procent zeggen; liever kleine kan op risico op bijwerkingen van een prik, dan een grotere kans op complicaties door covid. Juist als je zwanger bent! En je geeft je kindje gelijk antistoffen mee dat is ook de reden dat ik de prik heb genomen terwijl ik borstvoeding geef: ik gun hem die antistoffen zwanger had ik de prik ook zo genomen. Net zoals ik de kinkhoest prik heb genomen, voor hem. Kun je niet een gyn vragen voor advies?
Ik ben van de marge afdeling, als zij minimaal 2 rekenen maak ik er 4 van. Kinkhoest hier nog halen, wilde ik deze week doen maar liep weer eens anders. Dus volgende week dan maar. Gevaccineerd met 18 en 23 weken zwangerschap. Hier een partner in t MBO onderwijs en een dochter op de basisschool/BSO dus IK kan wel ontwijken maar die twee niet. Het is idd een risico calculatie die je maken moet voor jezelf. Hier was met name de longcovid wat wij zagen als een probleem. IC etc was ook niet verleidelijk overigens.
Ik heb het zelf wel gedaan. Ik werk met mensen die niet altijd afstand houden en een collega van mij heeft zwanger in het ziekenhuis gelegen met Covid. Mijn gynaecoloog raadde het ook aan. Ik heb twee weken tussen de dktp en het corona vaccinatie gehouden.
Precies om deze reden twijfel ik ook enorm Je wilt het beste. Maar wat ís het beste? Ik vind het zo moeilijk.
Precies…. Hier ook nog een twijfelaar. Ene kant denk ik “ja” andere kant denk ik “nee”….. deze week de kinkhoest vaccinatie wel gehaald dus voorlopig weer even 3 weken tijd om langer te twijfelen…
Ja echt vreselijk! Heb al eens een afspraak ingepland gehad. Maar dag voor de vaccinatie toch afgezegd…. Durfde toch niet meer en stond niet meer achter mijn “ja”. En dat “ja” en “nee” wisselt per dag, je word er gek van.
Ik heb begrepen dat er 155.000 zijn gevolgd, maar er maar van 4000 zwangeren een analyse is, die was goed. Dat geeft wel een andere kijk vind ik. Ook zijn niet alle vaccins getest, dus ook niet zomaar elk vaccin is veilig te achten tijdens een zwangerschap.