Vaccineren, we twijfelen zo

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lamode, 9 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Idd, mijn zoon is niet gevaccineerd en heeft toch echt de diagnose ADHD gekregen... Heeft niets met elkaar te maken...

2. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Onze dochter ging eind van mijn zwangerschapsverlof naar het kinderdagverblijf. We hebben haar laten vaccineren. Ik vind het risico te groot om het niet te doen nu er vaker ziektes voorkomen die "uitgestorven" waren omdat er meer mensen voor kiezen om niet te vaccineren.
    Als ze niet naar opvang was gegaan waren we misschien wel later begonnen.
    Ieder moet het zelf weten, maar als mijn dochter groter is, vind ik dit een fijner idee ook als ze in contact komt met kleine baby's.
    Allemaal niet op onderzoek maar op gevoel gebaseerd :)

Boommm en Lamode vinden dit leuk.
  3. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Wij vaccineren wel. Ik kies daar ook bewust voor.

Wij zijn gezegend met een gezonde sterke jongen, ik laat hem vaccineren zodat hij sterk en gezond blijft. Maar ook vaccineer ik om groepsimmuniteit in tact te houden zodat kindjes die zwak, ziek en/of niet ingeënt kunnen worden, toch beschermd zijn.

Ctje1987, Vero0504, Lieneke2016 en 12 anderen vinden dit leuk.
  4. Kyra73

Kyra73 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.568
    455
    83
    Als gastouder reagerend: bij mij zou je geen opvangplaats kunnen krijgen, aangezien ik alleen gevaccineerde kinderen opvang.

madelein, Blijdorp en Boommm vinden dit leuk.
  5. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik zou gewoon vaccineren. Waarom nu ineens twijfels? De kansen dat er iets mis gaat door een vaccinatie zijn nihiel. De gevolgen van niet vaccineren zijn groter. Mijn mening: van mij mogen ze de niet vaccineerders aanklagen voor kindermishandeling. Onthouden van zorg. Je bent verantwoordelijk voor je kind dus ook om te zorgen dat het goed beschermd is tegen ziektes. Kan je het jezelf vergeven als je kind ziek word door iets wat jij had kunnen voorkomen? En al dat geklets: het zijn maar onschuldige kinderziektes, komt zo weinig voor enz. Waarom denk je dat die ziektes er bijna niet meer zijn/minder ernstig zijn dan vroeger? Juist, door te vaccineren. Ik vind niet vaccineerders grote egoisten. Ze brengen hun kind in gevaar maar OOK andere kinderen/mensen. Kinderen die vanwege bijv ziekte niet gevaccineerd mogen worden, zwangere vrouwen die rode hond op kunnen lopen met alle gevolgen van dien voor het kindje enz.
    Ben blij dat ze ongevaccineerde kinderen hier op het dagverblijf weren.
    Jaren geleden een meisje in de buurt gehad die ook niet gevaccineerd werd. Kind moest deze "onschuldige" kinderziektes maar doormaken en er werd vertrouwd op het eigen immuun systeem. Ze kreeg mazelen. Doodziek van geweest. Op een gegeven moment hersenvlies ontsteking. Ze is er aan overleden. Kinderen in de buurt moesten behandeld worden. Had allemaal voorkomwn kunnen worden als haar ouders niet zo egoistisch waren geweest.

Boommm vindt dit leuk.
  6. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Heel verdrietig van dat meisje.
    Ook heel verdrietig dat er egoistische ouders zijn die hun kinderen vaccineerden omdat ze niet vertrouwden op hun eigen immunnsysteem. Kindje gevaccineerd, werd er doodziek van en is eraan overleden. Had voorkomen kunnen worden.

Raaf92 vindt dit leuk.
  7. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.504
    13.796
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Hier op het KDV is het wel toegestaan om je kind te brengen als het niet gevaccineerd is.
    Je moet dit wel bij de intake aangeven en dit wordt ook naar andere ouders gecommuniceerd (algemeen, niet met naam/toenaam).
    Persoonlijk is dit de enige reden dat ik blij ben dat wij ons zoontje nog niet naar het KDV kunnen brengen.
    Ik vind het niet fijn om in zo'n omgeving (als in: hele dag op elkaars lip, dus vatbaar voor alles wat er rondwaart, om over de toch al verhoogde risico's voor kinderen tot 2 jaar nog maar niet te spreken), mn gevaccineerde kind, tussen ongevaccineerde kinderen te hebben.

