vaccineren waterpokken 7+

Discussie in 'De lounge' gestart door Athina, 24 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mammie69

Mammie69 Actief lid

3 mrt 2009
    139
    0
    0
    Gorinchem
    Ik heb het absoluut overwogen bij mijn laatste twee kinderen. Dit omdat mijn oudste dochter op 2,5 jarige leeftijd door de waterpokken een herseninfarct heeft opgelopen en daar nu nog steeds de gevolgen van draagt. In omliggende Europese landen worden al langere tijd jonge kinderen ingeent tegen de waterpokken. De waterpokken zijn namelijk echt niet zo onschuldig als iedereen maar lijkt te denken en niet alleen voor oudere kinderen/volwassenen maar ook voor jonge kinderen kunnen de waterpokken ernstige gevolgen hebben. Ik heb het uiteindelijk niet gedaan omdat de kinderen eerder besmet werden (op het KDV) dan ik had voorzien, maar ik heb tijdens het doormaken van de waterpokken en enkele maanden daarna wel steeds angst gehad op weer een complicatie.

2. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)
    ppfff heftig zeg, ik ben blij dat wij alles rustig hebben doorlopen, hier vriendin ook met kindje op de IC gelegen (hersenvliesontsteking wat een regelmatige voorkomend gevolg kan zijn bij waterpokken trouwens) haar meisje heeft nu ook nog hele lelijke , diepe littekens waar ze erg mee zit.

Je denkt er vaak niet over na als je kindje het licht heeft gehad en geen complicaties heeft gehad erbij denk ik (zoals mijn kids)

3. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Ik overweeg het voor mijn jongste zoontje, wel om een andere reden.

Mijn oudste heeft het een paar weken gehad en mijn jongste heeft ze niet gekregen, dus als ik zou laten vaccineren wil ik denk ik eerst een test of hij misschien al antistoffen heeft, ik twijfel ook of hij het al gehad heeft namelijk.

4. Ongeduldje31

Ongeduldje31 Fanatiek lid

16 jul 2011
    1.001
    29
    48
    Mijn mini is prematuur geboren, heftige tijd veel ziekenhuizen toen we eindelijk allemaal thuiswaren kreeg man waterpokken, echt heel ziek van geweest een dikke week, koorts, jeuk en bulten nu nog steeds littekens. Mini kreeg ook 3 pokjes (paniek prematuurtje!!) gelukkig geen last van gehad, paar maanden later nog wel een keer gordelroos vastgesteld bij de mini. Verwacht dat hij t nog wel een keer zal krijgen dit gebeurde in de eerste 3 maanden van zijn leven.. We wachten af..

5. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Mijn zoon wordt wel ingeënt tegen de waterpokken, het zijn 2 entingen, de eerste heeft hij nu gehad.

De prijs was 107 euro, de huisarts schreef het bij ons niet voor, die gaf aan dat we het bij de kinderarts moesten vragen. Hij loopt al standaard bij de kinderarts vanwege meerdere problemen, in dat kader kwam ook deze vaccinatie in beeld.

De kinderarts gaf aan dat er binnen het rijksvaccinatieprogramma wel degelijk discussie is over het al dan niet standaard gaan aanbieden van deze vaccinatie.

6. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.492
    13.946
    113
    Vrouw
    Als je kindje ouder is dan 7 jaar en het nog niet heeft gehad dan zou ik zeker een vaccinatie overwegen!
    Naast het feit dat volwassenen er veel meer last van kunnen hebben, en met meer bedoel ik echt maanden/ een jaar!, kan het voor vrouwen ook heel gevaarlijk zijn in de zwangerschap.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik had mij kinderen graag in laten enten tegen waterpokken. Ik ben er zelf namelijk als kind heel ziek van geweest (ik heb nog steeds lidtekens in mijn gezicht), net als andere familieleden. Destijds was het vaccin nog niet beschikbaar in Nederland, en had ik een vakantie gepland om ze in het buitenland te laten vaccineren. Helaas kregen ze voor we op vakantie gingen allebei de waterpokken. En allebei, net als ik, 3 weken flink ziek, en flink onder de lidtekens.
    Ik vind het jammer dat er vaak zo luchtig over de waterpokken gedaan wordt. Als je geluk hebt is het 5 vlekjes en een dag hangerig, maar het kan ook heel heftig uitpakken. Je kunt voorkomen dat je kind het krijgt, en als je geen waterpokken gehad hebt, kun je als je ouder bent ook geen gordelroos krijgen.

8. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.204
    16.540
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zou zelf wachten tot de 10de verjaardag en dan overgaan op vaccineren.Mijn oudste 2 kinderen hebben ze gehad maar mocht mijn jongste het met 10 jaar niet hebben gekregen dan zou ik zeker het vaccin overwegen.Ik vind het een rot ziekte die vaak onderschat wordt en luchthartig over wordt gedaan.Denk eens aan de vieze huidinfecties die de nodige littekens achter kunnen laten en dan nog eens aan de veel ernstiger complicaties.
    Van mij mogen ze hem in de toekomst best meenemen in het RVP.
    Ieder geval dat je de keuze kunt maken om hem te laten zetten.

9. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Bedankt voor jullie reacties. Ik was een weekendje weg, vandaar mijn reactie nu pas.

Ik heb zelf een beetje het idee, dat de makkelijke reacties inderdaad gekleurd zijn door de eigen ervaringen. Logisch natuurlijk.
    Ik ken ook genoeg mensen die een zwangerschap/bevalling als een 'eitje' ervaren en dan maar vinden dat anderen niet zo moeten zeuren- die zullen dan wel kleinzeriger zijn- het valt allemaal wel mee. Dat idee. (en die dan soms bij een 2e of 3e - wel heftige bevalling- toch ineens terugkomen op hun woorden)

Maar er kunnen ook heftige complicaties optreden inderdaad. Voor mijzelf telt vooral mee:
    ontsierende littekens
    complicaties eventueel bij een zwangerschap
    en simpelweg het mogelijke heftig ziek worden
    dat gordelroos ook voorkomen wordt door een enting vind ik ook wel een prettig idee. Dat is geen pretje heb ik ervaren.

De titer laten bepalen vind ik een érg goed idee. Mogelijk is enten inderdaad niet eens nodig. En dan heb je ook gewoon duidelijkheid.

10. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Waterpokken vond ik ook veel minder onschuldig dan ik dacht.

Mijn zoon was er niet heel ziek van maar mijn dochter best wel heftig. Heel duf, pijn, jeuk maar ook echt lang ziek.

Inenten zou ik geen slecht idee vinden ( hier dus niet meer nodig gelukkig)

11. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)
    Ja je laat je idd kleuren door je eigen ervaringen inderdaad, ik weet niet of enten nog bij mij zou werken (heb al drie keer gehad en maak geen anti stoffen) en zoonlief krijgt elke keer gordelroos (heeft al waterpokken gehad) dat is ook erg vervelend!

12. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Hier in Duitsland wordt voor deze ziekte geent (Inenting Varicellen). Je kunt als het kind niet geent is en de ziekte niet heeft gehad, nog een keer laten enten op het 9e levensjaar. Dus ja, hier kan het wel. Ik verwacht in NL ook wel.

13. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Mijn kinderen hebben net waterpokken gehad. Ik vind het absoluut geen onschuldige kinderziekte en ben een voorstander van vaccineren. Dus als je daar achter staat, zou ik het gewoon doen.

14. mijn dochters hebben het een paar maanden geleden allebei gehad!!
    de ene is 10 en de ander 6.

de oudste vond het echt heel erg, zat ook heel erg onder.
    is niet naar school geweest. is er niet heel ziek van geweest.

de jongste had er minder, maar heeft er veel last van gehad zelfs in haar keel 2 megapokken.

maar vaccineren zou ik hiervoor echt niet doen.
    Het is relatief snel over!

15. Zuidriem

Zuidriem Niet meer actief

Mijn man heeft het 2 keer gehad. Eerste keer als jong kind, maar waarschijnlijk niet genoeg antistoffen aangemaakt. Tweede keer als jong volwassene. Hij is zo enorm ziek geweest en heeft er nu nog littekens van.
    Ik ben echt blij dat mijn oudste 3 het hebben gehad. De 4e heeft het nu, maar heeft de 5e helaas niet aangestoken.

16. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    #36 Jippie, 10 feb 2014
    Laatst bewerkt: 10 feb 2014
    Onze meid kreeg ze ook maar niet, ondanks de vele uitbraken op de psz, school en omgeving. Afgelopen week kreeg ze ze ineens onverwacht, terwijl het niet heerst op school. Ze wordt over twee weken zes. Dus jullie meid kan ze best binnenkort ineens krijgen. Het is niet te zeggen dat zij ze helemaal niet meer krijgt de komende jaren.

17. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Ik zou het de overweging wel waard vinden ja, maar wel zou ik eerst laten testen op antistoffen in het bloed, want als die aanwezig zijn is het natuurlijk niet echt nodig.

Mijn vader heeft op zijn 18e kantje boord gelegen in het ziekenhuis toen hij ze kreeg en als je dat ermee kan voorkomen zou ik het dan ook zeker doen!

18. topper12

topper12 Niet meer actief

Of je gaat enten moet je helemaal zelf weten, maar misschien is het wel handig om even uit te zoeken hoe lang het vaccin werkt? Misschien kan dat namelijk ook nog meespelen in je overweging van wel of niet enten / wanneer inenten.

Zo schijnt het bof-vaccin ook maar een x aantal jaar te werken, met als gevolg dat een tijd terug een hele studentenpopulatie de bof had ;)

19. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Hier hetzelfde verhaal. Ik heb ze ook nog nooit gehad en wilde ook een vaccinatie omdat het voor volwassenen veel heftiger kan zijn, maar ik kreeg 'm ook niet.

Deel Deze Pagina