Vwb. reizen naar het buitenland met een ongevaccineerd kind: dat risico zou ik never nooit willen lopen.

8. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.504
    13.796
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Dat er bijwerkingen in de bijsluiter staan, wil toch niet zeggen dat je kind die ook hoeft te krijgen...?
    Hier een zoon van 16 maanden die alle inentingen tot nu toe heeft gehad en nog nooit ziek er van is geworden, zelfs geen verkoudheid/hangerigheid/koorts.

En dat jij door die kinkhoest wel goed ziek ben geweest en je zoontje niet, heeft puur met de leeftijd te maken (ze zeggen niet voor niets: kinderziektes kun je maar beter op jonge leeftijd doorlopen, dan ben je er minder ziek van dan als je ze later alsnog krijgt) en niet met of je bent ingeënt of niet.

9. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.504
    13.796
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Mooi gesproken! :)

Blijdorp vindt dit leuk.
  10. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.504
    13.796
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik kan je post natuurlijk niet 'leuk vinden' omdat er een kindje onnodig is gestorven, maar ik vind de strekking van je verhaal zeer duidelijk geschreven. Chapeau.

11. Loesje86

Dan snap ik niet zo goed waarvoor men zou vaccineren dan? Als dat toch niets uitmaakt voor het evt doormskrn van de ziekte, snap ik dus niet zo goed waar men zo bang voor is om wél te vaccineren?
    Dat je het doet omdat je er dan vanuit gaat dat áls ze de ziekte krijgen, ze deze dus minder heftig krijgen, snap ik het. Maar in jouw geval dus niet.

12. Nescio

Nescio Niet meer actief

Wij vaccineren wel. Puur omdat ik niet geloof in al die spookverhalen, de werkbaarheid van vaccinatie allang is bewezen en het maar goed is dat die ziektes dankzij vaccinatie nog zo weinig voorkomen.
    Ik kan tetanus, mazelen en pneumokokken met de beste wil van de wereld niet als 'onschuldige kinderziektes' zien. Het zijn rotziektes waar kinderen blind of gehandicapt van kunnen raken of zelfs overlijden. Dat risico, hoe miniem ook, wil ik never nooit lopen.

nizzie86, Lamode, Blijdorp en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Zeg je hier nu mee dat ouders die hun kind vaccineren egoïstisch zijn en dat het de eigen schuld is van de ouders die hun kind verloren?!
    Ik vind dat nogal wat om te zeggen...

14. Loesje86

Euh ja... zo staat het er wel inderdaad. Ik hoop dat je ook begrijpt dat het sarcastisch bedoeld was en je het andersom dus net zo erg zou vinden...

jada08 en Blijdorp vinden dit leuk.
  15. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.952
    14.996
    113
    Hier wel laten inenten maar bijsluiters van rivm gelezen en even verder gaan zoeken op t net naar de stoffen en bijwerkingen dan alleen t rivm. Zij ging ook later, niet door ons bewust gekozen maar door dossieroverdracht naar andere gemeente.

Persoonlijk vind ik t vreemd dat er zoveel afwijking is tussen de landen (nl, be,dui).

Hier ook een die naar de kdv gaat, reis ik met ov door rotterdam en staat mn man voor de klas, wat je daarmee evt al niet op kan pikken en mee naar huis kan nemen vonden wij een te groot risico.

Wel heel zinnig vond ik de discussie met premature en dismature kindjes en inenten. Ik geloof dat belgie daar vrij stellig in was dat die gewoon later moesten.

Als je de luxe hebt dat je geen kdv of go hoeft te gebruiken en vrij beschermd woont en werkt zou ik ook liever later hebben ingeent, maar die luxe is helaas niet aan ons, en menig ander, besteed.

Zoals de stand nu is: reguliere inentingen krijgt ze. Als ze ziek is stellen we uit tot ze opgeknapt is (volgende is bmr...).

Hpv injectie krijgt zij echter niet als t aan mij ligt. Die heb ik zelf ook geweigerd. Baten (maar enkele virussen en tijdelijke werking) vs risico (met een van de stoffen waar we in nl mee inenten (er zijn er meerdere wereldwijd)) vind ik te groot en is vriendlief iets minder braaf geweest heb je mogelijk t virus alsnog of een van de andere waar in nl niet tegen ingeent wordt. In belgie is de inenting over een breder virusspectrum. Gelukkig is hpv nog een tijdje weg en misschien dat tegen die tijd de tweede generatie resultaten komen en verdere onderzoeken geweest zijn en dan kijken of onze dochter al zo ver is voor een zinnige discussie.

Controles en uitstrijkjes vind ik wel heel belangrijk, zal dr ongeacht wat t besluit wordt tegen die tijd wel op dr hart drukken die te doen.

Lamode vindt dit leuk.
  16. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik vaccineer absoluut, omdat ik geloof dat tonnen wetenschappers en Nobelprijswinnaars het beter weten dan huisvrouwen die eens een website gelezen hebben.

Kukido, Olliebol, Nescio en 9 anderen vinden dit leuk.
  17. Betsy

Betsy Niet meer actief

Hoewel ik pro vaccineren ben, vind ik dit een hele domme, nare reactie die kant nog wal raakt.

Blijdorp vindt dit leuk.
  18. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    #38 Dubbelgeluk, 10 sep 2017
    Laatst bewerkt: 10 sep 2017
    Maar wel de luxe om überhaupt te laten enten. Iets wat in heel veel landen niet mogelijk is.

Wij hebben nooit getwijfeld, alleen als mijn extreem prematuur geboren kinderen nog hadden geleefd, had ik hen waarschijnlijk de prikken later laten geven, op advies van de arts, omdat ze te zwak waren. Vanuit dat perspectief heb ik er veel moeite mee dat kinderen bewust niet gevaccineerd worden, omdat kinderen met een lage weerstand een hoger risico lopen om een levensgevaarlijke ziekte op te lopen.

Lamode vindt dit leuk.
  19. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Absoluut net zo erg!
    Het rivm ontkent echter niet dat er weleens kindjes overleden zijn na een vaccinatie (niet aan een vaccinatie).
    Uit de obductie van die kindjes kwam wel dat het al 'zwakkere' kindjes waren bijv. kindjes met een bloedstollingsafwijking ed.
    Het gevaar is dat je niet altijd alle onderliggende ziektes al hebt ontdekt bij een kind waardoor een vaccinatie dus een nare afloop kan hebben.
    Het uitstellen is daarom geen slechte optie, maar helaas begint de luxe van het uitstellen steeds beperkter te worden doordat veel ouders beslissen om helemaal niet meer te vaccineren, daarbij komt dat er dagelijks immigranten binnenkomen die soms uit landen of situaties komen waar vaccineren geen optie was en waar de hygiene niet zo goed is als dat het bij ons is.

20. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Ik heb me verdiept in de vaccins, en evt bijwerkingen. Maar ook in de consequenties van niet enten. Dat laatste heeft mij doen besluiten toch te vaccineren.
    Iemand voor mij zegt dat de meeste kinderziektes onschuldig zijn, helaas is dit niet het geval. Meningitis, vaak dodelijk of ernstige hersenschade. polio, lijkt me genoeg zeggen. Mazelen, zeer gevaarlijk en vaak invaliderend of zelfs dodelijk. Kinkhoest, zeer ernstig voor baby's. Tetanus, dodelijk als je er te laat bij bent. Hepatitis, geeft ernstige leverschade en kan daardoor uiteindelijk dodelijk zijn. Rode hond, kan onvruchtbaarheid veroorzaken.
    Even een korte samenvatting ;). Toch wel degelijk ernstige gevolgen.
    Daarbij vind ik het belangrijk dat de zwakkeren in onze samenleving ( ernstig zieke kindjes die niet gevaccineerd kunnen worden, of prematuren) beschermd worden tegen deze ziektes. Dit kan alleen als de bevolking als groep een bepaalde vaccinatiegraad behaald.
    Tuurlijk, er zijn kindjes die ernstige bijwerkingen krijgen na een vaccin. Maar dit komt zo zelden voor. Veel minder vaak dan ernstige gevolgen van kinderziektes. Helaas komen bij elke medische handelingen bijwerkinggen voor. Maar informeer je hier goed over. Sites als vaccinvrij zijn absoluut onbetrouwbaar, totaal niet gebaseerd op onderzoek.

Ik heb me door lareb laten informeren. Een onafhankelijk instituut waar je terecht kunt met alles over medicijnen, vaccins en evt bijwerkingen.

Ik liet mijn dochter nooit alleen slapen de eerste nachten als ze gevaccineerd was trouwens. Gewoon voor m'n eigen gevoel.

Wij hebben wel de keus gemaakt een aantal vaccins uit te stellen. De bmr bijvoorbeeld pas met 16 mnd gegeven omdat ze steeds verkouden en ziekig was. Ik laat haar niet vaccineren als ze verkouden is.

Vero0504, Nescio, Lamode en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina